س 28 فروردین 1403 ساعت 16:48

بررسی مسئله انتخابات و چالش های آن در حوزه پاوه و اورامانات

بررسی مسئله انتخابات و چالش های آن در حوزه پاوه و اورامانات

به گزارش سلام پاوه : با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان پاوه ، مسئله انتخابات و چالش های پیش روی آن در حوزه پاوه و اورامانات بررسی شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از هزارماسوله : شمارش معکوس برای برگزاری بزرگترین ماراتن سیاسی سال آغاز شده است؛ مراتنی که در پایان همین […]

به گزارش سلام پاوه : با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان پاوه ، مسئله انتخابات و چالش های پیش روی آن در حوزه پاوه و اورامانات بررسی شد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از هزارماسوله : شمارش معکوس برای برگزاری بزرگترین ماراتن سیاسی سال آغاز شده است؛ مراتنی که در پایان همین هفته و با حضور اقشار مختلف مردم از همه جناح های سیاسی برگزار می شود.میز گرد

قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن از وظایف یک نماینده خواهد بود ولی برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس دهم با شعار های گلستان نمودن شهرها وارد این کارزار شده اند.

مسئله مهم انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی امروز با شور و شوق خاصی در محافل و فضای مجازی در چرخش است که مردم و شهروندان برای انتخاب اصلح خود جوانب لازم و تواناییهای کاندیداهای انتخابات را مورد سنجش قرار می دهند.

با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا در میزگردی، با حضور سه تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان پاوه، به بررسی موضوع انتخابات و چالش های آن در حوزه پاوه و اورامانات بپردازیم که در ادامه خواهد آمد.

حبیب الله مستوفی یکی از فعالان فرهنگی و اجتماعی پاوه؛ مصلح قادری، مسئول دفتر امام جمعه محترم پاوه و فعالان فرهنگی و اجتماعی و دلشاد پیاب نیز از فعالان فرهنگی این شهرستان، در این میزگرد به بررسی موضوع و تبادل نظر پرداختند.

به نظر شما اصول مهم و محوری در راهبردهای انتخابات مجلس دهم حوزه پاوه و اورامانات چیست؟و مهمترین اصل در انتخاب نماینده چیست؟حبیب اله مستوفی

حبیب الله مستوفی: از برگزاری نخستین انتخابات مجلش شورای اسلامی دراورامانات (58/12/24) تا کنون 37 سال می گذرد آن انتخابات به دور دوم کشیده شد ودر دور دوم نیز به دلایل ویژه امنیتی برگزار نگردید، در انتخابات میان دوره ای 60/5/2 نیز هیچکدام از نامزدها حائز اکثریت آرا نشدند وعملا ما در تاریخ 61/9/19 یعنی یک سال و سه ماه مانده به پایان عمر مجلس اول دارای نماینده در مجلس شورا شدیم. این پیشینه را  برای ورود به جواب  ذکر کردم . بدیهی است که اورامانات  ازآن زمان تا کنون دچار تغییرات اساسی در حوزه های مختلف شده واین امر یعنی پذیرش تغییررا مهمترین اصلی می دانم که می تواند هر اصل وراهبردی را دچار تحول کند.
اگر بخواهیم یک اصل را به عنوان مهمترین اصل برای انتخاب نماینده معرفی کنیم مثل این است که تلاش کنیم هوا را در مشت خویش نگه داریم ، بر این باورم که بینش (دین باوری ،وجدان ، اخلاق مداری ، دوری از ایده آل نگری، داشتن قدرت تحلیل) و مَنِش (تعامل ، تعادل ، پذیرش تفاوت ها ، شناخت صحیح منطقه ،آگاه بودن بر زمان ، پرهیز از منفعت محوری، پاسخ گو بودن، صراحت لهجه و…..) کمترین خصوصیات ضروری کسی است که می خواهد خود را بر مردم اورامانات عرضه کند تا  موفق به جلب و جذب اعتماد آنها شود.

