ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:26

دغدغه ای برای حفظ طبیعت هورامان / مهندس امیر دارستان

دغدغه ای برای حفظ طبیعت هورامان / مهندس امیر دارستان

به گزارش سلام پاوه : دغدغه ای برای حفظ طبیعت هورامان مطلبی است از مهندس امیر دارستان که در ذیل به ان اشاره شده است مرخداوند عقل و دانش را                       عيب ما گو مكن كه نادانيم                    تنگ چشمان نظر به ميوه كنند                    ماتماشا كننان بستانيم ديري است كه صداي اره موتوري از گوشه […]

به گزارش سلام پاوه : دغدغه ای برای حفظ طبیعت هورامان مطلبی است از مهندس امیر دارستان که در ذیل به ان اشاره شده است

مرخداوند عقل و دانش را                       عيب ما گو مكن كه نادانيم

                   تنگ چشمان نظر به ميوه كنند                    ماتماشا كننان بستانيم

ديري است كه صداي اره موتوري از گوشه و كنار باغهاي هورامان به گوش مي رسد و درختان كهنسال و زيباي ديارمان يكي پس از ديگري واژگون مي شوند غافل از اينكه با قطع امیر دارستانهر درخت قسمتي از فرهنگ و هويت ما نابود مي شود.

لازم است كه بدانيم الگوي كشت فعلي باغهاي هورامان در طول هزاران سال آزمون و خطا و با شناخت كامل از منابع آب منطقه ، شيب زمين ، خشكي هاي دوره اي و قحطي هاي تهديد كننده و … بهترين كشت امكان پذير مي باشد كه پدران خردمند ما انتخاب كرده اند.

مي دانيم كه يكي از معضلات فرا روي بشريت پديده گرمايش جهاني و تغيير اقليم مي باشد كه يكي از پيامدهاي مستقيم آن كاهش ذخاير برف مناطق كوهستاني مي باشد و در آينده اي نزديك قطعا با كم آبي و حتي خشك سالي هاي پي در پي مواجه خواهيم شد كه در چنين شرايطي بهترين گزينه درختان كم توقع و پر سخاوتي مانند توت خواهد بود كه علاوه بر اين  با ريشه راست و عميقش نگهدارنده  خاك و تراس هاي خشكه چين ( كه‌ڵه‌ك ) خواهد بود كه با زحمت بسيار درست شده اند . همان توتي كه در قحطي هاي گذشته نجات بخش جان مردمان اين ديار بوده است. چه بي رحمانه به تيغش مي سپاريم!

الگوي كشت تك محصولي در باغهاي هورامان نه تنها از نظر سلامت غذايي يك تهديد جدي محسوب مي شود بلكه از نظر اقتصادي نيز به دليل مساحت كم قطعات و فقر خاك زراعي مقرون به صرفه نمي باشد بخصوص كشت درختاني مانند انار با ريشه افشان ، تراكم كشت و نياز آبي بالا بدون شك با شكست مواجه خواهد شد چنانكه چندين دهه تجربه كارشناسان كشاورزي شهرستان مؤيد همين موضوع است.

باغهاي هورامان چه به لحاظ تنوع گونه و چه به لحاظ كيفيت محصولات ذخاير ارزشمندي هستند كه حاصل قرنها تلاش نياكان
زحمت كشمان مي باشد كه طبيعت سرسخت و خشن را اينچنين رام و زيبا ساخته اند و اكنون كه نوبت ماست هيچ فكر نمي كنيم كه با قطع يكباره و از بين بردن اين يادگار گرانبها ناخواسته تيشه بر ريشه زيبايي ديار و سلامت خود مي زنيم.

اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته دنيا بازار محصولات ارگانيك ( محصولاتي كه به صورت كاملا طبيعي و بدون هيچگونه دخالت شيميايي و ژنتيكي پرورش مي يابند) هر روز گسترده تر مي شود و اين محصولات به چندين برابر قيمت محصولات غير ارگانيك به فروش مي رسند

نظريه جبر جغرافيايي بيان مي دارد كه انسان زاده زمين است و تمام صفات جسماني و ذهني او تحت تأثير آب و هوا و محيط طبيعي كه در آن رشد مي كند شكل مي گيرد به طوريكه ارسطو علت كامیابی یونانیان وحتی برتری عقلی آنان را آب و هوای معتدل یونان می دانست

آيا تا به حال از خود پرسيده ايم كه اين همه شوخ طبعي و هوش سرشار مردمان هورامان ناشي از چيست؟ آيا از خود پرسيده ايم كه چرا در هورامان كودكان عقب مانده ذهني ، بيماريهاي پوستي ، سكته هاي قلبي ناشي از چربي هاي مضر و … به ندرت پيدا
مي شود؟

پس اگر دوستدار زيبايي نيستيم، اگر سايه سار خنك گردويي را در ظهر تابستان از ياد برده ايم، اگر از رقص ممتد چناري از وزش نسيم به وجد نيامده ايم، دست كم به خاطر سلامت قلبمان اين ميراث گرانبها را از بين نبريم و بدانيم كه بزرگترين غنيمت براي آدمي سلامت و شادكامي است.

دلتنگ از غربت ، خسته از راه دشوار، رهرويي باز مي گردد در گرماي تابستان. دريغا! دريغا از روزي كه نباشد آن نسيمي كه به پيشوازش مي آيد و سرمست مي سازد او را تا بگويد:

شنه‌ی ده‌ربه‌نان مه‌یۆ به بۆڤه       مه‌رد•ه‌ی سه‌د• ساڵه زیننه كه‌رۆڤه