ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:08

چشمه بل را غرق نکنید/ فرید ضیایی

چشمه بل را غرق نکنید/ فرید ضیایی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پیشگفتار:پاکی و زلالی بل، شاید الهام گرفته از استماع نجوای پیران هورامان با اهورایشان طی صدها سال باشد. بل چنان از راز و نیاز عارفان شب زنده دار با ایزد پاک سرمست شده که مصداق این بیت حضرت مولانا گشته : سرمست شد نگارم بنگر به نرگسانش                         مستانه شد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پیشگفتار:پاکی و زلالی بل، شاید الهام گرفته از استماع نجوای پیران هورامان با اهورایشان طی صدها سال باشد. بل چنان از راز و نیاز عارفان شب زنده دار با ایزد پاک سرمست شده که مصداق این بیت حضرت مولانا گشته :

سرمست شد نگارم بنگر به نرگسانش                         مستانه شد حدیثش پیچیده شد زبانش

اما گویا عده ­ای، این همزیستی پربرکت تاریخی را بر نمی تابند و می خواهند :چشمه بل

بل را با احداث سد داریان، زیر بار ارتفاع 109 متر آب دریاچه مصنوعی، خفه­ کنند و این نماد تمدن هورامان را ناپدید کنند،لذا حال و هوای این روزهای کردستان به گونه­ای شده، که ما را به یاد این بیت مولوی کرد می اندازد:

ئی م شه­­­­­­­­ و هه ­م دیسان ده­ روون پر خه­ مه­­­ ن (دوباره امشب دلم پر غم است)

ئه ­ساسه­ ی ماته ­م جه­ لامان جه ­مه­ ن (اسباب ماتم نزد ما جمع است)

پس از مقدمه فوق، به ترتیب، مطالب ذیل ارائه می شود:

الف – معرفی بل

بل که در زبان بابلیان باستان، به معنای خدای آب است، چشمه‌ای است در دو کیلومتری روستای تاریخی هجیج (شهرستان پاوه) و در فاصله کمی از رودخانه سیروان  قرار دارد و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری داده و به رودخانه سیروان می‌ریزد.

دبی متوسط این چشمه پر آب حدود ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه و آورد سالانه آن حدود 150 میلیارد لیتر آب شرب با کیفیت خیلی بالاست.چشمه بل

بل بزرگ ترین چشمه کارستی خاورمیانه است.(کارست : پدیده خوردگی و انحلال توده سنگهای کربناته)

نتیجه یک مقاله تحلیلی با موضوع <<تحلیلی بر کیفیت آب های معدنی بطری شده در ایران>> ارائه شده در دومین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست به قلم آقایان اصل هاشمی و حسینی در سال 87 نشان می دهد پس از آزمایش تمامی آب معدنی های بطری شده موجود در بازار ایران، مشخص شده است که آب معدنی کانی بل از نظر ترکیبات شیمیایی بهترین کیفیت را برای شرب دارد و بیشترین پارامترهای مورد سنجش را بر روی برچسب دارد.

همچنین آزمایش های دیگر صورت گرفته بر روی آب بل نشان می دهد :

میزان عناصری که برای بدن انسان ضرر دارد در این آب معادل صفر (ازجمله: آرسنیک، نیترات، نیکل، سرب، آمونیاک و …) و مقدار اکسیژن آن معادل 15 میلی گرم بر لیتر است0

لذا با لحاظ کردن مقادیر دیگر عناصر موجود در این آب، همچون: کلسیم، منیزیم، سدیم، سولفات، کلر و.. نتایج ذیل حاصل می شود:

  • طبق دیاگرام شولر(SCHOELLER DIGRAM) ، کیفیت این آب در بهترین رده برای آشامیدن قرار دارد.
  • طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانیWHO)) و محیط زیست آمریکا USEPA) کیفیت این آب در بهترین رده آن استانداردها تعریف می شود.

ب – چگونگی نابودی بل با آبگیری سد داریان

تراز نرمال سد داریان 826 متر بالاتر از سطح دریای آزاد است و در مواقع سیلابی، تراز آب حداکثر تا 839 متر افزایش می یابد.سد داریان

تراز بستر رودخانه در محل سد 684 متر و تراز خروجی طبیعی­قبلی چشمه بل 717 متر است.

