ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:58

پاوه یکی از پربارش ترین شهرهای کشور همچنان تشنه است

پاوه یکی از پربارش ترین شهرهای کشور همچنان تشنه است

به گزارش سلام پاوه : استاندار پس از استاندار ، فرماندار پس از فرماندار ، نماینده پس از نماینده ، شورا پس از شورا و مدیران آبفای استان کرمانشاه همگی در این هفت سال دست در دست هم بر انتقال این آب به پاوه تاکید کرده و هر کدام به نوعی سهمی در سخنوری پیرامون […]

به گزارش سلام پاوه : استاندار پس از استاندار ، فرماندار پس از فرماندار ، نماینده پس از نماینده ، شورا پس از شورا و مدیران آبفای استان کرمانشاه همگی در این هفت سال دست در دست هم بر انتقال این آب به پاوه تاکید کرده و هر کدام به نوعی سهمی در سخنوری پیرامون این پروژه داشته اند .

به گزارش خبرنگار کُردپرس ، شهرستان پاوه یکی از پربارش ترین نقاط در کشور و استان کرمانشاه می باشد اما با این وجود همچنان تشنه است .پاوه
پاوه با وجود بارش های زیادبرف و باران و چشمه های فراوان از جمله “بل” و “هانه کوان”، اما به دلیل عدم مدیریت در منابع آبی سالهاست با کمبود آب در فصول گرم مواجه است.
نزدیک به 10 ساعت قطعی آب در شهر پاوه و برخی از روستاهای این شهرستان، خشک شدن بسیاری از باغات شهرستان و آبیاری برخی از باغات با فاضلاب شهری به یک بحران برای این شهرستان تبدیل گشته است .
کمبود آب در پاوه مسئولان را هفت سال پیش به همفکری برای برون رفت از این بحران واداشت ، نتیجه جلسات متعدد آنها انتقال آب “هانه کوان” در 10 کیلومتری پاوه واقع در روستای دشه به پاوه بود . اما متاسفانه این پروژه که کلنگش هفت سال پیش و در آبان ماه 88 به زمین زده شد هنوز به اتمام نرسیده است .
استاندار پس از استاندار ، فرماندار پس از فرماندار ، نماینده پس از نماینده ، شورا پس از شورا و مدیران آبفای استان کرمانشاه همگی در این هفت سال دست در دست هم بر انتقال این آب به پاوه تاکید کرده و هر کدام به نوعی سهمی در سخنوری پیرامون این پروژه داشته اند.
رئیس آب و فاضلاب شهرستان پاوه در این خصوص به خبرنگار کُردپرس در پاوه گفت : هر چند بارشهای زیاد فصلی در پاوه باعث افزایش آب چهار منبع اصلی تامین آب شرب شهر می شود اما در کل وضعیت آب شرب این شهر مناسب نیست .
سالم مرادی گفت : مشکل کم آبی شهر پاوه به یک بحران تبدیل شده است و در دوره تابستان امسال میانگین استفاده هر منزل مسکونی در پاوه از آب شرب به 600 لیتر کاهش پیدا کرده است .
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از مراحل انتقال آب هانی کوان به پاوه در دست اداره آب و فاظلاب شهرستان نیست اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر این پروژه به اتمام برسد .
دکتر برهان ولدبیگی از فعالان زیست محیطی پاوه نیز در این باره به خبرنگار ما  گفت : علی رغم بارش سالیانه حدود 600 تا 800 میلیمتری که در قیاس با  متوسط بارش سالیانه کل ایران، چند برابر است اما بدلیل  “استفاده بی رویه”  و از آن مهمتر  “مدیریت نامناسب” در حوزه های کشاورزی و خانگی ،اکنون سال ها است که منطقه  با عوارض و پیامدهای این  “سوء استفاده” و “سوء مدیریت ” ،دست به گریبان  می باشد .
