ج 31 فروردین 1403 ساعت 21:13

فرداي انتخابات… ./ سید علاء الدین حیدری

فرداي انتخابات… ./ سید علاء الدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خلق حماسه اي بس عظيم از سوي مردم فرهيخته و آگاه اورامانات با حضور حداكثري در تعيين سرنوشت خود نشان از حس و باور عميق مردم به حق تعيين سرنوشت و مشاركت در فرايند ساختن آينده خود و ايران اسلامي دارد . اما در نگاهها به فرايند انتخابات و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خلق حماسه اي بس عظيم از سوي مردم فرهيخته و آگاه اورامانات با حضور حداكثري در تعيين سرنوشت خود نشان از حس و باور عميق مردم به حق تعيين سرنوشت و مشاركت در فرايند ساختن آينده خود و ايران اسلامي دارد . علاء الدین حیدری

اما در نگاهها به فرايند انتخابات و سير تحولات آن، فرداي انتخابات از نگاهها به دور ومعمولا اهميت  و نقش آن ناديده گرفته مي شود. فلسفه و ماهيت وجودي هر انتخاباتي را مي توان در چند اصل خلاصه كرد.

1- رقابت نه دشمني:  هر انتخاباتي بدون وجود ،رقابت فاقد شور و نشاط لازم مي باشد .

رقابت عامل اصلي تحرك بخشي به جريان انتخابات بوده و انتخابات بدون رقابت فاقد اعتبار و مي توان گفت انتخابات بدون رقابت يك انتخابات مرده به حساب مي آيد.

البته مفهوم رقابت به معناي دشمني و تخريب نبوده و در تمام سيستمهاي سياسي قائل به دمكراسي و مردم سالاري ضمن تاكيد بر اصل وجود رقابت در كارزارهاي انتخاباتي ، شرايط و قيدهايي نيز بر آن وارد دانسته اند. مانند:

الف- تاكيد بر معرفي توانمنديها و ظرفيتهاي خود بجاي تخريب ديگران

ب- پرهيز از هرگونه افترا و تهمت به ديگران

 ج- رعايت اخلاق

2- هدف خدمت است نه منفعت :

انتخاب نماينده و وكيل براي هر مجلسي با هدف  تقنين قوانيني در جهت توسعه و سازندگي كشور ،خدمت به مردم ، ارتقاء سطح زندگي و رفاه اجتماعي  و… مي باشد. لذا هدف از رفتن به مجلس بايد خدمت باشد نه رفتن به هر قيمتي

3-تمكين به قانون :

هر نامزدي كه پاي به عرصه انتخابات مي گذارد لزوما بايد ضمن آگاهي به قوانين و احترام به آنها نسبت به سازوكارهاي قانوني انتخابات نيز تمكين نمايد. پس قانون باوري و قانون مداري بايد تحت هر شرايطي رعايت و به آن تن داده شود.

رعايت اصول پيش گفته ازسوي نامزدها و طرفداران آنها مي تواند راه گشاي برگزاري يك انتخابات سالم و سازنده براي ساختن هرچه بهتركشور در مقياس يك كشور اسلامي مانند ايران و نظام جمهوري اسلامي مي باشد.

فرداي انتخاباتي با اين رويكرد ، از سوي نامزدهاي حاضر و طرفداران قانون مدار آنها قطعا روشن ، آرام و توام با قانون مداري است.

روز اعلام نتايج انتخابات ، روز تمرين دمكراسي و عمل به شعارهاي قانون مداري نامزدهاي محترم مي باشد . لذا شايسته است، ضمن تاكيد بر تمكين به قانون و پذيرش نتيجه بدست آمده، فضاي رقابت ديروز را به رفاقت امروز تبديل نمايند. و همه با هم دست در دست هم در مسير ساختن كشور و حوزه انتخابيه خود گام برداريم.
توسعه و پيشرفت كشور در گرو  همدلي و همزباني در فضايي آرام  و به دور از هرگونه قانون گريزي ممكن و ميسر خواهد بود.

بر اين اساس لازم است هر كدام از ما  به سهم خود در اين مسير تلاش و سعي در معرفي فرهنگ والاي مردمان با فرهنگ اين ديار داشته باشيم.

سید علاء الدین حیدری :كارشناس انتخابات استانداري كرمانشاه

یک پاسخ برای “فرداي انتخابات… ./ سید علاء الدین حیدری

  • محمد در تاریخ اسفند 9, 1394 گفت:

    خیلی جالب بود امیدوارم نماینده منتخب از این پتانسیل برای پیشبرد اهداف توسعه اورامانات استفاده کند