پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:33

کابوس مرگ در تصادم پرندگان با شیشه / محمود رستمی تبار

کابوس مرگ در تصادم پرندگان با شیشه / محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نظر می رسد دست درازی و تجاوز بشر به طبیعت حد و حصری برای خود قائل نیست .  سالیانه میلیونها پرنده در فصول مختلف از ناحیه ای به ناحیه دیگر و براساس غریزه نهادینه شده در وجودشان برای تداوم حیات خود و حیات دنیا مهاجرت . پرواز می […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نظر می رسد دست درازی و تجاوز بشر به طبیعت حد و حصری برای خود قائل نیست .

 سالیانه میلیونها پرنده در فصول مختلف از ناحیه ای به ناحیه دیگر و براساس غریزه نهادینه شده در وجودشان برای تداوم حیات خود و حیات دنیا مهاجرت . پرواز می کنند. اما در مسیر مهاجرت دور و دراز و یا پرواز معمول با خطرات جدی مواجه هستند. محمود رستمی تبار

خشک شدن تالاب ها و آبگیرها, وجود آسمانخراشهای انسان ساخت, وجود تورهای متعدد و شکارچیان مختلف , کشاوری و تغییر سرزمین, تیربرقها و دکلهای انتقال نیرو و سیمهای برق , توربین های متعدد مولد نیرو, هواپیماها و غیره مواجه می گردند. اما آنچه در اینجا قابل ذکر است با رشد ستونی منازل مسکونی, و آسمانخراشهای بلند مرتبه و بکارگیری دیوارهای شیشه ای و پنجره های بزرگ و درخشان خطری جدی در مسیر این پرندگان  ظهور یافته است.

شیشه های نصب شده بر پنجره ها و دیوار بناهای ساخته شده همچون آینه های بزرگ خودنمایی کرده و پرندگان را گیج می سازند. و این سبب می گردد که پرندگان در دسته های بزرگ و یا بصورت تکی با این دیوارهای شیشه ای برخود کرده و نتیجه آن  اکثرا مرگ آور خواهد بود.

سالیانه بیش از 365 تا 998 میلیون از پرندگان آواز خوان و انواع سهره و دیگر پرندگان چه مهاجر و چه پرندگان بومی و ساکن در حیاط خانه ها و …  فقط در آمریکا  بدین طریق تلف می گردند. اولین حادثه از این نوع در سال 1998 بعد از طی مسافت 4000مایلی از سیبری در غرب انگلستان  با برخورد با ساختمانهای شیشه ای موجود ثبت شده  است.

اخیر منابع طبیعی و حفاظت از پرندگان آمریکا 18 محصول را که با کاهش انعکاس آینه گونه شیشه ها در محافظت از پرندگان موثر هستند معرفی نموده است. تا بدین طریق صاحبان ساختمانها و معماران و طراحان با بکارگیری آنها به حفاظت از پرندگان و کاهش مرگ و میر آنها از این طریق کمک کنند.

 منابع:

 http://abcbirds.org/article/new-campaign-rates-bird-smart-glass-products-for-homeowners-and-architects /

ttp://www.unep.org/newscentre/Default.aspx?DocumentID=26862&ArticleID=35820&l=en

8 پاسخ برای “کابوس مرگ در تصادم پرندگان با شیشه / محمود رستمی تبار

  • عادل-ش در تاریخ بهمن 1, 1394 گفت:

    اتفاقا بسیار مطلب مفید و جالبی بود من به شخصه چیزی به اندوخته هام اضافه شد
    چرا هرکس هر مطلبی میزاره زود در مقابلش موضع میگیرید خوب این بنده خدا زحمت کشیده و مطلب جالبی برای سلام پاوه فرستاده شما هم اگر چیزی در چنته دارید رو کنید
    ما کی میخوایم یاد بگیریم با همدیگه بابت هیچ و پوچ دشمنی نکنیم !!!

  • شهروند در تاریخ دی 30, 1394 گفت:

    جناب صالحی یک بار دیگه درخواست داریم از این مطالب تو سایت نزارین اخه برادر من این چه مطلبی هست که نگراش فرمودی خوب به پرند ها بگو مواظب خودشون باشن با کله نرن تو شیشه

    • دانشجو دانشگاه تهران در تاریخ بهمن 4, 1394 گفت:

      متاسفانه کاش شما هم کمی مطالعه داشته باشید کاملا مشخص است که مطلب نفهمیدید منبع را چک کنید البته اگه بتوانید انگلیسی بخونید!

  • aivrf در تاریخ دی 30, 1394 گفت:

    یعنی دیگه برای پنجره ها شیشه نصب نکنن و یا روش بنویسن پاک یادت نره

  • پاوه در تاریخ دی 30, 1394 گفت:

    میشه مدرک و تخصص این برادر رو بفرمایید.از هر دری ایشان اظهار نظر میکنند نکنه سلولهای بینابینی خوندن

    • ناشناس در تاریخ دی 30, 1394 گفت:

      اتقاقا رشته آموزش محیط زیست یک رشته interdisciplinary یعنی relating to more than one branch of knowledge. است.

  • ناشناس در تاریخ دی 29, 1394 گفت:

    سلام
    همین مقدار آمار بالا مرا نیز به تعجب واداشت و قانع کرد که این مطلب را ترجمه و بنویسم. به سایت ذکر شده مراجعه فرمایید. البته در گزارش یونپ 100 میلیون پرنده ذکر شده است.

  • شهروند در تاریخ دی 29, 1394 گفت:

    باتشکر از مطالب خوبتان،آیا آمار ۳۶۵ تا ۹۹۸ میلیونی تلف شدن پرندگان آنهم فقط در آمریکا مقداری عجیب وزیاد نیست