ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:01

بررسی ذخایر نفت و گاز در پاوه با یک دیدگاه مهندسی/احسان حیدری فر

بررسی ذخایر نفت و گاز در پاوه با یک دیدگاه مهندسی/احسان حیدری فر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در نوشته قبلی خودم(اکتشاف نفت در پاوه) که صرفا در حد اطلاع رسانی ساده ای بود و برای روشن شدن این موضوع که پروسه اکتشاف نفت یک پروسه طولانی و زمان گیر است و بخش های مختلفی در مجموعه مهندسی نفت باید دست به دست هم بدهند تا به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در نوشته قبلی خودم(اکتشاف نفت در پاوه) که صرفا در حد اطلاع رسانی ساده ای بود و برای روشن شدن این موضوع که پروسه اکتشاف نفت یک پروسه طولانی و زمان گیر است و بخش های مختلفی در مجموعه مهندسی نفت باید دست به دست هم بدهند تا به طور قطع درمورد وجود یا عدم وجود ذخایر هیدروکربنی در یک منطقه به یک نتیجه قطعی برسند…

دیدگاه های جالبی درمورد این نوشته  اینجانب که در سایت سلام پاوه منتشر شد چه در قسمت نظرات خود سایت و چه در بیرون سایت به اینجانب منتقل شد که به احسان حیدری فرنوبه خود دیدگاه های جالبی و بعضا خنده دار بود…!!!
در نوشته زیر سعی شده تا از یک دیدگاه مهندسی به قضیه نگاه شود و ابهامات و نقاط تاریکی که در ذهن شهروندان عزیز است در مورد وجود یاعدم وجود ذخایر هیدروکربنی در منطقه ، وجود دارد برطرف شود…
مقدمه
سپاس و ستایش خداوند منان را سزد که خالق قلم است و بدان سوگند یاد می کند و بدین طرق قلم و اصحاب قلم را که در راه حق و حقیقت و تعالی انسان می نویسند، می ستاید.
آینده صنعت نفت نه تنها به کشف مخازن جدید بلکه به حراست و تولید بهینه از منابع موجود بستگی تام دارد.

کشور ایران از نظر منابع هیدروکربنی جزء یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود که در منطقه بزرگ ناودیس خلیج فارس واقع شده است و در نقاط مختلف دارای میادین مشترک با کشورهای همسایه ازجمله : قطر ، عربستان ، عمان ، امارت متحده وعراق می باشد. یکی از مهترین کارهایی که هر کشوری برای حراست از حریم تمامیت ارضی و منابع اش انجام دهد شناسایی دقیق و کارشناسانه منابع مشترک با کشورهای همسایه می باشد… طی چند سال اخیر با دستور وزارت نفت به شرکت های تابعه نفتی تحت نظر وزات  به اهمیت شناسایی منابع جدید برای افزایش میزان ذخیره قطعی و احتمالی نفت و گاز کشور، این شرکت ها در مناطق مختلف ایران به خصوص در مناطق مرزی محتمل شروع به کار اکتشاف نفت نموده اند که منطقه ما نیز از این امر مستثنی نبوده و جزء مناطق محتمل برای وجود ذخایر هیدروکربنی محسوب می شود.

ذکر چند نکته درمورد میزان تولید نفت در دنیا ضروری است که درحال حاضر کشورهای ایالات متحده آمریکا ، عربستان صعودی و روسیه بیشترین میزان تولید روزانه را دارند که بین 8 تا 9 میلیون بشکه در روز می باشد این درحالی است که کشور ایران در سال های اخیر به دلیل تحریم ها یک میلیون بشکه و بعضا کمتر از یک میلیون بشکه در روز تولید داشته است و در اوج شکوفایی تولیدات نفتی که به قبل از انقلاب بر میگردد روزانه 4 میلیون بشکه نفت تولید میشده است .