مصلح قادری: با عرض سلام خدمتتان شما و خوانندگان محترم سایت وزین هزار ماسوله و تشکر از دوست و اساتید گرانقدری که در این میزگرد همراه ما هستند.
بر همگان  روشن است که انتخابات یکی از شاخص های مهم مردم سالاری می باشد که به لطف خدا در کشور عزیزمان بخوبی این شاخص را در طول 37 سال گذشته از عمر انقلاب  دیده و به عینه مهم ترین رکن مردم سالاری و احترام به نظر و دیدگاه مردم در نظام اسلامی رعایت شده است. و به جرأت میتوان گفت یکی از مهم ترین دست آوردهای نظام جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات های متعدد است.مصلح قادری

اما نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که آیا تنها برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان توسط مردم برای نهادینه شدن مردم سالاری و توسعه کشور در همه ابعاد کفایت می کند یا خیر.!؟ به اعتقاد بنده صرف برگزاری انتخابات نمیتواند کافی باشد چرا که بدلیل اینکه نظام انتخابات ما حزبی نیست، معمولاً نیروهایی که وارد عرصه انتخابات میشوند و همچنین نتیجه انتخابات و آنچه که از صندوقهای رأی استخراج میشود ناشی از تفکرات و بینش صحیح سیاسی و براساس شناخت و آگاهی مردم نیست بلکه عمدتا” نتیجه و برآیند محصول تفکرات عشایری و قومی است.

مردم سالاری و انتخابات از آن جهت موید دخالت مردم در سنوشتشان می باشد بسیار خوب و ارزشمند است، اما نباید فراموش کنیم که مشارکت و حضور مردم آنگاه ارزشمندتر خواهد بود که خروجی مشارکتشان انتخاب ” بهترین ها” باشد.

و این مهم برای مناطقی محرومی مثل اورامانات بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که نماینده تنها رابط برای پیگیری مطالبات مناطق محروم در مرکز است و اگر در انتخاب نماینده دقت نشود و مسائل عشیره ای و قومی بر شاخص های اصلی یک نماینده توانمند غلبه کند، این تنها مسیر مردم محروم برای رساندن صدایشان به مسئولان کشوری مسدود خواهد شد.

در کنار این مقدمه در خصوص بخش  دوم سوال که بی ارتباط با مقدمه هم نیست عرض میکنم، یک نماینده موفق از دیدگاه من کسی است که در وهله اول با مردم صادق باشد، این را از این جهت با تأکید عرض میکنم تجربه گذشته نشان داده مردم ما همواره با دلی پاک از نامزدها – چه برنده انتخابات وچه سایرین – حمایت کرده اما عملاً شاهد عدم صداقت آنها در عرصه عمل بوده اند.

جسور بودن دیگر شاخصه یک نماینده خوب است، نماینده ای میتواند موفق باشد که بتواند با جسارت مطالبات مردم را پیگیری کند، یکی دیگر از مهمترین ویژگی های یک نماینده خوب باید آشنایی به سیستم اداری و قانونگذاری کشور باشد، و سیستم اداری ایران را بشناسد و بداند که وظیفه یک نماینده چیست، کما اینکه در اکثر مناطق با این مشکل روبرو هستیم نمایندگان ما تا سال دوم نمیندگی فرصت لازم دارند تا با فضای سیاسی کشور و وظایف نمایندگی آشنا شوند و بعد از آشنایی تا به خود می آیند سال آخر فرا رسیده و عملا” فرصت خدمت به مردم را از دست دادند.

دلشاد پیاب: بخش اول این سوال بنابه دلایلی در حیطه کاری ما نیست و یک دید کلی نگر می طلبد و هرچه هم بحث شود کم خواهد و منتج به نتیجه نمی شود.اما در مورد پاسخ به بقیه سوالات من مطلب خودم را با شعری در رابطه با مشورت اغاز می کنم چون هرچه ما مشکل برایمان پیش می اید از عدم مشورت است .
با یکی دوکس مشورت کن در اموری که پر خطر بینی
کز یک ایینه روبرو بینی وز دو ایینه پشت سر بینیدلشاد پیاب

