ج 31 فروردین 1403 ساعت 02:48

نارضایتی باغداران و دوستداران محیط زیست نودشه از اقدام اداره راه وشهرسازی پاوه

نارضایتی باغداران و دوستداران محیط زیست نودشه از اقدام اداره راه وشهرسازی پاوه

به گزارش سلام پاوه : ساخت و سازهای غیر قانونی و تخریب خشکه چین های و پرچین های و تعداد زیادی درختان زیبا ی حاشیه مسیرجاده نودشه به پاوه باعث نگرانی و ناراحتی باغداران و دوستدارن طبیعت در این مسیر شده است به گزارش خبرنگار سلام پاوه : ساخت و ساز غير قانوني با معماري […]

به گزارش سلام پاوه : ساخت و سازهای غیر قانونی و تخریب خشکه چین های و پرچین های و تعداد زیادی درختان زیبا ی حاشیه مسیرجاده نودشه به پاوه باعث نگرانی و ناراحتی باغداران و دوستدارن طبیعت در این مسیر شده است

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : ساخت و ساز غير قانوني با معماري شهري در داخل باغ هاي نودشه بخصوص در مسير جاده نودشه – پاوه مسیر نودشه 1در چند سال اخير شدت گرفته است . اين ساخت و سازها باعث شده تا فضاي سبز زيادي از بين برود و علاوه بر ايجاد آلودگي ديداري و نوري باعث افزايش آلودگي ميكروبي نيز شده است و اغلب چشمه هاي زيباي نودشه در حال آلوده شدن هستند. اغلب اين ساخت و سازها به شكل كنوني با فضا و تراكم اضافه ، سرويس بهداشتي و … با توجه به فاصله كم تا شهر نودشه هيچگونه ضرورت و توجيهي نداشته و لازم است در اسرع وقت متوقف گردد. جلوگيري از ادامه اين روند ( كه پتانسيل هاي توريستي اين دره زيبا را به شدت تهديد مي كند ) علاوه بر فرهنگ سازي و همكاري مردم نياز به هوشياري مسؤلين و دست اندر كاران امر دارد و  اگر خود را فريب ندهيم قوانين محكم و شفافي براي جلوگيري از ادامه اين روند در اختيار است:

1-     قانون ايمني راه ها و راه آهن

2-     قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ ها

متاسفانه اداره راه و شهرسازي محترم شهرستان پاوه در اجراي ماده 6 قانون ايمني راه ها و راه آهن به جاي تخريب ساختمان هاي غير قانوني ، اقدام به تخريب خشكه چين و پرچين هاي زيباي حاشيه جاده نموده و تعداد زيادي از درختان زيباي حاشيه جاده را ( كه داراي ارزش توريستي زيادي مي باشند ) از بين برده است.كه باعث نارضايتي باغداران و دوستداران محیط زیست در اين مسير شده است. در ادامه متن ماده 10 قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ ها و ماده 6 قانون ايمني راه ها و راه آهن جهت اطلاع آمده است:

 

قانون اصلاحي قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها

مصوب 1/8/85 مجلس شوراي اسلامي

ماده 10

هرگونه تغيير كاربري در قالب ايجاد بنا، برداشتن يا افزايش شن و ماسه و ساير اقداماتي كه بنا به تشخيص وزارت جهاد كشاورزي تغيير كاربري محسوب مي گردد، چنانچه به طور غير مجاز و بدون اخذ مجوز از كميسيون موضوع تبصره 1 ماده 1 اين قانون صورت پذيرد جرم بوده… و بر اساس ماده 3 اصلاحي قانون مذكور علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزاي نقدي از يك تا سه برابر بهاي اراضي زراعي و باغ ها به قيمت روز زمين با كاربري جديد كه مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تكرار جرم به حداكثرجزاي نقدي و حبس از يك ماه  تا شش ماه محكوم خواهند شد.

قانون ايمني راهها و راه آهن

 

ماده 6 – اقدام به هر گونه عملياتي كه موجب خرابي جاده گردد همچنين ايجاد هر گونه مستحدثات يا درختكاري يا زراعت يا اقدام به حفاري در حريم قانوني آزاد راه ها و راه هاي اصلي و فرعي و راه آهن كه ميزان هر يك به طريق و وسائل متناسب مشخص و از طرف وزارت راه و ترابري آگهي مي شود بدون اجازه وزارت راه و ترابري ممنوع است .

تبصره 1 – وزارت راه و ترابري مكلف است با حضور نماينده دادسرا و در نقاطي كه دادسرا نباشد با حضور نماينده دادگاه بخش اين قبيل مستحدثات يا درختكاري و يا زراعت و حفريات را ضمن تنظيم صورت مجلس راسا قلع و آثار تجاوز را محو كند.

تبصره 2 – اشخاص ذينفع مي توانند به مراجع دادگستري مراجعه كنند دادگاه خارج از نوبت به اينگونه پرونده ها رسيدگي نموده و حكم لازم را صادر مي كند.

تبصره 3- دادگاه با درخواست وزارت راه و ترابري در خصوص ميزان خسارت و هزينه ها ، خارج از نوبت به موضوع رسيدگي و رأي متقضي صادر خواهد نمود .

تبصره 4 – ماموران مربوط در وزارت راه و ترابري و راه آهن و ماموران نيروي انتظامي موظفند ضمن مراقبت به محض مشاهده وقوع تجاوز به راهها و راه آهن وحريم آنها مراتب را به مراجع صالح جهت اقدام لازم اطلاع دهند .مأمور يا مسئول ياد شده در صورت تسامح به مجازات مربوط محكوم خواهد شد.

