ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:38

چرایی یک انتخاب آگاهانه/ علاء الدین حیدری

چرایی یک انتخاب آگاهانه/ علاء الدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: هفتم اسفندماه 94 روز پايان ماراتن نفس گير و سرنوشت ساز انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است. چرا سرنوشت سازوتعيين كننده؟ سرنوشت ساز است چونكه سرنوشت چهارساله آينده خود ،منطقه و كشور را تحويل يك شخص يا يك جمعي مي دهيم تا بر كرسي هاي سبز بهارستان تكيه زده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: هفتم اسفندماه 94 روز پايان ماراتن نفس گير و سرنوشت ساز انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است.

چرا سرنوشت سازوتعيين كننده؟علاء الدین حیدری

سرنوشت ساز است چونكه سرنوشت چهارساله آينده خود ،منطقه و كشور را تحويل يك شخص يا يك جمعي مي دهيم تا بر كرسي هاي سبز بهارستان تكيه زده و آينده و مقدرات كشور را براي ما رقم بزنند.اگر از اين منظر به انتخابات و نحوه انتخاب خود نگاه كنيم ، قطعا در رفتار انتخاباتي و نوع انتخاب و گزینش خود بازبيني و بازنگري خواهيم كرد.فلسفه وجودي و اهميت مجلس شوراي اسلامي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول مختلف (70-77) مشخص و تعيين گرديده است . در بيان اهميت و جايگاه مجلس شوراي اسلامي همين جمله بس كه حضرت امام(ره) فرمودند (مجلس در راس همه امور است).

نقش و اهميت مجلس در ساختن مملکت و روند توسعه كشور بارز و تعيين كننده است.به همین دلیل عبای نمایندگی برازنده کسانی است که در قواره جای گیرند.بر اين اساس شركت در انتخابات بر همه تكليف بوده و از آن مهمتر انتخاب آگاهانه و هوشمندانه نماينده خود است.شرط لازم براي انتخاب يك نماينده در اندازه و قواره مجلسی قوي و موثر؟در وهله  اول تعريف معيارهاي انتخاب يك نماينده خوب است تا بر اساس آن بتوانيم مجلسي توانمند و سازنده داشته باشيم.

از جمله معيارهاي انتخاب يك نماينده خوب مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:

