ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:35

تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع معضل بیکاری جوانان

تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع معضل بیکاری جوانان

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه پاوه در خطبه های دیروز نماز جمعه، با اشاره به سرانجام رسیدن برجام، تلاش دولت را برای بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم مورد تأکید قرار دادند و افزودند: امیدواریم دولت محترم از این پس تمرکز و تلاش خویش را به رفع مشکلات جامعه معطوف دارد و سالهای […]

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه پاوه در خطبه های دیروز نماز جمعه، با اشاره به سرانجام رسیدن برجام، تلاش دولت را برای بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم مورد تأکید قرار دادند و افزودند: امیدواریم دولت محترم از این پس تمرکز و تلاش خویش را به رفع مشکلات جامعه معطوف دارد و سالهای باقیمانده از عمر دولت را برای بهبود وضعیت معیشتی و رفع معضل بیکاری جوانان که در مضیقه هستند اختصاص دهند.ماموستا قادری

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (2 بهمن ماه ۹۴) که با حضور باشکوه مردم مومن پاوه در مسجد جامع این شهر برگزار شد؛ خانواده، مسجد، مدرسه، رسانه و جامعه را از مراکز مهم تعلیم و تربیت برشمردند و گفتند: این مراکز که وجودشان مایه حیات فکری و جسمی فرزندان ماست، هم می‌توانند فرزندان ما را به حدی از رشد برسانند که از ملائک پیشی بگیرند و هم می‌توانند فرزندان ما را به سمت شیطان و اخلاق شیطانی سوق دهند.

امام‌جمعه پاوه در ادامه ضمن اشاره به  آیه 46 سوره مبارکه کهف «ألْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَیْرٌ أَمَلاً»، مال و اولاد را زینت دنیا معرفی کردند و افزودند: داشتن ماشین خوب، خانه بزرگ و مدرن و پوشش مناسب و عدم احتیاج به مخلوقات پروردگار و داشتن اولاد صالح آرزوی همه انسان‌ها است. اولاد اگر درست تربیت شود برای دین و دنیا مایه خیروبرکت و اگر تربیت او اسلامی و دینی نباشد فقط زینت دنیایی است.

ایشان به نقش ماموستایان کرد در خصوص مسائل عقیدتی خانواده‌ها اشاره کردند و گفتند: ماموستایان کرد از قدیم‌الایام در تبیین مسائل عقیدتی برای خانواده‌ها جهد و تلاش نموده‌اند و همواره سعی کرده‌اند با نوشته و خطابه مردم کرد را از گزند آسیب دشمنان محفوظ بدارند، این امر در آثار به‌جای مانده از این بزرگواران آشکار و هویدا می‌باشد، بر ماست که به پیروی از کلام و رفتار این بزرگان، درس عقیده و اخلاق و صداقت را به فرزندان خود آموزش دهیم تا آنان نیز بزرگ‌ترها را احترام و کوچک‌ترها را نیز مورد لطف و عطوفت خود قرار دهند.

ماموستا قادری آنگاه به بیان وظایف پدر و مادر از دیدگاه پیامبر اسلام پرداختند و عنوان کردند: والدین و خصوصاً پدر وظیفه‌دارند نام نیکو برای فرزندانشان برگزینند و به هنگام تمییز، آنان را به مدرسه بفرستند تا علوم مختلف را فراگیرند و خود نیز مسائل دینی را به آنان تعلیم دهند و درنهایت زمانی که به حد بلوغ رسیدند دختران را شوهر و برای پسران همسر مناسب انتخاب کنند.

خطیب جمعه پاوه گفتند: بسیاری از پدران و مادران قبل از ورود فرزندانشان به مدرسه آنان را به کلاس‌های انگلیسی می‌برند تا زبان انگلیسی فراگیرند چه خوب است که در کنار این کار، فرزندانمان را به مسجد نیز عادت داده و آنان را به مسجد بفرستیم تا اخلاق و سیره حضرت رسول را یاد بگیرند و اخلاق آن‌ها قرآنی شود و قرآنی بار بیایند.

ماموستا قادری مسجد را دومین پایگاه تعلیم و تربیت عنوان کردند و گفتند: در شهر پاوه برای هر 1050 نفر یک مسجد وجود دارد و اگر این مساجد به اسلحه اسلام و دین مجهز باشند در ابلاغ پیام دین نقش به سزایی دارند، اما امروزه شاهدیم که مساجد ما خلوت و جماعت در آن‌ها اندک است.نماز جمعه

وی افزودند: می‌طلبد ماموستایان دینی که صاحب محراب مساجد هستند در ابلاغ رسالت نبی مکرم اسلام بیش از پیش تلاش نموده و برای دین اسلام بیشتر فداکاری کنند؛ زیرا در همین محراب بود که پیغمبر اسلام (ص) اعراب جاهل و نادان شبه‌جزیره عربستان را که در غارت و خودکشی و زنده‌به‌گور کردن دختران پیش‌قدم بودند، به بهترین امت روی زمین تبدیل کردند

ایشان افزودند: به‌راستی اگر صاحبان محراب انسان‌های هادف و مخلص و اهل جهاد فکری باشند می‌توانند دین را حفظ و در مقابل امواج ارتداد و کفر و هجوم فرهنگی، مردم و جامعه را محافظت کنند.

خطیب جمعه پاوه تصریح کردند: حمداً لله امروزه جوانان زیادی هستند که قریحه و ذوق قرآنی بالایی دارند و می‌توانند در احیای مساجد و درس و موعظه مفید واقع شوند لذا این‌گونه افراد باید با تلاش و کوشش خود نگذارند مساجد بیش از پیش به تعطیلی کشیده شوند و مردم را تشویق به دین و مسجد نمایند.

