س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 12:46

اداره منابع طبیعی بخش باینگان نیازمند توجه فوری مسئولان

اداره منابع طبیعی بخش باینگان نیازمند توجه فوری مسئولان

به گزارش سلام پاوه : مدتی است که ساختمان اداره منابع طبیعی بخش باینگان به دلایل نامعلومی تعطیل شده است و تنها چیزی که از این اداره به چشم می خورد درب بسته آن است و در این رابطه دوستدارن طبیعت و انجمن دوستداران طبیعت باینگان نسبت به این موضوع واکنش داشته اند. به گزارش […]

به گزارش سلام پاوه : مدتی است که ساختمان اداره منابع طبیعی بخش باینگان به دلایل نامعلومی تعطیل شده است و تنها چیزی که از این اداره به چشم می خورد درب بسته آن است و در این رابطه دوستدارن طبیعت و انجمن دوستداران طبیعت باینگان نسبت به این موضوع واکنش داشته اند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : منابع طبیعی یکی از ارزشمندترین سرمایه ها و میراث جای مانده از نسلهای گذشته برای نسلهای آینده میباشد وکه هرگونه آسیب رساندن به این منابع طبیعی بدون درنظر گرفتن خروجیهای مثبت و پایدار به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد. مضافا اینکه همه ما انسانها به واسطه زندگی کردن در این کره خاکی وظیفه داریم که از این منابع به بهترین نوع ممکن استفاده و از آن محافظت کنیم چرا که زندگی ما و حیوانات در گرو حفظ این منابع است. منابع طبیعی

درست است که یکی از وظایف ما حفاظت از این منابع خدادایست اما در دنیا متمدن امروزی این وظیفه به شکل قانونی بر عهده سازمان منابع طبیعی کشور است.

با این مقدمه به اصل مطلب می پردازیم: 

بخش باینگان یکی از بخشهای شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه با بیشترین وسعت پوشش جنگلی حدود 60 درصد کل شهرستان، همچنین مناطق بکر و دست نخورده چشم هر رهگذری رو شیفته خود میکند.

این بخش به دلیل وسعت جغرافیای زیاد دارای تعداد زیادی مناطق ییلاق نشین و قشلاق نشین است که مناطق قشلاق نشین آن عبارت ­اند از( زی- دگاگا- هیرتا- لشگرگاه- مرخیل- سیمان -بورول – ماسان- ترگاران- انجیرگ زردویی – انجیرگ ایناخی- دگاسیاب- مرسان- گوزیل – ژاله رحمان بگ – ژاله سلیم بگو گوریگورو مناطق قشلاق نشین ( دووه- کنه- شیوسه ر­- کانی زان- دلق- مه­هر- کانی قل قل – سراچان – ده رله- هه­رگال- زمه گه– چالاوان- میگوره-هانه سلمان- گرده- وزه پوچ- ویراش – رشکه پیه – مره ول- سردانی) می یاشد.

این مناطق وسیع با پتانیسل های منحصر به فرد برای در امان ماندن از حرص، طمع و سوءاستفاده عده ای معدود که منتظر نشسته اند و از هر فرصتی جهت تصرف کردن بخشی از این مناطق بکر و دست نخورد به نفع خود اقدام میکنند باید به صورت قانونی به وسیله نیروی های دلسوز و آگاه به منطقه با امکانات مناسب مدیریت شده و نسبت به حفاظت از این کیمای سبز خدمت صادقانه انجام بدهد ولی متاسفانه مدتی است که در بسته منابع طبعی بخش باینگان باعث نگرانی دوستدارن طبیعت باینگان و چشم های پرس و جو گر آنان است .

اولین سوالی که به ذهن بیننده خطور میکند این است چرا این دربها بسته شده ­اند.؟ چه کسی مسئول است؟

انجمن دوستدارن طبیعت باینگان جواب این سوال را از رئیس محترم شورای شهر باینگان جویا شد و خواهان اقدام و پیگیری ایشان در این خصوص شد.منابع طبیعی

جواب شورا: به گفته رئیس شورا شهر باینگان و پیگیری وی از مسئولین مربوطه دلیل بسته شدن این مکان در حال حاضر ناامن بودن ساختمان و قرار گرفتن در معرض ریزش سنگ و خاک از طرف شمال ساختمان میباشد.

این درحالی است که در همان طرفین اداره منابع طبیعی بخش باینگان، ساختمان حداقل چندین اداره دولتی دیگر و خانه های سازمانی و نیز دو باب واحد مسکونی احداث گردیده و تمامی آنها فعال بوده و به صورت شبانه روزی مورد استفاده قرار می گیرند و هیچگونه مشکلی نیز در این باره ندارند.

با فرض صحیح بودن چنین ادعایی؛ آیا راه حل این مشکل تعطیل نمودن یک اداره مهم و موثر ( بنابروضعیت منطقه) است یا ایمن نمودن آن؟

حال با توجه به پیچیده بودن اوضاع، اهمیت و حساسیت موضوع و روایت های متناقض از مسئله مذکور، انجمن دوستدارن طبیعت باینگان از مدیرکل محترم اداره منابع طبیعی استان کرمانشاه و فرماندار محترم شهرستان پاوه تقاضا دارد تا نسبت به بررسی عاجل و بدون فوت وقت این مسئله و مرتفع نمودن آن( از جمله ایمن نمودن ساختمان اداره منابع طبیعی و یا انتقال موقت این اداره به مکان دیگری تا ایمن نمودن ساختمان اداره مذکور)اقدامات شایسته و موثر را معمول نمایند.

با تشکر از همه دلسوزان عرصه منابع طبیعی

عمار قادری رئیس هیئت مدیره انجمن دوستدارن طبیعت باینگان

یک پاسخ برای “اداره منابع طبیعی بخش باینگان نیازمند توجه فوری مسئولان

  • ناشناس در تاریخ بهمن 3, 1394 گفت:

    با این وصف باید خسارت آن را از طراحان و تصویب کنندگان آن خسارت را بپردازند.
    مدارس زیادی در باینگان تخریب شده است که می توانستند از آموزش و پرورش بخرند و تغییر کاربری دهند.