پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:26

حضور فعالان فرهنگی ادبی پاوه در همایش “بررسی ادبیات کودکان کورد” در جوانرود

حضور فعالان فرهنگی ادبی پاوه در همایش “بررسی ادبیات کودکان کورد” در جوانرود

به گزارش سلام پاوه : جمعی از فعالان فرهنگی ادبی پاوه در همایش بررسی ادبیات کودکان کورد (ئەدەبی مناڵانی کورد) در جوانرود شرکت کردند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : ساعت 20 پنجشنبه 28 آبانماه همایشی فرهنگی ادبی تحت عنوان بررسی ادبیات کودکان کورد (ئەدەبی مناڵانی کورد) با همت دو تشکل فرهنگی ادبی (انجمن ادبی […]

به گزارش سلام پاوه : جمعی از فعالان فرهنگی ادبی پاوه در همایش بررسی ادبیات کودکان کورد (ئەدەبی مناڵانی کورد) در جوانرود شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : ساعت 20 پنجشنبه 28 آبانماه همایشی فرهنگی ادبی تحت عنوان بررسی ادبیات کودکان کورد (ئەدەبی مناڵانی کورد) با همت دو تشکل فرهنگی ادبی (انجمن ادبی خانای قبادی و موسسه ی  فرهنگی چراغ اندیشه “چرای هزر”) و حضور فعالان فرهنگی ادبی بویژه  فعالان ادبیات کودکان شهرهای جوانرود، پاوه، روانسر و شماری از علاقمندان ادبیات کودک شهر جوانرود حضور داشتند ، برگزار شد. در ‌‌آغاز مجری برنامه ضمن خوش ‌‌آمد گویی به حضار و بویژه مهمانان پاوه و روانسر با اشاره به وضعیت ادبیات کودکان کورد بخشهای مختلف همایش را در چهار قسمت شعرخوانی، ارائە ی مقاله، ریپورتاژ و پانل اعلان کرد.مانیا یعقوبی

در بخش نخست، ابتدا دخترک زیبای جوانرودی مانیا یعقوبی با دکلمه ای از اشعار کودکانه ی کوردی راجع به “آلان” گرمی خاصی به همایش بخشید. بعد از ان آقای حسین محمدی دو قطعه شعر را خواند.

در ادامه آقای داود غفاری (ئارۆ) شاعر و فعال ادبیات کودکان از پاوه، ضمن سخنان کوتاهی پیرامون وضعیت ادبیات کودکان کوردستان چندین قطعه از اشعارش را به دیالکت هه ورامی خواند که مورد توجه حضار قرار گرفت. آقایان کیومرث محمدی از روانسر، عبدالله جمشیدی(لێوە) و بهرام صالحی از جوانرود دیگر شاعرانی  بودند که شعرهایشان را خواندند.

در بخش دوم، هر یک از نویسنده ی فعال کودکان کاک جبار شافعی زاده با ارائه ی مقاله ای تحت عنوان مبانی فلسفی ادبیات کودکان  و دکتر هیوا محمدی به ارائه ی بحثی پیرامون بنیانهای عصب شناسی و نقش مطالعه در خلاقیت و تفکر و تخیل ادبیات کودکان پرداختند. در ادامه، کاک عدنان مرادی شاعر و نویسنده ی کتاب کوردی کودکان از پاوە ، طی سخنانی به مسائل و مشکلات پیش پای شاعران و نویسندگان کورد در زمینه ی چاپ و انتشار آثار خود پرداخته و عدم استقبال مردم از کتاب کوردی کودکان را مورد انتقاد قرار داده و با اذعان به اینکه هر جامعه ای باید از پرورش کودکانش آغاز کند گفت؛ متاسفانه در میان ما کوردها به این مهم نگریسته نمی شود.

در بخش سوم ، طی ریپورتاژی تصویری ضمن تقدیر از گروه موسیقی دیلان به سرپرستی ناصر کریمی ، فعالیتهای گروه موسیقی دیلان در ضمینه ی پرداختن به دکتر محمد خانیکارهای کودکان به سمع و نظر حضار رسید.

بخش پایانی همایش، پانل ویژەی ادبیات کودکان کورد بود از آقایان دکتر محی الدین محمدخانی، عبدالناصر احمدی و فریدون میراحمدی با اجرای کاک عثمان نوری. در ابتدای پانل کاک عثمان ضمن اشارەای مختصر بە وضعیت ادبیات کودکان کورد ، هدف از برگزاری این پانل را بررسی وضعیت ادبیات کودکان دانست و ابراز امیدواری کرد کە این همایش سرآغاز برنامەهای اینچنینی در آیندە باشد. پس از آن آقای محمدخانی با پرداختن بە موضوع ادبیات کودکان و رشد تفکر و تخیل در کودکان، از والدین و فعالان ادب کودکان خواست کە با در نظر گرفتن روحیات و روان کودکان، آنان را بهتر درک کنند. آقای احمدی با موضوع ارتباط کودکان با موسیقی و انیمیشن، بە تشریح کارهای گروە موسیقی و انیمیشن دیلان پرداخت. در ادامەی پانل کاک فریدون بە عنوان یک شاعر ، بە ویژگیهای ادبیات کودکان از منظر خود پرداخت. قسمت آخر پانل بە سوال و دیدگاە انتقادی حضار از پانل اختصاص داشت کە فعالان فرهنگی پاوە هم نقش اساسی در طرح سوال و نگاە انتقادی بە بحثهای ارائە شدە ی پانل داشتند.

قابل ذکر است آقایان فرشید شریفی، نادر نقشبندی، پرویز بابایی، نعمت رحمانی، عدنان مرادی، داود غفاری و کیهان عزیزی فعالان فرهنگی ادبی پاوه حاضر در همایش  بودند که از جانب انجمن ادبی خانای قبادی و موسسه ی فرهنگی چراغ اندیشه از آنان دعوت به عمل آمد.
این همایش، پس از ۳ ساعت، با بدرقەی میهمانان بە پایان رسید.

21 20 24 25 34 122 23 22 14 15 16 17 18 13 انجمن ادبی هرمان 3.

2 پاسخ برای “حضور فعالان فرهنگی ادبی پاوه در همایش “بررسی ادبیات کودکان کورد” در جوانرود

  • ناشناس در تاریخ آبان 30, 1394 گفت:

    باتشکر و سپاس از این فعالان فرهنگی ادبی.

  • تا هەنان در تاریخ آبان 30, 1394 گفت:

    سلام بە این بزرگواران، این اساتید عزیز،
    اینان کە مایەی مباهات و سربلندی شهر و دیارمان هستند.
    از دور بر دستان قلم و اندیشە ی جاودانتان بوسە میزنم و بر این شهر می بالم کە سخاوت و فداکاریتان را ارج می نهد.
    بژین خۆشەویستانی خەڵک و وڵات.