ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:54

دانشجویان و انتخابات آتی مجلس / آرمان فیضی

دانشجویان و انتخابات آتی مجلس / آرمان فیضی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قلم به دست می گیریم وبه بهانه روز دانشجو و هم چنین انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چندکلامی را بر روی کاغذ می آوریم. دانشجو کلمه ای که با واژگانی مانند علم،تحقیق،تفکر،نیروی فعال جامعه و…عجین شده است. درطول تاریخ حکومت ها و دولتهایی که زمام دارکار بوده اند همواره […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قلم به دست می گیریم وبه بهانه روز دانشجو و هم چنین انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چندکلامی را بر روی کاغذ می آوریم.

دانشجو کلمه ای که با واژگانی مانند علم،تحقیق،تفکر،نیروی فعال جامعه و…عجین شده است. درطول تاریخ حکومت ها و دولتهایی که زمام آرمان فیضیدارکار بوده اند همواره توجهات ویژه ای به دانشگاه و دانشگاهیان داشته اند. درواقع باید گفت دانشگاه از پایه های اساسی و مهم هر کشور به شمار می رود که به تبع آن قشر دانشجو نیز از مهم ترین اقشارجامعه در هرکشوری محسوب می شوند.

امام خمینی(ره)جمله زیبایی درباره دانشگاه دارندکه به خوبی اهمیت دانشگاه را می رسانند:منشا همه ی سعادت های مادی ومعنوی از دانشگاه است.

دانشجو به عنوان قشر اندیشمندی که آینده کشور به دست او سپرده می شود در بین افراد جامعه از اعتبار و ارزشی خاص برخوردار است.همان طور که مشاهده می کنیم هر زمان انتخاباتی سیاسی درکشوری برگزار می شود،سیاسیون و کاندیداها تلاش زیادی درجهت جلب نظر دانشجویان واساتید دارند چون به این باور رسیده اندکه اگر قشرصاحب فکر و فرهیخته جامعه را باخود همراه سازند قطعا احتمال موفقیت آنها افزایش می یابد.

مسئله ای که در این برهه اهمیت دارد این است که دانشجویان با تحلیل و تفکر در شناساندن صحیح کاندیداها به مردم تلاش کنند و برنامه های آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.

قطعا دانشگاه می تواند محل مناسبی برای مباحثه در مورد انتخابات باشد،اما مطلبی که باید مورد توجه دانشجویان قرارگیرد این است که با بهره گیری ازمنطقی سیاسی-اجتماعی انتخابات را مورد مطالعه وبحث قرار دهندتا بلکه بتوانند افکارعمومی را به سمت آنچه که به صلاح جامعه است هدایت کنند.

هرزمان که واژه انتخابات را می شنویم،شایدبه نوعی روزنه امیدی دردل مردم به وجود می آید و هر فردبه تبع فکری که دارد انتخابات را ازدیدگاه خود معنی می کند.در سالیان اخیر در بسیاری از موارد شاهد نارضایتی مردم ازعملکرد منتخب خویش بعد از سپری شدن چندمدتی از انتخابات و روی کارآمدن نماینده جدید بوده ایم.

اما باید این مسئله را واکاوی کردکه چرا چنین مسئله ای پیش می آیدو مردم ازشخصی که با رای خود آنها انتخاب می شود و با اعتماد آنها وکیل مردم درجایی مانند مجلس می شود اظهار نارضایتی می کنند؟

یکی از مهم ترین علل اتفاق افتادن این موضوع به زمان پیش از انتخابات یا به عبارتی تبلیغات برمی گردد. در طول این مدت متاسفانه عده زیادی ازمردم تحت تاثیرتبلیغات رنگارنگ کاندیداها قرارمی گیرند،دراین زمان است که قشری مانند دانشجویان باید درصحنه حضورپیدا کنندو با شفاف و روشن سازی وظایف یک نماینده مجلس ومشخص ساختن اولویت های کاری ای که نماینده پس ازتکیه زدن برکرسی وکالت باتوجه به مشکلات حوزه انتخابیه وکشوردر دستورکارخود باید قرار دهد،درموضوع انتخاب به مردم کمک کنند.بارها دیده ایم کاندیداها دست روی مشکلات اصلی جامعه می گذارند و حتی عده ای ازآنها مدعی می شوند که می توانند مشکلی مانند بیکاری را ریشه کن کنند! و سایر وعده هایی که شاید حتی از دست مقامات عالی رتبه کشور نیز برنمی آید.

اگر بخواهیم برروی انتخابات مجلس در مناطق کردنشین زوم کنیم، می توانیم مسائل متعددی را مطرح کنیم.ازمهم ترین مصائبی که درزمان انتخابات در بعضی از مناطق کردنشین پیش می آید بحث تعصبات قومی و طایفه ای است.به نظر می رسد اکثرمردم کرد به این باور رسیده اندکه هر زمان نماینده ای را توسط آرای قومی و طایفه ای یه مجلس فرستاده اند،بازدهی مناسبی را،هم در مجلس و هم درحوزه انتخابیه از فرد منتخب شاهد نبوده اند اما متاسفانه با وجود پی بردن به این کردار نادرست بازهم دربعضی ازمناطق کردنشین شاهد ادامه این رویه نادرست هستیم.

با توجه به اهمیت این موضوع لازم است که دانشجویان کردزبان اگر نتوانند بر روی تمام منطقه خود تاثیر بگذارند،حداقل بر روی خانواده خود تاثیرگذار باشندکه با توجه به این که خوشبختانه امروز در هر خانواده ای حداقل یکی دو نفر تحصیلکرده وجود دارد انتظار آن می رود که با کمک این دوستان مسئله تعصبات قومی کم رنگتر شود و مردم شخص شایسته و سزاوار را به عنوان نماینده خود معرفی کنند،فردی که بتواند به خوبی ازحق ملتش دفاع کند و منطقه و ملت خود را به نحو شایسته به همگان بشناساند.

از دیگر نکات منفی که در بحث انتخابات در مناطق کردنشین مشاهده می شود،آگاهی نداشتن برخی از مردم از وظایف نمایندگان مجلس است،به نحوی که شاید برخی وظیفه نماینده را درآسفالت کردن کوچه وخیابان شهر و روستایشان می دانند(که البته این حق مسلم مردم است که از امکانات رفاهی برخوردار باشند)اما بایدمردم ما به این نتیجه برسندکه نماینده ای می تواندموفق باشدکه درسطح کلان و درخانه ملت حرفی برای گفتن داشته باشدکه اگر این طورباشد،قطعا ثمرات آن را درحوزه انتخابیه نماینده نیز می توان رویت کرد.

امیدواریم باهمراهی اساتید،دانشجویان وتحصیلکرده های جامعه کرد زبان،درانتخابات آتی مجلس شورای اسلامی،افرادی را برگزینیم وبه عنوان نماینده راهی بهارستان کنیم که حقیقتا شایسته وسزاوار این مهم باشند و انشاالله نمایندگان منتخب مردم کرد نیز به رای اعتماد ملت به آنها احترام بگذارند و تمام تلاش خود را در راستای خدمت به مردم و دفاع ازحقوق آنان به کارگیرند،وبا توجه به این که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر وامید،شاهدتحرکات مثبتی در زمینه توجه به اقوام و اقلیت ها بوده ایم نمایندگان کرد زبان نیز ازاین فرصت بهره لازم راببرند که به امید خدا کردستان زیبا به آنچه که لایقش است برسد.

انشاالله

آرمان فیضی دانشجوی اقتصاد دانشگاه رازی(مشاورجوان دکترعثمانی نماینده بوکان)