ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:03

نگاهی به موضوع زنان در اورامانات و مطالبات آنان / فروزان رسولی

نگاهی به موضوع زنان در اورامانات و مطالبات آنان / فروزان رسولی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبق آمار در شهرستان جوانرود با 71 هزار و 235 نفر جمعیت، 35 هزار و 264 نفر را زنان تشکیل می دهند. در شهرستان پاوه از 56 هزار و 837 نفر جمعیت، 28 هزار و 207 نفر را زنان، در شهرستان ثلاث باباجانی از 38 هزار و 475 نفرجمعیت، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبق آمار در شهرستان جوانرود با 71 هزار و 235 نفر جمعیت، 35 هزار و 264 نفر را زنان تشکیل می دهند. در شهرستان پاوه از 56 هزار و 837 نفر جمعیت، 28 هزار و 207 نفر را زنان، در شهرستان ثلاث باباجانی از 38 هزار و 475 نفرجمعیت، 18 هزار و 796 نفر را زنان و در شهرستان روانسر از 46 هزار و 395 نفر جمعیت، 22 هزار و 716 نفر را زنان تشکیل می دهند. با این حساب از 212 هزار و 942 نفر جمعیت حوزه انتخابیه اورامانات، 104 هزار و 983 نفر را زنان تشکیل می دهد؛ یعنی نیمی از جمعیت حوزه انتخابیه را جمعیتیفروزان رسولی تشکیل می دهد که تاکنون نه مطالباتش بررسی شده و نه در دستور کار نمایندگان حوزه انتخابیه اورامانات قرار گرفته است.

سنت های حاکم بر اجتماع در منطقه اورامانات از یک سو و عدم دفاع قانون از آنان، خودسوزی زنان، مشاغل کم درآمد و فاقد بیمه و آینده کاری برای زنان، خشونت های خانگی پنهان و آشکار، زنان بی سرپرست، زنان بد سرپرست، وجود مشکلات در بازار کار برای زنان مطلقه و یا زنانی که همسرانشان فوت کرده است، اعمال خشونت هایی که علیه زنانی که کار می کنند در خانه و خارج از خانه و … ، مجموعه وسیع از این دست، مطالبات زنان را از دولت، مجلس و جامعه افزایش داده است تا در وضع قانون، زنان را مدنظر قرار دهند و از آنان حمایت کند.

متاسفانه عدم حمایت از زنان باعث شده است در خشونت های خیابانی که علیه زنان اعمال می شود، با توجیه ضرب المثل (کرم از خود درخته) زنان محکوم شده و قانون با اعمال فشار بر زنان، بر این دیدگاه سنتی صحه نهاده و از آن حمایت نکند و در نتیجه در بسیاری از خشونت های خیابانی زنان خاموش می مانند و آسیب های روانی ناشی از این خاموشی را بر خانواده تحمیل می نمایند که نتیجه آن استرس است و دعواهای خانوادگی و در بعضی موارد حتی خودسوزی و یا قتل زنان..
نمی توانیم موضوع خودسوزی زنان و خشونت های خانگی پنهان و آشکار و … را در منطقه خود نادیده بگیریم. متاسفانه در اجتماع ما، زنان هر گاه خواسته ی خود را مطرح می کنند، با انگ های اخلاقی، حذف اجتماعی می شوند. و بازهم متاسفانه زنان در اجتماع ما بخاطر احقاق حق انتخاب، بارها و بارها مورد خشونت های خانگی از سوی پدر، عمو، برادر، دایی، شوهر و بعضاً حتی پسر و بدتر از همه سایر زنان قرار می گیرند. حق انتخاب همسر، حق انتخاب ادامه تحصیل، فراگیری هنرهایی مانند موسیقی یا تئاتر و …. حتی تا به امروز برای زنان منطقه اورامانات انحصاری بوده است در دست هر کسی غیر از خودش؛ منوط به رای مردان زندگی اش. تاکید می کنم در مبارزه با این جبر اتفاقات خوبی رخ داده و بعضی از زنان توانسته اند به خواسته های خود دست یابند اما من معتقدم این اتفاق برای زنان معدودی به صورت محدود روی داده است و کافی نیست. حق تعیین سرنوشت برای زنان اورامانات هنوز هم محدود است، هنوز استعدادها شکوفا نمی شوند و همه از موهبت حق تعیین سرنوشت بهره مند نیستند.

