پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:40

پاوه فاقد یک ایستگاه هواشناسی /ضرورت ایجاد یک مرکز هواشناسی در شهرستان

پاوه فاقد یک ایستگاه هواشناسی /ضرورت ایجاد یک مرکز هواشناسی در شهرستان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خواسته‌های مردم از امکانات و توانایی هواشناسی همانند سایر امکانات دیگر امروزه نقش مهم و حیاتی دارد. علم هواشناسی دربخشهای مختلف زندگی امروزی بشری تاثیرگذار است و پیش بینی های دقیق وضعیت آب وهوایی هرمنطقه در عصر امروزی ضروری به نظر میرسد. امروز تأثیر پیش بینی هوا فقط در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خواسته‌های مردم از امکانات و توانایی هواشناسی همانند سایر امکانات دیگر امروزه نقش مهم و حیاتی دارد. علم هواشناسی دربخشهای مختلف زندگی امروزی بشری تاثیرگذار است و پیش بینی های دقیق وضعیت آب وهوایی هرمنطقه در عصر امروزی ضروری به نظر میرسد.

امروز تأثیر پیش بینی هوا فقط در بخش کشاورزی حائز اهمیت نیست، بلکه در بخش های مختلف مانند: دریانوردی، گردشگری، صنعت، حمل و نقل و غیره نیز از ارزش صهیب زربانزیادی برخوردار است.
یکی از پرسش های رایج در زمان وقوع بارندگی ها در شهر پاوه، پرسش درباره مقدار بارش، مرجع اندازه گیری بارش در شهر و نهایتا آیا اصلا شهر ما اداره مرتبط با این موضوع دارد؟ آیا لزومی به وجود چنین مرجعی برای پایش کمیتهای اقلیمی و هواشناسی در شهرستان وجود دارد؟؟؟؟

شهرستان پاوه، با توجه به اینکه دارای ویژگی‌های خاص آب و هوایی است به همین جهت اطلاع به موقع از وضعیت آب و هوایی این شهرستان از اهمیت خاصی برخوردار است،در دنیای امروز مردم حق دارنددر هر زمانی که بخواهنداز وضعیت جوی اطلاع پیدا کنند،به همین دلیل ضروری است که شهرستانها نیز دارای ایستگاههای مجهز هواشناسی و مراکز وضعیت جوی شبانه روزی باشند و وضعیت آب و هوایی و به اصطلاح جو(اتمسفر)را پیش بینی کنند. آگاهی داشتن از وضعیت جوی در زندگی روزمره مردم، و اطلاع داشتن دارای نقش اساسی می باشد.

برای پاسخ به این پرسش ها بایستی ابتدا وضعیت موجود تشریح شود. در حال حاضر امور اندازه گیری پارامترهای هواشناسی و اقلیمی در اداره راه و شهرسازی شهر پاوه و به شکل ایستگاه اقلیم شناسی انجام می شود. ایستگاه های هواشناسی در کشور انواع مختلفی دارند که به ترتیب اهمیت و جامع بودن به شرح ذیل می باشند:
سینوپتیک اصلی و جو بالا همانند کرمانشاه، ایستگاههای سینوپتیک اصلی در شهرستانهای روانسر و سینوپتیک فرعی در شهرستان جوانرود، اقلیم شناسی و باران سنجی وجود دارند.اما شهرستان پاوه با این همه قدمت و سابقه فاقد یک ایستگاها هواشناسی است و حال باید پرسید چرا ؟؟؟؟

در ایستگاه اقلیم شناسی، همانند پاوه، تنها در سه نوبت آمار روزانه قرائت و ثبت می شود و آن هم تنها شامل مقدار دمای حاضر رطوبت و باد و پدیده می شود و پدیده ها نیز به صورت مستمر پایش نمی¬شوند و نقص آماری به نسبت ایستگاه های سینوپتیکی کاملا مشهود است.

ممکن است برخی استدلال کنند که در عصر حاضر که با دسترسی آسان به سایتها و مراجع اینترنتی نیازی به تاسیس یک اداره دیگر وجود ندارد.

در پاسخ این سوال می توان به چند نکته اشاره کرد. اولا احداث ایستگاه در مناطق مختلف به منظور ارائه پیش بینی نیست بلکه مهمترین وظیفه ایستگاه ها تهیه آمار از پارامترهای جوی و تعیین شاخص های اقلیمی و جوی منطقه است که بعدا همین آمارها در تصمیم گیری های اداری، حاکمیتی، از جمله این موارد تعیین اقلیم منطقه جهت تعیین نرخ گاز شهری و بدی آب و هوای احکام کارکنان و تعیین مقدار خسارت بیمه کشاورزان در زمان پدیده ها (که متاسفانه به شکل مستمر و دقیق پایش نمی شوند) و ….، تاثیر گذار می شوند.

ثانیا همان پیش بینی های آنلاین نیز بر اساس گزارش های سینوپتیکی (همزمان) ایستگاه ها تهیه می شود و بنابراین گزارشهای زمان حاضر بر دقت پیش بینی ها تاپیر گذار است به طور مثال چندین سال است که سایت بسیار معتبر accuweather دمای شهر پاوه را چندین درجه پایین تر از مقدار واقعی گزارش می کند (مقایسه بلند مدت این آمار با آمار ثبت شده ایستگاه اقلیم شناسی).

