ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:29

گذری بر انتخابات مجلس دهم در اورامانات…/ فرهاد صالحی

گذری بر انتخابات مجلس دهم در اورامانات…/ فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :سال هاست مردم پاوه و اورامانات دموکراسی را تمرین کرده اند. بیش از سی و هفت سال از اولین آری گفتن مردم منطقه به انقلاب اسلامی ایران می گذرد و این گام مهم؛ شروعی به سوی هدف بزرگتری به نام انتخابات اصولی، حقیقی و صحیح بود. شالوده انتخابات هفتم اسفند […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :سال هاست مردم پاوه و اورامانات دموکراسی را تمرین کرده اند. بیش از سی و هفت سال از اولین آری گفتن مردم منطقه به انقلاب اسلامی ایران می گذرد و این گام مهم؛ شروعی به سوی هدف بزرگتری به نام انتخابات اصولی، حقیقی و صحیح بود. شالوده انتخابات هفتم اسفند ماه 1394 زمانی پی‌ریزی شد که گمانه زنی ها بر سر آمدن و یا نیامدن اشخاص مهم و بانفوذ منطقه به این دور از انتخابات، در اذهان عمومی و البته در دنیای رسانه های مجازی آغاز شده بود. گمانه زنی هایی که گاهی تیری در تاریکی بود و گاهی بر اساس واقعیت شکل می گرفت.فرهاد صالحی

انتخابات همیشه در ذهن و زندگی مردم حوزه اورامانات موثر بوده است. علی الخصوص برگزیدن نماینده ای به عنوان منتخب این چهار شهرستان(پاوه، روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی) همیشه شور و هیجانی ویژه به چهره شهرها و روستاهای منطقه داده است. می توان به یقین اعلام کرد که دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اورامانات یکی از پرشورترین دوره های انتخابات در این بخش از کشورمان بود.

آمار رسمی با حضور اکثریت مردم و با جمعیتی بالغ بر  116336 نفر و حدود بیش از 74 درصد از واجدین شرایط، خود موید و گویای این مطلب است. اما اگر نگاهی به چند ماه گذشته و فعالیت مستمر این نامزدها و حامیانشان بیاندازیم، دلیل پرشور بودن این رقابت برایمان بیشتر محرز می گردد.

در اولین گام این ماراتن افراد زیادی از تاریخ 28 آذر ماه برای نامزد شدن در حوزه اورامانات ثبت نام کردند. کسانی که به امید پیروزی و با هدف خدمت به مردم راهی این کارزار شدند. در ابتدا 37 نفر وارد این عرصه شدند و ثبت نام کردند. اما پس از طی مراحل طولانی احراز صلاحیت و رد صلاحیت و … در مدت بیش از 2 ماه، بالاخره در تاریخ 28 بهمن ماه صلاحیت 12 نفر از این افراد تایید شد و این 12 نفر به طور رسمی وارد این ماراتن انتخاباتی شدند و تبلیغات خود را شروع کردند. اگرچه در ابتدا احراز صلاحیت و انتقال یک کاندیدای دیگر برای حوزه اورامانات پیش بینی می شد،اما با صلاحدید شورای نگهبان این امر منتفی شد و نامزدی آقای رحمتی، که در استان کردستان و به منظور شرکت در انتخابات و کارزار اورامانات،ثبت نام کرده بودند، به حوزه سنندج ارجاع داده شد.این اطلاعیه در روزهای واپسین قبل از تبلیغات اعلام شد و باعث رنجش و نگرانی طرفداران آقای رحمتی گردید…

اما در مرحله غیر رسمی این کارزار، شروع تبلیغات چهار تن از کاندیداها؛ به دلیل شرکت کردنشان در دور نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، تقریبا پیش از سایرین آغاز شده بود. به این معنی که چهار نفر از این 12 نفر شناخته شده تر از سایر کاندیداها بودند. زیرا در دوره های قبلی نیز شرکت کرده بودند. کسانی چون دکتر نعمت الله منوچهری که نماینده دوره نهم بودند، آقایان شهاب نادری، نظیف محمدی، صوفی میرانی از نامزدهای دوره قبل که آراء قابل قبولی هم کسب کرده بودند.

اما نکته جالب دراین کارزار انتخاباتی، تعدد زیاد کاندیداها علی الخصوص در شهرستان پاوه بود. 5 نفر از این دوازده نفر(بکامیری، میرانی، رحمانی تبار، سلیمانی و صدری) از شهرستان پاوه تایید صلاحیت شده بودند و مجموعا توانستند آراء بیش از بیست هزار نفر از واجدین شرایط رای دادن در شهرستان پاوه کسب کنند.

