پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:33

نقدی بر وضعیت ترمینال مسافربری و سیستم حمل و نقل برون شهری پاوه

نقدی بر وضعیت ترمینال مسافربری و سیستم حمل و نقل برون شهری پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شاید از دید یک مسافر بتوان گفت ترمینال یا همان پایانه مسافربری هر شهر نشان دهنده نوع مدیریت اجرایی در آن شهر است. پایانه های مسافر بری در شهرهای بزرگی همچون؛تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، مهاباد و… از امکانات کافی جهت رفاه مسافران و حتی رانندگان برخوردار بوده و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شاید از دید یک مسافر بتوان گفت ترمینال یا همان پایانه مسافربری هر شهر نشان دهنده نوع مدیریت اجرایی در آن شهر است. پایانه های مسافر بری در شهرهای بزرگی همچون؛تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، مهاباد و… از امکانات کافی جهت رفاه مسافران و حتی رانندگان برخوردار بوده و تا حدودی مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکتهای عبید فخرالدینیمسافربری و رانندگان در پایانه های مسافربری بدرستی انجام  می گردد. اما در شهرهای کوچکی مانند پاوه که گاهاً مدیریت علمی و اجرایی  معنا ندارد، نظارت و رفاه حال مسافرین هم بی معنی و دور از انتظار است…

مطمئناً بسیاری از شهروندان وضعیت ترمینال پاوه را از نزدیک مشاهده نموده و تا حدودی با مشکلات و کاستی های آن آشنا هستند. در اینجا لازم است برخی از نقاط ضعف و مشکلات سیستم حمل و نقل بین شهری و همچنین نبود امکانات خدماتی مناسب در ترمینال مسافربری پاوه را یاد آوری نموده و از مسئولین وظیفه شناس!بخواهیم در کوتاهترین زمان ممکن، مشکلات موجود را ساماندهی و مدیریت نمایند؛

1 – مینی بوسهای مسیر پاوه به کرمانشاه و سنندج فرسوده و غیر استاندارد بوده و بیش از رفاه مسافران موجبات ناراحتی آنان را فراهم کرده است، مثلا مسافری که از قامتی تقریباً بلند و حتی متوسط برخوردار است هنگام نشستن بر روی صندلی مینی بوسها ناچار می شود با سختی تمام خود را به هر شکل ممکن جا کرده و در طول 2 یا 3 ساعت مسیر بسیار آزرده و خسته شود، چرا که فاصله ی صندلی این مینی بوسها بسیار نزدیک و نامناسب می باشد. همچنین این مینی بوسها از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب برخوردار نبوده و در فصول گرم و سرد تاثیر منفی بر سلامتی و آسایش مسافرین می گذارد.

2 – بسیاری از راننده های سواری مسیری از پاوه به کرمانشاه اقلامی از قبیل تایر خودرو، چای، لوازم صوتی تصویری و… را در صندوق عقب ماشین جا کرده و جایی برای لوازم و چمدانهای مسافران باقی نمی گذارند، و این باعث می شود مسافران با ماشینهای شخصی یا با مینی بوس سفر کنند. هر چند این موضوع بارها برای بنده نیز پیش آمده از طریق مدیریت ترمینال پیگری نموده ام اما متاسفانه به هیچ گونه نتیجه ای دست نیافته ام و تنها جوابی که از عوامل مسئول شنیده ام این بوده که اگر راننده های مسیری بار قاچاق حمل نکنند درآمد آنچنانی عایدشان نمی شود!

3 – کرایه اتوبوس پاوه – سنندج و بلاعکس 6000 تومان به ازای حدوداً 170 کیلومتر مسیر است در حالی که کرایه اتوبوس سنندج به سقز که 180 کیلومتر است 4500 تومان می باشد. و با توجه به اینکه اتوبوس مسیر پاوه – سنندج از نوع اتوبوسهای بنز معمولی می باشد می توان گفت که مسئولین تعاونی مسافربری سرکاو پاوه به نسبت دیگر خطوط، کرایه مسافر را بسیار بیشتر از حد معمول تعیین نموده اند. همچنین باید دقت نمود که اتوبوسهای اسکانیا و ولوو (ویژه) مسیر پاوه – تهران به ازای هر 100 کیلومتر حدود 2900 تومان از هر مسافر دریافت می کنند، اما اتوبوسهای معمولی و البته فرسوده ی مسیر پاوه – سنندج به ازای هر 100 کیلومتر بیش از 3500 تومان از هر مسافر دریافت می کنند. این در حالی است که در دیگر نقاط کشور، نرخ جابجایی مسافر با اتوبوس معمولی تقریباً 60 درصد کرایه اتوبوسهای اسکانیا و ولوو (ویژه) 45 نفره می باشد.

