ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:09

قاعده ی اصلاحات … / آدم غلامی

قاعده ی اصلاحات … / آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در یک نگرش کلی می توان گفت اصلاح به معنای تثبیت فرم و یا تغییر فرمهای موجود است. معرفی فرم و رفرم: “فرم “به معنای قالب یا چهارچوب یا ساختار است و “رفرم” به معنای بازنگری در قالب و چهارچوب و تغییر ساختار است. قاعده : ساختارها در حیات […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در یک نگرش کلی می توان گفت اصلاح به معنای تثبیت فرم و یا تغییر فرمهای موجود است.

معرفی فرم و رفرم:آدم غلامی

“فرم “به معنای قالب یا چهارچوب یا ساختار است و “رفرم” به معنای بازنگری در قالب و چهارچوب و تغییر ساختار است.

قاعده :

ساختارها در حیات اجتماعی انسانها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و ایجاد یک ساختار و یا تغییر آن در یک سیستم مورد توجه قرار می گیرد به عبارت دیگر ایجاد “فرم” و یا “رفرم” از جمله حرکتهای اصلاحی در حیات اجتماعی انسانهاست و هدف از این نوشتار قاعده مند نمودن “فرم” و “رفرم” است می خواهیم بدانیم در حرکت اصلاحی چه زمانی ساختار را حفظ نماییم و چه زمانی می توانیم آن را تغییر دهیم.

در حرکت اصلاحی تغییر و یا حفظ یک ساختار در رابطه با انسان مورد توجه قرار می گیرد اگر ساختاری از وجود انسان و یا ضرورتی برای وجود او باشد بایستی حفظ شود و برعکس ؛ به عبارت دیگر ، یک ساختار زمانی مورد بازنگری قرار می گیرد که اولا ناکارآمد باشد و ثانیا با طبیعت انسان سازگار نباشد.

 سازگاری با طبیعت انسان را می توان چنین معنی نمود:یا وجود آن برخاسته از وجود انسان باشد و یا ضرورتی عقلانی باشد. بنابراین ضرورت دارد تا قراردادهای اجتماعی و اعتباریات را از امور ذاتی و یا ضروری تفکیک نماییم. یک قرارداد اجتماعی در صورتی که ذاتی و یا ضرورتی عقلانی نباشد قابلیت “رفرم” و یا تغییر را خواهد داشت و در غیر این صورت بایستی فرم خویش را حفظ نماید و نباید فراموش کرد اولین گام در حرکتهای اصلاحی فعال نمودن بنیادهای پژوهشی در کنار قانونگذاران است چرا که تصویب و یا جایگزینی هر ساختاری بدون پشتوانه ی مطالعاتی کافی یک گام جامعه را از توسعه ی پایدار دور خواهد کرد و توسعه ی پایدار در یک اجتماع بشری به دانش درست و گام های محکم و استوار نیازمند است.