ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:16

سهل انگاری تا چه حد…؟/ جمال قادر پور

سهل انگاری تا چه حد…؟/ جمال قادر پور

به گزارش سلام پاوه: سالها پیش اگر راه ارتباطی دو شهر یا روستا برای مدتی طولانی قطع میشد شاید تا حدودی قابل تحمل بود چون امکانات کم بود و البته اگر این راه در منطقه ای مرزی بود مسئولان سعی میکردند بخاطر حفظ امنیت منطقه راه را در کمترین مدت باز کنند و حال چنین […]

به گزارش سلام پاوه: سالها پیش اگر راه ارتباطی دو شهر یا روستا برای مدتی طولانی قطع میشد شاید تا حدودی قابل تحمل بود چون امکانات کم بود و البته اگر این راه در منطقه ای مرزی بود مسئولان سعی میکردند بخاطر حفظ امنیت منطقه راه را در کمترین مدت باز کنند و حال چنین نیست:جمال قادر پور

محور ارتباطی پاوه- مریوان که هردو شهر مرزی هستند از سه طریق میسر میشود:

1-از مسیر کوههای تته و دالانی و شهر نودشه که مصافت آن 124 کیلومتر است و نزدیکترین مسیر میباشد.

2-از مسیر هورامان و روستای هجیج و مصافت آن 150 کیلومتر

3-از طریق سنندج که مصافت آن 250 کیلومتر بوده و دورترین مسیر بحساب می آید.

مسیر کوههای تته و دالانی هر ساله بعلت بارش برف و صعب العبور بودن آن معمولا از اواسط ماه آبان تا اواخر فروردین مسدود است و مردم از مسیر هورامان و هجیج تردد میکنند ولی با آبگیری سد داریان امسال این مسیر هم قطع شده و مردم لاجرم از مسیر سنندج رفت و آمد میکنند.

روز پنجشنبه 94/10/24 مرد جوانی بنام عرفان صفری از اهالی روستای دزآور فوت کرد و برای انتقال جسد آنمرحوم از مریوان به روستای دزآور اهالی روستا مجبور شدند از مسیر سنندج به پاوه و سپس به دژآور برگردند و مصافتی حدود 320 کیلومتر را طی کنند و این امر باعث دوچندان شدن غم از دست دادن آن عزیز برای کسانی شد که جنازه اش را تشییع میکردند و اگر مسیر هورامان و هجیج باز بود مردم مجبور نبودند اینهمه مصافت را طی کنند.

حال سوال اینجاست که چرا قبل از چاره اندیشی برای اتصال محور پاوه-مریوان سد داریان را آبگیری کردند و جاده هجیج به زیر آب رفت؟ آیا قطع این مسیر برای مسئولان حایز اهمیت نبود؟ ارگانهای مختلف از فرمانداری گرفته تا بخشداری و استانداری و اداره راه و شهرسازی و …. میتوانستند مسئولان سد داریان را ملزم بە ترمیم جادە و چارە اندیشی برای این امر نمایند اما افسوس کە ماستمالی کردن جزئی از راههای فرار مسئولانمان از زیر بار مشکلات است و امیدواریم کە دست اندرکاران هر دو شهر چارەای برای این معضل بزرگ بیندیشند و راحت از کنارش نگذرند.

9 پاسخ برای “سهل انگاری تا چه حد…؟/ جمال قادر پور

  • برهان لهونی در تاریخ دی 29, 1394 گفت:

    سلام و احترام :
    در اواخر برنامه سوم توسعه …. کشور اعضای همدل وهمراه شورای برنامه ریزی استان کردستان
    پس از بررسی های لازم، طرح ایجاد :
    راه غیر سردسیری هورامان را به منظور امکان دسترسی چهار فصل به روستاهای هورامان تخت وحاشیه ی سیروان و پیوند جاده ای مناسب بخش های مختلف هورامان شمالی وجنوبی، بانام:
    راه روستائی :کولیج(ازحوالی سردشت) ، روستای دل ،عباس آباد(هواساوا) مصوب نمودیم!!!؟؛ که:
    از منطقه ی بسیار دیدنی وغیر برفگیر دامنه کوسالان( تقریبا به موازات رودخانه) به طول حدود ده کیلو متر جاده کامیاران مریوان را به جاده هجیج هورامان تخت درحوالی عباس آباد متصل می نمود!!!!؟؛ در این طرح اهدافی دیگر از قبیل اتصال به روستای روار ، اصلاح وبهسازی راه دل به دله مرز وجولانده ودیوه زناو که: طرح
    ایجاد مجتمع 1500 تنی ماهیان سردابیش در حال مطالعه بود ….نیزموردنظر قرار گرفت!!!!!؟؛موافقتنامه، پنج ساله :اجرای این طرح برای برنامه سوم وچهارم توسعه مابین سازمان برنامه وبودجه استان کردستان ودستگاه اجرائی مربوط، مبادله !!!،بلا فاصله با خودیاری وسخاوتمندی مردم شرافتمند روستای بزرگ وتاریخی دل وهمکاری بیدریغ شورای اسلامی نمونه کشوری روستای دل(در جشنواره شهید رجایی شورای روستای دل نمونه کشوری شد وتندیس وتقدیر نامه با امضای رئیس جمهور خاتمی به آنها اهدا گردید) عملیات اجرائی آن شروع وتا تا دل درهمان سال به بهره برداری (شوسه) رسید!!!!!؟؛
    متاسفانه با وجود مصوبه شورای برنامه ریزی وموافقتنامه ی مبادله شده ی پنج ساله (بعلت عدم تخصیص وعدم پیگیری موثر ) دردل متوقف ماندودرسالهای بعد نیز،فقط:
    پل (ورگه وئ ر) بسته شد !!!؟؛
    بنده علاوه بر مسئولیت اداریم شخصا: همراهی ،جلب همیاری مردم دل وپیگیری…آنرا(به خاطر عزیزانم) بعهده گرفتم !!!؛بسیاری از مسئولین سطح بالارا برای بازدید وپی گیری….دوستانه وپی درپی به آنجا برده ام !!!؟؛
    لذا: هم بنده وهم مردم شریف روستای تاریخی دل، شاهد ماجرا بوده ایم !!!؟؛
    _ اعلام می نمائیم!؛ که: موافقتنامه وسوابق امر، در آرشیو سازمان برنامه وبودجه استان کردستان موجود است!!!؟؛
    بعلت بازنشستگی وتغیر دولت… پیگیری موثر بعدی برای اجرای طرح از طرف اینجانب دیگر: میسر نشد !!!!؟؛
    جناب صالحی: درهمان نامه ی سرگشاده راجع به سد داریان وچشمه ی بل که چندین ماه پیش از طریق همین سایت عنوان امام جمعه محترم پاوه نوشته ام در بند (8) پیشنها دات به همین مسئله نیز:اشاره شده است!!!!!؟؛
    امیدوارهستم!!!؛که:
    مسئولین دو شهرستان سریعا پیگیر این طرح اساسی وراه گشا،که:
    در اواخر دهه ی 70 مصوب وموافقتنامه شده ونا تمام مانده است بشوند
    با احترام :برهان لهونی 28/10/1394

  • همشهری واقع بین باش در تاریخ دی 28, 1394 گفت:

    جناب آقای قادر پور ضمن تشکر از احساس مسئولیت شما در ارتباط با جاده مریوان -پاوه باید بگویم
    اولا دوشهرستان متعلق به یک استان نمی باشند که مسئولین بصورت جمعی نشست داشته باشند و جوابگو مشکلات مردم باشند مشکل بین دو استان بسادگی حل نمی شود
    دوما در طول تاریخ همیشه در زمستان به این شکل بوده که زمستان جاده دالانی مسدود و هیجیجی در کار نبود و فقط از جاده سنندج عبور و مرور می شد .جز در چند سال اخیر
    سوما همه ما انتظار بستن سد داشتیم وبرایش خوشخالی می کردیم . آن جمعه را دیدی که سد تازه بسته شده بود که چقدر مردم به تماشای سد رفتند

  • a در تاریخ دی 28, 1394 گفت:

    باسلام یه خبر بسیار خوب
    بالاخره تنها کانال
    نقد و بررسی فیلم های روز هالیوود
    معرفی فیلم های روز هالیوود
    دیالوگ فیلم های روز هالیوود
    تنها در کانال فیلم گرافی
    https://telegram.me/bio-film

  • نکته در تاریخ دی 28, 1394 گفت:

    هیچ ربطی به اداره راه نداره . مملکت را عده ای ویران کردند و هیچ کس نیست به داد مردم فقیر برسد .

  • زهرا .م: نودشه در تاریخ دی 28, 1394 گفت:

    گيانه كم
    راس ماچي. آخه اگر كسي پاسخگو بود كه وضع ما اينطور نبود.