مراحل مختلف اکتشاف نفت در یک منطقه

1- Geology
-آماده کردن نقشه های زمین شناسی از منطقه
– مطالعات مجمل و نمونه برداری
– مطالعات آزمایشگاهی به خصوص بر روی نمونه ها برای مشخص کردن طول عمر لایه های زمین
– اضافه کردن یافته ها بر روی نقشه ها برای رسیدن به یک جمع بندی کلی
– شرایط منطقه
2-Seismic
علم ژئوفیزیک از قوانین فیزیک، کاربرد ریاضیات و کامپیوتر برای شناسایی و کشف پدیده های زمین و فضا استفاده می شود. ژئوفیزیک اکتشافی شاخه ای از علم ژئوفیزیک کاربردی است .با استفاده از روش های اکتشافی می توان اجزاء وپدیده های فیزیکی و ساختمان درون زمین را کشف نمود و به سوالات بی شماری پاسخ داد. در ژئوفیزیک اکتشافی پدیده های پیچیده زمین ، ساختمان زمین شناسی  و زمین ساخت منطقه شناسایی می شود. لرزه نگاری یکی از روشهای سنجش در عمده مورد استفاده در ژئوفیزیک است.
لرزه شناسی مطالعه و بررسی امواجی که بصورت مصنوعی( مثلا دینامیت) تولید می شوند و به لا یه های مختلف زمین برخورد کرده و در هنگام بازگشت توسط گیرنده هایی ثبت می شوند.
لرزه نگاری ها به چند روش دوبعدی ، سه بعدی و چهاربعدی(همان روش سه بعدیست اما در زمان های مختلف) انجام میشود که در ایران  هنوز چهاربعدی انجام نشده است .
کارهای لرزه نگاری درحال حاضر در منطقه باینگان در حال اجرا می باشد و داده های خام بدست آمده بعد از رکوردینگ برای پردازش و تفسیر داده ها باید به مرکز پردازش و تفسیر داده ها منتقل شده و با نرم افزارهای خاصی کارهای پردازش و تفسیر داده ها صورت گیرد تا درنهایت نتیجه کار بررسی شده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

3- Drilling
هنگامیکه با استفاده از روشهای ژئوفیزیکی به خصوص لرزه نگاری احتمال وجود نفت در یک منطق بررسی شد در گام بعدی برای اطمینان از این امر وتایید نهایی حفاری انجام داد. معمولا چاه هایی که قبل از تثبیت وجود نفت یا گاز ،در یک منطقه حفر می شود به چاه های اکتشافی معروفند(Exploration wells ( و در حین حفاری توسط مته های مخصوصی Core(مغزه) گیری میکنند.

مغزه به قطعه ای از سازند گفته می شود که با استفاده از مته های مخصوص گرفته شده و برای تحقیقات به آزمایشگاه برده می شود. در آزمایشگاه آزمایش های مختلفی برای بدست آوردن تخلخل و تراوایی و اشباع سیالات مختلف( اعم از نفت و آب) گرفته می شود. دانستن تخلخل و تراوایی سازند (های) مخزنی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
برای بررسی نوع نفت نیز که آیا نفت سنگین است یا سبک باید نمونه از این نفت را تهیه نمود و درجه API آنرا مشخص نمود که آیا این نفت ارزش و صرفه اقتصادی برای برداشت دارد؟!!
از کارهای مهم دیگری که جزء مراحل ابتدایی اکتشاف می باشد شناسایی دقیق مخزن یا مخازن منطقه است که برای شبیه سازی مخزن و تعیین رزرو قطعی و احتمالی مهم می باشد.
بعد ازینکه چاه های اکتشافی زده شده و به نتیجه رسیدن حفاری های اولیه و در راستای مشخص کردن محدوه مخزن نفتی و بررسی بیشتر روی لایه های زیرزمینی حوضه جدید، چاه های توصیفی در محل های محاسبه شده حفر می گردد.و در مرحله آخر چاه های توسعه ای برای تولید از منطقه حفر می گردد.
ذکر این نکته ضروری می باشد که همه چاه هایی که حفر می شوند در جهت استخراج نفت یا گاز نمی باشد و اهداف مختلفی را در بر میگیرند.
در شهرستان پاوه گروهی برای انجام کارهای حفاری آمده و در چند نقطه چاه هایی حفر کردند که از نوع چاه های اکتشافی بوده و مغزه گیری ((Coreرا نیز انجام داده اند.

