پ 30 فروردین 1403 ساعت 13:03

انتخابات و اهميت آن… / علاالدین حیدری

انتخابات و اهميت آن… / علاالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در راستای انتخاب درست و اهمیت مشارکت عمومی در انتخابات مجلس دهم در شهرستان پاوه و اورامانات و لزوم توجه مردم به انتخاب اصلح به درخواست این پایگاه خبری تحلیلی بر آن شدیم تا در مجموعه مطالبی به این موضوع مهم  با همکاری و کمک گرفتن از كارشناس انتخابات […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در راستای انتخاب درست و اهمیت مشارکت عمومی در انتخابات مجلس دهم در شهرستان پاوه و اورامانات و لزوم توجه مردم به انتخاب اصلح به درخواست این پایگاه خبری تحلیلی بر آن شدیم تا در مجموعه مطالبی به این موضوع مهم  با همکاری و کمک گرفتن از كارشناس انتخابات استانداري كرمانشاه جناب آقای علا الدین حیدری به این موضوع می پردازیم که در اولین مطلب به انتخابات و اهمیت آن پرداخته می شود :علا الدین حیدری

در كشورها و ممالك مردم محور و دمكراسي مدار مردم و نقش آنها در شكل دهي به سيستم سياسي مورد توجه بوده و همواره مي كوشند كه اين نقش دهي به مردم در سطوح و مراحل مختلف تعريف و اجرا گردد .

در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز برگرفته از آموزه هاي اسلامي به مردم و مشاركت آنان در تعيين سرنوشت خود توجه ويژه اي شده است . اصول متعدد قانون اساسي اشاره به حق مردم در تعيين سرنوشت خود داشته و اصولي مانند (اصل سوم ؛چهارم ؛ششم و…) براي مردم در سيستم سياسي نظام جمهوري اسلامي ايران جايگاه مشخص و ويژه اي قرار داده است .

مكانيزم اعمال اين حق از جانب مردم ؛ انتخابات و مشاركت در اين فرايند است . اين مشاركت مي تواند بعنوان انتخاب كننده يا انتخاب شونده اعمال شود.

نظامهاي مردم سالار انتخابات را يك تجديد حيات سياسي مي بينند و راهها و كانالهاي حضور حداكثري مردم را هرچه بيشترباز كرده و زمينه هاي اين حضور را فراهم مي نمايند .

حضور پررنگ مردم در صحنه انتخابات بعنوان (انتخاب شونده و انتخاب كننده ) نشانه بالندگي جامعه و نظام بوده كه بر همه ما واجب است كه كماكان از سلامت و شفافيت آن دفاع نماييم .

حضور مردم در انتخابات و شركت در فرايند انتخاب نمايندگان ما در مجلس از چند منظر قابل بحث است .

اول – نشانه اميد مردم به فرايندهاي سياسي كشور و نظام بوده و اين اميدواري مي تواند چشم انداز روشني از آينده كشور بدست دهد.

دوم – اين حضور نمايانگر رشد فرهنگ سياسي و اجتماعي مردم بوده كه در نهايت مي تواند گام مهمي در قرار گرفتن بر ريل توسعه كشور باشد.

سوم – حضور حداكثري مردم در انتخابات عامل مهمي است در پاسخگو كردن مسئولين و نمايندگان مردم در قبال مطالبات آنها

چهارم– مشاركت بالاي مردم در انتخابات متعدد مي تواند قدرت چانه زني مسئولين را درمنازعات ؛مبادلات و مناسبات سياسي ؛ ديپلماتيك سطح منطقه اي و بين المللي را بالا برده و مي تواند پشتوانه محكمي براي اين مسئولين باشد.

لذا جهت برخورداري از اين حق و حركت به سمت جامعه اي رو به رشد شركت در انتخابات و حضور فعال در اين صحنه يك وظيفه ملي و ديني بوده و بر همه ما است كه اين حضور را هرچه بيشتر پرنگ تر نماييم .

چراكه حضور حداكثري مردم در انتخابات پيشرو باعث انتخاب منطقي و معقولانه افراد شده و خروجي صندوقهاي راي مورد قبول اكثريت و عامه مردم خواهد شد و اين مسئله موجب تقويت جايگاه مجلس و نماينده منتخب بوده و در نتيجه ماحصل حضور پرشور مردم در پاي صندوقهاي راي مي تواند يك نماينده پاسخگو و خدمتگزار مردم در چارچوب قانون و شرح وظايف خود باشد.