به قول خورخه لوییس که می گوید ؛
برای فریب دادن عده ای را شیر می کنند و عده ای را خر ـــــــ مواظب باشید حیوان صفت نشوید ـــــــ بازنده بازنده است؛ چه درنده ؛ چه چرنده
مهمترین اصولی یا شرایطی که یک فرد ماندیدا باید داشته باشد تا به کسوت نمایندگی نایل اید زیاد هستند و از دیدگاههای افراد مختلف متفاوت بوده و هرکسی از منظر دید خود معیارهای خاصی را برای فردی که گزینش می کند دارد ؛
وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون می باشد ، پس برمی آید که فردی می تواند در این مقام قرارگیرد که بیشترین میزان اگاهی را نسبت به غالب مسائل روز داشته و دارای بینش و بصیرت خاصی باشد تا بتواند اعماد مردم را به خود جلب نموده و منتخب انها گردد؛
این خصوصیات به صورت عمده عبارتند از ؛ صداقت ؛ شجاعت ، جسارت ؛ عمل گرایی؛ وفاداری؛ دارای سواد ؛ مهارت و بینش؛ تحلیل  در زمینه مسائل روز جامعه (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و ….) لازم به ذکر است که فرد نامزد جمیع این صفات را نمی تواند با هم دارا باشد؛ اما باید دارای کمینه ای از این تتمه باشد ؛
من این را به عنوان یک توانایی در فرد نام می برم که نامزد مورد نظر من فردی خود محور و خود مدار نبوده و بنای فعالیت و کار خود را بر خرد و عقل جمعی و مشورت بگذارد .

فرد مورد نظر من باید دیدگاهها و موضع گیریهای مشخصی در رابطه با مسائل روز در زمینه های مختلف چه به صورت منطقه ای ، ملی و بین المللی داشته باشد ،
وجود مکنت مالی و قوم و عشیره که امروز غالب مردم برای نامزد خود جستجو می کنند ، لازم است اما کافی نیست چه بسا که بوده فردی با این خصوصیات(مال و عشیره) به مجلس راه یافته و لزوما بد هم نبوده است ؛

فرد مورد نظر من باید باور و عقیده به کار و تفکر تیمی و تیم تفکر ساز داشته باشد، وجود این هدف در شخص نامزد لازم است و در غیر این صورت تجمیع ها و باهم بودن ها ؛ بی هدف و بدون مبنای فکری عقیم است. غالبا کمتر فکر کردن آفتی را بدنبال دارد که انهم بیشتر قضاوت کردن است.

شفاف سازی وضعیت گذشته و اعتماد سازی نسبت به اینده و دارای کمترین نقص در حیطه های زندگی فردی و اجتماعی و مسئولیتی  می تواند ملاک انتخاب فرد باشد . خود مردم می توانند بهترین قاضی باشند و انها فرد اصلح را تشخیص خواهند داد پس برای مردم غالبا ملاک گذشته فرد است ؛نور افکنی مردم در گذشته فرد وجود دارد لایه های پنهان و تاریک در نامزد مورد نظر می تواند وی را از ادامه راه بازدارد . لازم به ذکراست انتخابات پیش رو با انتخابات گذشته کاملا متفاوت است و وجود رسانه های ارتباطی و در راس انها شبکه های اطلاع رسانی جمعی تاثیرگذاری زیادی را در اگاه نمودن قاطبه ی افراد جامعه ایفا می کنند . در امار جدید در ایران نزدیک به 22میلیون نفر دسترسی به تلگرام دارند و از این شبکه ارتباطی استفاده می کنند و در این فضا گروهها و کانالهای متعدد و زیادی در زمینه انتخابات (تبلیغات؛ روشنگری ، اطلاع رسانی ، انتخاب اصلح و …..) فعالیت می کنند و این باعث شده است که فضا متغیر شده و افراد با دید بازتری انتخاب خد را انجام دهند.