تبصره 5- برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه حداقل تا شعاع پانصد متر (500متر) از بالا دست و يك كيلومتر از پايين دست پلها ممنوع است و متخلفان به مجازات مربوط محكوم خواهند شد . (الحاق بموجب قانون اصلاح قانون ايمني راهها و راه آهن مصوب 79)

این نارضایتی در حالی است که  ساخت وسازهای غیرقانونی همچنان پابرجا می باشند و قانون به صورت کامل اجرا نشده است و فقط در این میان درختان و پرچین های زیبای این مسیر گردشگری نابود شده اند که جا دارد زحمت کشان ادراه راه و شهرسازی شهرستان پاوه به محیط زیست و درختان زیبای این منطقه توجه خاصی داشته باشند و از ساخت وسازهای غیر مجاز جلوگیری نمایند  تصاویر خود گویای همه چیز است

مسیر نودشه 3

 

مسیر نودشه 4

 

4 پاسخ برای “نارضایتی باغداران و دوستداران محیط زیست نودشه از اقدام اداره راه وشهرسازی پاوه

  • ژينگه در تاریخ دی 14, 1392 گفت:

    زيبايي و جذابيت محور جاده پاوه – نودشه به دليل فضاي سبز و درختان كهنسال و سنگچين هاي بومي و خاص منطقه نمايان مي گردد و پتانسيل ويژه و جذب اكوتوريسم به خاطر همين مقوله و توپوگرافي منحصر بفرد منطقه اورامانات مي باشد كه از صاحبنظران و مسؤلين محترم خواهشمنديم نسبت به اين امورات توجه خاص مبذول داشته و همچنين در زمينه ساخت و ساز هاي غير قانوني و ناهمگون و تهديد هاي زيست محيطي در اين مسير زيبا به صورت جدي برخورد قانوني لازم صورت پذيرد تا شاهد بغرنج تر شدن موضوع نباشيم.

  • ديدبان در تاریخ دی 14, 1392 گفت:

    با سلام
    شايسته است كه هر قانوني به درستي و به صورت كامل اجرا شود. همانگونه كه مستحضر هستيد در متن قانون تصريح شده است كه هر گونه مستحدثات و … كه شامل ساختمان هاي غير قانوني نيز مي شود. بهتر است ابتدا ساختمان هاي غير قانوني حريم جاده تخريب شوند و در مرحله آخر اقدام به شاخه زني و در صورت نياز قطع درختان شود. آيا حيف نيست درخت با آن همه ارزش و زيبايي قطع شود و اين ساختمان هاي بدناما ( كه بجز ايجاد آلودگي ديداري و ميكروبي منفعتي ندارند ) به حال خود رها شوند. آيا اين مردم را تشويق نمي كند كه به ساخت و ساز غير قانوني ادامه دهند؟

  • محمد در تاریخ دی 13, 1392 گفت:

    با سلام
    یکی از لازمه های رونق گردشگری در هر جا مخصوصاً اورامانات وجود زیر ساختهای مختلف می باشد که سبب می گردد اولا بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شود و در ثانی گردشگران جهت بازدید از جاذبه ها به آن مکان ها هجوم آورند. یکی از این زیربناها و بلکه شاید مهمترین آنها راههای ارتباطی است. حال که دستیابی به مناطق نمونه گردشگری نودشه و دالانی از طرق مختلف از جمله حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی مقدور نیست و تنها راه رسیدن به این مناطق و لذت بردن از جاذبه های آن فقط تنها جاده دسترسی موجود است بایستی نسبت به تعریض، ترمیم، اصلاح و تجهیز مناسب آن اقدام نمود. این اقدام مطمءناً در جهت توسعه گردشگری بوده و علاوه بر اینکه مفید است بلکه لازم هم به نظر می رسد.
    قطع شدن چند نهال یا درخت و یا خراب شدن سنگ چین باغ، مواردی است کوچک و کم اهمیت در مقابل فوایدی که این اقدام در درازمدت برای منطقه خواهد داشت.
    موفق باشید

  • عطا حیدری از نودشه در تاریخ دی 12, 1392 گفت:

    در پاره ای از موارد درختانی قطع شده اند که دارای قدمتی چند ساله بوده و زیبایی خاصی به این جاده گردشگری داده بودند درختانی که بسان دژی مستحکم برای جلوگیری از ریزش و فرسایش خاک مناسب بودند و مزاحمتی برای جاده نبودند. و یا تخریب حصار ( پرچین) با ارتفاع کمتر از یک متر در منتهی الیه جاده در مسیر معروف به روده گای و آسیاب سان هم کار درستی نبود زیرا هدف از این پرچین فقط به منظور جلوگیری از ورود احشام به داخل باغ بوده نه چیز دیگر . ای کاش مسئولین محترم از نقش اصلی خود در روز اول یعنی عدم اجازه به ساخت و سازهای ناهمگون در جوار جاده غافل نمی شدند. در پاره ای از موارد اقدامات مناسب بوده اما در پاره ای از موارد هم به حق به تعدادی از باغداران ظلم شده . ان شالله اگر قرار کاری صورت بگیرد کار کارشناسی شده باشد.

پاسخ دادن به ژينگه لغو پاسخ