ج 31 فروردین 1403 ساعت 03:43

به بهانه انتخابات…/ سیده شتاو حسینی

به بهانه انتخابات…/ سیده شتاو حسینی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در این مطلب کوتاه سعی شده است نسبت به تفاوتهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اورامانات بر فضای اجتماعی، فارغ از چیدمان و نحوه آرایش گروهها و دستجات مردمی در حمایت از هر یک از نامزدها بطور اجمالی پرداخته شود. بدیهی است بحث نمودن در خصوص سلیقه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در این مطلب کوتاه سعی شده است نسبت به تفاوتهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اورامانات بر فضای اجتماعی، فارغ از چیدمان و نحوه آرایش گروهها و دستجات مردمی در حمایت از هر یک از نامزدها بطور اجمالی پرداخته شود. بدیهی است بحث نمودن در خصوص سلیقه و برنامه کاندیداها، تعداد تأیید صلاحیت­ها، نحوه مشارکت عمومی و روش­های جلب آرا، عوامل موثر در موفقیت و … هدف نوشتار نبوده و نیازمند تحلیل­های جداگانه ای است.به بهانه انتخابات مجلس دهم

اولین نکته ای که بایستی به آن اشاره نمود نقش اینترنت و فضای مجازی است که راه‌های جدیدی را در برقراری ارتباط و تعاملات انسانی پدید آورده است. این فضای جدید که ماهیتی متفاوت از روابط متداول اجتماعی را با خود همراه نموده به نوعی خاستگاه شکل‌گیری گفتمان‌های مجازی در اورامانات گردیده است. مهیا شدن چنین بستری سبب شده تا ضمن افزایش سرعت و سهولت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، با توجه به نوع کاربران که بیشتر از جوانان می­باشند. نقش بزرگان و ریش سفیدها نسبت به سالهای پیش در انتخاب و تعیین اولویت ها بطور محسوسی کاهش یافته و حتی در مواردی نیز به صورت معکوس نمایان گشته و پدران و مادران، همراه و حامی فرزند خود در طرفداری از یک نامزد خاص گردیده ­اند.

این امر در کنار عوامل دیگری همچون تعدد دانشجویان و جوانان تحصیل کرده در اورامانات، سبب ظهور و توسعه پدیده ­هایی چون عقلانیت و هم اندیشی براساس اصول علمی و منطقی در انتخابات این دوره بالاخص در شهرهای اورامانات گردیده است که مطمئناً در میزان رأی آوری کاندیداها تأثیراتی به جا خواهد گذاشت هر چند که تا مقصد نهایی یعنی پرهیز از عشیره گرایی و انتخاب مطلق بر اساس شایسته سالاری فرسنگها راه نرفته باقی مانده است.

تفاوت دیگر این دوره در تعامل عامه مردم با کاندیداهاست. در سالیان قبل در مراجعات حضوری داوطلب نمایندگی یا افراد منتسب به آن به عامه مردم و اقشار مختلف، شاهد ابراز حمایت های متعدد این افراد بصورت گفتاری از کاندیدای مزبور بدون در نظر گرفتن نیت قلبی و تصمیم قطعی بودیم اما با مشاهده وضعیت کنونی و فضای تبلیغاتی امروز، تغییراتی در حالت و نحوه جوابگویی مردم به کاندیدا یا وابستگانش دیده می شود بطوری که هرکدام از ما نمونه هایی را از اقرار صریح شهروندان در زمینه عدم حمایت از شخص مورد نظر بطور علنی شاهد هستیم؛ تعاملی که در سالهای قبلی، احساس پیروزی را در تک تک نامزدها در قبل از روز رأی گیری ایجاد می نمود؛ بنابراین می توان گفت شهامت افراد جامعه در اعلام نظر خود بطور علنی و رو در رو افزایش نسبی یافته و فرایند کمرنگ شدن مقوله ای به نام “رودربایستی” در بین مردمان اورامانات آغاز گردیده است.

همکاری کاندیداهای رد صلاحیت شده و برگزاری جلسات هماهنگی در ارتباط با انتخابات، از پدیده های نوظهور در اورامانات در این دوره محسوب می شود که بدور از نتایج حاصله و با چشم پوشی از اهداف مغرضانه و سیاسی که ممکن است در برخی از اعضا موجود باشد می­تواند نشان از افزایش تعاملات فی مابین چهره­ های انتخاباتی و دگرپذیری آنها در این زمینه به شمار آید؛ بطور اجمالی، هماهنگی و وحدت رویه در دستیابی به اهداف در گروه­ها، تشکل­های رسمی و غیررسمی و دیگر اقشار جامعه در سالهای اخیر روبه افول بوده اما بروز و تشکیل چنین جلساتی نقطه عطفی در این زمینه به حساب می­آید که امید است به بقیه بخش­های جامعه در مواجهه با انواع پدیده­های اجتماعی تسری یابد.

اما در برخی موارد نیز حرکتی رو به جلو دیده نمی شود که مهمترین آن عدم پای بندی به اخلاق است. اخلاق اجتماعی که جلوه حق­ الناس است در دوره پیش روی انتخابات همانند دوره های قبلی مغفول مانده است. بی اخلاقی­ها یا بد اخلاقی­های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از هواداران نامزدها با اینکه هنوز زمان رسمی تبلیغات آغاز نگشته تا مراحل خطرناکی هم پیش رفته بطوری که بعضاً هویت شخص و یا فراتر از آن خصوصیات اخلاقی و اعتقادی نیاکان و اطرافیان کاندیدای رقیب را نشانه گرفته است. امید است این آفت بیش از پیش مورد توجه متولیان امور فرهنگی و مدیران گروه­ها و دسته­های اجتماعی قرار گرفته و راه چاره­هایی برای آن تعریف شده و با همت همگانی در جامعه نهادینه شود.

 

سیده شتاو حسینی وکیل پایه یک دادگستری

2 پاسخ برای “به بهانه انتخابات…/ سیده شتاو حسینی

  • رستم در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    از دغدغه مندی نگارنده و ریز بینی ایشان تشکر می شود.
    امیدوارم اصول اخلاقی بیش از پیش رعایت شوند و بی اخلاقی ها کمتر شوند.
    چه ما بخواهیم چه نخواهیم نماینده ای از بین این افراد انتخاب می شود و باز هم چه بخواهیم و چه نخواهیم 4 می گذرد اما خوش به حال آن کسی که دلی را نشکسته باشد و خاطری را به دلیل تعصبات و نیز تندروی ها در تبلیغات مکدر ننموده باشد.

  • شهروند در تاریخ بهمن 29, 1394 گفت:

    با تشکر از نگارنده به دلیل پرداختن به موضعی مهم در مورد اخلاق انتخاباتی وبه امید رسیدن به شرایط مطلوب در انتخابات در ایران