در نهایت بعد از حفر چاه های توسعه ای به مبحث لاگینگ، بهره برداری و مهندسی مخزن وارد میشویم  که بحث تخصصی تری است از حوصله بحث در اینجا خارج می باشد .
منطقه اورامانات در تقسیم بندی های زمین شناسی جزء High Zagros(زاگرس مرتفع) و زاگرس چین خورده تقسیم بندی می شود زاگرس رورانده از نظر فعالیت های ماگمایی، دگرگونی، روند ساختارهای زمین شناسی  و وجود گنبدهای نمکی با زاگرس چین خورده تفاوتی ندارد. وجود سنگ های الترابازیک، افیولیت ها و رادیولاریت ها از ویژگی های این منطقه است.

از نظر لیتولوژی، سنگ های کرناته در نفت بیشتر نقش  سنگ مخزن را دارند و شیل ها نقش سنگ مادر را دارند.باید این نکته بررسی شود که آیا درصورت وجود نفت در شهرستان پاوه ، این نفت آیا یک نفت مهاجرتی است؟ واینکه سنگ مادر این نفت در کجا واقع شده است.و همچنین نفت در چه مرحله از بلوغ واقع شده است که این کار در حوضه ژئوشیمی نفت قرار می گیرد.
امیدوارم در نوشته های بعدی بتونم مطالب مفید تری در مورد مراحل انجام شده در شهرستان پاوه و اینکه کار تا کجاها پیش رفته است را در اختیار دوستان و همشهریان گرامی قرار دهم…

باتشکر
احسان حیدری فر

17 پاسخ برای “بررسی ذخایر نفت و گاز در پاوه با یک دیدگاه مهندسی/احسان حیدری فر

  • ناشناس در تاریخ آبان 19, 1394 گفت:

    عکس های هوایی این منطقه وجود دارد؟
    سازندهایی که در این منطقه وجود دارند از چه جنسی هستند… این منطقه که به نظر می رسد بیشتر کربناته باشد
    چاه اکتشافی زده شده در منطقه؟
    ممنونم

  • باجیو در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    مریریت محترم سایت لطفا نظر افراد تنگ نظر و حسود رو درج نفرمائید .

  • پاوه در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    با عرض سلام خدمت مسئولین سایت سلام پاوه
    مطالب مفیدی بود و استفاده کردیم از این دوست جوان متشکریم
    فقط یک سوال برایم پیش آمده که جناب شهروند چرا این همه اصرار دارند که این مطالب را بی ارزش جلوه دهند!
    ایشان عنوان نمودند که دانشجوی دکتری برق می باشند… واقعا متعجبم که یک دانشجوی دکتری برق اینقد بیکار هستند که منتظر می باشند که یک نفر مطلبی را منتشر نموده و ایشان در این مورد اظهار نظر کنند… عجب

  • شهروند در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

    گاهی باید ساکت شوید غرورتان را ببلعید و بپذیرید که اشتباه کرده اید این تسلیم شدن نیست این یعنی بزرگ شدن!!
    برادر من جناب حیدری فر اولا بنده آقای احمدی نیستم دوما اول بار شمارو در مطلب قبلیتون شناختم سوما غرض شخصی هم ندارم چهارم مسئول قانون کپی رایت هم نیستم
    اما شما قطعا میدانید آنها که در کوچه بازار از شما سئوالی میپرسند آشنا به اینترنت نیستن که شما بخاطر ایشان مطلب بنویسید و در سلام پاوه منتشر کنید خودتان هم میدانید کپی برداری کرده اید لینک مطالبتون رو کاک فرهاد منتشر نمیکنه مثل دور قبل که گذاشتم و نکرد لذا بنده از شما میخواهم آکادمیک برخورد کنید نیاز نیست مطالب علمی بردارید فقط کافیست یک تحلیل میدانی مانند یک گزارشگر متخصص در آن حوزه تهیه و ارایه نمایید اطاله مطالب نمیکنم وبرایتان آرزوی موفقیت میکنم ((شهروند کارشناس ارشد و دانشجوی دکترای برق الکترونیک))