بل در فاصله 5/4 کیلومتر بالاتر از سد داریان و در کناره راست رودخانه سیروان قرار دارد.

لذا با آبگیری سد داریان تا تراز نرمال، بل در زیر فشار آب به ارتفاع 109 متر و در زمان سیلاب تا 122 متر ناپدید می شود و آب شرب با کیفیت عالی آن، در آب دریاچه حل می شود تا به آب کشاورزی تبدیل شود. قابل ذکر است، طبق گفته وزیر نیرو (ایرنا، 2/6/1394) هزینه استحصال و تصفیه آب آشامیدنی 10برابر آب کشاورزی است.

همچنین ترازهای فوق نشان می دهد، خروجی طبیعی قبلی بل 33 متر بالاتر از بستر رودخانه در محل سد داریان است.

البته پس از آغاز ساخت سد، و در پی تلاش فعالان زیست محیطی و فشار افکار عمومی، طرح نجات بخشی چشمه بل با 5 گزینه مطرح و در نهایت 2 مورد آن اجرایی شد :

  • شناسایی مسیر چشمه در ترازهای بالاتر از دریاچه و خروج ثقلی آب.
  • شناسایی مسیر چشمه و انتقال آب چشمه به تراز بالاتر از دریاچه سد داریان.

ابتدا گزینه اول به مرحله اجرا در آمد و در تراز 836 یک گالری به طول 220 متر جهت بررسی ژئوفیزیکی احداث شد، اما شواهدی مبنی بر وجود جریان در ترازهای بالا ثبت نشد، لذا، این طرح با شکست مواجه شد.

سپس، گزینه دوم اجرایی شد، لذا، ابتدا آبخوان بل در تراز پایین، تحت مطالعات ژئوفیزیکی قرار گرفت، که با این روش نیز موفق به شناسایی مسیر جریان آب نشدند.

در نتیجه ثمربخش نبودن مطالعات غیرمستقیم، در تراز پایین تر از خروجی چشمه از روشهای مستقیم(حفاری گمانه،گالری و شفت) استفاده شد، لذا با گمانه زنی، مشخص شد که مجرای جریان، دالانی است که به صورت سیفون به سمت کوه دربند ادامه پیدا می کند.

سپس با استفاده از لوله شفت، آب بل را به صورت ثقلی (با کاهش شدید دبی) به میزان 120 متر بالاتر از خروجی قبلی آن، بالا آوردند و خروجی طبیعی بل مسدود شد.

با بررسی طرح نجات بخشی چشمه بل، نکات ذیل قابل تأمل است:

  • حفظ بل و یا برنامه ریزی برای صدمه ندیدن آن، در زمان مطالعات فاز 0 تا 2 سد داریان، مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط در فاز3، یعنی در زمان آغاز ساخت و با اصل حفظ سد داریان، اقدامات شتابزده ای در خصوص طرح نجات بخشی چشمه بل انجام شده است.
  • دبی آب چشمه در خروجی جدید، که 120 متر بالاتر از خروجی طبیعی آن است، حداقل به میزان %35 افت داشته است.
  • با آبگیری سد داریان در تراز نرمال، فشار ناشی از ارتفاع آب دریاچه در مرز مشترک آن با دیواره سنگی آبخوان چشمه، حداقل معادل 11بار و در زمان سیلابی تا 12بار افزایش می یابد.
  • مسیر آبخوان چشمه به صورت کارستی است.
  • آیا توده سنگهای مشرف به دره رودخانه سیروان (حد فاصل دره و آبخوان چشمه) با وجود حداقل 3 گسل شناسایی شده در آن محدوده و نیز عدم مطالعات جامع در آن ناحیه، حتی با انجام تزریقهای صورت گرفته و ایجاد پرده آب بند، به طور کامل آب بند است ؟

لذا با توجه به نکات فوق، این نگرانی ایجاد می شود که با آبگیری کامل سد داریان، آب بل که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، با آب دریاچه که هم از املاح بیشتر و هم آلودگی های گوناگونی برخوردار است به احتمال زیاد، آمیخته می شود.

