پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:47

نگاهی به نظرسنجی های انتخاباتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در سطح اورامانات

نگاهی به نظرسنجی های انتخاباتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در سطح اورامانات

به گزارش سلام پاوه : نزدیک به یک ماه است؛ سایت ها و شبکه های اجتماعی در سطح اورامانات به صورت تقریبا روزانه، اخبار انتخابات را رصد کرده و به اطلاع مردم می رسانند. تب و تاب انتخابات به واسطه استفاده افراد از اینترنت و شبکه های مجازی بسیار داغ تر از همیشه بوده و […]

به گزارش سلام پاوه : نزدیک به یک ماه است؛ سایت ها و شبکه های اجتماعی در سطح اورامانات به صورت تقریبا روزانه، اخبار انتخابات را رصد کرده و به اطلاع مردم می رسانند. تب و تاب انتخابات به واسطه استفاده افراد از اینترنت و شبکه های مجازی بسیار داغ تر از همیشه بوده و با مشارکت تقریبا خوب همه اقشار در حال برگزاری است. در این میان همین سایت ها و شبکه های اجتماعی، اقدام به برگزاری نظرسنجی هایی کرده اند که در این مطلب سعی داریم نگاهی اجمالی به این نوع نظرسنجی ها بیافکنیم. اما در ابتدا تعریفی مختصر از نظرسنجی و تاریخ آن را ارائه می دهیم که بیشتر با این مقوله آشنا شویم سپس با بررسی آن در منطقه به درستی و صحت این نوع نظرسنجی ها پی خواهیم برد.نظر سنجی

نظرسنجی به فعالیت ها و اقدامات سازمان یافته ای گفته می شود که با هدف نشان دادن عقاید مردم نسبت یه یک موضوع خاص، در یک مکان معین و در یک زمان مشخصی اجرا می شود. در نظرسنجی می‌خواهیم زوایای مختلف یک موضوع خاص را بررسی کنیم و تصویر روشن‌تری از افکارعمومی به دست ‌بیاوریم؛ در نتیجه نظرسنجي ابزار ارزشمندي براي ارزيابي وضعيت افکارعمومي در هر موضوعي به شمار مي­آيد. باید نظرسنجی به گونه ای صحیح، کامل و واقعی انجام گیرد که نتایجش مبین جهت گیری ذهنی روانی آن جامعه باشد.

براي آگاهي از افکار و عقايد مردم معمولاً به دو روش عمل می شود: 1 ـ مراجعه مستقيم به افکارعمومي که معمولا از طريق پرسشنامه و مصاحبه کتبی و اینترنتی انجام مي­شود. 2ـ مراجعه غير مستقيم که از طريق تحليل محتواي پيام­هاي منتشر شده در مطبوعات، پيام­هاي رسيده به روابط عمومی سازمان و تحليل برنامه­هاي راديو و تلويزيون، سخنراني­ها و… صورت مي­گيرد.

مبحث کنونی ما بخش اول سنجش افکار عمومی است. روشی که اکنون به صورت بسیار مبتدی و بدون هیچ گونه تحلیل و سنجشی در سایت های مختلف و گروه های اجتماعی منطقه راه اندازی شده است. شاید خارج از بحث نباشد اگر نگاهی اجمالی هم به روش و ارائه نظرسنجی های بزرگ در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا و تاریخ آن بیندازیم.

نخستین پژوهش ها در زمینه­ ی افکار عمومی مربوط به سال 1450 میلادی یا زمان آغاز فعالیت­های گسترده­ی منجمان شرقی (ایران و اعراب) است که بعدها با اختراع صنعت چاپ در قرن شانزدهم مورد استفاده بیشتری قرار می­گرفت.