  • 1-داشتن تقواي الهي : اعتقاد و التزام به تقواي الهي و ايمان به خداوند متعال يكي از شاخصهاي انتخاب يك نماينده اصلح است چرا كه شخص متقي خود را در مقابل پروردگارش و مردمي كه به او راي داده اند پاسخگو و ملتزم مي داند . تقواي الهي مانع انحراف و تخطي از اصول ، اهداف و وظايف نمايندگي مي گردد.
  • 2-علم و آگاهي:يكي از شاخصهاي اصلي انتخاب يك نماينده ، داشتن علم و آگاهي به وظايف و اختيارات نمايندگي و تسلط به دانش لازم در اين زمينه است. علم به اين شرايط مانع دادن وعده و وعيدهاي پوشالي و دور از واقعيت شده و انتخاب را براي مردم آسان تر مي كند.دادن وعده هاي غير قابل اجرا و قول هاي غيرممكن سبب ايجاد فضاي پوپوليستي و بالارفتن غير معمول و غيرمنطقي سطح توقعات  مردم و در صورت اجرايي نشدن از طرف نماينده مدعي باعث دلسردي مردم از نظام و مسئولين خواهد شد.
  • 3-ثبات شخصيت :اهميت جايگاه مجلس و نقش موثر نمايندگان در تصميم گيريها و تصميم سازيهاي كلان كشور، ثبات شخصيتي نامزدهاي حاضر در صحنه انتخابات را لازم و ضروري مي نماياند. عدم ثبات در شخصيت افراد باعث حاكم شدن ابهامات و تشديد دوگانگي ها در پروسه و روند انتخابات مي شود . تضاد و پارادوكس شخصيتي نامزدها و سوابق شخصيتي دوگانه و چند گانه آنها در طي طول حيات كاري و سياسي خود موجب مه آلود شدن فضاي  انتخابات مي گردد.
  • 4-خوشنامي و پاكدستي : اشتهار به خوشنامي و پاكدستي يكي از معيارهاي اصلي يك  انتخاب شايسته و مطمئن است . مردم در انتخاب نماينده منتخب خود بايد بدنبال گزينه هايي با عيار بالايي از سابقه پاكدستي و شفافيت هاي مالي و اداري و اجتماعي باشند بدليل اينكه اگر غير از اين باشد قطعا در مدت زمان كوتاهي دچار پشيماني شده و اين چرخش نظر اثري در نتايج زيانبار انتخابشان نخواهد داشت . نماينده اي كه بر اساس راي ما وارد بهارستان خواهد شد حداقل به مدت چهار سال بر مقدرات سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و… ما حاكم بوده و سرنوشت يك ملت در دستان 290 نفر نماينده منتخب ما رقم مي خورد.
  • 5-شفافيت سياسي :يكي ديگر از معيارهاي انتخاب گزينه برتر در انتخابات ، شفافيت ديدگاههاي سياسي نامزدها است. كسيكه خود را در معرض انتخاب مردم قرار مي دهد بايد از يك شفافيت سياسي كه لازمه شناخت و انتخابآگاهانه مردم است برخوردار باشد . شفافيت سياسي بهمراه ساير شاخصها مي تواند به مردم در انتخاب مطمئن و اصلح كمك كرده و ابهامات مطرح را برطرف نمايد. نامزدي كه ديدگاه سياسي خود را بطور مشخص و واضح با مردم در ميان مي گذارد و بطور شفاف در صحنه رقابت حاضر مي شود، ميتواند گزينه قابل اعتمادي براي مردم باشد .  شفافيت سياسي نامزدها نشانه خوبي از كل شخصيت آنها مي باشد .
  • 6-برنامه محوري :با مطالعه روند انتخابات در دوره هاي گذشته و مقايسه آن با سير انتخابات فعلي تا اين مرحله مي توان به نتايج مشخصي مانند تغيير نگاه مردم از فردمحوري به برنامه محوري اشاره كرد. بنظر مي رسد با ورود چهره هاي جوان با سلايق مختلف و همچنين تغيير شيوه هاي تبليغات و نيز  ورودفعال و وسيع نخبگان و قشر جوان به ميدان انتخابات و نقد و بررسي تك تك نامزدها ماشاهد تسلط برنامه محوري بر فضاي رقابت در اين دوره مي باشيم. نامزدي كه داراي برنامه مشخص براي ايفاي وظيفه نمايندگي خود نباشد و يا نقشه راهي فراروي خود نداشته باشد ، قطعا در فرداي انتخاب دچار از هم پاشيدگي اهداف خود خواهند شد. فرد محوري و تاكيد بر افراد بجاي برنامه محوري از آسيب هاي جدي فرايند يك انتخاب برتر و آگاهانه است چراكه تكيه به فرد به جاي رجوع به برنامه افراد و انتخاب بر اساس برنامه ها در كنار ساير شرايط مي تواند منجر به يك انتخاب كوركورانه و ضعيف گردد.البته در اين ميان نبايد شرايط و معيارهاي  يك برنامه مطلوب را از نظر دور داشت . الف-انسجام کلیت برنامه با اجزای آن (همخوانی و توازن)  ب-واقعگرایی ، واقع بینی و اجرايي بودن برنامه هاي مورد ادعا ج-پرهيز از شعارزدگي در ارائه برنامهد-انطباق برنامه ها با شرايط و ظرفيتهاي هر منطقه ه-همسويي و همخواني برنامه هاي پيشنهادي با اسناد بالادستي و قوانين موضوعه كشور.ن-انطباق برنامه ها با حدود اختيارات نماينده.