ایستگاه اقلیم شناسی پاوه در حال حاضر در محوطه اداره راه و شهرسازی شهرستان قرار دارد که امور مربوط به آن توسط یکی از کارکنان زحمت کش اداره راه، آقای علی قادری، انجام می شود که البته با تلاش ایشان همین مقدار اندک آمار موجود به بهترین شکل به نسبت سایر ایستگاههای اقلیم شناسی استان انجام می شود.

قابل ذکر است که در میان شهرستان های استان تنها دو شهرستان پاوه و صحنه ایستگاه اقلیم شناسی دارند و بقیه شهرستانها سینوپتیک تکمیلی یا اصلی دارند. البته نکته جالب توجه این است که در چارت سازمانی و اداری اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه پاوه به عنوان ایستگاه سینوپتیک تکمیلی ثبت شده است! اما مشکل کار کجاست؟

طی تماس ها و پیگیریهایی که در این زمینه انجام شده است اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه مشکلی با تاسیس کامل اداره سینوپتیک تکمیلی ندارد، اما به دلیل برخی مشکلات که در شهرستانهای دیگر استان برای این اداره کل پیش آمده است پیش شرطی گذاشته که بایستی قبل از تاسیس ایستگاه هواشناسی ملزومات زیربنایی همانند آب و برق و گاز از سوی مسئولین شهرستان تامین شود. برای آگاهی خوانندگان لازم است که از قرار قطعه زمینی در محوطه تپه کوله از سوی مسئولین شهرستان در چند سال گذشته جهت تاسیس ایستگاه هواشناسی شهرستان در نظر گرفته شده است اما فاقد امکانات و پیش شرطهای (معقول) اداره کل هواشناسی استان می باشد.
.

در شهرستان پاوه هنوز بطور رسمی شعبه، سایت، دفتر یا اداره هواشناسی وجود ندارد که جای بسی تاسف و تامل را دارد. علی الرغم اهمیتی که هواشناسی دارد اما مسئولین وقت کمتر توجهی به این مقوله مهم و حیاتی میکنند. لازم به ذکر است که متاسفانه شهرستان پاوه با قدمت و پیشینه ایی که دارد در نقشه سازمان هواشناسی کشور وجود ندارد که خود بسی نگران کننده است.

تنها مرجع رسیدگی کننده در شهرستان پاوه در این خصوص با امکاتات بسیار کم و محدود در اداره راه و شهرسازی مستقر است که ان هم بنا به دلایلی و اینکه هواشناسی استان هر چند گاهی داده ای در این خصوص از شهرستان پاوه داشته باشد .

متاسفانه در شهر پاوه هم هیچ ارگانی پیگبر این موضع مهم نبوده حداقل انتظار آن است که فرماندار محترم با اداره منابع طبیعی و شورای شهر و شهرداری تمهیدات و چاره اندیشی در این خصوص با اداره کل هواشناسی استان داشته باشند .

صهیب زربان : خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه

7 پاسخ برای “پاوه فاقد یک ایستگاه هواشناسی /ضرورت ایجاد یک مرکز هواشناسی در شهرستان

  • علی کریمی در تاریخ مهر 5, 1400 گفت:

    متاسفانه شهر صحنه فاقد ایستگاه هواشناسی معتبر است همیشه بارش و دما شهر صحنه اشتباه ثبت میشه گاهی بارش داره که اصلا توی آمارها به ثبت نمیرسه لطفا برای بار هزارم رسیدگی کنید

  • دردمند در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    متاسفانه شهر ما روز به روز پسرفت دارد این از هواشناسی . راستی پزشکی قانونی به کجا رسید . دانشگاهها درمانگاهها وووو . آقای فرماندار ،آقای نماینده ،آقایان شورای شهر کجائید؟

  • ناشناس در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    تو رو خدا تو شهری ک ک اب با تانکر میگردونن حیف نون حیف امکانات برا کی جماعتی….ولمون کنید تو رو خدا

  • ناشناس در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    باتشکرازاقای ذربان .کمبودها ونارسائیهای پاوه درامورزیربنایی بسیارند امامسئولین انگاریانمی ببینندویا دیگران راخواب فرض میکنند…

  • P در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    کسی میدونه چرا تو Google Earth فقط نقشه ماهواره‌ای پاوه به روز نیست؟چرا ما انقد بدبختیم؟!

    • جوانرود در تاریخ خرداد 1, 1395 گفت:

      چون شماازبدبخت بدبخترید

  • سعدی قادری در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    چندی پیش از دوستی درخصوص اداره هواشناسی پاوه سئوال کردم و گفتند ثبت اطلاعات هواشناسی زیرنظر اداره راه می باشد! (البته چه پارامترهایی اندازه گیری و دارای چه دستگاه هایی می باشد نمی دانم؟) .
    هرچند امور اب، جهاد کشاورزی، اداره راه و برخی دیگر از سازمان ها و ادارات خود دارای “ایستگاه هواشناسی” هستند، ولی داشتن اداره هواشناسی به عنوان یک مرجع مستقل به منظور سنجش دقیق اطلاعات جوی در هر شهری ضروری و برای شهر پاوه نیز جای سئوال دارد که در این چند دهه دارای اداره هواشناسی نبوده است؟!