در دومین مرحله که از قرن هیجدهم آغاز می­شود،از پرسشنامه استفاده می­کنند. سومین مرحله از قرن نوزدهم آغاز می­شود و تا اوایل قرن بیستم ادامه دارد.اما چهارمین مرحله در سال­های بین دو جنگ جهانی است. در این ایام برای نخسین بار در سال در سال 1934 “موسسه آمریکایی سنجش افکار” تاسیس می­شود که هنوز به فعالیت­های خود ادامه می­دهند و بعد از آن موسسات دیگر پژوهشی نظیر “جورج گالوپ” و “الموروپر”و همچنین”آرچیپالد کراسلی ” پدید آمدند و هر یک برای پیش بینی صحیح نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1936از روش سنجش افکار استفاده کردند.

در مرحله نهایی که بعد از جنگ جهانی دوم بود؛ به علت کامل شدن فنون نظرسنجی، اهمیت منطق نظرسنجی به طور کامل شناخته شد؛ به طوری که از سال 1950 به این سو کارشناسان شناخت افکار عمومی در آمریکا و سپس با تأخیر در دیگر کشورهای اروپایی با بهره ­گیری از فنون آماری و رایانه­ای توانستند اطلاعات وسیعی از طریق سنجش افکار به دست آورند و با تجزیه و تحلیل آنها به نتایج ارزشمندی برسند.

نظر سنجی های الکترونی به چند صورت انجام می پذیرند:

  • نظرسنجی های پستی
  • نظرسنجی تلفنی(تلفن همراه، تلفن ثابت)
  • نظرسنجی اینترنتی
  • انتشار از طریق پایگاه های اطلاع رسانی
  • نظرسنجی از طریق پیامک
  • نظرسنجی از طریق پست الکترونیکی

به مزایای استفاده از این نظرسنجی های خیلی اشاره نمی کنیم که مبحث بسیار گسترده ای است و همگان به آن واقف هستند؛ مباحثی مانند کاهش هزینه ها، حذف خطاهای مصاحبه های حضوری، حضور ذهن پاسخگو،امکان دسترسی به جامعه آماری زیاد و …

اما معایب این نظرسنجی ها بخصوص در منطقه متاسفانه کم نیستند. به برخی از این معایب اشاره ای خواهیم کرد:

  • متاسفانه جامعه آماری کاربران اینترنتی در سایت ها معرف کل جامعه اورامانات نیستند. به این معنی که طرفداران افراد مختلف در سایت ها یا گروه های مجازی خاصی فعالیت می کنند و نمی توانند نمونه ای کامل از همه افراد جامعه باشند. زیرا طرفدار طیف خاص یا تفکری می باشند که فقط در گروه یا سایت خاصی فعال هستند.
  • متاسفانه استفاده از اینترنت برای همگان در یک دوره زمانی خاص به صورت یکسان امکانپذیر نیست. در نتیجه نمی توان فقط به سایت ها و گروه های اجتماعی فعال در اینترنت برای یک نظرسنجی معتبر مراجعه کرد تا به نتیجه صحیح رسید.
  • مردم با روش های پرسشنامه های سنجش اینترنتی خیلی آشنا نیستند و اگر هم آشنا باشند و برایشان این امکانات فراهم باشد که وارد گروه یا سایتی شوند؛با یک پرسش که کدام کاندیدا را انتخاب می کنید مواجه می شوند و پرسشنامه های تکمیلی با سوالات و جزئیات کامل در منطقه وجود ندارد و این می تواند به اصل هدف پرسشنامه که بعدها ممکن است بصورت تحلیلی از همان پرسشنامه در رسانه ها استفاده شود لطمه وارد کند و به نتیجه اینکه مردم به فلان کاندید در نظرسنجی ها رای داده اند،بسنده شود.
  • عدم وجود اطمینان از جواب های تکراری به وسیله اشخاص تکراری از دیگر معضلات این سایت هاست! زیرا که کاربران با استفاده از مشخصات و آی پی های دیگر به آسانی می توانند به این نظرسنجی ها وارد شده و نتیجه نهایی را تغییر دهند. حتی ادعای استفاده از کدملی و کدپستی و … نیز پذیرفته شده نمی باشد، زیرا که با کدملی یک نوزاد یک ماهه و آدرس آی پی های مختلف که متاسفانه با فیلترشکن قابل تغییر می باشد نیز می توان رای داد و بر نتیجه پایانی یک نظرسنجی تاثیر گذاشت. آنهم نظر سنجی که یک فرد در شهر و حتی کشوری دیگر برای رای دادن به کاندیدای مجلس دهم در اورامانات می تواند به آسانی وارد سایت شده و نظر دهد.
  • تحمیل هزینه های اینترنتی هم اشکال دیگری است که می توان به طرح پرسشنامه های اینترنتی گرفت که افراد و کاربران باید آن را بپردازند. اگرچه خوشبختانه در شهرستان های منطقه بخصوص پاوه تقریبا در هر منزل و روستایی هم می توان کاربر اینترنتی یافت. اما این روش در کل از لحاظ زمانی و هزینه ای برای کاربران به صرفه نیست. زیرا وظیفه پرسشگر است که برای دستیابی به یک نتیجه صحیح و واقعی از جیب و زمان خود هزینه کند!
  • طیف افراد استفاده کننده از اینترنت و سایت ها می تواند نا محدود از لحاظ آماری و نامحدود از لحاظ مکانی باشد و این آمار اشتباه نتیجه را به اشتباه می اندازد و در نتیجه سنجش افکار مردم منطقه از لحاظ علمی فاقد اعتبار خواهد بود.
  • در یک نظرسنجی علمی که بعدها ممکن است، تحلیل شده و مورد استناد رسانه ها،مردم و یا حتی سیاستمداران قرار گیرد،باید به جایگاه افراد، تعیین اهداف طرح پرسشنامه، راهبردها و تاکتیک ها و … توجه کرد و همه جوانب را سنجید. اما متاسفانه فقط با یک پرسش که کاندیدای مورد نظر شما چه کسی است نمی توان جهت افکار عمومی مردم منطقه را در مورد انتخابات و گزینش شخص مورد نظرشان پیدا کرد و این نتیجه غیرواقعی را به خورد مردم و رسانه ها داد.

نتیجه اینکه همه می دانیم افکار عمومی برخاسته از ضمیر باطن یک ملت و نوعی واکنش مردم است نسبت به موضوعی که در سرنوشت آنها تاثیر می گذارد. بخصوص اگر این سرنوشت انتخاب اصلح فردی باشد که می خواهیم نظر واقعی مردم را راجع به آن بدانیم. به اعتقاد ما باید این نظرسنجی بسیار سنجیده تر و با حضور افراد متخصص صورت پذیرد. با روش هایی متفاوت که شامل در برگیری افراد بیشتری از جامعه آماری منطقه باشد و با وجود پرسشنامه ها و پرسشگرهایی حرفه ای که نتیجه حاصله صحیح، منطقی و واقعی باشد.

واقعیت این است که نظرسنجی ها یکی از ارکان واقعی و اساسی دموکراسی بوده اند و باید شفافیت داشته باشند و از پنهان کردن حقیقت دوری کنند. زیرا در جهان کنونی و برای همگان بسیار مهم است که نظر عموم مردم و افکار همگانی را راجع به یک موضوع خاصی مانند انتخابات بدانند، تصمیم گیری صحیح انجام دهند. تاثیر این نتایج در منطقه می تواند به گونه ای باشد که افراد براساس آن تصمیم نهایی خود را برای انتخاب یک کاندیدای اصلح اتخاذ کنند. پس باید نتایج علمی بوده به واقعیت بسیار نزدیک باشند.

