پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:55

بنام خدمت…/سید عبید فخرالدینی

بنام خدمت…/سید عبید فخرالدینی

به گزارش سلام پاوه : بنام خدمت عنوان مطلبی است که نگارنده سید عبید فخرالدینی به تحلیل انتخاب ترکیب شورای چهارم شهر پاوه و تعارضات موجود پرداخته است که حال آیا شورای چهارم برای خدمت به میدان آمده اندیا ….؟ این روزها شرایط پیچیده و قابل بحثی در دل شورا شکل گرفته و اختلاف دیدگاه […]

به گزارش سلام پاوه : بنام خدمت عنوان مطلبی است که نگارنده سید عبید فخرالدینی به تحلیل انتخاب ترکیب شورای چهارم شهر پاوه و تعارضات موجود پرداخته است که حال آیا شورای چهارم برای خدمت به میدان آمده اندیا ….؟

این روزها شرایط پیچیده و قابل بحثی در دل شورا شکل گرفته و اختلاف دیدگاه میان اعضای شورا، دو جبهه متفاوت را در مقابل هم قرار داده است، جبهه ای که صرفاً خود را وام دار مردم می داند و بر تصمیم خود – مبنی بر انتخاب شهردار- پافشاری می کند و جبهه ی دیگری که برخلاف رسم و فرهنگ مردمان این دیار، اعتراض را به سکوت و بی تفاوتی عبید فخرالدینیترجیح داده و بر مسئله ی مورد اختلاف (انتخاب آقای خسروی بعنوان شهردار) انتقاد دارد. البته در این میان بیانه ها و مطالبی از جانب طرفین جهت شفاف سازی موضوع مورد اختلاف ارائه شده است. یکی از پنهان کاری و لابی گری افراد غیر مسئول لب به سخن می گشاید و دیگری از کثرت آرا و حق قانونی خود در انتخاب شهردار…

اینکه در نهایت چه کسی بعنوان شهردار پاوه انتخاب می شود و این اختلافات به کجا ختم می شود موضوعاتی جدای از متن موجود است اما آنچه که نیاز است اکنون به آن پرداخته شود این است که بدانیم چه شد که کار شورا به اینجا رسید؟ و چرا انتظارات روشنفکران و دلسوزان شهر در انتخابات گذشته برآورده نشد؟

شرایط پیش آمده ما را بر آن  داشت آنچه را که در روزها و هفته های ما قبل انتخابات اخیر مشاهده نمودیم به عنوان درد دلی بس رنج آور، و بعنوان عوامل غیر مستقیم بوجود آورنده اختلافات اعضای شورای شهر پاوه ابراز نماییم و قضاوت را به مخاطبان کلام بسپاریم.

همانگونه که بسیاری از ما، روز جمعه 24 خرداد شاهد بودیم فضای تبلیغاتی و انتخاباتی که در پاوه ایجاد شده بود فضایی ناسالم و غیر اخلاقی بود، و متاسفانه این نشان از بی توجهی به ارزشهای فردی و جمعی جامعه و عدم بلوغ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخی از شهروندان و روستائیان در مواجهه با انتخابات و نحوه ی تبلیغات آن بود. لذا لازم است در چند مورد به بیان بایدها و نبایدهای پیش آمده در رابطه با انتخابات شورای شهر پاوه بپردازیم؛

1-   آنان که در دل مردم بودند و در لیست نامزدهای انتخابات شورای شهر پاوه نبودند:

