پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:59

مواظب”سلامت اجتماعی، روانی و جسمی” شهروندان باشیم!!!

مواظب”سلامت اجتماعی، روانی و جسمی” شهروندان باشیم!!!

به گزارش سلام پاوه: دکتر برهان ولدبیگی از پزشکان و یکی از فعالین محیط زیست در یادداشتی کوتاه نامزد های محترم مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار داده اند و موضاعتی را به آنها توصیه و یاد آوری نموده اند که مطالعه ان خالی از لطف نیست . ■ شاید وجود تعداد زیاد نامزد در یک […]

به گزارش سلام پاوه: دکتر برهان ولدبیگی از پزشکان و یکی از فعالین محیط زیست در یادداشتی کوتاه نامزد های محترم مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار داده اند و موضاعتی را به آنها توصیه و یاد آوری نموده اند که مطالعه ان خالی از لطف نیست .دکتر برهان ولدبیگی

■ شاید وجود تعداد زیاد نامزد در یک انتخابات برای احراز یک پست، از جهاتی مفید باشد، چون در تئوری برای انتخاب کننده این امکان وجود دارد تا از میان چند گزینه و برنامه متفاوت ، “بهترین گزینه” را انتخاب کند. اما در چنین شرایطی، انتخاب کننده زمانی قادر است “بهترین گزینه” را انتخاب کند که مجال مطالعه و مداقه در چندین “برنامه متفاوت و گاه متضاد” را در شرایطی “نسبتا آزاد و اختیاری” داشته باشد.

■ اگر این تعدد نامزد با پیش شرط های جغرافیایی، زبانی ، لهجه ای ، محلی و … محدود شوند و هر نامزدی خود را در “عمل و در درون” (اما شاید نه در حرف و در ظاهر )نماینده این گونه فاکتورهای محدود کننده بداند، آنگاه، “انتخاب کننده” نه فقط آزادی انتخاب یک “برنامه خوب”را نخواهد داشت، بلکه در همان آغاز کار، توسط یکی یا شاید چند فاکتور به اجبار محدود گشته و عملا برای انتخاب در برابر یک گزینه به عنوان “بهترین گزینه” قرار می گیرد.

■ در چنین شرایطی، این امکان همواره وجود دارد که “فاکتورهای محدود کننده” موجب آن شوند تا شهروندان منطقه به نوعی یک “هویت جدید” برای خود تعریف کرده و این “هویت های جدید” در برابر هم قرار گرفته و منجر به پیآمدهای هایی شوند که در نهایت می تواند “سلامت اجتماعی ، روانی و حتی جسمی” شهروندان منطقه را در معرض خطر قرار دهد.

■ متاسفانه در “کمپین های انتخاباتی” نامزدهای نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در منطقه اورامان، ؛ “علایم و شواهدی” به نفع شکل گیری چنین “هویت هایی” مشاهده می شوند که میتواند برای “سلامت عمومی” شهروندان منطقه خطرناک باشد.

■به عنوان یک پزشک مسئول سلامت شهروندان، از همه نامزدهای محترم نمایندگی مجلس در دوره دهم و همه کسانی که بنام طرفدار یا هوادار آنها در “کمپین های انتخاباتی”حضور دارند ، استدعا دارد تا با “اقدامات و تصمیمات منطبق با موازین مدنی و امروزی” ، از دامن زدن به اختلافات ناحیه ای، محلی، زبانی و لهجه ای جلوگیری کرده و مانع از تحمیل پیآمدهای منفی و خطرناک چنین اختلافاتی بر سلامت مردم منطقه شوند.

■ نامزدهای محترم ، یادمان باشد که برای رسیدن به “هدفی مقدس و مردمی”، نمی توان از “روش های نامقدس و ناسالم” استفاده کرد. شما قبل از هر چیز مسئولیت “حفظ سلامت و امنیت” عموم شهروندان را بر عهده دارید. شما قرار است وکالت شهروندانی را در “مجلس” برعهده داشته باشید که “شهروندانی سالم ، فرهیخته و دور از قضاوت های از پیشینی” باشند. استدعا دارد که در هرحال و با هر فرضی (چه “برنده ” و چه ” بازنده”) خود را مقید به اصل “حفظ سلامت اجتماعی ، روانی و جسمی شهروندان” بدانید.  برایتان آرزوی سلامتی دارم .


یک پاسخ برای “مواظب”سلامت اجتماعی، روانی و جسمی” شهروندان باشیم!!!

  • نیما در تاریخ اسفند 5, 1394 گفت:

    اقای دکتر حق با شماست و به شما تبریک میگم که از کسی حمایت نکردید.
    یکی از نامزدها مدام از گردشگری حرف میزنه و فقط به خاطر هتل خودشه . بخدا همه به نفع منافع خودشون هستند و من نمیدونم چرا بعضی اینقدر ساده هستند.