ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:50

شکارچی دیروز، حامی محیط زیست امروز

شکارچی دیروز، حامی محیط زیست امروز

به گزارش سلام پاوه و به نقل از دنگی بانه وره : آقای محمدی حال سال‌هاست که وقت خود را صرف کاشت درخت در کوهپایه‌ها و پاکسازی طبیعت، محافظت از آن و حیوانات نموده و در اطفاء حریق بیشتر آتش‌سوزی‌های اطراف نیز حضور دارد. متن زیر مصاحبه اختصاصی وب‌سایت دنگی بانه‌وره با آقای «فارض محمدی» […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از دنگی بانه وره : آقای محمدی حال سال‌هاست که وقت خود را صرف کاشت درخت در کوهپایه‌ها و پاکسازی طبیعت، محافظت از آن و حیوانات نموده و در اطفاء حریق بیشتر آتش‌سوزی‌های اطراف نیز حضور دارد. متن زیر مصاحبه اختصاصی وب‌سایت دنگی بانه‌وره با آقای «فارض محمدی» شکارچی سابق و طرفدار محیط زیست امروز است:

لطفاً کمی از خودتان و زندگی‌تان بگویید:فارض محمدی

بنده فارض محمدی، متولد سال ۱۳۵۳ در یکی از روستاهای طایفه‌ی امامی یعنی روستای دروله علیا، شغلم استاد بنایی، متأهل و دارای ۳ فرزند، ساکن کنونی شهر بانه‌وره

از چه زمانی به شکار علاقه‌مند شدید و چند سال شکار می‌کردید؟

از کودکی بدین خاطر که خانواده‌ام شغل دامداری را پیشه کرده بودند، به طبیعت، حیوانات کوهی و شکار علاقه داشتم و چون دوستانم شکارچی بودند و من نیز که کم‌کم همراه آنها که بیرون می‌رفتم اینگونه به شکار علاقه‌مند شدم و توسط آنها آموزشهای لازم را فراگرفتم. ۱۰ سال به شکار می‌رفتم، آن اوایل به صورت تفننی و برای سرگرمی و تفریح خود شکار می‌کردم اما بعدها کم‌کم رسماً شکارچی شدم…

میتوانید گونه‌های جانوری این منطقه را نام ببرید و راجع به پوشش گیاهی آن بگویید؟

چندی از نهال‌های زالزالک‌ها (گویژ)، پسته کوهی و توت که توسط خود ایشان پرورش داده شده که زمان مناسب آن‌ها را بکارد…

چندی از نهال‌های زالزالک‌ها (گویژ)، پسته کوهی و توت که توسط خود ایشان پرورش داده شده که زمان مناسب آن‌ها را بکارد…

در این منطقه میتوان به:

پرندگانی مانند: کبک، کبوتر چاهی، عقاب جنگلی، شاهین، گنجشک‌سانان تیهو، کمر، کلی بزرگ و…

چرندگانی مانند: کل (کەڵ)، بز کوهی، پازن، گوسفند وحشی (قوچ)، میش، تشی (سووچەڕ)، جوجه تیغی، شوکا و…

انواع مارها پلنگی، گرزه مار و…

انواع گوشتخواران مانند: روباه، شغال، گرگ، سنجاب ایرانی، گربه‌ی وحشی و… اشاره نمود.فارض محمدی

پوشش گیاهی منطقه شامل: درختان بلوط، بنه، گلابی وحشی، ارغوان، سیاه تلو، ختمی، زبان گنجشک، مورد، زالزالک، کیکم و گیاهانی مانند لاله واژگون و انواع گندمیان و…

چه انگیزه ای باعث شد شما از شکار و اسلحه‌تان بگذرید، تصمیم آسانی بود؟

حدود ۱۰ سال شکار می‌کردم، در شرایط مختلف، در موقعیت‌های سخت و آسان، ولی کم‌کم متوجه شدم که با هر گامی که در مسیر شکار جانواران و حیات وحش برمی‌دارم، هزاران گام باعث تخریب محیط زیست می‌شوم  و آسیبی که به محل زندگی موجودات و در اصل محل زندگی خویش می‌زنم غیرقابل جبران است…

