پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:39

گم گشته ای به نام معنویت برای رهایی جوانان

گم گشته ای به نام معنویت برای رهایی جوانان

به گزارش سلام پاوه :،  شاید جوانان امروز با  هجوم سیل تفکرات غیر دینی و معظلات ناشی از آن دست به گریبان بوده ولی هرگز به تاثیرات اعجاز انگیز معنویت برای زندگی سالم و همراه با آرامش نیندیشیده باشند. پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه ،  جوان امروز می بایست گم گشته ای به نام معنویت […]

به گزارش سلام پاوه :،  شاید جوانان امروز با  هجوم سیل تفکرات غیر دینی و معظلات ناشی از آن دست به گریبان بوده ولی هرگز به تاثیرات اعجاز انگیز معنویت برای زندگی سالم و همراه با آرامش نیندیشیده باشند.

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه ،  جوان امروز می بایست گم گشته ای به نام معنویت را برای رهایی از بسیاری از مشکلات روحی و روانی خود معنویتیافته و از تاثرات شگرف آن بهره کافی را ببرد.

از فواید بزرگ معنویت، تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرایز انسانی است ، به دست گرفتن زمام نفس سرکش و تسلط بر هوا های نفسانی، مقاومت و دوام در برابر مصائب و مشکلات و بسیاری دیگر از مسائلی است که جوان امروز با آن دست به گریبان است.

معنویت برای جوانان دارای تاثیراتی از جمله: آثار فردی:  پویایی ، توان مقابله با مشکلات، شکوفایی فکری، تمرکز و رهایی از پراکندگی فکری و آثار اجتماعی: برخوردار شدن از احترام ، قابل اعتماد بودن ، مصونیت از آسیب های اجتماعی ، اصلاح گری در جامعه و گروه همسالان و آثار روانی:آرامش ، امنیت روانی ، رهایی از رنج تنهایی ، معنایابی زندگی  است

  جوان دارای معنویت در سایه‌ی دستورهای دینی، زندگی را به اهداف متعالی تنظیم می‌کند و هر لحظه از زندگی  او  گامی است در تحقق آرمان‌های والای انسانی و چنین جوانی خوب می‌داند که این ره به گلستان می‌رود و مسیری است سرشار از اطمینان.

پویایى:  جوان دارای معنویت، اهدافی بالاتر از خواسته‌های مادی را پی‌می‌گیرد. او به دنبال ساختن خویش در مسیر کمال و در پی آن ساختن جامعه‌ای است که درباره آن احساس مسئولیت می‌کند و همیشه در تکاپو است.

توان مقابله با مشکلات:  انسان در لحظه‌های دشوار زندگی نیاز به پناهگاهی دارد که ضمن توجیه او به چرایی این مصیبت‌ها، تحمل آن را آسان سازد. ماهیت فتنه و ابتلای این جهان و پایدار نبودن لذت‌ها، زمینه بد‌بینی و ناامیدی به زندگی را در انسان فراهم می‌آوردزیرا که هیچ انسانی نیست که بدون مشکل باشد و جوانی  که به خدا و تقدیر الهی ایمان دارد، چون می‌داند که زندگی بأذن الله و برای آزمون است، و نه آن بهره‌مندی‌ها ماندگار است و نه آن مصیبت‌ها، بنابراین در بهره‌مندی‌ها سرمست و در آسیب‌ها نا‌امید و محزون نمی‌گردد

تمرکز و رهایی از پراکندگی فکرى :  یکی از مشکلات شایع در جوانى، پراکندگی ذهنی است. جوان به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی که باید برای آینده‌اش برنامه‌ریزی و تلاش کند، دچار برخی از سردر گمی‌ها می‌گردد و افکار او به هر طرفی متمایل می‌شودو همچنین، تعارض‌های موجود در زندگی او و تلاش‌وی برای رهایی از این تعارض‌ها و نیز اندیشه فردایی که از امروز آغاز شده، همه از دغدغه‌های یک جوان است که در این زمینه، اندیشه‌های معنوی و توکل بر خدایی که فراسوی تدبیرهاست، سبب می‌شود جوان از این پراکندگی ذهنی خارج شود و دل در گرو وعده‌های یار بسپارد و امیدش برای تحقق تلاش‌هایی که انجام می‌شود، چند برابر گردد.

مدیریت موفق غرایز:  صفت بریدن و رها شدن، شخص را از دل‌بستگی به ضعف، فنا، فقر و مادیات، و لذت‌های زودگذر آزاد می‌سازد و به او امکان می‌دهد به منبع حقیقی قدرت، حیات و بی‌نیازی دل‌بسته شود که در نهایت، همان تجلی ذات الهی است.

برخورداری از سلامت جسمی و روانى :  شواهد بسیاری نشان می‌دهد که رشد معنویت و تجربه‌های معنوی، برای سلامت انسان سودمند است  و از تاثیرات آن می توان به انعطاف‌پذیری شخصی و تجربه‌های معنوى، عزت نفس و سلامت نشان داده شده است

اندیشه تشکیل زندگى:  جوان معنوى، تجرد را پر از آسیب می‌داند و تلاش می‌کند، به توصیه‌هایی دینی در این زمینه عمل کند، ازاین‌رو، از هرزگی و کج‌راهه‌ها دور می‌شود و از ارتباطات مسموم دوری می‌کند و سرمایه جوانی را با قرار گرفتن در کنار همسری از جنس پاکان برای رسیدن به خدا هزینه می‌کند و  او خود را با روزمرگی مشغول نمی‌سازد و تنها راه مصونیت از آسیب‌های جنسی را عفت و به دنبال آن ازدواج می‌داند.

اندیشه کار و تلاش بیشتر

تلاش و کوشش، از ارکان یک زندگی معنوی درست و رو به رشد استو جوان معنوی تنبلی و کسالت را دشمن سعادت می‌داند و  به خوبی آموخته که فقط مزد تلاش‌های خود را دریافت خواهد کرد.  

اصلاح‌گری در جامعه و گروه همسالان:  جوان معنوى، به زندگی و احوال دیگران بی‌توجه نیست. یکی از برنامه‌های او، اصلاح‌گری است. وی همان‌گونه که بر کشور جان خود نور ایمان را تابانده است، می‌کوشد جامعه را نیز از هرگونه تباهی و زشتی به دور دارد.

برخوردار شدن از احترام:   یکی از آثار معنویت در زندگی جوان، یافتن شخصیتی اجتماعی است. جوان معنوی با سیمایی پاک و روشن، به همگان منش فکری و متعالی خود را اعلام می‌دارد و با رفتار خود، برتری حاصل از انس با خدا را به نمایش می‌گذارد و دیگران نیز در برخورد با او می‌کوشند، حرمت حریم وی را پاس دارند.

منبع : وب سایت  جوانرود هه وال