ج – توجیه اقتصادی توقف ادامه آبگیری سد داریان

افرادی هستند که حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند تا آب شرب مورد نیاز خود را از منابع سالم، مانند چشمه و کوههای طبیعی دریافت کنند.

VOSSقیمت یک بطری از این آب معدنی 3 دلار است که در شهری به همین نام و در کشور نروژ تولید می شود.

ISKILDEقیمت یک بطری از این آب معدنی 3 دلار است و در کشور دانمارک تولید می شود.

ارزش جهانی آب بل، حداقل معادل نیم دلار برای هر لیتر است، حال چنانچه فقط 5 درصد از آب بل (کل آورد سالیانه آن حدود 150 میلیارد لیتر است)، بسته بندی و صادر شود، مبلغ حاصل از فروش سالانه آن بالغ بر 3 میلیارد دلار می شود، یعنی بیش از 10 هزار میلیارد تومان

سؤال1 : با مبلغ درآمد سالانه فوق(حتی با احتساب کسر هزینه های ثابت، متغیر و…)، چه تعداد سد همچون سد داریان را می توان ساخت؟

سؤال2 : درآمد سالیانه فوق موجب اشتغالزایی چند نفر می شود؟

سؤال3 : توسعه تولید و صادرات این آب معدنی، چه میزان ارزآوری به دنبال خواهد داشت؟

د – سخن آخر : توقف آبگیری سد داریان

ادامه آبگیری سد داریان، یادآور تکرار فاجعه زیست محیطی سدگتوند، اما این بار در کردستان است.

سد گتوند در استان خوزستان قرار دارد و بر روی رودخانه کارون بسته شده است، در مطالعات تکمیلی صورت گرفته بر روی این طرح، که در دهه هفتاد صورت گرفت، جانمایی سد بدون توجه کافی به محدودیتهای موجود در مخزن سد صورت گرفت، زیرا تپه­های نمکی که در فاصله 5/4 کیلومتری بدنه سد قرار داشت در داخل مخزن جای می­گرفت و آب شیرین دریاچه پشت سد در تماس با آن تپه­ها شور می شد. لذا مشاور طرح با علم به این موضوع، طرح علاج بخشی آن را تهیه کرد و اجرا هم شد، بدین صورت که یک پتوی رسی بر روی تپه های نمکی اجرا کردند.

پس از این اقدام، به همه اطمینان دادند که با اجرای این جداکننده نفوذ ناپذیر، هیچ گونه نگرانی از بابت حل شدن نمک درآب وجود ندارد.

لذا، با­وجود هشدار کارشناسان مبنی بر عدم آبگیری سد، در سال90 این کار انجام شد و با صرف هزاران میلیارد ریال از منابع ملی برای این پروژه و نیز طرح علاج بخشی آن، پروژه جداسازی آب دریاچه از تپه های نمکی شکست خورد، بدین صورت که 10 روز از زمان آبگیری سد نگذشته بود که شکاف­هایی در پتوی رسی پدیدار شد و به مرور نمک وارد دریاچه سد گتوند شد.

در نتیجه، بزرگترین کارخانه شورابه سازی مصنوعی دنیا ساخته شد و صدها میلیون مترمکعب آب شیرین، به آب شور تبدیل شد، به گونه ای که<<میزان نمک انحلال یافته در رقوم پایین سد گتوند، بیش از 10 برابر شوری آب اقیانوس برآورد می شود.>> (ایرنا، 7/2/1393)

آیا رکورد دیگری در راه است؟ سالانه 150 میلیارد لیتر از آب بل، که با کیفیت ترین آب شرب ایران است به آب کشاورزی تبدیل می شود؟

بنابراین نیکوتر است، به جای نابودی بل، این ودیعه گرانقدر الهی، راهکار ذیل دنبال شود:

باوجود آبگیری سد داریان در تاریخ 2/9/94، با توجه به اینکه خروجی قبلی چشمه بل نسبت به بستر رودخانه در محل سد، 33 متر بالاتر است و تاکنون فقط آبگیری اولیه انجام شده است، لذا هنوز فرصت نجات واقعی بل وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می شود هرچه سریعتر، دریچه تخلیه کننده تحتانی سد داریان باز شود و آبگیری به صورت موقت متوقف شود، تا با تشکیل یک تیم کارشناسی دارای دانش فنی کافی و جامع، فرصت سرمایه گذاری در زمینه های دیگر بل از جمله موارد ذیل بررسی گردد:

1-مطالعات امکان سنجی فنی، اقتصادی و زیست محیطی احداث کارخانه های مدرن بسته بندی آب معدنی به منظور صادرات، بر پایه درآمدزایی در سطح کلان و اشتغالزایی نیروهای مستعد و تحصیلکرده منطقه، انجام گیرد.

2-مطالعات انتقال بخشی از آب بل به روستاها و شهرهای اطراف که مشکل کم آبی دارند، انجام شود.

مهندس فرید ضیایی

*** کارشناس سدسازی

*** کارشناس ارشد مدیریت پروژه

20 پاسخ برای “چشمه بل را غرق نکنید/ فرید ضیایی

  • ناصر درهکی در تاریخ آذر 22, 1394 گفت:

    ما مردم اورامانات دست کسانی را آستین همت بلند می کنند دلشان به خاطر ملت ومملکت می سوزدمی بوسیم لطفا دست تفرقه افکنی ومن و تو بردارید امروز باید مسولین وکارشناسان محترم به این فکر باشند که بتوان ازهردو طرف سود برد چه از نظر سدوچه ازنظرآب کمیاب بل مامی توانیم اگر بخواهیم

  • اوا در تاریخ آذر 20, 1394 گفت:

    تاچندد سال دیکر اب زیبای بل در سیر وان غرق خواهد شد بیاید با راهکار مهندسین دلسوز بومی نجات شش دهیمم

  • موافق منتقد در تاریخ آذر 20, 1394 گفت:

    سلام.
    با تشکر از مطالب کاملا علمی و مستند در خصوص بل و رود سیروان.
    به امید آگاه سازی…
    هرچند که در طراحی و ساخت این پروژه فقط یک دید گاه مدنظر بوده و بس.

  • یاسر در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    جناب مختار هاشمی تا بحال کجا بوده اندکه الان دارند نقش دلسوز منطقه ومنجی هورامان رابازی می کنند.جالب است سخنرانی و میتینگ و کمپین برای چشمه برگزار می کنند.ایا مشکلات مردم این است؟که انرژِی وذهن عده ای را سرگرم اینکار کرده اید وسعی در تخریب تلاش وتوسعه ای که در اینجا ایجاد شده می کنید.مردم پاوه هوشیارند وبیدار
    برو این دام بر مرغی دگر نه که عنقارابلنداست آشیانه

  • سعید در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    سلام
    امروز فرصتی شد که از موقعیت چشمه بل جدید بازدیدی داشته باشیم بی اغراق بسیار زیباتر وجذاب تر از قبل شده بود.از همه مهندسان وکارگرانی که دراین موفقیت نقش داشتند تشکر می کنم.

  • شاهو در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    جناب ضیایی شما در طراحی چند سد نقش داشتید که اینقدر راحت سدی به این بزرگی و مطالعات ان را زیر سوال میبرید؟حتما کسانی که در طراحی این سد نقش داشته اند گزینه های مختلف را بررسی کرده اند.واگر اهل این منطقه هستید سالها ی زیادی قبل ازساخت سددر مسیر سیروان کار اکتشاف انجام می شد.وچرا اینهمه سال که اب بل مستقیم به داخل سیروان میریخت واستفاده ای نداشت وایجاد اشتغال نمی کرد تاسف نمی خوردید که پس از ساخت سد وابگیری سدفریاد بر می اوریدو مرثیه سرایی می کنید؟برادر عزیز دست از موج سواری وکسب شهرت بردارید واگر دغدغه مردم واشتغال ومحیط زیست دارید.چشمه بل که دوباره بالا امده وبه سیروان میریزد .این گوی واین میدان بسم الله