مردم شهرستان پاوه، مثل همیشه با گزینه ای به اسم انتخاب اصلح به دنبال شناخت بهتر همه کاندیداها بودند. آنان با تحقیق و بصیرت سعی کردند نماینده خود را برگزینند و به دور از تعصب های خشک و خالی، از جمله تعصب های قومیتی و یا حتی زبانی و لهجه ای، آراء خود را بر سر همه کاندیداها شاباش کردند! اگرچه رای اول را در شهرستان پاوه، آقای بکامیری به دلیل شناخت بالای مردم، بومی بودن ایشان و همچنین کاریزما بودن و به حق شایستگی شان کسب کردند، اما واقعیت این است که رای دوم شهرستان پاوه با وجود حضور چهار کاندید دیگر از این شهرستان، به منتخب مردم اورامانات یعنی آقای شهاب نادری اختصاص داده شد.

همانا یکبار دیگر مردم فرهیخته شهرستان پاوه با بینش سیاسی بالا اثبات کردند به دور از هر تعصب، تحجر و یا سنگ اندازی، به دنبال دادن فرصتی در ابتدا به یک فرد معتمد و توانمند مانند آقای بکامیری در شهرستان پاوه و در مرحله دوم، به شخصی خارج از شهرستان پاوه هستند، به این امید که منتخبشان فردی توانمند و لایق باشد…

اما در شهرستان های دیگر کمی موضوع متفاوت بود. تفاوت فاحش آراء کاندیداهای شهرستان پاوه در شهرستان های دیگر به نسبت سایر کاندیداها به وضوح به چشم می خورد. زیرا این 5 کاندیدا(بکامیری، میرانی، رحمانی تبار، سلیمانی و صدری) مجموعا از هر سه شهرستان دیگر فقط توانستند آراء پنج هزار و دویست بیست هفت نفر از واجدین شرایط را کسب کنند. رقابت تنگاتنگ سایر نامزدهایی که البته از شهرستان پاوه نبودند؛ در حوزه جوانرود و روانسر هم گویای این واقعیت بود که این 5 کاندیدای شهرستان پاوه، توفیقی در سایر شهرستان هانداشتند(که از دلایل عمده آن می تواند به دیر ظهور کردن کاندیداهای شهرستان پاوه در این عرصه، نداشتن تبلیغات مناسب و به هنگام، عدم شناخت کافی از پروسه انتخابات، در مواردی مباحث حاشیه ای بی ارزش دانست) . اما در شهرستان ثلاث تقریبا یکپارچگی محسوسی به نفع آقای شهاب نادری(نماینده منتخب) دیده می شد.

بدون شک کسب آرای ۱۳۸۷۵رای در اورامانات برای اقای بیکامیری که کمتر از 2 ماه است که وارد کارزار انتخابات شده اند، یک موفقیت بزرگ است که قطعا زمینه ساز توفیقات بزرگتری در آینده می شود . و نباید این موفقیت را با مطرح کردن مباحث حاشیه ای به بیراهه برد .

کما اینکه این موضوع تلخ را نیز نباید نادیده گرفت که اخیرا و بعد از اعلام نتایج ؛ بحثهایی تفرقه آمیز و باطل در سطح شهر پاوه توسط افرادی کوته فکر مطرح شده است که ناخواسته باعث دل آزردگی طیف گسترده ای از ساکنان شهر پاوه و بخشهای اطراف شده است که این عده بطور قطع از دوستداران پاوه و حتی آقای بیکامیری نبوده و نیستند.

رای مقتدرانه آقای بیکامیری در نقاط مختلف شهرستان پاوه خود گویای باطل بودن این مباحث بوده و دوستداران آقای بیکامیری و شخص ایشان بشدت این موضوع منسوخ را رد و مهر باطل بر آن زده اند.

باید گفت مردم اورامانات از هر شهر ، نژاد ، طایفه و قبلیه ای که هستند باید یک دل و متحد فارغ از تعصبات منسوخ و…ازطرح مباحث بی ارزش و باطل بپرهیزند و باید به فکر توسعه عملی خطه سرسبز اورامانات باشند.