وی افزود : حفر چاه آب خواه دارای مجوز و خواه فاقد مجوز که اساسا در منطقه اورامان موضوعیت نداشته است ،اکنون به روالی معمول بدل شده و لطمات و آسیب های جبران ناپذیری به چشمه ها و منابع آبی زیر زمینی زده است .
ولدبیگی ادامه داد : متاسفانه شرایط برای بروز یک “فرونشست” زمین مخصوصا در نواحی مانند روانسر و بعضا جوانرود بوجود آمده است و در نواحی کوهستانی نیز چشمه های پر آب دچار” خشکیدگی” شده اند.
یکی از شهروندان پاوه نیز در این خصوص گفت : منزل ما در قسمت بالایی شهر قرار دارد و متاسفانه آب لوله کشی شده کمتر به ما می رسد و این باعث شده که در طول شبانه روز تنها دو الی سه ساعت از آب شرب برخوردار باشیم .
وی ضمن ابراز گلمندی از مسئولان به خاطر کم کاری در انتقال آب هانی کوان به پاوه ادامه داد : پروژه بزرگی مثل سد داریان پاوه که تقریبا با یکی دو سال اختلاف با پروژه انتقال آب هانه کوان به پاوه همزمان کلنگ زده می شود هم اکنون در آستانه آبگیری است اما دریغ از توجه جدی مسئولان امر که قادر به انتقال آب واقع در چند کیلومتری پاوه نیستند.
وی گفت : سد داریان به مراحل پایانی خود می رسد ، می خواهند آبش را برای سیراب کردن زمین های کشاورزی در منطقه ای دیگر آنهم در تونل چندین کیلومتری انتقال دهند در حالی که باغات ما از کم آبی خشک می شوند . پروژه انتقال برق این سد هم باعث تخریب منابع طبیعی منطقه شده و در عین حال هم با وجود اعلام نجات چشمه بل، اما بنا به گفته کارشناسان ، چشمه بل با افتتاح سد داریان قطعا از بین خواهد رفت .
این شهروند ادامه داد : نمی خواهم در مورد مفید بودن و یا نبودن آبگیری سد داریان بحث کنم اما واقعا می شد با برنامه ریزی خوب و حساب شده و پیگیری مناسب مسئولان محلی مقداری از این آب را جهت آبیاری باغات پاوه انتقال داد ، برای نجات چشمه بل توجه جدی تری شود و یا حداقل جهت انتقال آب هانی کوان به پاوه از مدیریت پروژه سد داریان کمک گرفت .
نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در نشستی که با اصحاب رسانه شهرستان های اوارمانات داشت گفته بود : برای انتقال آب چشمه هانه کوان به پاوه 17 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
دکتر منوچهری در این نشست پیشرفت فیزیکی این پروژه را مناسب دانسته و گفته : پس از پیگیری های بنده پیمانکاران وعده داده اند 22 بهمن ماه امسال کار انتقال آب این چشمه به پاوه نهایی شود .
در پایان باید خاطر نشان نمود همانطور که در بالا اشاره شد همه مسئولان هرکدام برای انتقال آب هانی کوان سخنوری های زیادی داشته اند با این وجود مردم شهرستان پاوه امیدوارند که سخنان اخیر نماینده پاوه ، آخرین سخنان در خصوص این پروژه باشد و 22 بهمن امسال افتتاح و این سخنان از هم اکنون تبلیغات انتخاباتی این نماینده محترم نباشد .
با این حال واضح است که کاهش آب شرب پاوه می تواند بدتر از یک بحران و ضعف مدیریتی برای شهرستان پر بارشی مثل پاوه باشد که امید می رود برای برون رفت از آن گام های جدی تری برداشته شود .
گزارش : یاسر خالدی زاد

یک پاسخ برای “پاوه یکی از پربارش ترین شهرهای کشور همچنان تشنه است

  • شهروند پاوه در تاریخ آبان 15, 1394 گفت:

    مردم پاوه این وعده نماینده محترم را فراموش نمی کنند زیرا فاصله محک صداقت گفتار از 22 بهمن تا برگزاری انتخابات در اسفند ماه فاصله یک پلک به هم زدن است و اب هانی کوان وسیله راستی آزمایی خوبی است