کم‌کم از رفتار خویش خجالت کشیدم و پشیمانی تمام وجودم را فراگرفت. با خودم فکر کردم که خداوند این موجودات و طبیعت زیبا را برای لذت بردن روحی، روانی و عاطفی ما خلق کرده است و بدون شک با نابودی و مرگ آن بدست خویش، در اصل خود را از نعمتی بزرگ محروم می‌کنم و اگر بخواهیم محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم باید شکار را کنار بگذارم.
فقسی که کاک فارض از دوران شکار خود به یادگار نگه داشته و به نشان عدم شکارش، قطعه‌های سنگ‌هایی در قفس گذاشته‌است…

فقسی که کاک فارض از دوران شکار خود به یادگار نگه داشته و به نشان عدم شکارش، قطعه‌های سنگ‌هایی در قفس گذاشته‌است…

در طول مدتی که شکار می‌رفتید، خاطره‌ای دارید که در منقلب شدن شما از یک شکارچی به یک دوستدار طبیعت تأثیر داشته باشد؟

بله، خاطره‌ام به پنج سال پیش برمی‌گردد که با یکی از دوستانم با یک تفنگ شکاری، و من هم با یک تفنگ بادی به کوه ریاکو (کوهی واقع شده در جنوب بانه‌وره) رفته بودیم  مشغول گذاشتن تله و دام بودیم که یک کبک بخت برگشته در حال بازی آمد، سرخوش از طبیعت صبحگاهی، می‌دوید، واقعاً دیدنی و لذت‌بخش بود و از شکار غافل شدم، ناگهان به سوی من آمد من هم تفنگ بادی را برداشتم، هدفگیری کردم و انگشت را فشردم، شادی کبک پایان یافت، به زمین افتاد و من خرسند شدم. خواستم که کبک را بردارم که پام پیچ خورد به زمین افتادم (مچ پام در رفت) هر طوری بود خود را به خانه رساندم دوستم کبک را در کیسه که همراهم بود گذاشته بود آن روز کبک را برای شام درست کرده بودیم که سهم من هم ران کبک بود. که با تعجب دیدم استخوان ران این کبک قبلاً شکسته شده بود و روی هم جوش خورده شده و چند سانتی پایش کوتاه شده و پای دیگرش از فشار وزن کبک که روی استخوان این پا بوده کج شده بود به شدت متأثر شدم… همانجا قسم خوردم دیگر به شکار نروم و آن استخوان را به مدت دو سال نگه داشتم که با نشان دادن به دوستان شکارچی که آنها را نیز از شکار پشیمان کنم خوشبختانه چند نفری برای همیشه شکار را کنار گذاشتند.

چطور ممکن است یک شکارچی دوستدار محیط زیست باشد؟

قبلاً، هفت کبک معادل ۸۰۰ هزار تومان را خریده بودم و به دامن طبیعت آزاد گرداندم و درصدد جبران گذشته، به تنهایی شروع به کاشت انواع بذر و بوته بلوط، پسته کوهی و گیوژ و تا الان نزدیک به هزار تا بذر و بوته کاشتم… قبلاً برای شکار به کوه می‌رفتم، حالا میروم که مانع شکار شوم و همچنین مانع بریدن و آتش زدن بوته و گون، که زمانی آواز خوش پرندگان در همه جا شنیده میشد اما اکنون دیگر اثری از این پرندگان در شهرها و حتی در طبیعت اطراف نیز نمی‌بینم.

آیا مردم نیز با شما در حفظ و پاکسازی محیط زیست همراهی می‌کنند و در کل برخوردشان با فعالیت‌های شما چگونه است؟مصاحبه با فارض محمدی؛ شکارچی دیروز، حامی محیط زیست امروز

عملیات کاشت بذر بلوط و پسته کوهی توسط جوانان بانه‌وره‌ای در کوه ریاوکو – فارض محمدی

عملیات کاشت بذر بلوط و پسته کوهی توسط جوانان بانه‌وره‌ای، به یاری و همراهی کاک فارض محمدی در کوه ریاوکو

بله مردم نیز در این فعالیتها شرکت می‌کنند و چون جوانان و نوجوانان را می‌بینند که به فعالیت‌های زیست محیطی که معضل جوامع امروزی می‌باشد می‌پردازند و به این فعالیت‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

جدیداً «NGO (سازمان مردم نهاد)»ی در شهر بانه‌وره (سمن سروشت بانه‌وره) شروع بکار کرده است که  امیدوارم با تداوم و قوت گرفتن این حرکت خودجوش مردمی و  کنار گذاشتن شکار، معدوم کردن ادوات شکار، تحویل و‌‌‌ رهاسازی پرندگان؛ دیارمان به سوی منطقه‌ای عاری از شکار و تخلف زیست محیطی در این زمینه تبدیل شود و روزی فرارسد به جای داشتن اسلحه در طبیعت و جان‌ستاندن، با دوربین به شکار حیوانات رفت.