همه ما شاهد بودیم که در انتخابات دوره گذشته افراد وظیفه شناس و اصلحی، احساس مسئولیت کردند و جهت حضور در انتخابات شورای شهر، اعلام حضور کردند. اما بعد از بررسی های صورت گرفته از جانب مقامات محلی و ارگانهای مسئول، برخی از آنان جهت حضور در رقابتهای انتخاباتی رد صلاحیت شدند. بر ما روشن است که حضور مشترک و یکپارچه این عده در کارزار انتخابات، می توانست تنور انتخابات را داغ تر و ترکیب کنونی شورای شهر را از انظار مختلف دچار دگرگونی سازنده ای کند.  با وجود آنکه بسیاری از این افراد که از فرهنگیان زحمت کش و یا از کارکنان مورد اعتماد دولت بوده و در ادارات دولتی خدمت مسئولانه و صادقانه ای کرده اند، این سوال پیش می آید که این عده طبق چه معیاری رد صلاحیت شده اند؟ بدون شک این سوالی است که عدم پاسخ گویی به آن، بی اعتمادی شهروندان به مسئولین محلی را باعث خواهد شد و در دراز مدت تبعات جبران ناپذیری را در فرهنگ مردم و سیاستهای کلی شهر بر جای خواهد گذاشت.

هرچند جدای از رد صلاحیت شده ها، افراد سرشناس و صاحب نظری بودند که بتوانند با تخصص، مدیریت و تعهد خود، بسیاری از مشکلات کنونی شهر پاوه را به آسانی مرتفع نمایند، اما گویا با رجوع به تجارب گذشته، و شرایط کنونی، آینده را پیش بینی کرده بودند و به ناچار و بر خلاف میلشان پا به عرصه ی انتخابات نگذاشتند…

2-   آنان که جز شعارهای دست نیافتنی و دست یافتن به اهداف شخصی هدفی نداشتند!

در میان نامزدهای شورای شهر بودند کسانی که تجربه ی شرکت در هیچ گونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی را نداشته و گویا یک شبه به خود آمده و احساس مسئولیت کرده و بهترین راه را – که همانا حضور در شورای شهر می باشد – برای ادای مسئولیت شهروندی انتخاب نمودند. یکی تصور می کرد که شورای شهر یعنی منبعی از سرمایه مالی، که توسط آن می تواند طرحهای گردشگری میلیاردی را اجرا کند، تله کابین بزند، مجتمعهای تولیدی و صنعتی بزند، بیکاری را از بین ببرد و…! آن یکی بدون آنکه خبر داشته باشد که شورای شهر هفت نفرند نه یک نفر! تصمیمات یک جانبه ی خود را فصل الخطاب می دانست و گویا در نظر داشت کرایه تاکسی را نصف کند، به ماشینهای شخصی اجازه مسافرکشی دهد، به یک باره پاوه را متحول کند و به جایگاه اصلی خود برساند و در مجموع به نقش مثبت و سازنده ی برخورد فیزیکی رجوع کند و به زور مشکلات را حل و فصل نماید! و البته درود بر آنکه صادقانه گفت: آمده ام برای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر پاوه خودی نشان دهم!!

براستی که تاسف بار است… چرا دچار توهم خدمت و قدرت شده ایم و خود را بسیار بزرگتر از خود می دانیم؟ چرا باور نمی کنیم که هر کدام از ما فقط و فقط به اندازه ی توانایی خود می توانیم خدمت کنیم؟ آیا بهتر نیست هر کدام از ما پیش از هر چیز جایگاه شهروندی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده و با کسب آگاهی و شرکت در فعالیتهای، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و… در صدد ارتقای جایگاه خود و بعداً شهرمان بر آییم؟ به صراحت می توان گفت کسب جایگاهی در شورای شهر برای برخی از کاندیداها یک فرصت استثنایی برای کسب قدرت محسوب می شود و نه خدمت و ادای مسئولیت…

 حال فکر کنید شخصی با این دیدگاه به شورای شهر راه یابد…

3-   خدمت رسانی بیشتر، تبلیغات بیشتر!