  • 7-اخلاق مداري: يكي از موارد مهم و اصول مسلم يك انتخاب خوب ، اخلاق مداري نامزدها و طرفداران آنها در انتخابات است . رعايت اخلاق تحت هر شرايطي  بر هر كسي واجب بوده، خصوصا اگر اين شرايط ميدان رقابت بر سر نمايندگي يك ملت باشد. اخلاق مداري در كنار ساير صفات و شاخصها مي تواند زمينه ساز يك رقابت سالم و انتخاب بهتري باشد چرا كه اگر اين فضا با بي اخلاقي و تهمت و افتراهاي معمول در اين روزها آلوده گردد قطعا شفافيت و آرامش فضاي انتخابات را خدشه دار خواهد كرد و در نتيجه ممكن است فرايند نهايي انتخابات را هم تحت الشعاع خود قرار دهد.
  • 8-تيم همراه نامزد ها(کمپین انتخاباتی) : اگر در انتخاب يك نماينده مطلوب نظر خود دچار ترديد هستيم بايد به تيم همراه نامزدها توجه نماييم . يك نامزد بايد در انتخاب تيم همراهش نهايت دقت و وسواس را داشته باشد . اگر تيم و گروه مشاوران يك نامزد داراي ويژگي هاي لازم ، سلامت رفتار ،خوشنامي و پايگاه وزين اجتماعي نباشند قطعا خود نامزد هم فاقد شاخصهاي پيش گفته مي باشد. لذا در كنار دقت در شخصيت خود نامزد بايد نيم نگاهي هم به اطرافيانش داشته باشيم. چه کسانی با چه کسی هستند و یا کی با کی کار می کند؟
  • 9پايگاه اجتماعي : داشتن پايگاه متنوع  قومي ، قبيله اي و اجتماعي در حوزه انتخابيه، بهمراه توزيع متوازن اين پايگاه در ميان اقشار مختلف مي تواند در انتخاب درست و شايسته نماينده مطلوب موثر باشد .چونكه اگر نامزدي فقط و صرفا بر اساس تعداد راي قشر يا منطقه خاصي به مجلس راه پيدا كند . دچار بحران مقبوليت و مشروعيت  عام در كل حوزه انتخابيه شده و بر ميزان اثرگذاري نماينده بر مقدرات و مسائل منطقه تاثير منفي خواهد داشت.
  • 10-دوري از شعارزدگي و رفتارهاي پوپوليستي: شعارزدگي و رفتار بر اساس  معيارهاي پوپوليستي يكي ديگر از آفتهاي هر انتخاباتي بوده و قطعا در اين انتخابات هم شاهد آن بوده و هستيم.پوپولیسم یا همان عوام فریبی یکی از ترفندهای معمول و نیز یکی از تاکتیکهای تبلیغاتی موثر برای نامزدهای انتخاباتی فاقد سلامت اخلاق انتخاباتی می باشد که طی آن با طرح مشکلات و مصائب مردم که رفع این معضلات به آسانی و در حوزه اختیارات یک نماینده نمی باشد سعی در تحریک احساسات مردم و تهییج آنها به نفع خود با ابزار کلی گویی و ابهام آفرینی بهمراه انحراف افکار به سمت موضوعات خلاف واقع  می باشد.        عوام فریبی معمولا همنشین دروغ، وعده های بزرگ ، کلی گویی و گمراه کردن توده های مردم است . این ترفندها از طرف کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که فاقد ویژگیهای لازم برای احراز نمایندگی مردم می باشند . لذا با بکارگیری این ابزارها سعی در القاء شایسته و لایق بودن خود به مردم وهمچنین بسیج افکار عمومی در راستای منافع شخصی خود دارند.
  • 11-دوری از قوم و قبیله گرایی: قوم گرایی و داشتن تعصبات قومی بهمراه برجسته کردن این حس در رقابتهای انتخاباتی را می توان یکی از جدی ترین آسیب ها و آفت های یک رقابت سالم دانست . نامزدهایی که با تحریک تعصبات قومی –قبیله ای سعی در گمراه نمودن مردم داشته و بابکارگیری  روشهایی این چنین که بدور از اخلاق انتخاباتی و برخلاف عرف و قانون معمول می باشند.  فاقد وجاهت لازم برای نشستن بر کرسی نمایندگی مردم می باشند .  عصب و حس برتری بر اساس معیارهای قومی و طایفه ای مانع یک انتخاب منطقی و صحیح بوده و چشمان بینا را در مقابل استدلال های منطقی کور می کند. با تسلط این حس در فرد راه بر استدلال در فرایند انتخاب بسته شده و شخص بجز انتخاب بر اساس معیار قومی به هیچکدام از معیارهای دیگر مجال ظهور نمی دهد .لذا هر نامزدی که برتحریک این احساسات تکیه کند هم پوپولیست است و هم فاقد شایستگی های لازم برای نمایندگی مردم می باشد.