در پایان مطرح کردن این نکته خارج از بحث نیست که رای بالا و یکدست مردم ثلاث به آقای شهاب نادری و کسب آرای اول در شهرستان جوانرود و آرای دوم در شهرستانهای پاوه و روانسر و البته تبلیغات گسترده و تلاشهای موفق آقای شهاب نادری در طول این سال ها، از دلایل اصلی انتخاب ایشان به شمار می رود. ایشان در این مدت با همه ناملایماتی که برایشان به وجود آمده بود(توهین، افترا، شایعه سازی و …)، مصرانه مبارزه کرده و به دور از حواشی، سعی کردند که با مشاوره گرفتن از افراد با نفوذ منطقه، منتخب مردم شوند که همینگونه نیز شد.

مجموعه اعضای پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: نیز، به منتخب مردم اورامانات یعنی آقای شهاب نادری؛ تبریک عرض می کند. امیدواریم ایشان، به صیانت و حمایت از این آراء بپردازند و با اجرایی کردن شعارهای خویش، با نهایت توان، به خودشان و مردم اورامانات اثبات کنند که در انتخابشان اشتباه نکرده و به حق نماینده همه مردم اورامانات خواهند بود. کما اینکه شعار برگزیده ایشان؛ فرزند اورامانات است…

21 پاسخ برای “گذری بر انتخابات مجلس دهم در اورامانات…/ فرهاد صالحی

  • کریمی.روانسر. در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    و خطاب به جناب منتقد. میشود بیان کنید که این رتبه بندی درجه تعصب را چگونه به دست آوردید؟ جوانرود را که در مرتبه آخر قرار داده اید بر چه مبنایی بوده است؟نگاهی به نتایج ارا در این شهرستان بیندازید تا متوجه شوید که بغیر از جناب نادری نفرات بعدی به کلی اهل جوانرود میباشند. ظاهرا شما نیز به مانند جناب صالحی این را نشان از شایستگی و فهم بالا مردم میدانید؟؟؟
    البته من منکر تعصبات بی پایه واساسی که در شهرستان روانسر روی داد نیستم و هیچگاه برای کسی صرف اینکه خانه ای وی در کنار خانه من باشد دچار شور بی شعور نشده ام وان شا الله هیچگاه هم نشوم اما نظرات شما عزیزان را نزدیک به صواب ندانستم.امیدوارم حرف هایم نه برای شما و نه جناب صالحی موجب دل آزردگی نگردد و اگر بنده در نظرم و دیدم به خطا رفتم خوشحال میشوم هم شما و م جناب صالحی توضیح لازم را بفرمایید.تشکر…

  • کریمی.روانسر. در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    سلام.
    جناب صالحی شما بیان کردهاید که:
    “” مردم شهرستان پاوه، مثل همیشه با گزینه ای به اسم انتخاب اصلح به دنبال شناخت بهتر همه کاندیداها بودند. آنان با تحقیق و بصیرت سعی کردند نماینده خود را برگزینند و به دور از تعصب های خشک و خالی، از جمله تعصب های قومیتی و یا حتی زبانی و لهجه ای، آراء خود را بر سر همه کاندیداها شاباش کردند “” و :
    “” اگرچه رای اول را در شهرستان پاوه، آقای بکامیری به دلیل شناخت بالای مردم، بومی بودن ایشان و همچنین کاریزما بودن و به حق شایستگی شان کسب کردند، اما واقعیت این است که رای دوم شهرستان پاوه با وجود حضور چهار کاندید دیگر از این شهرستان، به منتخب مردم اورامانات یعنی آقای شهاب نادری اختصاص داده شد.””
    رای دادن مردم پاوه را به کاندیدای همشهری خود را نشان از
    “” شناخت بالای مردم، بومی بودن ایشان و همچنین کاریزما بودن و به
    “”حق شایستگی شان”” کسب کردند”” و دقیقا این دلایل برای رای بالای کاندیداهای سایر شهرها در شهر خودشان از دید ساکنین آنجا میتواند صدق کند اما شما این دلایل را برای شهر پاوه نشان از فهم سیاسی بالای مردم پاوه دانسته اما برای سایر شهرستانها نشان عشیره گری و تعصبات خشک!!!!
    در شهر پاوه بجز جناب نادری و یوسفی بقیه کاندیداهی شهرستانهای دیگر در پله های پایینتری از
    هم ولایتی هایتان قرار دارند!! پس این جانب داری و خود را تافته جدا بافته دانستن خویش آیا نشان از همان روحیه عشیره گری در درونتان ندارد؟؟؟

  • منتقد در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    متاسفانه تحلیل تان کاملا متعصبانه بود، شما یا واقعا تلاشی برای تحلیل نتایج سایر شهرستان ها نکرده اید و صرفا بر اساس ذهنیت تان بوده، یا واقعا نمیدانستید چگونه تحلیل کنید. اگر نمایندگان هر چهار شهرستان را جدا کرده و بر اساس شت؟اخص بومی بودن هر نامزد و رای ش در شهرستان تحلیل کنیم باید بگویم نتایجی کاملا برعکس داریم، روانسر این دوره از لحاظ تعصب اول است، پاوه دوم، ثلاث سوم و جوانرود چهارم.
    مشکل شما در تحلیلتان اینست ان سه شهرستان را یک طرف گرفته اید و پاوه را یک طرف و این مباعث اشتباه تحلیلتان شده، انها هر کدام شهرستان های جدایی هستند و باید جدا بررسی شوند.