آیا شما برای مهیا کردن بذر یا بوته از طرف اداره یا سازمانی حمایت می‌شوید؟

بله از همین فرصت استفاده می‌کنم و از آقای امیر میرزایی همشهری و کارمند منابع طبیعی که با مهیا کردن بذر و بوته‌ها برای اینجانب من را در این کار همکاری کردند سپاسگزاری کنم و از کاک وهبی یوسفی از فرهنگیان طبیعت‌دوست که بنده را همیشه تشویق و همراهی می‌کردند نهایت تشکر و قدردانی را دارم.
فارض محمدی، در کنار دانه‌های بادام، نهال‌های زالزالک (گویژ)، پسته کوهی، فقس…

فارض محمدی، در کنار دانه‌های بادام، نهال‌های زالزالک (گویژ)، پسته کوهی، فقس…

حالا که سالهاست که از این تصمیم گذشته پشیمان نیستید؟ دلتان برای شکار و تفنگتان تنگ‌نشده است؟

نه هرگز… اکنون که پنج سال است از آن تصمیم می‌گذرد با اراده و توکل به خداوند توانستم اسلحه و شکار را کنار بگذارم و هرگز به سمت اسلحه و شکار نخواهم رفت و هنوز از خدا می‌خواهم مرا به خاطر اعمالم ببخشد…

در پایان، ضمن تشکر از شما بابت شرکت در این مصاحبه، اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید بفرمایید.

من هم در پایان از شما که این امکان را برای بنده فراهم نمودید، تشکر می‌کنم. إن‌شاءالله روزی برسد که همه ما با توجه به اهمیت محیط زیست، نقش بیشتر و پررنگ‌تری در حمایت و حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

6 پاسخ برای “شکارچی دیروز، حامی محیط زیست امروز

  • همشهری واقع بین باش در تاریخ دی 29, 1394 گفت:

    یک کارمند
    هر کسی یک روز بیدار می شود درود خدا برتو جناب آقای فارض محمدی .امید است دیگر تخریب گران محیط زیست همچون این برادر عزیز روزی بیدار شوند.وبه آغوش گرم طبیعت بیایند به امید روزی که دیگر نبینیم هیچ شکارچی در دامن طبیعت انشاالله .

  • که و گه وار در تاریخ دی 22, 1394 گفت:

    احسنت به شما

  • پاوه در تاریخ دی 21, 1394 گفت:

    با عرض سلام خدمت جناب کاک فارض به شما بابت تصمیم انسانی که گرفته اید تبریک میگم امیدوار م فعالیت‌های زیست محیطی خود را ادامه داده و الگویی برای دیگر شکارچی ها و دشمنان محیط زیست باشید.موفق و پیروز باشید.

  • فتح اله نجفی در تاریخ دی 21, 1394 گفت:

    درود خدا برشکارچیانی که با کمی تفکر دست از کار ناشایست وناپسند گذشته خود دست می کشند و حامی پرندگان و حیات وحش می شوند .. زیرا زندگی آنها مثل زندگی ما انسانهاست .بودن پرندگان لذت و زیبایی خاصی دارد و باعث رونق و زیبایی مجدد منطقه خواهد شد .

  • محیط در تاریخ دی 21, 1394 گفت:

    درود و صد درود بر شما دوست گرامی واقعا الگو هستی

  • سرده ای در تاریخ دی 21, 1394 گفت:

    مرحبا کاک فارض؛
    خداوند شما را از هر گونه بلا و مصیبتی حفظ نماید که این چنین به فکر محیط زیست منطقه هستید.
    امید است که با بهره گیری بیشتر از دانش روز و بهره مندی از متخصصین علوم مختلف زیست محیطی، شاهد برداشتن گامهای بیشتری در خصوص حراست از محیط طبیعی خود باشیم.