چند ویژگی کە می توانیم انها را برای یک نمایندە خوب در نظر داشته باشیم شامل موارد زیر است:

کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. در ادب و امانت داری قابل پیش بینی است؛

چون وفای به عهد برای او جدی است، بعضاً شبها برای تحقق عهد، فکر کرده و خوابش نمی برد؛

 بسیار بسیار  بسیار انصاف دارد؛

  آنقدر برای خود احترام قایل است که به کسی خیانت نمی کند؛

 اطرافیان او از اینکه نقدی را مطرح کنند احساس آرامش و امنیت می کنند؛

بسیار دقیق و جزئی نگر است

 دارای ثبات فکری است و به تناسب شرایط و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر نمی دهد؛

 انسانها را به خوب و بد تقسیم نمی کند بلکه ضعف ها و توانایی‌های آنها را در کنار هم می بیند؛

 مخالفان فکری او، اخلاق او را تحسین می کنند؛

  بیشتر با رفتار خود دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد تا گفتار

 بسیار اعتماد به نفس دارد چون دقیق و حقوقی صحبت می کند و نیازی به متهم کردن کسی ندارد

 نیازی به تزویر ندارد چون حدّ خود برای یک زندگی با تدبیر را می داند؛

 افکار و مواضع او ارتباطی به منابع مالی او ندارند؛

نیازهای مالی او مرتبط به حوزۀ سیاست نیست؛

 نیازی به حذف دیگران ندارد چون دایرۀ بازی و زندگی او بسیار وسیع است؛

 دروغ نمی گوید چون با راستگویی می تواند به منافع معقول خود دست یابد

  مسئله اول و اخر زندگی او، کار کردن و زحمت کشیدن است

وضعیت و موقعیت احزاب و گروهها را در انتخابات مجلس دهم حوزه پاوه و اورامانات چگونه ارزیابی می کنید؟

حبیب الله مستوفی: این نکته که بین انتخابات و احزاب شناسنامه دار برآمده از بطن جامعه ارتباطی انکار ناپذیر وجود دارد بر کسی پوشیده نیست. رقابت صحیح وسالم  می تواند از پاره ای ازآفات مانند موج سواری های ناشی از عدم شناخت توده مردم جلوگیری کند. اما درمناطق کوچکتردور از پایتخت ومراکز استان های بزرگ بطور عام و منطقه ما به صورت ویژه تفاوت های آشکاری وجود دارد. قرار گرفتن در میانه سنت های و باورهای عرفی از سویی وآشنایی با جهان جدید به یمن انقلاب ارتباطات وضعیت را به گونه ای دیگر شکل داده است.
بر این باور هستم که ما در این شرایط چنانکه می گویند ناچار هستیم جهانی وملی بیاندیشیم و منطقه ای عمل کنیم. بنابراین اگرچه نمی توان منکر تاثیر نقش احزاب ونحله های فکری حداقل در بین اقشار مطلع بر فعالیت های کانالیزه فرهنگی،اجتماعی و سیاسی در منطقه شد اما نمی توان آنها را بسیار تاثیر گذار ارزیابی کرد. دراینجا ذکر نکته ای را لازم می دانم وآن این است که اگرچه نماینده اورامانات را احزاب به مجلس نمی فرستند واو وام دار تمام مردم است اما این مطلب به این معنی نیست که او یعنی نماینده به دسته بندی های سیاسی در سطح کلان کشور آگاه وآشنا نباشد،چراکه عدم شناخت او در خانه ملت می تواند ترمز تعاملاتش به نفع منطقه گردد.

مصلح قادری: در پاسخ سئوال قبلی عرض کردم بصورت عام  نظام انتخاباتی ما حزبی نیست ، در منطقه اورامانات هم به معنی حزب اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال گرا و … بصورت تشکیلات رسمی وجود ندارد اگرچه بعنوان یک تفکر در میان مردم و در برخی از مقاطع بروز میکند اما در انتخابات مجلس نه تنها نمود ندارد بلکه هیچ تأثیری هم بر روی روند انتخابات نخواهد داشت.

معمولا” نامزدها براساس نه تفکر و عقیده بلکه براساس موقعیت، خود را نزدیک به یک جریان سیاسی میکنند و عمدتا” بعد از انتخابات مسیر فکری فرد برنده را جو حاکم بر مجلس تعیین کرده است.

در انتخابات پیش رو در اورامانات قطع یقین باز مسائل قومی و عشیره ای حاکم خواهد بود و فرد پیروز همچون گذشته بدلیل نبود احزاب در منطقه بعد از پیروزی در یک قالب یکی از احزاب سیاسی حاکم در کشور شکل خواهد گرفت .

