ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:39

با پیام دین و زبان شعر به جنگ آسیب های فرهنگی برویم / دکتر محمودی

با پیام دین و زبان شعر به جنگ آسیب های فرهنگی برویم / دکتر محمودی

به گزارش سلام پاوه : دکتر هدایت محمودی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه در مراسم گرامیداشت روز فرهنگ عمومی و پاسداشت یاد و خاطره روحانی و شاعر نامی هورامان شادروان ماموستا هیاس غریبی به ایراد سخنانی پرداخت که به شرح ذیل است : بخش اول، نقش دین در فرهنگ عمومی : هر […]

به گزارش سلام پاوه : دکتر هدایت محمودی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه در مراسم گرامیداشت روز فرهنگ عمومی و پاسداشت یاد و خاطره روحانی و شاعر نامی هورامان شادروان ماموستا هیاس غریبی به ایراد سخنانی پرداخت که به شرح ذیل است :

بخش اول، نقش دین در فرهنگ عمومی : هر زمان که نامی از دین می آید ناخودآگاه ضمیر آدمی متوجه خداوند می شود . در طول قرون و اعصار گذشته انسان دکتر محمودیهمواره نیازمند توسل و تکیه به یک ذات و قدرت فرانسانی و فرا زمینی بوده است و خوشا به سعادت آنان که خدایشان ذات احدیت بوده است .

انسان در گذشته خدایان متفاوتی را از ستاره و خورشید و آب و خاک و ….می پرستیده و پیامبران الهی از جمله پیامبران صاحب کتاب نوع بشر را به پرستش خدایی یکتا و بی همتا دعوت کردند و نهایتا” دین مبین اسلام و رسول الله (ص) همگان را به پرستش الله احد دعوت نمودند . فلسفه وجودی تمامی ادیان الهی دعوت انسان به یکتا پرستی بوده که ثمره آن سعادت نوع بشر می باشد .

اما یکی از دستورات الهی در همه ادیان از جمله اسلام عزیز دستور به صدق در عقیده و گفتار بوده است .اگر حضرت محمد(ص) می فرمایند : “المسلمُ مَن سَلِمَ المسلمونَ مِن لسانه ویدهِ ” برگرفته از آیه ۲۴ سوره ابراهیم است که خدای متعال می فرمایند” الَم ترکیفَ ضربَُ اللهُ مثلاً‌ کلمهً طیبهً کشجرهٍ طیبه ٍ اصلُها ثابتٌ و فرعها فی السماء”. خدای متعال در این آیه کلمه طیبه یعنی صدق در عقیده و گفتار را مانند درخت استواری می دانند که ریشه آن استوار و شاخه هایش در آسمان اند .

روایت می شود که ریشه این درخت پیامبر اکرم (ص)،شاخه هایش آل و خاندان پیامبر، برگهایش پیروان ویاران رسول الله (ص) و میوه های آن آثار ادبا ، علما و شعرای اسلامی و در یک کلام تمدن عظیم اسلامی است . اما عقیده و کلام سُست و بی پایه و اساس همچون درخت ناپاکی است که به قول این جمله عربی پا در هواست :” لِلحِقِ دولهٌ و لِلباطلِ جولهٌ ” حق استوار و باطل پا در هواست. و در ادامه سوره ابراهیم مؤمنان واقعی را دارای کلمه طیبه دانسته و آنها را از جمله در آیه سی سوره سجده وعده بهشت می دهد و صاحبان کلمه خبیثه را در همان سوره ابراهیم ” وعدهٌ دارَ البَوار” یا جهنم سوزان می دهد. آیه به آیه قرآن کریم آدمی را دعوت به صدق در کلام و عقیده می نماید و امروز بار سنگین این مسئولیت بر عهده روحانیون عزیز است که به نوعی تریبون و سخنگوی این دین مبین هستند و از سوی دیگر شعرا و ادبای عزیز نیز که دارای قلم و کلام در جامعه اند باید این مسئولیت خطیر را به نحو احسن پاس بدارند و مروج آن باشند .

بخش دوم : زمانی استاد خط میخی ما در اولین روز ترم اول دانشگاه دو کلمه اهورامزدا و دوش یارا را برای دانشجویان نوشتند : که معنی آنها خدای یکتا در دین زرتشت و سال بد بود و اضافه نمودند که در بیشتر متون دینی ایران پیش از اسلام از سال بد به اهورامزدا پناه برده اند و سال بد سالی است که در آن باران نبارد . اما امروز بزرگترین چالش امنیتی جهان خشکسالی است که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود شاید نابودی نوع بشر در آینده ای بسیار نزدیک محتمل باشد .

