پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:46

حمله تروریستی به پاریس هشداری جدی به جهان/ دکتر نورالدین یوسفی

حمله تروریستی به پاریس هشداری جدی به جهان/ دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه در تحلیل های سیاسی و نظامی ظهور پدیده ای به نام داعش  یکی از اصلی ترین مباحث مطرح می باشد. دولت اسلامی عراق و شام (داعش) سازمانی چند لایه است که شناخت و تحلیل آن کار آسانی نیست. لایه های سیاسی، نظامی و اعتقادی (ایدئولوژیک) آن چنان در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه در تحلیل های سیاسی و نظامی ظهور پدیده ای به نام داعش  یکی از اصلی ترین مباحث مطرح می باشد. دولت اسلامی عراق و شام (داعش) سازمانی چند لایه است که شناخت و تحلیل آن کار آسانی نیست. لایه های سیاسی، نظامی و اعتقادی (ایدئولوژیک) آن چنان در هم تنیده شده اند که مقایسه داعش با گروه های مشابه را که قبلا علیه حکومت های مرکزی یا قدرت های بین المللی قیام می کرده اند غیر ممکن می سازد. دکتر نورالدین یوسفی

استفاده داعش از فضای مجازی برای جذب نیرو و تبلیغات در سراسر جهان بی سابقه است. شیوه های جنگی و رفتار با اسراء و مردمان مناطقی که به تصرفشان در می آید در جهان مدرن مشابهی ندارد و مخصوص این سازمان است. استفاده از بمب گذاران انتحاری یا جنگجویانی که در شرایط بحرانی مایل به فرار از صحنه نبرد نیستند خاص داعش است.

اما در مورد خاستگاه فکری و عقیدتی این سازمان باید به چند دهه قبل برگشت و گروه های جهادی محلی در کشورهای مختلف را تحلیل نمود. از حدود سی سال پیش که گروه های چریکی محلی در کشورهای مختلف، که وجه مشترکشان اسلامی و جهادی بودن بود،  با پول و منابع مالی اسامه بن لادن به صورت یک مجموعه مرتبط در آمدند سازمان القاعده شکل گرفت و این گروه ها با واسطه تحت رهبری اسامه بن لادن در آمدند. پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله آمریکا به افغانستان و متلاشی شدن سازمان اصلی،  القاعده به شاخه های مختلفی تقسیم گردید که از جمله آنها می توان به شاخه های عراق، یمن، سوریه و سومالی اشاره نمود. شاخه عراق در سال ۱۳۹۳ از القاعده جدا گردید و با دستاوردهایی که در عراق و سوریه داشت خود را دولت اسلامی عراق و شام نامید که با اعلام خلافت ابوبکر البغدادی خواستار بیعت گروه های دیگر با او و تشکیل خلافت اسلامی گردید که برخی گروه های جهادی این دعوت را پذیرفتند و برخی دیگر عملا در مقابل آن قرار گرفتند.

البته این تنها یک جنبه از تحلیل ممکن است و تحلیلگران دیگری کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای را در شکل گیری داعش دخیل می دانند و هر کشور ، دیگری را متهم به حمایت از آن می نماید که مجال و تخصص بیشتری را می طلبد. اما آنچه که مسلم است خاستگاه و انگیزه ایجاد داعش هرچه بوده باشد امروزه این سازمان به عنوان یک موضوع مهم و چالش برانگیز مطرح است و درگیریهای منبعث از وجود آن خاور میانه را به خاک و خون کشیده است و اسلام را به عنوان منشاء ترور در جهان معرفی نموده است.

با قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه و عدم توان ارتش های این کشورها با آن یک ائتلاف  بین المللی علیه این سازمان شکل گرفته که در نوع خود بی سابقه بوده است از این نظر که کشورهایی که دارای منافع ملی متضاد هستند در این ائتلاف کنار هم قرار گرفته اند واین ناشی از خطر بالقوه ای است که داعش می تواند علیه امنیت جهانی بوجود آورد. در این میان نقش نیروهای پیشمرگ و جنگجویان کرد در سوریه و عراق بسیار قابل توجه بوده است و توانستند داعش را در مناطق کردنشین، بخصوص کوبانی، دچار شکست نمایند و موجب توجه جهانیان به رشادت های زنان و مردان کرد در دفاع از سرزمین خود، گردید.

در واقعه تلخ و تروریستی پاریس که همانند هر اقدام تروریستی دیگری منفور و محکوم است بار دیگر معلوم گردید که امنیت جهانی امروزه به هم وابسته است و اگر منطقه ای از جهان دچار تنش و نا آرامی گردد دیگر مناطق نیز امن نخواهند بود و هر لحظه ممکن است آماج حمله و خشونت واقع شوند. لازم است تحلیلگران و صاحب نظران مسائل استراتژیک به بررسی دقیق منشاء و انگیزه های بروز خشونت در مناطق مختلف جهان بپردازند و بررسی کنند چه عواملی باعث ادامه حیات چنین گروه هایی می شود، چه چیز باعث می شود که انسان از جان خود بگذرد و دست به حمله انتحاری بزند و جان خود و دیگران برایش اهمیتی نداشته باشد؟ اکنون عکس العمل فرانسویان در آتش زدن مساجد و برخورد با مسلمانان نشانه شومی از گسترده تر شدن خشونت در جهان و شدت گرفتن اختلافات مذهبی است که می تواند منجر به جنگ جهانی دیگری گردد. بر زمامداران جهان واجب است که چاره ای فوری بیندیشند و این راه حل ممکن است لزوما نظامی نباشد! علمای اسلامی باید در صدد دفاع از خدشه دار شدن هویت اسلامی و معرفی آن به عنوان دین خشونت برآیند و دامن اسلام را از اتهام ترور مبرا کنند!

2 پاسخ برای “حمله تروریستی به پاریس هشداری جدی به جهان/ دکتر نورالدین یوسفی

  • رستم در تاریخ آبان 25, 1394 گفت:

    با سلام
    تحلیل بسیار ساده ای بود از وضعیت داعش!
    هرچند که به انگیزه نگارنده محترم در این ایام سال کاری ندارم اما از شخصیتهای دانشگاهی انتظار تحلیل های کارشناسانه می رود تحلیل هایی که به خوبی مسئله را ارزیابی و مورد بحث قرار دهند.

    • اسفندیار در تاریخ آذر 4, 1394 گفت:

      این مطلب را قبلا در سایت دکتر یوسفی هم دیده بودم انصافا بطور خلاصه و به زبان ساده مطلب را مفید بیان بیان کرده و مطلبی که در قالب یک یاداشت باشد نیاز به پیچیدگی ندارد! البته نظر شما هم اقای رستم چندان بدون جهت گیری به نظر نمی رسد!