ج 10 فروردین 1403 ساعت 05:58

آیا به خصوصیات گوشت مرغ سالم واقفید؟/محمود رستمی تبار

آیا به خصوصیات گوشت مرغ سالم واقفید؟/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : توجه! گرچه جستجوی این مطالب در اینترنت آسان است ولی به جهت آنکه مصرف مرغ بخش مهمی از سهم مواد غذایی خانوارهای ما را شامل شده و سیاست دولت نیز با اختصاص یارانه در این حوزه برهمین مبناست  یاد آوری نکاتی برای انتخاب مطئمن گوشت مرغ بنظر می رسید. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : توجه! گرچه جستجوی این مطالب در اینترنت آسان است ولی به جهت آنکه مصرف مرغ بخش مهمی از سهم مواد غذایی خانوارهای ما را شامل شده و سیاست دولت نیز با اختصاص یارانه در این حوزه برهمین مبناست  یاد آوری نکاتی برای انتخاب مطئمن گوشت مرغ بنظر می رسید.

مهمترین حسن انتخاب درست محصولات مصرفی و غذایی علاوه بر تامین بهداشت و سلامتی خود محفوظ بودن حق شکایت و سایر پیگیرهای قانونی در صورت لزوم محمود رستمی تبارخواهد بود. و آنکه فراموش نکنیم که مسئولیت پذیری مردم به تصحیح روندهای نادرست در هرزمینه ای کمک خواهد کرد.

بعضا با مراجعه به مرغ فروشی ها با لاشه های بزرگتر از 2 کیلوگرم مواجه می گردیم و یا بعضا مشتریان درخواست مرغ یا لاشه بزرگ را می نمایند. مرغهای بزرگ معمولا غیر استاندارد بوده و دارای مشکلات ناشی از طبخ و چربی های اضافی, مواد زائد بیشتر و گاها مواد شیمیایی و دارویی بیش از حد توصیه شده هستند. این مرغها نه تنها برای پرورش دهندگان مرغ نفعی ندارند بلکه با افزایش دوره نگهداری و مراقبت و پرورش و عدم جوجه ریزی برای دوره بعد ,هزینه های بیشتری بر دست صاحبان مرغداریها می گذارد و علاوه برآن بر سلامت جامعه هم اثر گذار است.  اصولا چرا این نوع مرغها روانه بازار می گردند دلایل مختلفی دارد که ممکن است مهمترین آن عدم علم تولید کننده به مضرات آن , عدم وجود بازار فروش به موقع, درخواست  مرغ بزرگ از سوی مصرف کننده و یا حتی عدم نظارت مسئولین ذیربط در بسته بندی مرغ و عدم حذف امعاء واحشا, و مقرون به صرفه بودن آن برای تولید کننده باشد. بهرحال جمعیت کشور ایران هم اکنون از بیماری هایی همچون قلبی – عروقی، گوارشی و اضافه وزن رنج می برد که بخشی از این بیماری ها ناشی از مصرف مرغ با وزن غیراستاندارد است اما برای آنکه بدانیم چه نوع مرغی انتخاب و مصرف کنیم موارد ذیل را بصورت فهرست وار ذکر می گردد. امید است با انتخاب آگاهانه مواد غذایی به سلامت خود و خانواده کمک کنیم.

1.     مرغی که زنده سربریده شده باشد نسوج اطراف گردن متورم, حاوی خون قرمز رنگ و غدد لنفاوی متورم هستند. در صورتیکه مرغ تلف شده ذبح شده باشد چنین خصوصیاتی ندارد.

2.     در یک لاشه مرغ سالم پوست سرتاسر زرد کهربایی, یکدست صاف و بدون پارگی , چسپیدگی ضایعات و زخمی و هرگونه تورم و خونمردگی, تغییر رنگ و خراش و فضولات است.

3.     پای مرغ از محل مفصل ران نه پایین تر بریده شده باشد.

4.     غضروف سینه استخوانی نشده باشد و غضروف به طرفین تحرک داشته باشد.

5.     لاشه بدون شکستگی و بیرون زدگی استخوان , بدون اثار ضرب دیدگی و فاقد خونمردگی باشد.

6.     حفره شکمی شفاف , سفید یا متمایل به زرد باشد.

7.     استاندار جهانی وزن مرغ 900 گرم تا 1200 گرم است و لاشه های کوچکتر نارس و لاشه های بزرگتر نیز غیر استانداراد هستند.سازمان استاندارد کشوربهترين وزن زنده براي كشتار مرغ نيمچه گوشتي، 2000-1800 گرم ( وزن لاشه كامل آن 1350 تا 1600 گرم) تعیین کرده است. درصورتي كه لاشه هاي نيمچه گوشتي وزني كمتر 800 گرم داشته باشند، احتمال آلودگي با عوامل بيماريزا كه مانع از رشد طبيعي شده است و لاشه  و اندرونه هاي آن غير قابل مصرف انسان بوده و بايستي ضبط شوند .