دلشاد پیاب: نظر به اینکه عدم وجود احزاب در منطقه خود دلیلی بر عدم انتخاب شایسته ها شده و غالب انتخابها بر مبناهای خاصی از جمله عشیره گرایی و مکنت مالی فرد مورد نظر بوده است؛

مشکل بزرگی که در این رابطه وجود دارد و به نظر من نماینده دوره دهم به جد می تواند به آن بپردازد و این شکاف ایجاده شده را ترمیم نمایند؛ زدودن نگاه امنیتی حاکم بر منطقه اورامانات می باشد؛ چرا که از کوچکترین کار تا بزرگترین کاری که بشود در این منطقه انجام داد این است که دیدگاه مسئولین تراز اول مملکت را نسبت به منطقه تغییر داد و این می تواند با همفکری و همراهی فردی توانمند با بصیرت و اگاه به عنوان نماینده در کنار بزرگان منطقه و همچنین جناب حاج ماموستا قادری  که از وزنه عظیمی در دولت و حکومت برخورداند رفع شود .

در نبود احزاب ،  سنتی بودن مراودات و تبادلات انسانی و عشیره ای عامل اصلی انتخاب نماینده های چند دوره قبل بوده است.

در غیاب احزاب هر فردی می تواند به راحتی خود را با جو ایجاد شده در منطقه (اصولگرایی؛ اصلاح طلبی، اعتدال گرایی) همساز کرده و ارای مردم را به نفع خود مصادره نماید . وجود احزاب و گروهها و تشکیلات با چهارچوب مشخص می تواند راهگشای انتخاب مردم گردد که این امر تا کنون در انتخابات مجلس در منطقه اورامانات به منصه ظهور نرسیده است ؛ اما در انتخابات ریاست جمهوری دوره های قبل کاملا مشهود است .

همانگونه که در شهرهای بزرگ و پایتخت ، مردم به حزب و تفکر حزبی رای می دهند چرا که با تعدد کاندیداها و جمعیت زیاد شناخت فرد نامزد خیلی سخت است؛ اما زمانی که فرد در یک لیست مشخص حزبی قرار گرفت مردم به فرد در قالب لیست حزبی رای می دهند .

امید است در اینده نه چندان دوره فعالیتهای حزبی در منطقه هم دیده شود؛ تا مبنای انتخابهای بعدی ما بر اساس لیست حزبی باشد.

چالش های انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اورامانات را در چه می دانید؟

حبیب الله مستوفی: چالش زمانی ایجاد می شود که تفاوتی بین آنچه هست وآنچه باید باشد ایجاد گردد.

اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه ،جوانرود ، روانسرو ثلاث باباجانی است با ذائقه های ویژه  و قرابت ها و تفاوت های فرهنگی ونگرش های متفاوت که امری کاملا طبیعی است. پذیرش این امر به عنوان یک فرصت وعدم مدیریت صحیحش در قامت یک چالش می تواند دامنگیر کسی شود که اعتبار نمایندگی را از این مردم شریف کسب نموده است.

مورد دیگر عشیره گرایی وطایفه پسندی است که آفت مهلک و باز دارنده ای است .این منطقه بعد از انقلاب جز یک مورد نماینده ای را بطور متوالی دوبار به مجلس نفرستاده است و هربار منتخب ، متهم به بخشی نگری وتوجه بیشتر به جایی وجذب اعتبار کمتربرای شهرستانی دیگرشده است. زدودن این باور در میان مردم برعهده نماینده محترم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پاوه واورامانات است.

اشاره به این نکته را ضروری می دانم که عشیره گرایی فقط به معنای توجه بیشتر منتخب مردم به زادگاه خود یعنی یکی از شهرستان های چهار گانه اورامانات نیست بلکه می تواند درشکلی جدید ظاهر شود وآن اینکه نماینده تنها در پی تحقق اهداف جمعی محدود نگر منفعت طلب پراکنده در هر چهار شهرستان باشد.