  • سنور در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    موضوع مهم نیست .ما مردم اورامانات باید از این اتفاقات درس بگیریم و مسیر خود را بهتر هدایت کنیم که این مسایل تفرقه انگیز بوجود نیاید .
    آقای شهاب نادری هم در لابی گری سیاسی و ارتباط با مسولین حرف اول را می زند که امیدواریم موفق و سربلند باشند

  • ورکه مه ر در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    حرفای منطقی و بجایی بودن درود بر شما.

  • بی کس در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    در تحلیل آقای فرهاد صالحی تنها چیزی که در آن دیده نمی شود واژه دموکراسی و انتخاب اصلح است طوریکه با مطرح کردن نام آقای بکامیری و اینکه اینقدر رأی آورده ثابت کرده که در ذهن و افکار آقای صالحی تنها چیزی که وجود دارد طایفه گری ، تعصب بدور از هرگونه عقل و منطق، هوچی گری و .. است و اصلاً این متن خود ثابت کرده که در نهایت تعصب های قومیتی و یا حتی زبانی و لهجه ای و منطقه ای حرف اول و آخر را در این انتخابات زده که آمار کاندیداه این را ثابت نموده است.

  • شهروند شکاک در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    بخشی از سخنرانی کاک انور در حین شمارش آرا:

    ما در درجه اول انسانیم، با ویژگی های انسانی و در مرحله دوم همه ی ما کردیم.فقط انسان های عقب مانده و کسانی که عشق تفرقه افکنی دارند کلمه ی جاف و هورامی و امثال این کلمات فراموش شده را بکار میبرند
    تمام بدبختی ها و عقب ماندگی های این دیار از اختلافات نشات گرفته ، عده ای با علم به اینکه اختلافات قومی رو به افول است و این به ضررشان می باشد ،به فکر راه انداختن جنگ عشیره ای و زبانی می باشند
    هر کس که برای بنده و خودش احترام قائل است خواهشا در این زمینه سکوت کرده و فقط به فکر وحدت آحاد مردم باشد
    بنده به خود اجازه ندادم به هیچکدام از روستاها و مناطقی که کاندیدایی داشتن حتی یکبار سرکشی کنم چون اینکار را باعث بروز اختلافات بین مردم آن منطقه میدانستم.
    اینکه ممکن بود چند نفر در آن منطقه به بنده قول همکاری میدادند و با مردم به خاطر داشتن کاندید بومی اختلاف پیدا می کردند، پسندیده من نبود.
    شما چرا فکر می کنید که همه باید ما را انتخاب کنند؟!
    دیگران به هر دلیلی که شاید بسیاری از آن ها هم صحیح باشد فرد دیگری را اصلح دانسته اند و این اساس یک انتخابات آزاد است.
    بنده در مرحله اول به خواسته ام رسیده ام، وحدت مردمی که به لحاظ سیاسی سالهاست دور از هم هستند سال هاست مرده اند .برداشتن کینه و دشمنی در بین همه امر مبارکی است که در این مدت کوتاه رخ داد
    اینکه بنده فقط سه ماه فعالیتم را شروع کرده ام و در کورس با کسانی هستم که چهار سال و یا هشت سال در حال فعالیت و تبلیغات می باشند نشان دهنده ی بیداری شهرستان پاوه است.
    و در نهایت خودم را پیروز واقعی انتخابات میدونم چون به هدف اصلی و مهمی که داشتم رسیدم، کسب آرا مکمل هدف من بود. به همین خاطر در تمام روزهای تبلیغات، خودم و ستادم تمام اصول انسانی و اخلاقی را رعایت کردیم و بدون کوچکترین توهین به فرد یا گروهی با اتحاد تمام و با رعایت تمام موازین اخلاقی نشان دادیم که همواره فرهنگ بالا و ادب والا اولویت کار ماست.
    بیداری و یکپارچگی ملت پاوه مبارک یاد….

