پ 09 فروردین 1403 ساعت 11:39

خانه اسناد پاوه و درخواست همکاری از شهروندان

خانه اسناد پاوه و درخواست همکاری از شهروندان

به گزارش سلام پاوه:اسناد تاریخی بخشی از محتویات بایگانی هاست که امروزه از مهمترین منابع پژوهشی است و کلیه مکاتبات سلطنتی،‌ فرمان ها،‌ معاهدات سیاسی، انواع نوشته های اداری و دیوانی،‌ اسناد قضایی،‌ مالی و بخشی از مکاتبات خصوصی و خانوادگی است که به طور طبیعی در اثر فعالیت ها و عملیات اشخاص و سازمان […]

به گزارش سلام پاوه:اسناد تاریخی بخشی از محتویات بایگانی هاست که امروزه از مهمترین منابع پژوهشی است و کلیه مکاتبات سلطنتی،‌ فرمان ها،‌ معاهدات سیاسی، انواع نوشته های اداری و دیوانی،‌ اسناد قضایی،‌ مالی و بخشی از مکاتبات خصوصی و خانوادگی است که به طور طبیعی در اثر فعالیت ها و عملیات اشخاص و سازمان ها به وجود آمده است.

همچنان که در زمان حال،‌ سند اساس تصمیم گیری در کارهاست. برای مورخ هم سند اساس قضاوت درباره گذشته است. او بدون سند نمی تواند اظهار نظر کند. همه کتاب هایی که در رابطه با گذشتگان است،‌ صرفاً‌ براساس اسناد نوشته شده اند و نمی توان حکم کلی داد.عدنان معاذی

امروزه بیش از هر زمان دیگر سندیت مورد توجه قرار گرفته و اساس کار پژوهش واقع شده است. اسناد تاریخی عمدتاً‌ ابزار کار و اساس پژوهش های مورخان است.به همین منظور یکی از زحمتکشان این عرصه کاک عدنان معاذی خواستار همراهی و کمک شهروندان علی الخصوص افراد کهن سال و فرهنگیان در این خصوص شد وی همچنین خواستار آن شد که پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه  هم در این زمینه اطلاع رسانی داشته باشد که بر این اساس به اطلاع کلیه شهروندان عزیز می رسد :

خانه اسناد پاوه بیش از یک دهه است که مشغول جمع آوری اسناد و دست نوشته های خطی و قدیمی پاوه و حومه می باشد که هدفشان ار این اقدام بازخوانی و بایگانی اسناد می باشد.

این کانون(خانه اسناد)کارگروهی تشکیل داده اند که در حال جمع آوری و تهیه اسناد و قباله های قدیمی مربوط به دهه های قبل پاوه و حومه می باشد زحمتکشانی که با عشق و علاقه ای که به این کار دارند آقایان مومن یزدانبخش،عدنان معاذی،آرام مستوفی و حیدر معاذی می باشند.

این عزیزان در مدت ده سال است که بیش از ۲۰۰۰برگ اسناد و قباله های قدیمی را جمع اوری کرده اند و مورد بازخوانی و بازنویسی قرار داده اند که تاریخ یکسری از انها به ۵۰۰ سال قبل برمیگردد که دوران عثمانی و صفویه و زندیه و قاجار و پهلوی می باشد.اسناد تاریخی

بیشتر این اسناد به رسم و خط های گوناگون و زبان هایی از جمله ترکی،عثمانی فارسی دری و عربی نگاشته شده و نوشته شده است که در همین راستا و با زحمت این دلسوزان در طول این مدت با جمع اوری اسناد با ارزش سعی برآن داشته اند که با در کنار هم گذاشتن این قطعات و پازل تاریخی و معرفی و آشکار نمودن برخی از واقعیات تاریخی منطقه و کتابی نمودن این مستندات تحت عنوان (پاوه و پاسگه)که از قدیمی ترین واژه های به کار رفته است برای شهر پاوه و مردم آن در اختیار عموم مردم قرار دهند تا مردم بیشتر با واقعیات و تاریخ شهر خود اشنا شوند.

لازم به توضیح است که خانه اسناد پاوه با مجوز رسمی از فرمانداری و دوایر دولتی اقدام به این کار کرده که ان شاالله با همت و همراهی مردم فهیم و فرهنگ دوست شهرستان به نتیجه برسد

لذا این عزیزان تقاضا نموده اند که اشخاص و یا افرادی که اسناد و قباله های قدیمی دارند و تا به حال بازخوانی نشده است و امکان بازخوانی برای آنها میسر نیست میتوانند با مراجعه به خانه اسنادکمک شایانی به تاریخ و فرهنگ شهرمان داشته باشند.

شماره تماس

مومن یزدانبخش  09187547760

عدنان معاذی 09183589877

یک پاسخ برای “خانه اسناد پاوه و درخواست همکاری از شهروندان

  • محمد در تاریخ آذر 14, 1394 گفت:

    با تشکر از همه شما عزیزان.ایا وبلاگ یا سایتی در این امر راه اندازی کرده اند.چطور میتوان به عکس یا فایل این اسناد دسترسی پیدا کرد؟