    • احسان حیدری فر در تاریخ آبان 16, 1394 گفت:

      جناب شهروند شما عنوان می کنید غرورتان را ببلعید و اشتباه نکرده را قبول کنید…
      کدام اشتباه! و کدام غرور!
      شما واقعا و به قطع یقین می گویید من از نت کپی برداری کرده ام!
      تمام این مطالبی که گذاشته شده گوشه کوچکی از اطلاعات بنده در مورد تخصص خودم می باشد و برای امثال شما که شک دارم دانشجوی دکتری باشید می توانم ساعت ها در این مورد بدون کم و کاستی صحبت کنم
      دوست عزیز جناب شهروند شما با این سن و سال و درجه علمی(که البته شک دارم که داشته باشید) هنوز به این مطلب پی نبرده اید که یک درصد هم شاید این باشد که این مطالبی که اینجانب منتشر نموده ام کپی نبوده باشد!!! بله اشتباه شما اینجا می باشد که باعینک بد بینی به دنیا می نگرید…
      و شما می گویید که یک تحلیل میدانی از مطالب داشته باشم!
      یعنی چی!
      مگر این کار گزارش ورزشی است که من دوربین برداشته وگزارش تهیه نماییم!نه
      شما اشتباه متوجه شده اید… برای اینکه یک مطلب با اطمینان کامل منتشر شود باید زمان بسیار زیادی صرف شده و امکانات پیشرفته ای نیز در اختیار داشته باشید که اصلا مقدور نمی باشد… پس ناچارا باید یک مطلب کلی و عامیانه(صرفا درجهت اطلاع رسانی) در این مورد در یک سایت خبری منتشر شود.
      باری…
      اینجانب کاملا انتقاد پذیر بوده و به انتقادهایی که وارد باشد بایک دید مثبت می نگرم…و اصلا مسئول نگرش و زاویه دید جنابعالی نمی باشم، چه درست و چه غلط.
      باتشکر از شما

  • همشاری در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

    جناب احمدی من بی پرده میگم که دارین زحمت این جوان در روشن کردن افکار رو تخریب میکنیین حالا به هر دلیلی هستش .
    اتفاقا شخص بنده صد نوع فکر در مورد این بحث نفت کردم و تا امروزم فک کردم دارن استخراجش میکنن و گفتم تاراج شد منطقه

  • م. ولدبیگی در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

    با سلام
    مطلب بسیار مفید و اموزنده ای بود
    و البته در برخی موارد تخصصی که موجب می شود خواننده در مقابل ان موضع گیری کند!! ظاهرا برخی از مخاطبان عزیز با مطالعه این مطلب دچار سردرگمی شده اند و به جای مطالعه دقیق و تحقیق و تفکر در مورد موضوع و فهم درست از این نوشته، بر ان شده اند که کار راحت تر را در پیش بگیرند ( یا کل موضوع را رد کنند و یا نویسنده ان را زیر سوال ببرند) که ظاهرا دیوار نویسنده کوتاه تر بود!!!
    اما در کل ما یا بهتر بگویم همه مردم و مسیولین باید به جوانان تحصیلکرده و یا هر کسی که به نوعی با فعالیت مفید و مثبت به شکوفایی و پیشرفت کمک می کند افتخار کنیم و زمینه را برای شکوفایی بهتر انها فراهم کنیم و سایت سلام پاوه فرصت بسیار مناسبی برای محک این عزیزان می باشد که امیدوارم به خوبی از ان استفاده نمایند و تجربیات خود و نکات و اموزشهایی که برای عموم مفید است را جهت بالابردن اگاهی مردم در این سایت منتشر نمایند
    (( وجود این مطالب و یا هر مطلب دیگه ای در اینترنت دلیل بر بی ارزش بودن و یا کم ارزشی و یا عدم نیاز جامعه به ان مطلب نمی باشد)) با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان انبوهی از اطلاعات بدست اورد اما اگر شخصی به صورت تخصصی این همه مطالب را مطالعه نماید و بعد از ارزش یابی انها خلاصه و یک جمع بندی را به ما ارایه نماید کمک بزرگی در حق ما انجام داده است… ((( این شامل همه افراد جامعه می باشد و همه ما سعی کنیم به نوعی در اگاه سازی و انتقال تجربات به دیگران کوشا باشیم)))
    در پایان از مهندس جوان جناب اقای احسان حیدری فر کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم سربلند و عاقبت بخیر باشند
    ان شاءالله

