ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:08

دیدار فعالان فرهنگی پاوه با خانواده ی شاعر و نویسنده ی فقید کرد ماموستا هاوار…..

دیدار فعالان فرهنگی پاوه با خانواده ی شاعر و نویسنده ی فقید کرد ماموستا هاوار…..

به گزارش سلام پاوه :جمعی از فعالان فرهنگی پاوه، با خانواده ی شاعر و نویسنده ی سرشناس دیارمان، مرحوم محمد یوسف رسول آبادی متخلص به “هاوار” دیدار کردند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : جمعی از اهالی فرهنگ و ادب پاوه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره ی مرحوم استاد رسول آبادي رأس ساعت 8:30 […]

به گزارش سلام پاوه :جمعی از فعالان فرهنگی پاوه، با خانواده ی شاعر و نویسنده ی سرشناس دیارمان، مرحوم محمد یوسف رسول آبادی متخلص به “هاوار” دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : جمعی از اهالی فرهنگ و ادب پاوه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره ی مرحوم استاد رسول آبادي رأس ساعت 8:30 سه شنبهدیدار با خانواده رسول آبادی شب 19/آبان/1394 در منزل مسکونی ماموستا هاوار، با خانواده ی(همسر و فرزندان و برادر خانم) این شاعر و نویسنده ی کرد دیدار و گفتگو کردند که مورد استقبال گرم آنان قرار گرفتند.

در این دیدار، كه از سلسله ديدارهاي فرهنگي اين فعالان مي باشد، در سه بخش سخنرانی، شعر و خاطره، تشکر و قدردانی خانوادە،دیدار خود را بە پایان بردند.

در بخش اول هر یک از فعالان فرهنگی ادبی آقایان: نعمت رحمانی، جمال جباری، کیهان عزیزی، صباح جباری، داود غفاری و نادر نقشبندی با ایراد سخنانی کوتاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی ماموستا یوسف رسول آبادی و ذکر خاطراتی از حیات فرهنگی ادبی ایشان، به جنبه های زندگی شخصیتی، فرهنگی، ادبی و اجتماعی نامبرده پرداخته و از ایشان به عنوان معدود شخصیت فرهنگی، ادبی و اجتماعی منطقه ی هه ورامان در آن دوره یاد کردند.

شخصیتی که طی چهار دهه حضور فعال و تاثیر گذارشان در عرصه های فرهنگی، ادبی، اجتماعی، توانستند از چنان شهرت و آوازه ای برخوردار شوند که مورد احترام و اعتماد همگان واقع شوند. آنان با اذعان به اینکه ايشان، معلمی دلسوز و فداکار، شاعر و نویسنده ای توانمند بود، در عين حال بعنوان استاد زبان کردی و نقش تعیین کننده ای در احیا هویت کردی و آشنایی جوانان و نوجوانان این سامان به فرهنگ و زبان و ادبیات کردی داشته و در کوران سختیها و نابسامانیها، در سنگر حفاظت از هویت و فرهنگ کردستان ، رنجها کشید و درست ثمره ی زحمتهای بی دریغ خود را [ که همانا پروردن نسلی از شاگردان و کسانی بود که در فقدانش، همان راهی را رفتند که استاد در اندیشه داشتند] از نزدیک مشاهده کرد.

آنان ضمن اشاره به گزیده ی چاپ شده ی اشعار ماموستا هاوار توسط کاک هادی سپنجی، ابراز امیدواری كردند که غنیمتی دست دهد دیگر آثار نغز و پربار ماموستا دیدار با خانواده رسول آبادی هاوار چاپ شده و در اختیار علاقمندان فرهنگ و زبان ادب قرار گیرد.

این فعالان فرهنگی و ادبی همچنین با اذعان به اینکه مرگ نابهنگام این شاعر و نویسنده ی بزرگ، باعث خسارت جبران ناپذیر شد و کردستان و بويژه منطقه ی هەورامان، یکی از بهترین فرزندان خود را از دست داد؛ با این وصف یاد و خاطره و اندیشه اش همواره روزگار، در ذهنها و خاطر فرهنگ دوستان و نسلهای سرزمینش جاری خواهد بود .