4 – در بسیاری از شهرها تعاونی های مسافربری در حد توان امکانات رفاهی مناسب و بهداشتی از قبیل ، سرویس بهداشتی مجهز، نماز خانه پاکیزه و مناسب، سکو و یا اتاق انتظار با امکانات سرمایش و گرمایشی برای رفاه حال مسافرین فراهم نموده اند اما متاسفانه ترمینالهای پاوه از کمترین امکانات اولیه و البته نامناسب برخوردار بوده و مسافرین در طول زمان انتظار در ترمینال پاوه بیش از حد آزرده خاطر خواهند شد.

هرچند شرایط به گونه ایست که به نظر می رسد سیستم حمل و نقل بین شهری در شهرستان پاوه انحصاری شده اما بهتر این است که مسئولین به خود آمده و ترمینال پاوه را از نظر وجود دفاتر شرکتهای تعاونی مسافربری از حالت تک قطبی خارج کرده و جز تعاونی 7 ، حداقل مجوز یک تعاونی دیگر را در ترمینال پاوه صادر نمایند تا فضای رقابتی به وجود آمده و به رفاه مسافرین و بهبود سیستم حمل و نقل بین شهری بیشتر از شرایط کنونی توجه شود. همچنین می بایست مسئولین امر شرایطی را بوجود آورده تا ناوگان فرسوده و خطر آفرین حمل و نقل بین شهری جای خود را به ناوگانی نو و استاندارد داده و رفاه و آسایش گردشگران، مسافران و حتی رانندگان زحمت کش تأمین گردد.

 مطلب از : سید عبید فخرالدینی

5 پاسخ برای “نقدی بر وضعیت ترمینال مسافربری و سیستم حمل و نقل برون شهری پاوه

  • شهروند در تاریخ مهر 14, 1393 گفت:

    با سلام
    من هم به نوبه خود یکسری نکاتی مد نظر دارم که واقعا گفتن شان لازم و ضروری هستند
    در مورد امکانات رفاهی واقعا این کمبود به چشم میخوره و امیدواریم این ترمینال کاملا زیر نظر شهرداری باشه و تمام قسمت های آن از بخش خصوصی خارج بشن …
    چند نفر از کارکنان ترمینال واقعا با مردم رفتار مناسبی ندارند و احساس میکنی که بهشون بدهکاری و اصلا رعایت ساده ترین اصول رفتارهای اجتماعی رو نمیکنند.
    نکته دیگه جذب رانندگان مسیری نباید بدون گزینش صورت بگیره…. بخدا قسم یکسری راننده توی ترمینال پاوه هستند که حتی نباید اجازه بدی پشت فرمان بشینند و چه برسه به راننده وسیله عمومی…. اصلا احترام مسافر گرفته نمیشه…. همه رو با یک چشم نگاه میکنند… راننده مینی بوس ها واقعا خیانت میکنند که یک سری صندلی اضافه در راهرو گذاشتن و باارها دیدم که 5 نفر وسط رهارو تا کرمانشاه روی صندلی کوچک( چرتی) نشستن… ان هم در مینی بوس های کهنه بنز که حال ادم رو بهم میزنند…
    برخورد راننده اتوبوس ها از جمله …. و چند نفر دیگه خیلی شرم اوره که تو مسیر تهران بارها شاهد درگیری این راننده با راننده های دیگه و حتی مسافر ها بوده ام…… بار ها از رانندگان حرفهای رکیک شنیده ام که واقعا جای تاسف داره… این مشکلات فقط تو خط پاوه وجود دارد…. واقعا ترمینال حق رو به رانندگان میده و هیچ وقت به مسافر و مردم با احترام برخورد نشده… ایا تقصیر مدیریت ترمینال می باشد یا تقصیر مسولین شهرداری………. امیدوارم یک سری از رانندگان گزینش بشن و یک شماره برای ارسال اسمس جهت شکایات به دفتر ترمینال پاوه راه اندازی بشه….

  • شهروند در تاریخ دی 29, 1392 گفت:

    در رابطه با برخورد رانندگان با برخی از مسافران بد خلقی بسیاری دیده می شود، و متاسفانه در ترمینال پاوه مثل بقیه ترمینالها از ادب و صداقت خبری نیست.. اما باز با این اوضاع هزار رحمت به محوطه ترمینال پاوه، گاراژ کرمانشاه که از خرابه خرابتره

  • عبدالرحمن در تاریخ دی 29, 1392 گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب خوبتان
    حرف هایتان درست است البته نظرات رانندگان هم درست است و این داستان گرانی در پاوه یک سلسله ی حلقه وار است ….یعنی از گرانی هر شاخه ای که صحبت کنی به گرانی سایر خدمات اشاره می شود و در واقع درست هم هست……چاره این کار هم وجود متخصصانی است که وظیفه شان حل این مشکلات است….اما اینجا جای متخصصان را افرادی گرفته اند که اصلا مناسب شغلشان نیستند و عملا حضور این افراد در موقعیت لازم مشاهده نمی شود..