    • احمدی در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

      آقا یا خانم م ولدبیگی در کل با مفهوم سخنتون موافقم ولی بحث اصلی که مطرح شد در مورد عدم رعایت امانت علمی هستش!همانطور که جناب مهران عرض کردند برای بهره گیری از منابع افراد دیگر یا از سایت یا هر منبع دیگری شیوه علمی خاصی وضع شده ولی جناب حیدری فر هنوز با الفبای کار علمی آشنا نیست وجالبه بجای پذیریش اشتباه باز به اشتباه دیگری متمسک میشه!!آخه دوست عزیز کی گفته ننویسی هرچی و از هرکی میخوای بنویس ولی با رعایت امانت.هر پاراگراف یا خطی که یادداشت میشه از دو حالت خارج نیست یا ازخود فرد هست یا از غیر خود!لذا اگر غیر خودفرد هستش قانونی و اخلاقیش این هستش که درج بشه منبع این پاراگرافه کی یا کیا بوده!شما تو گوگل سرچ کردین همینجوری مطلب رو زدین تو یه سایتی!!!!! ماهم نمیگیم که مطالب اینترنت بی ارزشه ولی متاسفانه ماها هستیم که جهان سومی فکر میکنیم و رفتار میکنیم و باعث بی ارزش شدن خیلی از چیزهای با ارزش میشیم

      • احسان حیدری فر در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

        شما لینک سایتی که این مطالب کپی پست شده رو بذار!!!
        تا مردم بفهمند که شما آدم دروغ گویی هستید…
        وبا اسم جعلی احمدی فقط قصد تخریب رو دارید…
        اینقد جرات ندارید که با اسم واقعی خودتون نظر بدهید…
        اینقد بچه گانه مطالب رو مطرح می کنید که آدم میگه بهتره جواب شما را ندهد…
        درپایان هرجور راحتید مطالب رو ببینید… من که مسئول فکر ناقص شما نیستم…
        ودوست هم ندارم که در این سایت بحث و جدل باشما راه بیندازم…

  • احمدی در تاریخ آبان 14, 1394 گفت:

    در تایید دوستمون “شهروند” لازم دانستم مطالبی رو ذکر کنم.
    ضمن خسته نباشید به مدیریت و کارکنان سایت سلام پاوه معتقدم که موافق دیدگاه جناب شهروند هستم مطالبی که در دو قسمت مختلف ذکر شده در اینترنت موجود هستش و اینکه کسی بیاد بدون ذکر منبع کپی پست کنه و به خودش اختصاص بده خلاف امانت داری و روحیه علمی است.جناب حیدری فر شما باید در هر صورت به دیدگاه مخاطبان احترام بزارین نه اینکه دیدگاه های ایشان را خنده دار بدانید((دیدگاه های جالبی درمورد این نوشته اینجانب که در سایت سلام پاوه منتشر شد چه در قسمت نظرات خود سایت و چه در بیرون سایت به اینجانب منتقل شد که به خود دیدگاه های جالبی و بعضا “خنده دار” بود…!!!))).شما مثلا متخصص این زمینه هستین؟؟؟چندسال کار کردین؟؟؟رزومه و سابقه تون چیه؟؟؟چطور به خودتون اجازه میدین کلمات قلمبه سلمبه رو از نت بردارین و به خورد مردم بدین که هیچکی هم نفهمه چی گفتین اونوقت به دیدگاه دیگرانم میخندین؟؟؟؟؟؟؟!ضمنا شما هنوز فرق بین دانشجوی ارشد بودن رو با ارشد بودن نمیدونین که ذکر کردین”کارشناسی ارششششششششششششششششد؟؟یعنی مثلا به یه دانشجوی ترم دوم دکترا یا ترم سوم باید بگیم آقای دکتر؟؟؟اونوقت تفاوتش با آقای دکتری که مدرس همین دانشجوی دکتراس چی اونم باید بگیم آقای دکتر؟؟؟واقعا متعجم

