ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:31

به سختی کار معلمان بیندیشید…

به سختی کار معلمان بیندیشید…

به گزارش سلام پاوه : روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2079 روز دوشنبه بیست و هفتم مهر ماه 94 مطلبی را به بهانه سه معلمه شدن کلاس های ابتدایی با عنوان «به سختی کار معلمان بیندیشید» منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: سختی کار معلمان را همگان نپذیرفته اند این واقعیتی است […]

به گزارش سلام پاوه : روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2079 روز دوشنبه بیست و هفتم مهر ماه 94 مطلبی را به بهانه سه معلمه شدن کلاس های ابتدایی با عنوان «به سختی کار معلمان بیندیشید» منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است: سختی کار معلمان را همگان نپذیرفته اند این واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت چرا که هر خانواده هم پدر و مادر دانش آموز باختربوده اند و هم یکی دو نفر دانش آموز، به طور متوسط در هر خانواده وجود دارد، پس خانواده هایی که به تحصیل و دانش آموزی فرزندشان اهمیت می دهند و با مدرسه ارتباط هر از گاهی و یا تنگاتنگ دارند، سختی کار آموزشی و معلم را خوب درک می کنند، اما نکته ای که تا به حال به آن به خوبی و درستی پرداخته نشده است، تأمین معیشت و زندگی «معلم» است.
در مقایسه با حقوق بگیران دولتی، معلم را باید در یک طرف ترازوی عدالت قرار داد و کارمندان هم پایه در دیگر سازمان ها را در کفه دیگر ترازو.

«معلم» فقط به حقوق آخر ماه چشم دوخته و بس، مزایا و امتیازاتی که در مشاغل دیگر هست، حقوق تنها را اصلاً نمی توان ملاک قرار داد، زیرا مزایای جنبی به گونه ای است که بخش اعظمی از زندگی و معیشت را تأمین می کند، چیزی که «معلم» از آن بی بهره است.

اینجاست که اشتیاق به معلم شدن و معلم بودن را برای تحصیل کرده ها کاهش می دهد.
ضمن آن که «سختی کار» معلم را نمی توان با هیچ نقدینگی و ارزش های پولی معامله کرد، اما چه می شود کرد؟!

معلمان بزرگترین جمعیت حقوق بگیران دولتی را تشکیل می دهند که چشم به دست دولت دوخته اند ، چون وزارت متبوعشان فقط مصرف کننده است و عامل درآمدزایی ندارد و اعتبارات دولتی هم تکافوی حتی حقوق نیروهای آموزشی را نمی دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که معلمان ابتدایی چند مهارتی هستند و شرایط تدریس و سختی کار آنها قابل مقایسه با سایر مقاطع نیست گفته است:
دولت و آموزش و پرورش باید در شرایط سختی کار معلمان و فوق العاده های ویژه که حداقل زحمات آنها را جبران کند، توجه ویژه ای داشته باشند که در سال گذشته مختصری به فوق العاده شغل همکاران ابتدایی اضافه شد، اما کماکان سختی کار آموزگاران ابتدایی قابل مقایسه با دوره های دیگر نیست زیرا این معلمان در پنج روز هفته یعنی 25 ساعت و تقریباً تمام وقت تدریس می کنند که بسیاری از آنها در مناطق دوردست و صعب العبور هستند.

اگرچه به تازگی وزارت آموزش و پرورش به خاطر ظاهراً جبران سختی کار معلم ، کلاس های پنجم و ششم ابتدایی را سه معلمه نموده که هر کدام بخشی از تدریس دروس این مقاطع را برعهده دارند اما به نظر کافی نمی رسد.

دریافتی های ناچیز معلم با کارمندان همپایه شان در سازمان های دیگر قابل مقایسه نیست، پس وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی و بلامنازع این قشر عظیم باید دست به تلاش گسترده ای بزند و به سختی کار معلمان بیشتر بیندیشد تا علاوه بر ماندگاری معلمان در یک شغل فقط معلمی برای تأمین معیشت ناچار به دو شغله شدن و فروش آرامش و استراحت خود نباشد و آمادگی بیشتر و بهتری را برای تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک داشته باشند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

3 پاسخ برای “به سختی کار معلمان بیندیشید…

  • شهروند در تاریخ آبان 1, 1394 گفت:

    اگر ساعت کار معلمان را با سایر ادارات مقایسه کنیم آن وقت نباید قضاوت نادرست کرد حداقل ۲۴ساعت موظفی در هفته که تماما در خدمت دانش آموزان هستند وباید با تمام وجود کار کرد،آن وقت میزان کار مفید کارمندان در سایر ادارات با نقل از مرکز ٱمار ایران که در روز کمتر از ۱۵دقیقه میباشد،آیا مقایسه کردن درست است!!!!

  • سخت کوش در تاریخ آبان 1, 1394 گفت:

    باسلام خدمت دوستان ومعلمان گرامی
    شکی نیست که معلمی شغل انبیا ست.
    وهمه اقشار مختلف جامعه زیر دست این بزرگواران پرورش یافته اند ویا پرورش مییابند.
    ولی آیا واقعا 25ساعت کار در هفته میشود کار سخت؟خوشا به سعادشون که هنوز مفهوم کار سخت رو نمیفهند.خدا رو شاهد میگیرم کسانی رو میشناسم که کمترین ساعت کاریشان در هفته 105 ساعت هست.وحداکثر دریافتی این عزیزان در دمای کاری 51درجه ورطوبت 70% و بعضا فوق دیپلم و لیسانس هم هستند. نهایتا یک میلیون ودویست هزار تومان برسه با همه مزایایی حق اولاد و هزینه ایاب ذهاب. که بیشترشون هم روزانه 8تومان هم کرایه ماشین میدن

  • ناشناس در تاریخ مهر 30, 1394 گفت:

    به مطلب خوبی اشاره شده است امااین نکته بایدیاداوری شودکه به معلمین ابتدایی دراین خصوص ظلم بیشتری شده است چراکه درطول هفته بیش ازبیست ساعت مشغول به اموزش کودکان باسخت ترین شرایط هستندامامعلمین مقاطع دیگردرطول سال ساعات اموزشی انان به یکصدساعت هم نمی رسدوحقوق انان باسایرادارات رانبایدمقایسه نمودچراکه کارکنان دولت درهفته بیش ازچهل ودوساعت باکمترین امکانات وحقوق مشغول به خدمات هستندودر جاهای دیکری ازجمله اژانس هاومصالح فروشی هاو…کارنمی کنندواین درشان ومنزلت این عزیزان نمی باشدوهمه چیزدرمادیات خلاصه نمی شود