آنان همچنین، با اشاره به اینکه بخشی از موفقیت ماموستا هاوار، مدیون فداکاری، گذشت و زحمات دلسوزانه ی همسر مهربان و فداکارشان بوده، این کار سترگ را ستایش کرده و ضمن تقدیر فراوان از آن بانوي فداكار و باوفا، از او بعنوان الگویی زیبا و قابل تحسین یاد کردند.

در بخش دیگری از این دیدار، هر یک از شاعران آقایان: عدنان مرادی، پرویز بابایی و مختار هدایتی ضمن خاطرات و سخنان خود راجع بە کاک یوسف، همچنین علاوه بر قرائت اشعاری از دیوان ماموستا، اشعار خود را هم که در سوگ استاد سروده بودند خواندند و سوگی خاص بە جلسە بخشیدند.

آنها خاطرنشان کردند که در محضر استاد درسها آموخته اند، برای همین قدردان زحمت هاي ایشانند.

در بخش پایانی این دیدار، بانو مهناز رسول آبادي،( نقشبندی ) به نیابت از خود و فرزندان و خانواده ی رسول آبادی، ضمن ابراز مسرت و خوشحالی از حضور قدرشناسانه ی این فعالان، مراتب تشکرشان را ابراز داشته و اظهار داشتند برای ما، خانواده ی رسول آبادی، افتخار بزرگی است که شاگردان یوسف، راه ماموستاشان، رفته و در راه رشد و اعتلای فرهنگ و ادب کردی و بویژه منطقه ی هه ورامان، دلسوزانه در تلاشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه، متاسفانه خدمتگزاران واقعی و شخصیتهای فرهنگی این سامان، همیشه مورد بی مهریها و ناملایمات بوده اند ، ابراز امیدواری کردند اقلا مردم قدردان زحمات این بزرگان باشند چرا که اینان، تاریخ سازان و فرهنگ سازان ملتهاشان بوده و هستند. همچنین کاک سیروس صمیمانە از حاظران تشکر و قدردانی نمود.

این دیدار فرهنگی و صمیمی بعد از ۲ ساعت پایان یافت.
لازم به یادآوریست این استاد فرزانه در تاریخ 11 آبان 1387 دار فانی را وداع گفت .

دیدار با خانواده رسول آبادی

یوسف رسول آبادی

دیدار با خانواده رسول آبادی

یوسف رسول آبادی

12 پاسخ برای “دیدار فعالان فرهنگی پاوه با خانواده ی شاعر و نویسنده ی فقید کرد ماموستا هاوار…..

  • Parviz babae در تاریخ آبان 29, 1394 گفت:

    با عرض سلام خدمت همه دوستان و خسته نباشبد به زحمت کشان سایت سلام پاوه
    خواهشمندم جهت رفع هر گونه شبهه ای و درست نشدن سوتفاهم
    سرتیتر خبر را اصلاح فرمایبد

    • فرهاد صالحي در تاریخ آبان 29, 1394 گفت:

      با سلام خدمت شما کاک پرویز گرامی هر چند عده ای مریض احوال از هیچ هم جریان می سازند به احترام مجموعه شما اصلاح شد.

  • واقعيت در تاریخ آبان 23, 1394 گفت:

    سلام جناب آقاي ناشناس ادبيات و مقوله هاي ديگر فرهنگي چراغ راهنما و وسيله هاي رسيدن به فكر روشن و تعقل و روشنفكري است فكر روشن محصول كار و فعاليت فرهنگي است تضاد با روشنفكري و تعقل دليلي علمي ،منطقي و فرهنگي نيست شايد شما آنرا از ديدگاه خود نقطه قوت مي بينيد!!!