مورد بعدی مشغول شدن نماینده به دخالت در امر اجرا که درعهده دولت است می باشد. وظیفه نماینده برابر قانون ، قانون گذاری ونیز نظارت است . دراینکه برای انتصاب مسئولین اجرایی منطقه بانماینده برای اعمال نظر مردم مشورت شود حرفی نیست اما تبدیل این امر به عنوان مهمترین دغدغه نماینده واطرافیانش ، باز دارنده است وباعث می شود که نماینده از تاثیر گذاری ونفوذ کیفی در کمیسیون های مهم مجلس باز ماند . دراین موارد تفاوت رفتار بین نمایندگان کلان شهرها ومناطق کوچک کاملامشهود است.

نکته بعدی انتخاب مشاوران توسط نامزدها می باشد که متاسفانه دارای آشفتگی است به این معنی که تفاوت آشکاری بین شعار وآنچه عملی می شود وجود دارد. در دوران تبلیغات مشورت خوب  است  جوانان مهم می شوند ، قشر تحصیل کرده مورد توجه هستند ،زنان دارای جایگاه ویژه اند و….
اما آنچه پس از انتخابات رخ می دهد چیزی جز تاثیر گذاری جمعی غالبا منفعت محور نیست . پس این امر وحل آن بسیار مهم وراهگشا است.

مصلح قادری: بزرگترین چالش در انتخابات پیش رو به اعتقاد من، رشد و تقویت مجدد تفکرات قومی و عشیره ای است، چند سالی است به واسطه حضور و فعالیت نخبگان سیاسی و اجتماعی منطقه تعصبات قومی به حداقل رسیده و همچون سابق، در منطقه شاهد برخی دسته بندی ها و تقسیم مناطق نبودیم اما به نظر می رسد با توجه به جو حاکم در هر چهار شهرستان انتخابات 7  اسفند بار دیگر ما را با این چالش بزرگ روبرو میکند و دوباره شاهد تعصبات و تقسیم و دسته بندهای قومی خواهیم بود.

چالش دیگر عدم شناخت کافی مردم از نامزدهاست، در این دوره حضور چندین نامزده کمتر شناخته شده موجب سردگمی مردم شده است و متأسفانه  از سوی خود نامزدها قدرت انتخاب صحیح به نوعی از مردم گرفته شده است و میطلبد همه نامزدهای محترم با استفاده از فضاهای مجازهای و سایتهای محلی و سایر طرق اطلاع رسانی نسبت به معرفی خود و برنامه هایشان در حد امکان اقدام کنند.

دلشاد پیاب: بزرگترین چالشهایی که پیش روی انتخابات اورامانات و انتخاب نماینده برای اورامانات وجود دارد ؛ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

چند دستگی مردم ،
تعدد کاندیداها ،
بلاتکلیفی در انتخاب فرد بدون دیدگاه خاص ؛
نگاه قومی و عشیره ای به انتخاب فرد مورد نظر

سوالی که دارم اینه هر کدام از این بزرگوارانی که قبول مسئولیت کرد و پا پیش نهاده اند این موارد را برای ما روشن فرمایند و توضیح دهند چرا که در غالب دوره ها این سوالات ما بی جواب مانده است ؛

شعار انتخاباتی ایشان؟

برنامه و اهداف و راهکارهای برون رفت از وصعیت موجود برای منطقه؟

موضع گیری در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و …….؟

فعالیتهای قبل از نامزدی ایشان کجا بوده ؛ عضو چه تشکیلات بوده ؛ چند مقاله نوشته با کدام نشریات همفکری داشته؟

دیدگاه و نگاه ایشان نسبت به مسائل کلان مملکتی و استانی و منطقه ای چیست؟
به کدام وجوه توسعه در شرایط فعلی جامعه اعتقاد دارد و ان را اولویت کاری خود می داند ؟
فرد نامزد تا چه حد درتوانایهای خود می بیند که بتواند در از بین بردن شکافهای ایجاد شده در زمینه مسائل خاصی که گریبان منطقه را گرفته است به درستی عمل نماید مانند نگاه امنیتی ؛ تقریب مذاهب؛ و …..؟
رای دادن ما بدون فکر و منطق و دیدگاه عقل گرایانه مانند آبیاری نهال کوچکی است که آن را با طناب به گردن خودمان بسته ایم چرا که هر چه نهال بزرگتر می شود دار اعدام ما آماده و فراهم گردیده است ، بیایید با دستان خودمان؛ خودمان را نابود نکنیم.

به امید یک انتخاب اصلح