  • مصباح محمدنیا در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    تحلیلی بر اساس واقعیات انتخابات دهم
    ممنون از جناب صالحی

  • پرشنگ احمدی در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    امیدوارم بحثهایی پیش آمده بعد از اعلام نتایج علیرغم تلخی و نازیبایی های فراوانش ختم بخیر شود و سبب آگاهی ما و برنامه ریزی جهت حل مشکلات مخفی و پنهانی شود که سالهاست در جامعه ی ما همچون آتشی زیر خاکستر پنهان مانده ولی اکنون خود را آشکارا نشان داده است!!
    و چه بسا همین درگیری های پنهانی از جمله عوامل موثرا در عدم پیشرفت شهر در همه ی زمینه ها و افزایش روز به روز مشکلات آن بوده باشد!
    امیدوارم تلنگری باشد برای همه ی ما.

  • ناشناس در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    انتخابات تهران

  • محمدفاضل ضیایی در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    تحلیل زیبایی بود
    دستمریزاد جناب صالحی

  • هورامی در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    با نظر قصه راس موافقم بعضی افراد دارن بی حرمتی میکنند ما هورامی زبانان خودمان را از پاوه جدا ندانستیم کاک انور و انتخاب کردیم وبهشون رای دادیم تو نوسود ونودشه روستاهای اطراف کاک انور نفر اول بودن هورامی زبانهای ساکن پاوه هم اکثرا به ایشون رای دادن اگر خود مردم پاوه هم به ایشون رای داده بودند حتما به بهارستا ن راه میافتند متاسفم برای بعضی از اهل …… که مارو جدا از خود میدانند وهنوز هم مارو مهاجرو یا به قول خودشان لیده میخوانند

  • قصه ی راس در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    جناب صالحی ممنون از مطلب زیبا و مفدیتان من هم معتقدم اقای بگامیری و خانواده اش دنبال بعضی مسایل و حاشیه نیستن اما بعضی از افراد مغرض و کوته فکر که خود را ………. میدانند باتعصب خشک و هیچ و پوچ دارن جوسازی میکنند و به نوعی باساکنین شهر بی حرمتی میکنن مخصوصاتو فضای مجازی و تو مباحث عمومی در بین مردم که این نتایج و تبعات بدی را به دنبال خواهد داشت من از جناب بگامیری خواهش میکنم قدردان رای مردم باشند خودشان هم خوب میدانند و انتظار چنیین رای را بخاطر دیر شروع کردن و کم بودن زمان نداشتن پس اجازه ندهید بعضی از افراد فرصت طلب. در این بین باعث نفرت و به وجودن امدن کینه و تشنج و یا درگیری بشه اف رادی که باحضورشان کنار شما ضربه زیادی بهتان زدن و الان هم دارن تکرار میکنند نباید پل پشت سرتان را خراب کنید ممکن است بخواهید این راه را دوباره بروید پس راه را برای خودتان یا افرادی دیگری ناهموار نکنید ب نظر من اقای بگامیری برنده هستن و باید جشن بگیرن چ از تمام اقشار این شهر باید تشکر کنند

  • قدیم قلایی در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    انتخاب اصلح حرف جالبی بودخخخخخخخخخ

    • ناشناس در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

      خب خنده نداره عزیزم. تو شهرستان پاوه تعدد و تنوع آرا خیلی از شهرهای روانسر و جوانرود و ثلاث بیش تر بود. برو یه نگاه به آمار آراء ماخوذه بنداز تا دفعه بعد بدونی چی بنویسی قدیم قلایی محترررم

  • اورامانات در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    اقای فرهاد صالحی رای شهاب نادری را شهرهای دیگر تضمین نمود. ایا میدانی 900 و اندی ماشین کرمانشاه انروز در 2 شهر جوانرود وروانسر به حمایتش رای به صندوق ریختند.ثلاث ومیراباد دیگه بماند.الکی وبخاطر منافع خودت ازش حمایت نکن

    • واقع بین در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

      رای اقای نادری کاملا سالم بود و اگر این کار تقلب باشه همه کاندیدا ها تقلب کردن

  • همایون رشیدی در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    آفرین بر تحلیل زیبایتان ،عالی دست مریزاد

  • شهروند در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    نماینده پاوه باز هم آقای بکامیری خواهد بود.جانم را برایش خواهم داد.

  • سلیمانی در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    با نهایت احترام، متاسفانه متن سراسر احساسات، متملقانه و بسیار سطحی بود….

    • نجیبی در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

      مطلب بسیار دلسوزانه و خوبی بود باید به فکر پاوه بود نه تعصب و جنجال