ماموستا قادری در بخش دیگری از سخنان خود از مدرسه و آموزش‌وپرورش به‌عنوان سومین مرکز تعلیم و تربیت نام بردند و گفتند: معلمان محترم پدران معنوی فرزندان ما و زحمات و کارهای فرهنگی و خروجی آن از زحمات پدر و مادر زیادتر است؛ زیرا معلمان چشمان فرزندانمان را بیناتر و گوش‌هایشان را شنواتر و عقل و درک آنان را بیشتر و درس اخلاق را به آنان آموزش داده و آنان را به مسئولیت‌های فردا راهنمایی می‌کنند. پس نقش معلمین بسیار حساس و خطیر است و اگر دلسوز باشند قطعاً فردای فرزندان ما روشن خواهد بود.

وی ضمن اظهار تأسف از به حاشیه رانده شدن بخش پرورش در مدارس، افزودند: امروزه شاهدیم که مدارس ما اکثراً رسالت خود را تعطیل کرده و فقط به مسئله آموزش می‌پردازند و کاری به تعلیم فکر و عقیده فرزندان ما ندارند که این امر در درازمدت صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد.

خطیب جمعه پاوه از رسانه‌ها به‌عنوان چهارمین مراکز تعلیم و تربیت نام بردند و گفتند: رسانه‌هایی همچون رادیو، تلویزیون و ماهواره که در حقیقت مقداری آهن و چوب هستند و ساخته دست بشرند، ذات آنها مشکلی ندارد و شریعت اسلام نیز در خصوص ذات آن‌ها نظری ندارد اما آنچه از آنان پخش می‌شود مهم است.

وی افزودند: شاهدیم در پشت بسیاری از این وسایل نیروها و برنامه‌های شیطانی وجود دارد و حاکمان دنیا به خاطر اینکه فرهنگ خود را غالب و فساد و بی‌بندوباری را گسترش دهند دست به هر ترفندی می‌زنند ،لذا اگر هوشیار نباشیم قطعاً ضربه خواهیم خورد.

ماموستا قادری در ادامه به سخنان جان گاریون فرمانده نیروهای ناتو در 25 سال پیش اشاره کردند و گفتند: جان گاریون می‌گوید: ما 70 سال جنگ سرد و شبیخون فرهنگی را از غرب متوجه شوروی نمودیم تا آن را تجزیه کردیم و شوروی به حکومتی کوچک تبدیل شد. از این تاریخ به بعد باید نظر خود را متوجه اسلام و کشورهای اسلامی کنیم و تمام برنامه‌های خود را از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی وارد منازل مسلمانان نماییم تا آنان را نیز به درد شوروی دچار کنیم، امروزه شاهدیم که نتیجه فعالیت 25 ساله آن‌ها جنگ و خونریزی و قتل‌عام انسان‌های بی‌گناه و غارت اموال و منابع نفت و گاز مسلمانان است.

ایشان افزودند: متأسفانه خانواده‌هایی که دچار ضعف دین و پای بند به خانواده نیستند، دیدن فیلم‌های مبتذل و ضد اخلاق غرب را که هدفشان بی‌هویت نمودن خانواده‌های ماست را نشانه پیشرفت و ترقی می‌دانند غافل از این‌که روزی بنیان خانواده‌هایشان ازهم‌گسسته خواهد شد.

خطیب جمعه پاوه به جامعه و نقش آن در تربیت جوانان به‌عنوان پنجمین مرکز تعلیم و تربیت اشاره کردند و گفتند: جامعه نقش اساسی در تربیت دارد زیرا جوانان ما روزی وارد جامعه خواهند شد و شغلی بر خواهند گزید در آن شرایط اگر صالح‌ترین و بهترین جوان هم باشند ولی در جامعه‌ای عاری از اخلاق بزرگ شوند لاجرم اگر اراده‌ای قوی نداشته باشند روزی آنان هم به درد جامعه خود دچار خواهند شد.

وی افزودند: لازم است در بازار و معاملات و خریدوفروش درست عمل کنیم تا جوانان ما نیز با الگوبرداری از اخلاق ما جامعه‌ای زنده و پویا را در دست بگیرند.

ماموستا قادری در پایان به توافق هسته‌ای کشورمان با کشورهای غربی و به سرانجام رسیدن برجام اشاره کردند و گفتند: در طول 12 سال تحریم شاهد ظلم‌های فراوانی از جانب اروپا و آمریکا بودیم و خداوند توفیق داد در 27 دی‌ماه با جهد و فعالیت مسئولین، در مسئله هسته‌ای توافقی صورت گرفت و تمامی تحریم‌های کشورمان لغو گردید.

ایشان افزودند: در طی این مدت شاهد بودیم دولت جناب آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی آن بسیار موفق عمل کردند و دو سال قاطعانه در مقابل دنیای کفر ایستادند تا توانستند این قطعنامه‌های ظالمانه را منسوخ کنند.

امام جمعه پاوه افزودند: ضمن تشکر از دستگاه دیپلماسی و خصوصاً آقایان روحانی ریاست محترم جمهور و ظریف، وزیر امور خارجه، از مردم ایران نیز که 12 سال تحمل کردند و در رأس همه از مقام معظم رهبری که نقش اساسی و محوری در مقاومت ملت سرافراز ایران داشتند نهایت تقدیر و سپاسگزاری می‌کنیم.

ماموستا قادری تلاش دولت را برای بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم مورد تأکید قرار دادند و افزودند: امیدواریم دولت محترم از این پس تمرکز و تلاش خویش را به رفع مشکلات جامعه معطوف دارد و سالهای باقیمانده از عمر دولت را برای بهبود وضعیت معیشتی و رفع معضل بیکاری جوانان که در مضیقه هستند اختصاص دهند.