    • احسان حیدری فر در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

      سلام خدمت جناب (شهروند=احمدی)… دوست عزیز من جوابتون رو در قسمت پایین دادم!
      به نظر بنده که اظهار نظر کردن درمورد یک مساله ای که در فیلد تخصصی خودم قرار داره هیچگونه مانعی نداره و اتفاقا ضروری هم هست… دوست عزیز اولا دیدگاه شماهم در نوع خودش جالبه هرچند قابل احترام ولی ببخشید بازم خنده داره چونکه این موضوع مثل روز روشنه و شما اصرار دارید که بگید شبه!!!…
      راستش اینقد بیکار نیستم که بیام در این سایت و اون سایت مطلب بذارم اونم (به گفته شما) کپی پست!!!
      این مطالبی هم که گذاشتم بخاطر خیل سوالاتی بود که از اینجانب در این حوضه می شد و برای مردم به نوعی دغدغه بوجود آمده که آیا در شهرستان پاوه نفت هست یاخیر…
      روش ها برای اثبات این موضوع مشخص بوده و در طول سالیان دراز که این صنعت شکل گرفته یکسان بوده و گاها دچار تغییرات شده است… اینکه شما بگویید که از مطالب دیگران کپی پست نکنید جالب نیست… (مثلا الان کسی از شما بپرسد 2و2تا چند می شود و شما ردجواب بگویید که 4تا! آیا بنده به شما خرده بگیرم که نباید کپی پست بگویید و از خودتون یک چیزی بگویید!!!مگر می شود!!!!!!!!!!!!!!) کپی پست و دزدی مطالب علمی مشخص است و به جاهایی مربوط می شود که یک نفر کارعلمی انجام داده و هنوز آنرا به ثبت نرسانده باشد و کس دیگری آنرا به اسم خود ثبت نمایید(متوجه شدید؟)
      واضح وآشکار است که نوحه خطاب قرار دادن یک فرد خیلی از چیزها را ثابت می کند(وقتی شما می گوییدکارشناسی ارشششششششششششششد؟)… من معتقدم که شما فقط به عیب گیری و وارد کردن برچسپ به دیگران مشغول هستید… و همانطوری که شما بنده را می شناسید و میدانید که بنده درحال تحصیلم بنده نیز شما را خوب میشناسم…
      درضمن مطالب که اینجانب منتشر کردم اینقدر در سطح عامیانه ای بود(به این موضوع واقف هستم که تمام مردم نمی توانند مطالب تخصصی را درک نمایند و باید مطالب در سطح عامه گیرایی داشته باشد) که دیگر اصلا لازم نمیدانم که بگویم که من در چه درجه ای از مرتبه علمی قرار دارم(اصلا هم افتخار نمیدانم که بگویم کارشناس ارشد یا دانشجوی کارشناس ارشد)…
      در پایان صحبت دوست دارم که نکته ای را به شما گوش زد کنم که همیشه با عینک بدبینی خود دنیا را ننگرید و به دیگران برچسب های ناروا نزنید.
      باتشکر احسان حیدری فر