کوثر فخری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه

16 پاسخ برای “نگاهی به نظرسنجی های انتخاباتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در سطح اورامانات

  • آرپا در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    “نرم افزارآرپا” یك نرم افزار یکپارچه اطلاعات مدیریت میباشد که درحال حاضر توسط شرکتهای مختلف با فرآیندهای مختلف و زمینه های کاری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از مزیت های عمده آن یکپارچه بودن و نگهداری اطلاعات و ارتباط online بین شرکتهای دارای شعب متعدد، سرعت و دقت بالا و user friendly بودن آن می باشد.با مراجعه به سایت arpaco.ir اطلاعات دقیق تر و بهتری از این نرم افزار در اختیار دارید .
    سادگی ، کارآیی و سرعت را با نرم افزار آرپا تجربه کنید.
    http://arpaco.ir/

  • جواد در تاریخ بهمن 4, 1394 گفت:

    من این نظر سنجی رو دیدم و چک کردم این نظرسنجی نسبت به بقیه نظرسنجی ها می توان گفت خیلی دقیق تر عمل میکند اگه یه کم برنامه نویسی کار کرده باشید از زبان نوشتن برنامه و عملکرد آن متوجه میشوید که امکان تقلب در این نظر سنجی چقدر پایین می باشد .

  • مطلع در تاریخ بهمن 2, 1394 گفت:

    چرانعمت منوچهری بیمارستان 32تختخوابی وهمچنین طرح توسعه شهر بازارچه مرزی شهرستان روانسرراکارشناسی نکردند

  • ناشناس در تاریخ بهمن 2, 1394 گفت:

    یعنی خوشم میاد بعضیا از رو هم نمیرن. تازه اومدن دلیل تراشیم کرد. بگو مومن اصلا بدون دلیل برو خودت نتیجه نظرسنجیتو نگا نفر اولو نگا اگه خودت نظرسنجیتو قبول داشتی مام قبول داریم
    مردم گولاخ که نیستن

  • اهل علم در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    تازه قسمت نظرات مردم راجع به نطر سنجی بستند.دیدید کم اوردن…

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    اینا همش یك بروكراسیه و مردم رنگ كردن ……….

  • .... در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    سلام
    تازه اینم جدیدا اضافه کردن که رای های تقلبی رو شناسایی میکنیم و حذف میکنیم تاز این حذف کردن بعد چند ساعت اتفاق میفته
    بعدش اگه مرورگرتو حذف کنی و دوباره نصب کنی راحت میشه رای داد
    دیگه بار هم میگن قابل اعتماده

  • دانشفر در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    جناب آقای ا.ق شما در جمع یک گروه هزا نفری و کانال هزار نفری خود و چندی گروه های دیگر برخی نظرسنجی هارا معتبر اعلام کردید و هرچند بسیاری مخالف نظر شما بودند با دلایل قلنبه سلنبه سعی در پیچاندن موضوع داشتید. حال بسیاری از کارشناسان هیچکدام از نظرسنجی هارا معتبر نمیدانند بخصوص نظرسنجی با شناسنامه و… که نوعی بی احترامی به مردم است زیرا از اطلاعات آنان سو استفاده هایی میشود. همانطور که شخص ناشناس گفتند که یک شخص اداری نیتواند صدها شماره شناسنامه گیر بیاورد و از آن سو استفاده کند.
    حال جناب ا. ق بهتر است واقعیت رو بپذیرین و با دفاع های بدون منطق دست از اصرار خود بر موضوع بردارید.
    این نظرسنجی و عدم اعتبارش بر همگان آشکار است
    از اقای صالحی ممنونم واقعا گقد خوب شد این سلام پاوه برگشت نبود که….