    • کسی در این شهر در تاریخ آبان 23, 1394 گفت:

      به عنوان یک بی طرف از شما جناب واقعیت میپرسم:
      روشنفکری را چه میدانید؟ یا بهتر است بپرسم روشنفکری را در چه میدانید؟!
      بگذار نظر خودم را هم بنویسم:
      روشنفکری در هماهنگ بودن با عده ای دیگر نیست! (امیدوارم گرفته باشی که چه عرض کردم!)
      به گمان من آن روشنفکری، پشیزی نمی ارزد و باز به گمان من، خوشا تاریکفری! (اگر این نوع هماهنگی را بدون دیدگاه عمیق و بدون اصول و پرنسیپی ارزیابی کرده باشید!)

  • ناشناس در تاریخ آبان 22, 1394 گفت:

    با درود بر روان کاک یوسف رسول آبادی این معلم دلسوز که با تربیت چنین شاگردانی هنوز بر جامعه تاثیر دارد.
    با سپاس فراوان از سایت سلام پاوه.
    فقط یک نکته: من در زمان این عزیزان در بعضی از جلسات انجمن بوده ام، در صداقت و تواناییشان شک ندارم، آنها در تاریخ انجمن ادبی با افراد زیادی کار کرده اند و کنار آمده اند؛ که این نکته جای بسی تامل دارد. التبه این کنار آمدن همواره به یک شرط بوده و آن اینکه با آرمان، موضع ، فکر ، منش و رویکرد روشنفکری آنها در تضاد نباشد.

  • پاوه در تاریخ آبان 21, 1394 گفت:

    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده ان است که نامش به نکویی نبرند خدایش بیامرزد

  • کامران در تاریخ آبان 21, 1394 گفت:

    خداوند آقای یوسف رسول آبادی را رحمت کنه

  • بیژه ن(تومارگه ی نیشتمان) در تاریخ آبان 21, 1394 گفت:

    بسیارخوشحال شدم که یکباردیگراین بزرگواران که به جرأت میتوانم بگویم ازنوابغ کوردستان میباشندرادرکنارهم دیدم این افرادخدمات زیادی درضمینه زبان وادبیات کوردی چه هه ورامی وچه سورانی انجام داده اندودراین سالهامشقات وسختی زیادی رامتحمل شده اندکسانی که موجب ازارواذیت این بزرگواران شده اندمطمئن باشندیک روزی تاوان ان راپس خواهنددادمن هم به نوبه خودم یاداستادمحمدیوسف رسول ابادی راگرامی میدارم وازسایت سلام پاوه به خاطراین گزارش بسیارتشکرمیکنم

  • پیرمرد در تاریخ آبان 20, 1394 گفت:

    البته قصد نظر دادن ندارم وبه روح پاک کاک یوسف عزیز درود می فرستم اما شک نکنید بوی تفرقه وجدایی به مشام می خورد می گویید نه منتظر بمانید بعد مفصلا برایتان خواهم نوشت!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • کسی در این شهر در تاریخ آبان 21, 1394 گفت:

      جناب پیرمرد!
      یا پیری زود رس گرفته اید، یا پیری واقعی گریبان شما را گرفته است!
      خیلی دوری از ماجرا.
      به هر حال من هم یاد استاد گرانقدر را گرامی داشته و از سایت سلام پاوه جهت انعکاس این خبر سپاسگزارم.

      • پیرمرد در تاریخ آبان 22, 1394 گفت:

        چرا ؟؟؟؟؟؟؟ بقول معروف شب دراز است

        • کسی در این شهر در تاریخ آبان 22, 1394 گفت:

          منظورم این بود این اتفاقی که شما فکر میکنید، روزی خواهد افتاد؛ سالهاست که افتاده است!
          شمار زیادی از افراد حاضر در این محفل، موضعشان را زمانهاااااای زیااااادی است که روشن کرده اند و من به نوبه خود، دورادور با آنها موافقم.
          آنانکه برای مشتی دینار و خودنمایی کاذب، با اندک سواد معیوبشان، در حال تخریب این جواناند، راه به جایی نبرده اند و نخواهند برد.
          هم شما میدانید. هم من.
          پس تصور میکنم که نوشتن داستانمان را به تعویق بیاندازیم، بهتر است. زمان همه چیز را روشن خواهد کرد و مردم خردمندمان خود، سره را از ناسره سوا خواهند نمود.
          متشکرم.