      • مهران در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

        راستش این که این مقاله کپی پیست هست یا نه رو نمیدونم ولی تعریفی که آقای حیدری فر از تقلب علمی دارند درست نیست. در کارهای علمی و تحقیقی هر گونه مطلبی که از منبع دیگری استفاده شده باشه بایستی کاملا مشخص بشه. در صورتی که کاملا کپی-پیست باشه بایستی یا با فونتی متفاوت از فونت اصلی متن نوشته بشه، یا در پرانتز قرار بگیره یا…. و در صورتی که به نوعی بازنویسی شده باشه و یا الهام بخش بوده باشه هم حتما بایستی منبع اصلی ذکر شده باشه. امیدوارم مقداری بحث رو روشن تر کرده باشم.

        • احسان حیدری فر در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

          دوست عزیز آقای مهران شما در کجای عرایز بنده کپی پست بودن مطلب رو مشاهده نمودید…!!! بله حرف شما صحیح می باشد وقتی می خواهیم از مطلب علمی، خبر و … دیگر افراد استفاده کنیم حتما باید با ذکر منبع این مطلب را هایلایت نموده و مشخص کرد…
          این موضوعیه که جناب احمدی و شهروند مطرح می کنند!!! و حتی جرات ندارند با اسم واقعی خودشان مطلب بگذارند و از اسامی افراد دیگر سوء استفاده می کنند…شخصیت اینگونه افراد جالب نیس؟؟؟

  • شهروند در تاریخ آبان 14, 1394 گفت:

    متاسفانه این دوستمون فقط داره از سایت های دیگه کپی برداری میکنه برای مطلب قبلیشون لینک مطالب رو دادم متاسفانه نظرم تایید نشد تمام مطالب فعلی هم با یک سرچ ساده در اینترنت قابل دسترسی است و این بار لینک نمیذارم فقط برای سایت شما افت داره مطالب کپی پست بزارین

    • ناشناس در تاریخ آبان 14, 1394 گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت جناب (ناشناس)…دوست عزیز متاسفم که شما آگاهی بسیار کمی در این حوضه دارید و صرفا با یک سرچ به اصطللاح ساده در اینترنت همه مطالب ما رو کپی برداری از این سایت ها می دونید…که بازهم میگم که با احترام زیاد به دیدگاه شما ولی دیدگاه شما خنده دار،بچه گانه و خیلی مغرضانه می باشد… شما هنوز فرق بین کپی پست مطالب علمی و اخبار منتشره از یک وزارت رو اشتباه میگیرید… به نظر بنده باید یکم در این مورد اطلاع وآگاهی پیداکنید…من خیلی از مطالبی که ذکر نمودم مربوط به اخباری بود که از جانب وزارت نفت منتشر شده و با آگاهی از این موضوع که اخبار منتشره از این وزارت مستقیما به اینجانب و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت مربوط می شود به این خاطر که دانشگاه صنعت نفت ستاد پنجم وزارت نفت بوده و هر خبری که تو این سایت ها نوشته میشه قبلش به دست ما رسیده… پس ناراحت نباشید که میگم دیدگاهتون… است.
      اگر اینجانب صرفا درمورد فیلد تخصصی خودم در این سایت مطلب منتشر نمایم که اصلا معنی ندارد،بخاطر اینکه مطالب علمی را در جرنال ها به چاپ رسانیده و از آن یک مقاله علمی تهیه می کنند و از طرف دیگر آیا اگر اینجانب در مورد مطالب تخصصی این فیلد مطلبی منتشر نمایم شما با این سطح فکر درک می کنید.!!!.. ببخشید با این لحن جواب شما را دادم به این خاطر این کار را انجام دادم که دیگر بدون فکر چیزی را به زبان نیاورید…باتشکر احسان حیدری فر

  • ناشناس در تاریخ آبان 14, 1394 گفت:

    سلام تشکر از سایت سلام پاوه و مهندس جوان مطالب جالب و مفیدی بود

    • ناشناس در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

      ناشناس… خیلی ممنون امیدوارم مفید بوده باشد