یکی از بزرگترین مشکلات زنان منطقه اورامانات عدم استقلال اقتصادی است که باعث شده است زنان خانه نشین، بیشتر در حصار تنگ اندیشه ها، اسیر شوند. هیچ زمینه کاری برای زنان منطقه تعریف نشده است. من نمی توانم حضور زنان را در مغازه های کوچک و یا منشی دکتر به فال نیک بگیرم. واقعیت این است که برای زنان زمینه فعالیت کلان اقتصادی نیست و اجتماع و قانون از آنان حمایت نمی کند. زنان همواره به عنوان کارگر نگریسته می شوند! به اندیشه های خلاقانه آنان اعتماد نمی تبشود، بر روی فکر و هنر آنان سرمایه گذاری نمی شود!

مدیریت مردانه حاکم بر اورامانات باعث شده است تا چهره شهرها یک چهره مردانه باشد که هیچ سهمی را برای زنان متصور نیست. فضای شهری مردانه باعث شده است تا حتی بر زیباسازی شهر تاثیر بگذارد و شهرهایی عاری از گل و گلدان و هنر را شاهد باشیم! همین باعث وجود فاصله بین زن و شهر شده است که باعث می شود در پاکیزگی و زیبایی شهر هیچ نقشی ایفا نکند و حتی در جمع آوری زباله های شهری، کمترین کمک را به شهرداری ها نمایند.
عدم حضور زنان در فضای شهری بر روی روابط کودکان با شهر هم تاثیر منفی نهاده است و عملاً هیچ ارتباطی بین شهر و کودکان متصور نیست! همین باعث می شود تا آینده را هم نتوانیم امیدبخش ارزیابی کنیم.

با این اوصاف و البته رعایت اختصار در سخن، مطالبات زنان اورامانات را با توجه به شناخت خود بیان می کنم و امیدوارم ادامه این مطالبات را، با همکاری بانوان ارجمند اورامانات، پر شود:

مطالبات زنان اورامانات:

* بکارگیری زنان در پست های مدیریتی.
* حمایت از تشکیل انجمن های مردم نهاد با محوریت موضوع زنان.
* کمک به افزایش اشتغال زایی بانوان.
* وجود مشاوران زن در ارکان مدیریتی سطح شهرستان و شهرهای اورامانات.

7 پاسخ برای “نگاهی به موضوع زنان در اورامانات و مطالبات آنان / فروزان رسولی

  • پاوه ای فرهنگی در تاریخ اسفند 3, 1394 گفت:

    برادران در شهر پاوه حق خواهران را به راحتی پایمال کرده و به هر شکلی که دوست دارند سهم خوهرشان یا خواهرانشان را می دهند.
    نه توجهی به اصول دینی و اعتقادات مذهبی دارند و نه خدا را مد نظر قرار می دهند ونه قیامتی!
    فقط و فقط منافع شخصی خودشان!
    جالب است نماز هم می خوانند ، مسجد هم می روند، و مردم داری هم می کنند!
    این چه دینی یا چه مذهبی یا چه مرامی است؟ …
    این به ظاهر مردان ، . . . ،چه فکر می کنند و چطور جواب خداوند را می دهند؟ …..
    جالب است که بیشتر ما می دانیم و هیچ قدمی هم بر نمی داریم.
    واقعاً این به اصطلاح برادران، نابرادر را باید مجازات کرد ولی بیشتر منتظر خداوند و دست تقدیر می مانیم.
    این همه مصیبت این همه بیماری ولی باز هم عبرت نمی گیرند.تا بلایی بر سر خود و خانوادشان نازل شود.
    با سپاس از شما به خاطر طرح موضوع دختران و زنان شهر مثلاً با فرهنگ و متدینمان پاوه.
    با تشکر از مدیریت محترم و معزز سایت به خاطر طرح مسایل فرهنگی جامعه!