12-رزومه و پیشینه شفاف :                                                                                                                                                                   داشتن پیشینه شفاف و بدور از ابهام، بهمراه رزومه مشخص ، برجسته و با سوابق درخشان در عرصه ها و موقعیتهای اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی نامزد ها را می توان راهگشای یک انتخاب اصلح از طرف مردم دانست.الف-شفافیت مالی خود و اطرافیان ب-موفقیت در مدیریتها و موقعیتهای گذشته نامزدها ج-داشتن حمایت تعدادی از شخصیتها و افراد برجسته فرهنگی ، سیاسی، مذهبی منطقه از نامزد مورد نظر

13- مطلع بودن از شرایط سیاسی ،اجتماعی حاکم بر کشور ،منطقه و جهان

14-داشتن اعتبارو سندیت  القاب ، عناوین و مدارک تحصیلی مورد ادعای نامزد

15-مطالبه محوری :

نامزد شایسته نمایندگی باید برنامه های خود را براساس مطالبه مطالبات قانونی و قابل وصول تدوین کرده و همواره درصدد تحقق این مطالبات باشد. نه اینکه با شعارزدگی و کلی گویی، فردای انتخاب خود همه چیز رابه  جرگه فراموشی بسپارد. داشتن شجاعت در کنار آگاهی و مطلع بودن از واقعیتها و شرایط می تواند نقش موثری در مطالبه محور بودن یک نامزد داشته باشد.

در خاتمه باید گفت همه ما در برابر انتخابمان مسئول بوده و تک تک ما در تعیین مقدرات آینده همه مردم نقش برابری داریم چراکه کوچکترین سهل انگاری احتمالی ما در انتخاب نماینده خود جبران شدنی قابل اغماض نمی باشد. و اما اگر بتوانیم تمام تمنای خود را خطاب به تمامی نامزدهای محترم ندا دهیم فقط همین بس که بگوییم ((پیروز این عرصه فقط صداقت است و بس))

علاء الدین حیدری -کارشناس انتخابات استانداری کرمانشاه

5 پاسخ برای “چرایی یک انتخاب آگاهانه/ علاء الدین حیدری

  • فاتح امیری در تاریخ اسفند 5, 1394 گفت:

    سلام وعرض ادب واحترام. خدمت جناب حیدری.خیلی خوب بود.هم تخصصی انالیزفرمودید هم عموما قابل فهم وبرداشت است.براستی وظیفه هرانسان آگاه ومطلعی است که دراین زمینه ودرراستای این روندمهم وسرنوشت ساز روشنگری نماید ومسائل مهم رایادآورشود. براستی این نوع نوشته وظیفه ذاتی نماینده منتخب راهم گوشزد میکند.که همان است وظیفه اصلی نه حواشی و زوائد دست وپاگیر.

  • الماسی شورای شهر بانه وره در تاریخ اسفند 5, 1394 گفت:

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید حضور جناب آقای حیدری تشکر ازبیانات شیوا ورسای جنابعالی تشکر وقدر دانی اززحمات وتلاشهای بی شائبه آقای حیدری بزرگواردر استانداری کرمانشاه

  • امجدیان در تاریخ اسفند 4, 1394 گفت:

    عالی بود، دست مریزاد

  • کانی در تاریخ اسفند 4, 1394 گفت:

    کامل و جامع بود..تشکر از نویسنده. انشاءالله فرد اصلح انتخاب شود.

  • الماسی شورای شهر بانه وره در تاریخ اسفند 4, 1394 گفت:

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید حضور مردم آگاه وفهیم اورامانات مردم همیشه درصحنه ومقاوم مردمی که دارای پیشینه دینی ،تاریخی ،اجتماعی وسیاسی مناسبی می باشند ودربرابرناملایمات روزگارصبور بوده وبه بدخواهان تفرقه اندازان اجازه نداده اندکه اتحاد ،همدلی ،برادری ،همکاری وهماهنگی این منطقه دچار تزلزل وازهم پاشیدگی گرددمردم شریف وبزرگواربیاییدبدون تعصب کورکورانه وعشیره گری با حضور حداکثری خود در انتخابات فردی شایسته ولایق که زبان گویای ونمادشخصیت این مردم باشد به مجلس بفرستیم تا دیگران بدانند که مردم اورامانات مردمی فهیم وآگاه به مسائل روز دارای بینش سیاسی باز وتوانایی این رادارند که در پستهای کلیدی وبالاترمملکت ماایران حرفی برای گفتن داشته باشند