ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:41

کنگره شعر حماسه پاوه برگزار شد/ گزارش تصویری

کنگره شعر حماسه پاوه برگزار شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : اولین جشنواره شعر حماسه پاوه با حضور شاعران 4 استان غرب کشور در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این جشنواره که در دو بخش کردی و فارسی برگزار شد 173 اثراز شاعران استانهای غربی کشور (کرمانشاه ، کردستان، ایلام […]

به گزارش سلام پاوه : اولین جشنواره شعر حماسه پاوه با حضور شاعران 4 استان غرب کشور در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این جشنواره که در دو بخش کردی و فارسی برگزار شد 173 اثراز شاعران استانهای غربی کشور (کرمانشاه ، کردستان، ایلام جشنواره شعر مقاومت پاوه،آذربایجان غربی ) به دبیر خانه این کنگره ارسال شد و هیئت داوران 10 اثر را حائز رتبه و اجرا در جشنواره دانست که این آثار در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی پاوه توسط شاعران ارائه شد.

حاج ماموستا ملا قادر قادری در این مراسم در ابتدای سخنان خویش به جایگاه شعر در اسلام اشاره کردند و گفتند: آئین اسلام به محتوای شعر نظر دارد نه به ذات آن. شعر و موسیقی و هر نوع هنر، مخلوق انسان‌اند، اگر محتوایشان در خدمت دین و انسان باشد مقبول و پسند است و در غیر این صورت، اسلام با آن‌ها سازگاری ندارد.

امام‌جمعه پاوه با بیان اینکه بعضی از اشعار بر پایه حکمت و عقلانیت و حماسی هستند و برای انسان مفیدند، افزودند: اسلام با ذات شعر و شاعری عداوتی ندارد بلکه با اعمال شاعر و مفهوم شعرش کار دارد، حَسَن آن حَسَن و قبیح آن نیز زشت و قبیح است.

ماموستا قادری سپس به آیه 227 سوره شعراء اشاره کردند و گفتند: خداوند شعرا را به دو دسته تقسیم کرده است ، شاعر و شعر ارزشی و شاعر و شعر غیر ارزشی. پس اگر شاعر، هادف و مخلص و شعرش همراه با حکمت و دین و در دفاع از مظلوم باشد، باید او را تشویق و از وی تجلیل کنیم. ماموستا قادری

ایشان افزودند: ذات شعر در آیین اسلام مکروه نیست، شعر کلام انسان است، اگر شاعر، هنرمند و زبان وی زبان حماسه، دفاع و ذکر باشد اشعارش به مردم شعور می دهد، امید است شعرای عزیز ما نیز متخلق به اخلاق شعرای حکیم باشند و اشعار آنها به جامعه ما شعور ببخشد.

امام‌جمعه پاوه در پایان شعرای بسیجی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: روزی بود که بسیجیان عزیز ما در جبهه‌ها سینه‌های خود را سپر می‌کردند، ولی امروز جنگ، جنگ فکری، سیاسی و اقتصادی است و در این برهه بر ما تکلیف است با قلم و زبان نثر و شعر خود، در مقابل هجمه دشمنان ایستادگی کنیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاوه ضمن خوش آمد گویی به شاعران و مهمانان این چشنواره منطقه ای به تشریح اهداف این کنگره پرداخت و گفت :هدف از برگزاری این جشنواره گرامیداشت حماسه تاریخی شکست حصر پاوه و ترویج ادبیات پایداری و مقاومت دانست .

وی ادامه داد و افزود : با توجه به ارسال بیش از 170 اثر به این جشنواره و استقبال از آن ،امیدواریم بتوانیم در سال های آینده بصورت کشوری این کنگره را برگزار کنیم.سرهنگ بهشتی راد

رضا اسماعیلی در بخش فارسی از کرمانشاه، کیومرث محمدی در بخش کردی از کرمانشاه، هادی سپنجی در بخش کردی از کرمانشاه، نجمه بنائیان بروچنی در بخش فارسی از آذربایجان غربی، معین شاهویسی در بخش کردی از اسلام آباد ، یزدان بابایی در بخش فارسی از صحنه، فرشته نویدی در بخش کردی از باینگان ، رضا جمشیدی در بخش کردی از سرپل ذهاب، پریوش ملکشاهیان در بخش کردی از کرمانشاه و حسین خزائی در بخش فارسی از صحنه از شاعرانی بودند که در این جشنوارهاشعار خود را در این جشنواره در سالن اجرا کردند.

هیئت داوران این جشنواره دکتر عبدالرضا رادفر، امین شیرزادی و علیرضا حکمتی بودند که در بخش کردی هیئت داوران امتیازهای کسب شده از شاعران را برای دریافت مقام اول این جشنواره به حد نصاب ندانسته و به همین دلیل در این بخش برای مقام اول کسی را معرفی نکرده و برای مقام دوم ؛ رضا جمشیدی از کرمانشاه، و مقام سوم معین شاهویسی از اسلام آباد غرب را معرفی کردند.

در این بخش نیز آقای هادی سپنجی ، کیومرث محمدی و فرشته نویدی را به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

مقام اول این جشنواره نیز در بخش فارسی آقای یزدان بابایی از صحنه، مقام دوم آقای حسین خزایی از صحنه و مقام سوم را پریوش ملکشاهیان از کرمانشاه کسب کردند.

و در این بخش نیز خانم نجمه بنائیان بروجنی از آذربایجان غربی نیز شایسته تقدیر و همچنین وحید طلعت از آذربایجان غربی و مصطفی توفیقی از ایلام نیز که حضور نداشت شایسته تقدیر معرفی شدند.

شعر مقاومت 1 سرهنگ بهشتی راد شعر مقاومت 18 شعر مقاومت 17 شعر مقاومت 16 شعر مقاومت 29 شعر مقاومت 31 شعر مقاومت 32 شعر مقاومت 10 شعر مقاومت 13 شعر مقاومت 25 جشنواره شعر مقاومت پاوه شعر مقاومت 7 شعر مقاومت 5 شعر مقاومت 14 شعر مقاومت 15 شعر مقاومت 19 شعر مقاومت 9 شعر مقاومت 4 شعر مقاومت 6 شعر مقاومت 8 جشنواره شعر مقاومت پاوه شعر مقاومت 3 شعر مقاومت 23 شعر مقاومت 27 شعر مقاومت 26 شعر مقاومت 24 شعر مقاومت 30 شعر مقاومت 34 81849552-70321651

شعر مقاومت 33 جشنواره شعر مقاومت پاوه