پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:58

پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است

پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است

به گزارش سلام پاوه : یک روانشناس در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد که در راستای فعالیت های کمیته پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، برای کارکنان آموزش و پرورش منطقه نوسود و در محل نمازخانه اداره برگزار شد، گفت: پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است. به گزارش خبرنگار سلام پاوه […]

به گزارش سلام پاوه : یک روانشناس در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد که در راستای فعالیت های کمیته پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، برای کارکنان آموزش و پرورش منطقه نوسود و در محل نمازخانه اداره برگزار شد، گفت: پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : دکتر مختار ویسی در این کارگاه افزود: اعتیاد و سوءمصرف مواد به‌عنوان یکی از مشکلات بهداشتی و اجتماعی قرن حاضر دکتر مختار ویسیشناخته‌شده است؛ که در فرد معتاد منجر به آسیب‌های شدید و عمیق جسمی و روانی و در سطح جامعه موجب آسیب‌های اجتماعی متعدد مانند افزایش طلاق، بیکاری و جرم و جنایت می‌گردد.

دکتر ویسی سلامت و درمان را دو رویکرد مقابله با اعتیاد عنوان نمود و در این راستا خاطرنشان ساخت: برای مقابله با بلای خانمان سوز اعتیاد باید بیشتر هزینه ها در بخش پیشگیری، آموزش و فرهنگ سازی صرف گردد و خوشبخانه در برنامه تحول نظام سلامت این مهم دیده شده و طرح آن در بخش هایی از کشور در حال اجرا می باشد.

وی گذار جامعه سنتی به جامعه مدرن را همراه با آسیب های جدید خواند که تحت عنوان آسیب های اجتماعی مطرح بوده و یکی از مهمترین آن ها اعتیاد و تغییر الگوی مصرف در کشور از سنتی (مانند تریاک، شیره و حشیش) به مواد صنعتی و شیمیایی (مانند کراک و شیشه) است که در همان مصارف اولیه چنان به مغز فرد آسیب می‌رساند که ساختار مغزی وی را تغییر داده و تعادل رفتاری را بر هم می‌زند.

این روانشناس با اشاره به کاهش شیب سن آسیب های اجتماعی در ایران به ۷ سالگی، بر اساس آمار و ارقام رشد اعتیاد را سه برابر رشد جمعیت در کشور بیان نمود که در این میان ۷۰ درصد معتادین کارگاه مبارزه با اعتیاد در آموزش وپرورش نوسوددارای مدرک بالاتر از دیپلم و ۲۱ درصد نیز فوق لیسانس می باشند و این براستی زنگ خطر و هشداری جدی برای آحاد جامعه تلقی می گردد. کارگاه

ویسی اظهار داشت : براساس شیوع شناسی انجام‌شده در کشور، معضل اعتیاد در صدر لیست آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، به‌طوری‌که: فقر، بیکاری و طلاق به‌عنوان مشکلات اجتماعی دیگر در مراتب بعد از آن جای می‌گیرند و اعتیاد حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران را بصورت مستقیم و غیرمستقیم با مشکلاتی درگیر نموده است.

وی ادامه داد: اعتیاد و سوءمصرف مواد به‌عنوان یکی از مشکلات بهداشتی و اجتماعی قرن حاضر شناخته‌شده است؛ که در فرد معتاد منجر به آسیب‌های شدید و عمیق جسمی و روانی و در سطح جامعه موجب آسیب‌های اجتماعی متعدد مانند افزایش طلاق، بیکاری و جرم و جنایت می‌گردد.

دکتر مختار ویسی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و در کنار رویکرد مبارزه با عرضه که از وظایف سازمانی نیروی انتظامی است، به رویکرد کاهش تقاضا به تفصیل پرداخت و با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است، تدابیر پیشگیری پایه، پیشگیری های نوع اول، دوم و سطح سوم را روش هایی دانست که در رویکرد کاهش تقاضا می توان بکار گرفت.

وی برنامه تحول نظام سلامت را در راستای رویکرد کاهش تقاضا در پیشگیری سطح سوم بسیار مهم و ارزشمند عنوان نمود که به توان‌بخشی افراد معتاد و به حداقل رساندن شدت رنج و آلام و آسیب آنان مبادرت می ورزد.

وی گسترش و تقویت مراکز گذری و تیم های سیاری را در راستای برنامه تحول نظام سلامت دانست که هم اکنون در تعدادی از شهرهای ایران در حال اجرا می باشد و یکی از مهمترین مواردی که در این طرح دیده شده است پذیرش معتادان به عنوان افراد بیمار و طرد نکردن آنان از جامعه و داشتن درک متقابل از وضعیت آنها ست که منجر به همکاری این افراد و پذیرش برنامه های طرح و کنترل این پدیده و نهایتاً درمان این افراد می شود.

دکتر ویسی ضمن تشریح کارکرد این مراکز، در خاتمه برنامه سرنگ و سوزن، درمان نگهدارنده با متادون، تست HIV و مشاوره و درمان عفونت های رترو ویروسی را از موارد اصلی مداخلات کاهش آسیب در جامعه معتادان عنوان نمود که اجرای آن در کشورهای اروپایی موفقیت آمیز بوده و در اروپا و آمریکا درنهایت تاحدزیادی موفق به مهار اعتیاد و ویروس HIV شده است.

منبع : روابط عمومی اداره آموزش و پرورش نوسود

کارگاه نوسود

یک پاسخ برای “پیشگیری و کنترل مهمترین رویکرد مقابله با پدیده اعتیاد است

  • ناشناس در تاریخ دی 25, 1394 گفت:

    به نظر من یکی از راههای پیشگیری، پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می باشد . همچنین شناسایی دوستان و محیط زندگی فرد هم خیلی تاثیر دارد.