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    قطعا همینطور که گفتین نظرسنجی بر اساس شماره شناسنامه و آی پی و… به هیچ وجه قابل استناد نیست و فاقد اعتبار هستند. اولا که تغییر ای پی برای رای دادن کار بسیار آسانی شده و در مورد شناسنامه هم پدر بنده مدیر فنی حرفه ای هستن میتونن لیست شماره شناسنامه ی کل دانش آموزاشونو بیارن و باهاش به یکی رای بدن
    جالبیش اینه بعضی از سایت ها پیام هایی تهدید آمیز نیز به مخاطبان خود میدهند که در صورت تقلب پیگیری قضایی میشوید!!!!!!!!!!! یعنی من نمیدانم در چه جایگاهی نشسته اند که همچون تهدیدهایی میکنند!!
    واقعا عرض میکنم که موضوع انتخابات در منطقه ما احساسیست و درصورتی که سایتی بخواهد برای بزرگنمایی کاندیدایی خاص جبهه گیری کند جایگاه خودش را در میان مردم از دست خواهد داد. همانگونه که تاکنون سایت ….. به علت جهت گیری و حمایت های پنهانش از افرادی خاص جایگاهش را دارد از دست میدهد
    با تشکر از آقای صالحی مدیر آگاه و مدبر سایت سلام پاوه

    • معلم ادبیات در تاریخ بهمن 6, 1394 گفت:

      یعنی از شناسنامه مردم همیشه سو استفاده میکنین ؟

  • جنید در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    قابل توجه جناب الف. ق ودوستان ….امیدوارم ارائه ای این مطلب درس عبرتی باشه برای افراد پرادعایی که بار علمی ندارند

    • معلم ادبیات در تاریخ بهمن 6, 1394 گفت:

      خوشم اومد تو جوابیه شون جواب تون رو دادن که بفهمین کی بار علمی داره و کی نداره
      شما با این همه بار علمی حیف نیست اینجای ؟

  • پاوه ای در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    جالبه یکی ازآقایان که خودش را باصلاح خبرنگارمینامید تویکی از گروههای تلگرامی بزرگ اورامانات به همه سایتها حمله کرد ومیگفت که تمام نظرسنجی ها باطله بجر سایت ……. اتفاقا مدیر گروه هم کاملا منطقی ایشان رامحکوم کرد ولی وی همچنان براشتباه خود اصرار داشت حالا باید گفت جناب متخصص، ظاهرا سایت مورد حمایت جنابعالی ازهمه بدتره قربان ، به نظر من اگه ایشان بابت این نظریه باصلاح کارشناسانه ش باید رسما ازمدیر آن گروه وتمام مردم عذرخواهی کنند والا باید منتظر حمله های کاربران به این متخصص پوشالی باشیم.

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    حتما در مورد این نظرسنجی های بی اساس سایت ها که فقط و فقط هدفشون افزایش آمار بازدید کننده هاشونه بیشتر مطلب بذارین تا مردم آگاه بشن.
    واقعا جای تاسف داره. نویسنده ی سایت ها باید بر اساس تفکر و تخصص عمل کنن تا جایگاه سایتشون میان مردم ارتقا پیدا کنه نه اینکه بعضی سایت ها با نظرسنحی های احساسی و جهت دارشون افکار عمومی رو ضد رسانشون کنن

  • ناصر محمدی فر در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    امیدوارم آقای صالحی روند منطفی سایت خود را ادامه دهند و در ادامه مسیر همچو……..که به صورت های مختلف دارند به ذهن مردم در خصوص انتخابات جهت میدهند و جایگاه و پایگاه نویسنده هایشان در میان مردم به شدت نزول کرده نباشند
    با توجه به شناختی که از آقای صالحی دارم قطعا در مبحث انتخابات عدالت را حفظ خواهند کرد و جبهه گیری نخواهند داشت

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    آخخخخخخخخ حرف دل منو زدین دقیقا مشکل همینجاست. همه سایتا ی نظر سنجی گذاشتن خو که چی؟ بخدا تو نیم ساعت یکی هزارتا رای بس اضافه میشه دیگه تا آخر انتخابات رای نداره ینی همون اول انقد تقلب میکنن و نظرسنجیو ول میکنن
    الانم که نظرسنجی های شناسنامه ای اومده که واقعا جای تاسف داره که نتایج این نظرسنجی ها از بقطه مضحک تره

پاسخ دادن به معلم ادبیات لغو پاسخ