  • اسماعیل ... در تاریخ دی 28, 1394 گفت:

    برادر من کی و کدام مسول سد را ملزم کند که جاده بسازند ؟؟ !!!
    به خدا قسم سد هرجای ایران که رفته مسولین اون منطقه آسفالت 100 کیلومتر اطراف سد را بوسیله سد تازه کرده اند و شرکت های پیمانکار را مجبور و ملزم به بهینه سازی راههای استفاده شده کرده اند
    یکی از دوستان تعریف میکرد که در یکی از شهرهای کوچک شمال کشور قرار شد سد بزنند . دوستم تعریف میکرد که شرکت پیمانکار دستمزد کارگر رو روزی 20 هزار تومان با رد کردن بیمه تعیین کرد اما مردم اون شهر گفتند ما 30 هزار کمتر کار نمیکنیم و تا آخرین نفر بیکار این شهر را در سد استخدام نکنید اجازه شروع کار بهتون نمیدیم دوست بنده که یکی از مهندسان اونجا بود میگفت شرکت با توافق اونا دستمزد رو روزی 25 هزار کرد و بعد به کارگیری تمام افراد بیکار اون شهر از کارگران غیر بومی استخدام کرد !
    حال سد در منطقه ما که همه جا سد سازی برای اهالی منطقه خیر میشود کاری به زیر آب رفتن جاده و چشمه بل ندارم خود شرکت کولهام با اطلاع کامل خدمتتون عرض میکنم برای کارگر ساده ماهیانه 1 میلیون در نظر گرفته بود که متاسفانه با مراجعه افراد منطقه و اعلام اینکه حاضریم کمتر کار کنیم شرکت مزبور از سادگی مردم سو استفاده کرد و حدود ماهیانه 700 هزار تومن حقوق داد من خودم شاهد بودم پیرمرد بازنشسته یکی ار روستاها که اسم نمیبرم به دفتر شرکت کولهام مراجعه کرد و به کیایی ریس بخش امور مالی گفت منو بزارید نگهبانی ماهی 300 هزار هم بدید راضی هستم فقط میخوام سرگرم بشم و کیایی با کمال میل پذیرفت
    و در مورد مسولین هم بگم بدون بردن اسمی کسی یکی از همین آقایون به قول خودمون (ده سه لات دار ) به رییس شرکت سانا گفته بود شما همین که اومدید منطقه ما خودش خیر و برکته دیگه نیازی به اسفالت کردن جاده ها نیست پاوه باید منت هم ببره که ماشین های شما از پاوه رد بشن ‍!
    در حالی که در تمام نقاط کشور مسولین اون منطقه از شرکت های مذبور تعهد نامه میگیرن که بعد از اتمام کار جاده استفاده شده منطقه رو آسفالت کنن ولی اینجا کسی کار نکرد عده ای بعد از اینکه کار از کار گذشت شعار دادند چرا اسفالت نکردید عده ای دیگر سکوت کردند و سکوت یک مسول یعنی جنایت در حق ملت .
    به خدا قسم دولت در مورد منطقه ما مقصر نیست منطقه ما مسول دلسوز ندارد

  • پیمان در تاریخ دی 27, 1394 گفت:

    متاسفانه در جهان سوم معمولا امور بواسطه آزمایش و خطا پیش میرود و مسولان این خطه هم قبل از اینکه به مساله قطع ارتباط دو منطقه ای که شما اشاره نمودید و مشکلات تبعی این مساله را در نظر بگیرند ، فکر کنند در پی حساسیت سنجی وواکنش مردم این دو ناحیه به مورد قطع ارتباط بوده اند و اگر واکنشی و حساسیتی از جانب مردم ارایه می‌گشت قطعا مسولین زودتربه فکر رفع این نقیصه بودند .

  • محمد در تاریخ دی 27, 1394 گفت:

    مسافت صحیح است

  • مقیم مریوان در تاریخ دی 27, 1394 گفت:

    جناب آقای قادر پور عزیز با سلام به نکته بسیار جالبی اشاره کرده اید ولی افسوس وصد افسوس برای این مسئولین به خواب رفته که هیچگاه به فکر مردم محروم وبیچاره نبوده اند ونیستند چون این اولین وآخرین بی تفاوتی مسئولان نیست دلمان خوش بود که رئیس ادره راه بومی است ولی ای کاش یک نفر را از دورترین نقطه جهان می کردن مسئول اداره راه آنوقت تفاوت بومی وغیر بومی را درک می کردیم