    • فرید ضیایی در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

      با سلام و احترام به کاک شاهو
      اصولا در مذاکرات و از جمله در مباحث علمی بهتر است یک اصل رعایت گردد و آنهم تمرکز بر موضوع مورد بحث و نه شخصی کردن مساله
      اما جهت اطلاع جنابعالی، بنده حقیر هیچ گونه ادعایی از خود ندارم بلکه آنچه بازگو می کنم نتیجه آموخته های اندک و محدودم می باشد که ناشی از افتخار شاگردی بزرگان و اساتید تراز اول سدسازی این مرز و بوم در طول سالیان بسیار در دانشگاه و بخش خصوصی شرکت های مشاور و پیمانکار در پروژه های سدسازی مختلف در اقصی نقاط کشور بوده است و همچنین بحث مرتبط پایان نامه ام که این فرصت را برای حقیر ایجاد کرد تا بر روی بسیاری از پروژه های بزرگ سد سازی که منجر به عوارض زیست محیطی در این مملکت شده به عنوان یک دانشجو و پژوهشگر کوچک مطالعه کنم
      لذا اینجانب با کمال احترام، شما و دیگر دوستان منتقد را فرا می خوانم که نقد خود را بر بندهای مطرح شده در مقاله که مستندات محکمی آن را پشتیبانی می کند متمرکز کنید.
      امیدکه به راه حل مشترکی برسیم.
      همچنین این اطمینان خاطر را داشته باشید دوستان و کارشناسان دلسوزی که به دنبال توقف آبگیری سد داریان هستند فقط و فقط می خواهند از فاجعه زیست محیطی گتوند اما این بار در کردستان جلوگیری کنند تا دوباره شاهد تکرار تاریخ در این زمینه نباشیم.
      با سپاس
      فرید ضیایی

  • سیوان در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    در ذیل مطالب علمی و مستند نظرات احساسی واقعا جایی ندارند، چه خوب است یاد بگیریم با نگاه علمی اتفاقات پاوه را دنبال کنیم تا شاهد پاوه ای با ساختار علمی باشیم و نه پاوه ای پوشالی.از مدیریت سایت و مهندس ضیایی بابت درج اینچنین مطالب فنی و علمی متشکرم

  • محمود در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    ایا یاد داشته زیبا درمورد یک ازمعلم های عزیزم دارم میتوانم در سایت درج کنم

    • فرهاد صالحي در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

      با سلام بله ارسال نمایید از طریق ارسال مطلب یا ایمیل سایت در قسمت درباره ما همراه با عکس

  • یکی در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    ای‌کاش میتوانستیم درزمان بیان یک موضوع جنبه های مثبت راببینیم وفقط ازدید منفی وعزم جبهه گیری وارد نشویم.بی انصافی است درحق کارگران ومهندسانی ک چندین سال برای این پروژه زحمت کشیدن

    • فرید ضیایی در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

      با سلام و احترام به شما دوست گرامی
      و همچنین مدیریت سایت سلام پاوه، که بستر این بحث های دوستانه را فراهم کرده است
      بحث ما کلان طرح و مطالعات و جانمایی اشتباه سد می باشد و هدف جلوگیری از فاجعه زیست محیطی گتوند ۲ می باشد
      در سد گتوند هم اگر بدنه سد به تنهایی مورد بررسی قرارگیرد به عنوان شاهکار مهندسی سدسازی مطرح می باشد، ولی به دلیل جانمایی اشتباه سد، منجر به فاجعه زیست محیطی در جلگه خوزستان شد
      در انجام طرح ها و پروژه ها و اصولا هر کاری، دو مساله باید از هم تفکیک شود
      ۱- انجام کار درست
      ۲_ انجام درست کار

      به عنوان مثال در گتوند در کلان طرح ، کار درستی انجام نشد
      اما اگر بدنه سد را به تنهایی و فارغ از جایگاهش مورد بررسی انجام دهیم بدنه سد به درستی کار شد

      ان شاالله در آینده نزدیک در نوشته ای سد گتوند و سد داریان مقایسه و مشابهت های فراوان آنها را منتشر خواهم کرد
      با سپاس
      فرید ضیایی

  • مثبت بنگریم در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

    اب چشمه ی بل ازبین نرفته وتنها تفاوت ان باقبل‌در تغییر مسیراست .که بااین روش بهتر میتوان از ان استفاده برد وقبلا‌همه ی اب ب داخل سیروان میرفت وهیچگونه استفاده ای از ان نمی شد

