ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:26

دانش و انتخاب … / آدم غلامی

دانش و انتخاب … / آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آنچه معمولا به گوش می رسد جملاتی از این قبیل است:” امیر فرد شایسته ای است بنابراین من به او رأی میدهم” ، ” ما با اصغر فامیل هستیم بنابراین من به اصغر رأی می دهم” ، ” سعیده دانش آموخته از دانشگاه میباشد پس فرد لایقی است و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آنچه معمولا به گوش می رسد جملاتی از این قبیل است:” امیر فرد شایسته ای است بنابراین من به او رأی میدهم” ، ” ما با اصغر فامیل هستیم بنابراین من به اصغر رأی می دهم” ، ” سعیده دانش آموخته از دانشگاه میباشد پس فرد لایقی است و من به او رأی خواهم داد” ، “سهیل آدم غلامیتجربیات اجرایی خوبی دارد بنابراین برای ریاست جمهوری مناسب است پس من به او رأی خواهم داد” ، ” سعید اهل دیانت است بنابراین می تواند نماینده خوبی باشد و به او رأی خواهیم داد”، “تقی قول داده است پس از برنده شدن در انتخابات از من حمایت کند بنابراین به او رأی خواهم داد” ، ” من از جعفر دل خوشی ندارم پس به او رأی نخواهم داد” و قس علی هذا.

مطابق بیان رابرت ام .مارتین برای کسب و یا انتقال آنچه می دانیم از گزاره های خبری استفاده می شود و گزاره عبارتی خبری است برای کسب یا انتقال دانسته های ما که ممکن است درست یا نادرست باشد.
با اندکی توجه در می یابیم که عبارات مورد استفاده ما در انتخابات نماینده یا ریاست جمهوری نیز متداولا گزارههایی خبری هستند که حکایت از دانش ما دارند مثلا در اولین عبارت گفتیم:
” امیر فرد شایسته ای است بنابراین من به او رأی می دهم” این گزاره ی خبری در بر گیرنده دانش و باور من به نسبت امیر می باشد. ممکن است شایستگی امیر در نظر ما به دیانت او یا ملیت و یا قوم و یا دوستی ما با او و یا صرفا به رابطه ی ما با او برگردد.

در رابطه با این گزاره سه موضوع اهمیت پیدا می کند. اول: آیا آنچه ما در مورد امیر می دانیم درست است و امیرهمان کسی است که ما تصور می کنیم؟ دوم اینکه آیا معیار ما برای شایسته بودن او درست است؟ سوم اینکه آیا کل گزاره ی ما یک گزاره ی منطقی است و آیا ارتباطی منطقی میان عبارت اول و دوم وجود دارد؟

در معرفت شناسی و فلسفه دانش می خواهیم بدانیم دانش چیست؟آیا دانش همان باور ما به نسبت یک موضوع است؟ آیا دانش حاصل تجربه و احساس ما در رابطه با یک موضوع است؟ فرد برای کسب دانش چه اقداماتی باید انجام دهد و اگر دانش را کسب نمود چه تحولاتی در او بوجود خواهد آمد و یا با کسب دانش چه حقایقی از جهان بر او هویدا خواهد شد)در این رابطه می توان به کتاب های ارزشمند معرفت شناسی نوشته رابرت ام.مارتین ترجمه نسترن ظهیری/ نشر ققنوس و کتاب گفتار در روش درست راه بردن عقل نوشته رنه دکارت ترجمه محمد علی فروغی مراجعه نمود.

بنابراین عبارت امیر فردی شایسته است ابتدا باید درست باشد تا بتوانیم کل گزاره را ارزیابی نماییم.درستی عبارت” اصغر با ما فامیل است” شاید چندان دشوار نباشد و یا “سعیده دانش آموخته است” نیز همچنین و قس علی هذا.

در عبارت دوم داریم: “پس من به او رأی می دهم” این عبارت بیشتر از اینکه گزاره ای خبری باشد حکایت از اراده و خواست فرد دارد اما آنچه اهمیت دارد ارتباط این دو گزاره می باشد اینکه آیا شایسته بودن یک فرد دانش لازم را برای تصمیم ما به رأی دادن در بر خواهد داشت؟ و یا فامیل بودن یا دانش آموخته بودن و یا دیندار بودن و
یا دوستی و رابطه داشتن؟

آیا حمایت گروهی مشخص از اکبر می تواند برای ما حجتی باشد تا به او رأی دهیم؟آن چه دانشی است که می توانیم آن را درست بدانیم و با خیال راحت بگوییم که می دانیم؟ و آن چه گزاره ای است که می تواند درست باشد؟

بسیار اتفاق افتاده است که در دانسته های خویش به خطا رفته ایم و بسیار اتفاق افتاده است که در آنچه می گوییم :”می دانیم “، در درون تردید داشته ایم و بسیار اتفاق افتاده است که نتوانسته ایم بر دانش خویش تکیه کنیم و یابنایی محکم بر آن بسازیم. گاه دانش آموزی ده سال ریاضی می خواند اما آیا او ریاضی می داند؟ علوم می خواند ، هندسه ، جبر ، مثلثات و همچنان روزانه به مجموعه ی دانسته هایش افزوده می شود. آیا فرد می تواند بگوید:”ریاضی می داند”؟ آیا دانسته های او در زندگی فردی و اجتماعیش مبنای تحولی بوده اند؟ یا اینکه همواره به دانسته هایش شک دارد و نمی داند آیا دانسته های او دانش هستند یا مجموعه ای از فرمولها و روابطی که نمیداند با آنها چه کند.

گاه عمر انسان سپری خواهد شد و نمی دانیم آیا می دانیم یا نه؟ اگر می دانیم چرا بازتابی ازدانش را نمی یابیم؟ چرا از بین هزاران دانش آموز و دانش آموخته فقط چند نفر تحولاتی ایجاد خواهند کرد؟ پس صرف آنهمه وقت برای کسب علوم به چه خاطر است؟ اگر دانش است چرا بازتابی ندارد و اگر دانش نیست و خود در باطن خویش تردید داریم چرا عمر ارزشمند خویش را صرف آن خواهیم کرد؟

2 پاسخ برای “دانش و انتخاب … / آدم غلامی

  • اهل پاوه در تاریخ آذر 24, 1394 گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید واقعا درست است . آقای غلامی من کسانی را می شناسم که آنقدر خوب هستند که خلق محمدی هم دروجودآنها است. ولی در جامعه ما هیچ نقشی ندارند هیچ کس آنها را نمی شناسند. حضورتان عرض کنم در گردن آهو بو ی خوشی است که یک ذره آن چقدر قیمتی وناب وبا ارزش حتا از طلا هم ارزشش بیشتر است . من این اشخاص ها را به آن تشبیه کرده ام .و ما باید تلاش کنیم که از این عزیزان دعوت کنیم.تا امسال آنها در جامعه ما زیاد شوند.

  • عبدی در تاریخ آذر 24, 1394 گفت:

    فقط خدا میداند کی خوبه کی نا لایق!،ابتدا همه با باور محکمی وعده و وعید میدن ،عهد می بندن باخدا شرط و شروط میگذارند،بعد وقتی بر مسند ریاست و آرزوهایشان تکیه میدن فراموش میکنن برای چی آمدن، بامردمی که عهد بستند بیگانه میشن (یادم تورا فراموش!!)چه زودفراموشکار میشن چقدر زود قصه آنها هم تکراری میشه ،اینچنین این قصه هم ادامه دارد…و این نیز بگذرد.اینگونه است تاریخ رقم میخوردددددد