    هر چند که شخصا از رفتار بعضی از رانندگان هم مسیری و هم مینی بوس در طی چهار سال اخیر که مسیرم بوده، به شدت شاکی ام….و عملا طرز برخورد درست با مسافر را جزو وظایف راننده می دانم همچنین مسافر هم باید محترمانه رفتار کند

  • راننده مسیری 2 در تاریخ دی 29, 1392 گفت:

    جناب آقای فخرالدینی شما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید
    1- در مورد مینی بوسها باید بگم که متأسفانه در هفته اگر بتونن 4 تا 5 سرویس برن کرمانشاه اونهم احتمال داره 2 تا 3 سرویس با مسافر تکیل برگرده این کجاش میصرفه بره مینی بوس سفر یا جادار تهیه کنه خودت که بهتر میدونی جاده ی مسیر پاوه تا قوری قلعه انقد استهلاک داره که کل کرایه رو که گرفتی باید خرج ماشین بکنی.
    2-تعداد 56 دستگاه خودرو سواری بین شهری پاوه به کرمانشاه و بلعکس در این مسیر کار کار میکنن یعنی در ماه فقط 20 روزش تو میتوانی سرویس انجام بدی اونهم بعضی وقتها بدون مسافر باید برگردی با وجود کمیسیون 12000و بنزین12000 و حق بیمه ماهیانه 75000 حق بیمه خودرو که عمومی از همه گران تره سالیانه 500000 تا1000000 تومان بستگی به تخفیف داره کمتر نیست هر شش ماه باید لاستیک بگیری اونم لاستیک ایرانی جقتی 250000 کمتر نیست تعویض روغن ماهی 60000 حالا خودت بیا قضاوت کن اگر مقداری بار ببریم واسه همین چیزاست ضمنأ نه اینکه مسافران خوب رعایت میکنن برای بعضی مسافرها باید وانت گرفت نه سواری – شما بیاین این موضوع رو واسه ما روشن کنین که بعضی از مسافرها بچه هاشون رو باخودشون میارن من خونواده دیدم 6 تا 7 نفر بودن با بچه هاشون گفتن 4 نفریم آخه این کجاش درسته خدای نکرده اگه تصادفی پیش بیاد کی دیه ی اون 3 نفر اضافی رو باید بپردازه با وجود دیه ی هر نفر 152000000 تومان بعضی مسائل را مسافران هم باید بدونن مسافر داشتم بهش میگی آقا بفرما برو تو ماشین بشین کلی آشغال میریزه داخل ماشین بعدشم دور از چشم شما روصندلی و شیشه ی ماشین رو خط خطی میکنن آخه برادر من تو اگه وسیله ی خودت باشه باهاش همچین کاری میکنی.
    3-در مورد اتوبوس هم باید بگم که من همیشه دیدم مگه بعد از تعطیلات اونهم طولانی مسافر تکمیل داره تازه بعضی روزها کمتر از 10 نفر مسافر داشته برادر من یه دستگاه اتوبوس از پاوه بره سنندج به نظر شما میصرفه به نظر من اگه برن تو یه شرکتی کار بکنن بهتره تا اینکه تو ترمینال کار بکنن .
    4-در مورد ترمینال هم باید بگم تا حالا نزدیک 20 بار شیر دستشویی و شیشه و کاسه توالت عوض کردن آخه بگو مگه مرض دارین این کارها رو میکنین بدبختها واسه استفاده ست نه اینکه دزدی و خرابکاری اولین بار آقای گلشنی از شیرهای استیل و با کیفیت استفاده نمودن متأسفانه همه شون رو دزدیدن.
    با تشکر یکی از رانندگان مسیری خط کرمانشاه

  • راننده مسیری در تاریخ دی 27, 1392 گفت:

    اینو باید از ترمینال دارها پرسید زیاد برای کموسیون ازمون میگیرن.رانندگان سواری باید هنگام حرکت 6هزار تومان حق رسید بدهند هنگام برگشت هم 6هزارتومان بدهند و بنزین هم 12هزار میخاد میشه (بنزین تازه دولتی)حدودای 25000 هزار داداش.
    ما باید روزی فقط 25000 هزار بدیم خو اگه بار هم نباشه به نظرت میصرفه؟
    تازه تلوزیون هم کرایه نصف این هزینه رو در میاره اونم فقط پول بنزیه!!
    لطفا جنه های دیگر هم در نظر بگیرید فکر بار خودتون هم نباشید