یکایک ما در طول هفته ی منتهی به 24 خرداد شاهد انواع و اقسام تبلیغات بودیم؛ برخی از نامزدها پوسترهایی با مدل متفکرانه و روشنفکرانه را چاپ نموده و هزاران عدد از آنها را بر در و دیوار شهر چسپانده بودند، برخی دیگر با ارسال پیامکهای تبلیغاتی، نه تخصص و برنامه هایشان ، بلکه تنها نام و نشانشان را به شهروندان معرفی می کردند. و برخی دیگر مقام و منصبی را که بر اساس امکان و قدرت به دست گرفته بودند نه بر اساس وظیفه و خدمت!

این در حالی است که همه می دانیم بهترین تبلیغ برای یک کاندیدا، تعهد، مسئولیت پذیری، عملکرد مثبت و تخصص آن است، حال چرا این عده احساس می کنند که با چسباندن چند هزار پوستر بر در و دیوار شهر، یا با ارسال چند نوع پیامک به شهروندان وحتی با خواهش و التماس می توانند نظر جامعه را تغییر دهند و خود را به مقام خدمت رسانی برسانند؟! شاید بگوییم از سر تکلیف بود و برای خدمت! اما این چه تکلیف و خدمتی است که ده ها میلیون تومان برایش هزینه کردند، ارزشهای اخلاقی، قانونی و انسانی را زیر پا گذاشتند و چهره ی واقعی خود را جهت حفظ منافع شخصی پنهان نمودند.

 اما از سویی باید حقایق پیدا و پنهان جامعه را در نظر بگیریم و صراحتاً بگوییم که در پاره ای اوقات درصد چشمگیری از افراد جامعه تحت تأثیر این نوع تبلیغات قرار گرفته و نا آگاهانه و بدون توجه به توانایی و تعهد کاندیداها، آنان را با رأی خود بر کرسی های شورای شهر می نشانند.

4-   روزی که توازن آرای شورای شهر برهم خورد؛

بسیاری از ما که روز 24 خرداد پای صندوقهای اخذ رأی رفتیم شاهد حضور گسترده افرادی بودیم که از روستاهای دور و نزدیک به پاوه آمده و در انتخابات شورای شهر پاوه شرکت کرده بودند. بدون شک این افراد (که گویا بیش از صدها نفر بودند) توازن انتخابات را برهم زده و در نهایت ترکیب مورد نظر شهروندان در شورای شهر پاوه را دچار تغییر کردند. به طور مستند مشخص نیست که آیا این افراد خودسرانه تصمیم به انجام این کار گرفته بودند یا اینکه با هماهنگی عده ای خاص رهسپار پاوه شده و آرای خود را در صندوقها انداختند. در هرصورت به نظر می رسد با آرای این افراد، ترکیب شورای شهر پاوه دچار دگرگونی شدیدی از نظر ساختاری و فکری شد.

 خوب یا بد؛ در هر صورت دوره چهارم انتخابات شورای شهر با مشکلات و سختی های خاص خود گذشت، اما امیدواریم مسئولین برای دوره های بعد تدابیر لازم را اتخاذ و از اخذ آرای روستائیان در شهر جلوگیری نمایند.

در پایان می بایست گفت از نظر نگارنده موارد فوق از جمله عواملی بودند که باعث شد ترکیب شورای شهر پاوه به گونه ای شکل گیرد که تا حدودی ترکیبی ایده آل و یا در حد انتظار نباشد. بدون شک اگر این عوامل رخ نمی داد و یا توسط مسئولین در مسیری صحیح و قانونی قرار می گرفت، اکنون ترکیب شورای شهر پاوه به مراتب بهتر از ترکیب کنونی بوده و در نتیجه توازن قدرت به گونه ای بود که چنین چالشها و اختلافاتی میان اعضای شورا شکل نمی گرفت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است

یک پاسخ برای “بنام خدمت…/سید عبید فخرالدینی

  • سرکوت در تاریخ دی 15, 1392 گفت:

    با سلام اینو فقط کم نوشتی جای شما در بین این سه نفر خالیه؟ اگه دم از لیاقت میرنی خودت رو کاندید میکردی اونوقت بیا حرف بزن و بیانیه بده…با تشکر از مدیر سایت