  • دختر اورامانات در تاریخ اسفند 1, 1394 گفت:

    خانم رسولی عزیز
    1.
    “عدم حضور زنان در فضای شهری بر روی روابط کودکان با شهر هم تاثیر منفی نهاده است و عملاً هیچ ارتباطی بین شهر و کودکان متصور نیست! همین باعث می شود تا آینده را هم نتوانیم امیدبخش ارزیابی کنیم”
    این عبارت دقیقا یعنی چی؟؟

    2. من به عنوان یک زن اوراماناتی تنها با بند دوم از مطالبات شما موافقم.
    از نظر من مطالبات زنان ما هنوز به این سطح نرسیده. خواهشا کمی واقع بین باشید. این گزینه هایی که عنوان کرده اید واقعا خواسته ی چند درصد از زنان اورامانات است؟؟؟چند درصد از زنان اورامانات خواهان پست های مدیریتی هستند؟؟ پس جایگاه آن زن خانه دار، آن زن خیاط، آن زن مغاذه دار و آن دختر دانش آموز و …. کجاست؟؟مطالبات آنها چیست؟؟
    کاش کمی جامع تر به قضیه نگاه می کردید. مشکلات جامعه و به تبع زنان ما پیچیده تر از این حرفهاست.
    ناآگاهی جامعه ما را درسته قورت داده. آن وقت فعالان حوزه زنان ما به دنبال مشاوران زن هستند.

  • M در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    با تشکر از خانم رسولی باید بگم که متاسفانه ما این وضعیت رو درسطح کشور شاهدیم متاسفانه آنقدر زنان این جامعه سرکوفت شدن که جرات حضور در عرصه ی سیاسی،اجتماعی و حتی اقتصاد یه این مملکت رو ندارن ازطرف دیگر قانون مشکلات آنان را دوچندان کرده

  • رستم در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    خانم رسولی
    گفته بودید: “مدیریت مردانه حاکم بر اورامانات باعث شده است تا چهره شهرها یک چهره مردانه باشد که هیچ سهمی را برای زنان متصور نیست”
    بایستی عرض نمایم که حق گرفتنی است نه دادنی!
    یعنی اینکه مردان نباید سهمی برای زنان متصور شوند بلکه این زنان هستند که بایستی سطح خود را از لحاظ مختلف ارتقا دهند و توانمندی خود را در جامعه به اثبات برسانند.

  • هه وال در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    خانم رسولی تفکرات فمنیستی شما هیچ پشتوانه ای از منطق و فلسفه درش نیست!زائده های ذهن تان و نیازهای خویش را تعمیم داده و هیچ ادله ای از علم و پژوهش در نوشته تان وجود ندارد!
    اتفاقا درو دیوار شهر کوچه و برزن های شهر مملو از دختر و زن و تاثیرات دخترانه جامعه مون هست! از کدوم حق و حقوق حرف میزنین؟؟شما هنوز متوجه نشدین مطالبات فرهنگی زمینه میخواهند نه بیانیه و شعار؟فرهنگ زوری نیست!تحمیلی و بخشنامه ای نیست که از یک نماینده یا افراد اونو مطالبه کنین!اینکه زنان و دختران دیارمان همراه شما و اکیپ تان که متطاهرانه به جمع اوری ……… میپردازین و عکس میندازین و مانور میدین حضور ندارند و تمایل ندارند چه ربطی به مدیریت مردانه داره؟!! شما هنوز مفهوم شایسته سالاری رو هضم نکردین که دارین چشم بسته از یک جنس حمایت میکنین.من حرفهای زیادی دارم برای گفتن ولی متاسفانه مجالی مناسبی برای ابرازشان نمیبینم!!!

  • arsha در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    اگه آمار هم نمی دادین مشخص است نیمی از جمعیت هرجا زنان هستند.

    • تهران در تاریخ اسفند 1, 1394 گفت:

      سلام عزیز؛ کامنتت مرا به وجد آورد.