8.     ب- بهترين وزن زنده براي كشتارجوجه كبابي1500-1200 گرم ( وزن لاشه كامل آن 900 تا1200 گرم ) است

9.     در مرغهای منجمد نباید میزان اب یخ زده در درون کیسه یا داخل مرغ بیش از حد معمول باشد.

10.                        روی لاشه :

a.     بدون مواد خارجی مانند شیشه و لاستیک و چوب و ….

b.     بدون هرگونه بوی غیرمعمول و نامرتبط

c.      فاقد آلودگی و بدون مواد دفعی حیوان (فضولات)

d.     بدون  خون غیر معمول

e.      بدون امعاء و احشاء درونی ریه روده و دل و جگر …

f.       بدون هیچگونه پر و خونریزی

g.     بدون تغییر رنگ ناشی از ترکیدگی کیسه صفرا

مهمترین نشانه ها برای انتخاب مطمئن مرغ:

1.     خرید از فروشگاههای دارای مجوز

2.     عدم خرید مرغ زنده که ممکن است بعلت مشکلات بهداشتی اجازه ذبح داده نشده باشد و یا احتمالا می بایست معدوم می شدند.

3.     انتخاب مرغ با لاشه کوچک و وزن استاندارد

4.     آدرس دقیق تولید کننده

5.     داشتن علامت استاندارد

6.      پرونه بهره برداری و پروانه وزارت بهداشت

7.     عدم پارگی کیسه بسته بندی و شفاف بودن بسته بندی به نحوی که شکل ظاهری مرغ قابل مشاهده باشد.

ضمنا درصورتیکه درخواست پرکنی و تیکه کردن مرغها را دارید نسبت به نظافت فروشگاه و سلامتی فروشنده مطمئن بوده و همچنین در صورت درخواست قطعاتی از گوشت مرغ مثل ران یا سینه و … تناسب و معیارهای فوق رعایت گردند.

قابل توجه آنکه در برخی محصولات مصرفی استانداردهای ایزو با شماره های مختلف نوشته می شود که گرچه ممکن است این علائم درست بودن مدیریت و روند اجرای کار را تایید کنند اما فراموش نکنید, هیچگاه موید استاندارد بودن کیفیت یک کالا نیستند.

 

سازمان استاندارد با آدرس زیر استاندارهای گوشت مرغ را تصویب نموده است که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه فرمایند.

. http://health.ivo.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=GeneralText&ID=92807f9c-16a0-4702-8714-5f20f3dce1ff&LayoutID=79ffc13b-adb6-46a1-a729-58c22f403896&CategoryID=15652918-be17-40ac-8e6a-325e3c1b31f0

سالم و تندرست باشید. محمود رستمی تبار کارشناس بهداشت محیط

8 پاسخ برای “آیا به خصوصیات گوشت مرغ سالم واقفید؟/محمود رستمی تبار

  • حضرتی در تاریخ آذر 27, 1401 گفت:

    سلام و درود خدا بر دکتر رستمی تبار عزیز،بسیار عالی بود .

  • برزان مرادی در تاریخ دی 8, 1399 گفت:

    سلام ودرود خدمت جناب دکتر محمود رستمی عزیزشخص بنده حدود بیست سال هستش تولیدکننده مرغ میباشم با توجە بە اطلاعاتی کە در مۆرد پرورش مرغ دارم در مسافرتهایم همیشه مصرف گوشت مرغ جز انتخابهایم میباشد در ضمڻ در مورد مرغ درشت یا چاق انچە کە من دیدەام وانجام میدهیم نە تنها با فرمایش شما بلکە با فرمایش متخصصین دامپزشک هم مغایرت دارد معمولا در یک فارم پنجاەهزار قطعەای کڵ داروها بصورت محلول در آب حل بصورت مساوی در بین جوجەها تقسیم میشود واما چرا بعضی درشت وبعضی متوسط معمولا فارمهای مرغداری ایران زیاد مدرن نیستند تا خوراک وسهمیە هرجوجە بطور مساوی تقسیم شود سهم هر جوجەدر روز اول چهار گرم روز دوم هشت گرم بدین ترتیب چهار گرم چهارگرم بالا میرود در این میان چون این سهمیە ها بخوبی توضیع نمیشود زوردار زیادتر میخورد زودتر فربه میشود وکم زور کمتر میخورد دیرتر وزن میگیرد اما از اینکە چرا تبلیغات میکنند مرغ درشت خوب نیست یک نوع سیاست جهانی برای جلوگیری از به هدر رفتن منابع ملی چون در وزن پایین ضریب تبدیل عالی وهمچنان بەسود تولید کنندە وهم کمتر منابع ملی بە هدر میرود مخلص شما برزان مرادی

  • ناشناس در تاریخ آبان 22, 1395 گفت:

    امروزه به علت صنعتی شدن جوامع و پیشرفت روز افزون علم و دانش و راه یافتن آن به شیوه های نادرست به صنعت غذا، یافتن مواد غذایی سالم و طبیعی به امری دشوار تبدیل شده است. گوشت سفید به ویژه مرغ از جمله اقلام اصلی سفره ایرانی است اما یک مرغ سالم را چگونه باید انتخاب کرد؟ با دکتر سلام همراه باشید.

    مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به شهروندان توصیه کرد: از خرید مرغ‌های با وزن بالا صرف‌نظر کنند.

    شهرام قنبری مدیر طیور سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: بالا بودن وزن لاشه مرغ سبب می‌شود تا مرغ چربی بطنی و حتی چربی بین بافتی بالاتری هم داشته باشد که همه این چربی‌ها وارد بدن افراد شده و می تواند سلامت آنها را به مخاطره بیاندازد.

    وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه میانگین وزن مرغ کشتار شده (وزن لاشه) ۲۳۵۰ کیلوگرم است گفت:مرغ با وزن زیر یک و نیم کیلوگرم و ۳۸ روزه کمتر در معرض بیماریها قرار گرفته و لذا میزان مصرف دارو نیز در آن کمتر است این مرغ‌ها بهترین و سالم‌ترین مرغ‌ها هستند، زیرا احتمال انتقال مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در اثر استفاده کمتر از آنتی‌بیوتیک‌ها به انسان کمتر است.
    قنبری افزود: با کوتاه کردن طول دوره پرورشی مرغداران می‌توانند به جای چهار دوره پرورشی در سال پنج و یا حتی شش دوره جوجه‌ریزی داشته باشند که این اتفاق سبب خواهد شد تا از تجهیزات و امکانات مرغداری استفاده بیشتری بشود.
    مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه وزن استاندارد مرغ گوشتی در دنیا توسط سازمان جهانی بهداشت بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۴۰۰ گرم اعلام شده است، گفت: بهترین وزن مرغ وزن زیر ۱.۵ کیلوگرم است

  • همشهری واقع بین باش در تاریخ بهمن 6, 1394 گفت:

    ممنون از جناب آقای رستمی بخاطر ارشادات که فرموده اید ولی باید بگوییم همه مردم دارای اینترنت نمی باشند که دسترسی به فرمایشات جنابعالی داشته باشند لطفا بصورت مکتوب ودر دید همه مردم قرار دهید با تشکر .

  • دکتر دامپزشک در تاریخ بهمن 6, 1394 گفت:

    با سلام وخسته نباشید جناب رستمی تبار به تنها مرجع رسمی که مرغ از زمانیکه جوجه یک روزه است و برای پرورش به مرغداری آورده میشود تا زمانیکه (تقریبا متوسط 55 روز)به کشتارگاه جهت ذبح روانه میگردد ودر کشتارگاه هم بعداز بازرسی بهداشتی روانه بازار میگردد کلا تحت نظر سازمان دامپزشکی می باشد متاسفانه جناب رستمی تبار اسمی از دامپزشکی نیاورد در صورتیکه نظارت بر فرآورده های خام دامی کلا تحت نظارت دامپزشکی می باشد

    • ناشناس در تاریخ بهمن 6, 1394 گفت:

      شاید خواسته است با این عدم ذکر نام دامپزشکی فلسفه وجود مرغهای چند کیلویی را بیان نماید تا جناب دامپزشک بعنوان ناظر و بازرس و مسئول سلامت مردم زیر سول نرود!!!!
      بعید میدانم وی از این موضوع غافل بوده باشد…..

  • معلم ، دوست . در تاریخ بهمن 5, 1394 گفت:

    جناب:دکتر محمود رستمی تبار
    ضمن عرض سلام آرزوی سلامت برای جنابعالی بسیار
    ممنون وسپاسگزاریم ازرهنمودهای لازم وضروری شما
    که من نیز تاحال عکس فرموده هایتان در خصوص خرید
    مرغ بزرگترین را ترجیح میدادم به خیال خودم دارم کارخوب
    ومقرون به صرفه ای را انجام میدهم غافل ازاین همه پیامد
    ناگواروضررمند.ازراهنمایی های دلسوزانه وکارشناسانه شما
    تشکر نموده خداوند یارونگهدارتان باشد.انشاءالله.

  • ناشناس در تاریخ بهمن 5, 1394 گفت:

    ممنون از اطلاعات مفید وارزنده جناب آقای دکتر محمود رستمی ،امیدوارم ،موفق باشید مرتضی حاتمی