  • شاهو در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    بنظر می رسد اقای ضیایی اطلاع درستی از طرح اجرا شده برای حفظ چشمه ندارند که بل امروز خروشان تر از قبل می جوشد.ضمنا خیلی تحت تاثرتایید جناب هاشمی قرار نگیرید ایشان از ابتدا بر طبل مخالف کوبیده اند وغرورشان لکه دار خواهد شد اگر بر طرح نجات بخشی چشمه که با همکاری مجامع مختلف علمی وبا موفقیت انجام گرفته صحه گذارند.

    • فرید ضیایی در تاریخ آذر 19, 1394 گفت:

      با سلام و احترام به کاک شاهو
      تمام مطالب این گزارش بر اساس مستندات دقیق می باشد
      من باب مثال، چنانچه ذکر شده حداقل ۳۵٪ از دبی چشمه در خروجی جدید نسبت به اولیه کاسته شده، بر اساس گزارش چاپ شده طرح نجات بخشی چشمه بل تنظیم شده شده توسط مدیر محترم طرح و نیروگاه سد داریان مندرج در مجله پیام آبادگران شماره ۳۳۱ صفحه ۴۰ پاراگراف ۷ خط۲ می باشد.
      با سپاس
      فرید ضیایی

  • ناشناس در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    شهروند گرامی اکر آب بل خوب واز راه مهندسی تخصصی صادر شود به نفع کل شهر وندان منطقه است مهندسان مانند صیایی

  • کەمکۆڵ در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    کاک فەرید ضیایی!
    سڵاو ، سپاس، بژی
    بە ڕاستی بابەتەکەتان زۆر زۆر جوان، زانستی و بەڵگەمەندە.
    دەستتان خۆش
    بەڵام ، هەی هووووووووووووووووو!
    فارس گوتەنی؛
    کو گوش شنوا!؟

  • شهروند در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    اب چشمه بل واقعا با ارزش است اما تاکنون هیچ گونه استفاده مفیدی ازان صورت نگرفته وبه دلیل ریزش فوری در رودخانه سیروان عملا باید انرا هدر رفته دانست اب چشمه بل با اب رود سیروان یکی شده اند وبه کشور عراق سرازیر گشته اند وانها با ایجاد سد ازان اب استفاده کرده اند نه ما تعدادی سرمایه دار هم در نزدیک چشمه بل کارخانه اب معدنی درست کرده بودند که فقط برای خودشان سود داشت نه عموم مردم واما بیاییم واقع بین باشیم انشاالله این سد باعث رونق گردشگری وتوریسم در پاوه وکل منطقه شود

  • رستمی تبار در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    زیبا
    متین
    مستند
    عالی
    ممنون

  • سید مختار هاشمی، سرپرست گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل در تاریخ آذر 18, 1394 گفت:

    یکی از بهترین مقالاتی در مورد بل… پیشنهاد جناب مهندس که کارشناس ارشد سدسازی هستند باید مد نظر قرار گیرد:
    با توجه به اینکه خروجی قبلی چشمه بل نسبت به بستر رودخانه در محل سد، ۳۳ متر بالاتر است و تاکنون فقط آبگیری اولیه انجام شده است، لذا هنوز فرصت نجات واقعی بل وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می شود هرچه سریعتر، دریچه تخلیه کننده تحتانی سد داریان باز شود
    در ضمن تا سال 96 نیروگاه اماده نمی شود
    تا 5 سال دیگر سامانه انتقال آب هم تکمیل نمی شود پس چرا آبگیری آلان

    جناب دکتر رازانی که یکی از شخصیت های علمی و کارآمد هستند انتطار می رود که به این موضوع به جدی نگاه کنند و بنده از طرف کمپین آماده هستم که همانطور مهندس هاشمی و مهندس رضایی بابادی را ملاقات کردم به خدمت ایشان هم با اعضای گروه کاری نجاتبخشی چشمه بل که اساتید فن آب و خاک هستید برسیم

    پیشنهاد جناب مهندس خواست گروه کاری و کمپین نجات چشمه بل است….