ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:47

یاد خوبان ،یادی از ماموستا هیاس غریبی / ابراهیم یوسفی

یاد خوبان ،یادی از ماموستا هیاس غریبی / ابراهیم یوسفی

گرچه از هرماتمی خیزد غمی فرق دارد ماتمی با ماتمی لاجرم در مرگ مردان بزرگ باید گفت :ای دریغا عالمی در پاییز غمین و ماتمین ۱۳۹۴ مرگ شاعر و ادیب جوان ,دل سوخته وطن و اهل علم و عرفان ماموستا هیاس غریبی دل فرهنگ دوستان و اهل فضل و هنر را بدرد آورد ,آنانکه ارزش […]

گرچه از هرماتمی خیزد غمی فرق دارد ماتمی با ماتمی
لاجرم در مرگ مردان بزرگ باید گفت :ای دریغا عالمی

در پاییز غمین و ماتمین ۱۳۹۴ مرگ شاعر و ادیب جوان ,دل سوخته وطن و اهل علم و عرفان ماموستا هیاس غریبی دل فرهنگ دوستان و اهل فضل و هنر را بدرد آوردابراهیم یوسفی ,آنانکه ارزش وجود انسانهای وارسته و فرهنگ ساز و تاثیر گذار را میدانند و فقدان آنان را ضایعه جبران ناپذیر برای قوم و اجتماع میدانند . اشعار پر مغز و روح کلمات و تاثیر الفاظ در کنار لحن زیبا و چهره معصوم و محجوب نشان از شخصیتی را میداد که آینده ای بسیار روشن در آسمان شعر و ادب هورامان خواهد داشت . آنانکه این شخصیت کاریزما را میشناختند وبه سجایای اخلاقی و زوایای تبحر علمی و ادبی وی واقف بودند این گنجینه و سرمایه ادبی هورامان را پشتوانه بزرگ برای آینده آن میدانستند که با رضایت به مشیت و حکمت الهی و تمکین به تقدیر لا متغیرش چهره در نقاب خاک لحد کشید .

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

هیاس را از زمانی میشناختم که دانش آموزی بود ابتدایی ودر همایشی آیینی در “هورامان تخت” اشعاری را قرائت که تحسین همگان را برانگیخت که مشکلات شهرو وطن خود را به بهترین وجه به نظم ونثر کشیده بود . شخصیتی به صورت طفل و به سیرت و کمال ,عاقل .

ماموستا هیاس از اعجاز کلمات و روح معانی عبارات به بهترین نحوه ممکن بهره می برد و آنچه را که هم قطاران به سختی می فهمیدند ! به آسانی درک و تحلیل ادبی میکرد .و این نه از دید اغراق و زیاده گوئی که از نگاهی مححقانه بر احوال و شعور و اشعار بجای مانده قابل اثبات و ادعا است .

در عنفوان جوانی اتمام نمودن دروس حوزوی , دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات پارسی ,ویرایش متون ادبی و مشارکت در چاپ کتب ادبی ,سرودن هزاران بیت شعر و نثرو متن ادبی و وعظ و خطبه و امامت و جماعت و انگیزه ای بسیار در این راه , شاهدی بر ادعای گفته شده است .

به هر روی و به هر احساسی این ضایعات و فقدان انسانهای بزرگ و تاثیر گذار خود درس های بزرگی دارد که بزرگ منشی و بزرگ مردی و جاودانگی نام و اعتبار همیشه : نه پول و دینار و نه ایل و تبار و نه ملک و اعتبار که داشتن روحی بزرگ و رای ثاقب و فکر صائب و قول راسخ و عهد ثابت است .

با بزرگداشت یاد و خاطر این هنرمند و هنر ور ناکام هورامان که چشم در رسیدن به قله های سترگ فرهنگ و ادب و دینداری وطن داشت قطعه ای از اشعار وطن خواهیش را تقدیم دوستان می نمایم .

هه ورامانه کی بی نازوو ماتم / وه ته نی بی یار بی ده سه لاته که م
خه م خه لاته که ی ته مام خه مبارم / دوله مه نده که ی هه ژار دیارم

 

هه رسی چه م وینه ی لافاوان خیزا / داروو دره ختی هه راله ریزا
نه توی خیالان به رکریا و نالان / جه وه شی دوران هه ق وریا و تالان

 

خه یلین ته موو خه م مه گیلوت پونه / جه ناله ی به رزت که س مه یاوونه
ئانی که ویشا نیاره یارت / په ی باروو خه مات بیی سه ر بارت

 

وه هاری ئامی سه یرانوو که شیت / لویوه وارشا جه نان و به شیت
نیشتی نه سایه شا له قشا بریه ی / مه کیشا واردیو سفره شا دریه ی

 

که ی وه شا وه شی ئه رتو ناوه ش بی / حه رام بو به شم ئه ر تو بی به ش بی
ناله ت جه داخو و زاموو وه لاتین / زاموو وه لاتی بی ده سه لا تین

 

ده ی هه قت وه لات ماته م خه لات بی / وینه ی غه ریبی دوور جه وه لات بی

یک پاسخ برای “یاد خوبان ،یادی از ماموستا هیاس غریبی / ابراهیم یوسفی

  • شاهد مهربانی در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    کاک ابراهیم ای کاش بجای یادی از مردگان یادی از زحمات شهروندان زحمت کش می کردید که سالیانی است به نوبه خود گوشه ای از مشکلات این شهر را برطرف کرده اند