اما یکی از دلایل عمده این پدیده عدم فرهنگ سازی در نحوه مصرف صحیح آب و احترام به نعمات تجدیدناپذیر خدادادی است . برای تبیین بهتر فاجعه توجه شما را به دکتر محمودیآماری کوتاه جلب می نمایم : از ده کشور درگیر خشونت در جهان ۶ کشور سومالی ، سودان ، عراق ، سوریه ، پاکستان و نیجر مستقیما” درگیر خشکسالی هستند .چهار کشور تاریخی خاورمیانه اسلامی یعنی ایران، عراق ، سوریه و ترکیه هفتاد درصد منابع آب زیر زمینی خود را در طول سی سال گذشته پمپاژ و مصرف نموده اند . بیست و پنج میلیارد متر مکعب در طول هفت سال از منابع سفره های زیر زمینی آب در ایران مصرف شده است یعنی معادل ۷۵ درصد منابع ذخیره زیر زمینی آب این سرزمین که اگر آن را در پشت ۶۴۷ سد موجود ایران رها کنیم همه سد ها را پر آب می نماید و این هشدار بسیار جدی برای همه ما از جمله سیاستگزاران فرهنگی این سرزمین و از جمله شما مخاطبان عزیز امروز این برنامه است .

پس روحانی و شاعر باید دست به دست هم دهیم تا به آسیب ” تأخیر فرهنگی ” دچار نشده و با فرهنگ سازی در حرمت نهادن به این عامل حیات و بقا ء در حفظ آن به ویژه در هورامان بکوشیم .

بخش سوم : قسمت پایانی سخنم یادی است از گل خوشبوی گلستان ادب و فرهنگ هورامان که اندوه رفتنش دردی است جانکاه برای دین و ادبیات هورامان . اگر خزان عمر فرا نمی رسید چه بسا ماموستا هیاس غریبی می توانست تبدیل به بزرگانی چون ملا خضر رواری ، ملا عبداله مردوخی و حتی مولوی ثانی شود . آنچکه در زندگی مرحوم ماموستا هیاس قابل توجه است اهتمام ایشان به تحصیل و تهذیب علی رغم مسائل و مشکلات مادی است .

ایشان در طی تحصیل در مکتب دین و شرع به زعم خودشان بزرگترین اتفاق زندگی شان را رقم زدند و می گفتند: حضور در حجره و تحصیل قرآن کریم و شرع دین مبین بر تعالی روح وغنای شعرم افزود. اما آنچه تسلای روح شان در طی دوران سخت تحصیل و زندگی بود یاد آوری این حدیث نبوی بود که می فرمایند : “الفقرُ فخری” و به واقع فقر و قناعت افتخاری برای ایشان و مایه امید به ادامه راه دشوار تحصیل و دینداری بود . فقر عزتمندانه و ایثار مال و جان همیشه افتخار روحانیون واقعی دین اسلام در طول تاریخ بوده است و این واقعیت را حضرت امام (ره ) در این بیت شعر به زیبایی تفسیر نموده اند:فقر فخر است اگر فارغ از عالم باشد آنکه از خویش گذر کرد چه اش کم باشد . صاحبان مال و مکنت دنیوی باید بدانند که زر و زور و دلار و دینار را برای هیچکس بقایی نیست و آنچه می ماند انفاق به نفع عامه از جمله کمک به روحانیون و طلاب علوم دینی در جهت آموزش و ترویج آیین اسلام است و سعادت واقعی در به جای نهادن باقیات الصالحات است. امید دارم خدای متعال به همه ما توفیق خدمت بی منت و فرهنگ سازی در جهت برآوردن این آرزوی ماموستا غریبی را که در دو بیت زیر عنوان می نمایند عطا بفرماید :

با خه وان ئارو که ته ژنه ئاونا په رسه په یم حه تا سوزه گیواونا
وه رنه سه بای رو پیری ئاما توش چه فایده دارو ئاو دارای وه پوش

ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمن و لا تجعل فی قلوبنا غلا” للذین آمنو ربنا انک رءُفٌ رحیم .(حشر آیه ۱۰ )

مراسم هیاس غریبی

یک پاسخ برای “با پیام دین و زبان شعر به جنگ آسیب های فرهنگی برویم / دکتر محمودی

  • رستم در تاریخ آبان 18, 1394 گفت:

    ریاست محترم اداره ارشاد و دیگر مسولین و انجمن های فعال فرهنگی
    ضمن سلام
    لطفاً به فکر ساخت یک سالن بزرگ و مجهز، یا آمفی تئاتر مناسب جهت برپایی همایشها و مراسمات این چنینی باشید.