پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:01

خطابه ای خطاب به یک شکارچی / محمود رستمی تبار

خطابه ای خطاب به یک  شکارچی / محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه داستان نوح علیه السلام را شنیده ایم. 950 سال پیامبری کرد. از بنی آدم مایوس شد و دست به دعا نزد خدا برای هدایت یا عذاب قومش(نوح , 26). خداوند امر فرمود کشتی بساز و ما هم مهندس و ناظر(مومنون 27) . نوح دست بکار شد. درختان تنونمند […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه داستان نوح علیه السلام را شنیده ایم. 950 سال پیامبری کرد. از بنی آدم مایوس شد و دست به دعا نزد خدا برای هدایت یا عذاب قومش(نوح , 26). خداوند امر فرمود کشتی بساز و ما هم مهندس و ناظر(مومنون 27) . نوح دست بکار شد. درختان محمود رستمی تبارتنونمند به زمین افتادند و کشتی با نظارت خدا ساخته می شد و کفار مسخره کنان از کنارش عبور می کردند. نوح می دانست کشتی ای که می سازد, گنجایش خیلی بزرگتر از اندک مومنین است. ولی خدا امر کرد و کشتی ساخته و اتاق بندی شد. سرانجام روز موعود فرارسید و امر شد که نوح از هرحیوانی دو جفت  بر کشتی سوار نماید(مومنون 27). امر خدا اطاعت گردید. و سرانجام نوح و یارانش نیز سوار برکشتی شدند. آری ماموریت نوح در کنار هدایت مردم نجات حیوانات و تنوع زیستی بود. بویژه حیواناتی که در آب غرق و از بین می رفتند. نوح 950 سال پیامبری کرد و مدتها کشتی ساخت تا نسل حیوانات در نتیجه ناسپاسی انسان منقرض نگردد.

کشته باد ما که چه ناسپاسیم (عبس 17) ما که خود را انسان می نامیم و بعضا رهرو محمد المصطفی (ص) می خوانیم و موجب انقراض نسل حیوانات می شویم. کبریت می کشیم و جنگل و مرتع و جانداران می سوزانیم. کمین می کنیم, اسلحه مجوز دار و بی مجوز بدست می گیریم ، شکار می کنیم در حالیکه شکم هایمان سیر است. هوازنی می کنیم و فراموش می کنیم که خدا فرمود هر آنچه در آسمان پرواز می کند و در زمین می جنبد امتهایی همچون شما هستند(انعام, 38).

نه! آنها همچون ما نیستند چون به اندازه نیاز می خورند, همدیگر را نمی خورند, زیبایی بخش حیاتند و زاینده زندگی . آنها سجادند و ساجده(نور, 41) . ولی من و شما فرزندان آدم چه ؟ جز نابودی این مخلوقات تسبیح کننده  خدا چه کرده ایم. بگذریم که به خون هم تشنه ایم و بر روی هم به هر بهانه ای تیغ تیز می کشیم.

ای همنوع من!  آیا هیچ اندیشیده ای اگر گونه ای را که نشانه رفته ای _ البته اگر وجود داشته باشد-  ممکن است آخرین از آن نوع باشد و ممکن است  همچو منقرض کننده ببر مازندران, ظل السلطان, مورد نفرین مردم واقع گردی و موجب انقراض امتی از امتهای خداوند شوی! آیا هیچ اندیشیده ای وظیفه ات امانتداری است (احزاب 72) و اینگونه در امانت خیانت می کنی؟

آیا اندیشیده ای فردا آنهنگام که وحوش حشر خواهند شد( تکویر 5) تا شاهد محاکمه من و تو باشند چه پاسخی خواهی داشت؟ فرق نمی کند در این دنیا مسلح هستی یا مسئول و یا عوام!

چه لباسی بر تن داری ,  سیر هستی یا گرسنه , در هرصورت  مسئول, یعنی به معنای واقعی کلمه پاسخگو!  هستی , هم در قبال خدا (تکاثر 8)  و هم در قبال مردم و هم در برابر نسلهای بعد و هم در قبال همه موجودات زنده و همه وجدانهای که چشم حقیقیت بین دارند و انهدام حیات را بدست بشر نظاره می کنند و این روزها سرانشان در پاریس گردهم آمده اند تا برای این خرابکاری بزرگ چاره ای بزرگ بیندیشند.

پس بیندیش که چه نباتی را ریشه کن می کنی و چه حیوانی را به چه قصدی نشانه رفته ای!

گرچه همه آحاد جامعه در برابر متجاوزین به حریم خلقت مسئول بوده و بی تفاوتی اجتماعی و بی تفاوتی محیط زیستی جز پشیمانی عاقبتی نخواهد داشت.


3 پاسخ برای “خطابه ای خطاب به یک شکارچی / محمود رستمی تبار

  • همشهري در تاریخ آذر 11, 1394 گفت:

    متاسفانه خبر هاي ناخوشايندي به گوش مي رسد. چند روز پيش يكي از مسئولان مدعي و …. و پسرش با يكي از كاركنان نابخرد يكي از دستگاهها در منطقه شكار ممنوع يك حيوان نادر را شكار كرده اند.

  • ناشناس در تاریخ آذر 11, 1394 گفت:

    کسانی که شکار می کنند عموما این تفکر را دارند که جان حیوانات بی ارزش است و چون ارزشی ندارد پس اگر برای تفریح شکار کنند مشکلی نیست و این تفکر از بچگی شکل می گیرد و در اجتماع تقویت می شود. بیایید به فرزندانمان بیاموزیم که حیوانات و گیاهان هم مانند ما حق زیستن دارند.

  • فتح اله نجفی در تاریخ آذر 11, 1394 گفت:

    جناب دکتر محموذ رستمی تبار ضمن تشکر از دغدغه فکری جنابتان :
    تا چند دهه پیش مردم درک می کردند و می دانستند که جنگل ، مراتع ، آب و هوا و حیات وحش برای زیست انسان خلق و مفید برای ادامه زیست انسان می باشند لذا از آنها به صورتی منطقی استفاده و از آنها حمایت و نگهداری می کردند . جنگلها به شیوه ای زیبا خود نمایی و حیات وحش با زیبایی خاص خود به وفور مشاهده و موجود بودند . با دیدن و تماشای این سرمایه ها ، آنگاه بیشتر عظمت و راز خلقت برای انسان نمایان می شد . اما در دهه اخیر مشاهده می شود بعلت مدیریت ناکارآمد اسلحه و تیشه به وفور در دست انسانهایی که هیچگونه نیازی ندارند و صرفاً بخاطر سیر و سیاحت به جان این سرمایه های ملی و حیات وحش افتاده اند نه یکی بلکه ده ها و صدها گونه حیات وحش و صدها هکتار جنگل طعمه اهداف غیر نمانسانی این دسته قرار گرفته تا جایی امروز ه می بینیم این جنگلها و حیات وحش در حال نابودی و انقراض هستند و مسئولین با افتخار تماشاگر این وضعیت هستند …اما در بسیاری از کشورها ازحیات وحش و جنگلها و مراتع بعنوان بزرگترین و مفید ترین سرمایه استفاده و نگهداری و مراقبت می نمایند و برای ارز آوری از آن استفاده می نمایند اما در منطقه من و شما آنچه مهم نیست جنگل است و حیات وحش …