گفتگوی ویژه سلام پاوه با دکتر کیومرث ایراندوست، مدیر طرح جامع شهر پاوه
پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه:دکترکیومرث ایراندوست، مدیر طرح جامع شهر پاوه، در رابطه با دشواری ها و مشکلات شهری پاوه با خبرنگار سلام پاوه در سنندج به صورت ویژه گفتگو نمود. [quote]دکتر کیومرث ایراندوست دانشیار گروه شهرسازی و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان و دارای مدرک دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری از […]
- ۲۸ مهر ۱۳۹۴
- کد خبر 23089
- 14 دیدگاه
پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه:دکترکیومرث ایراندوست، مدیر طرح جامع شهر پاوه، در رابطه با دشواری ها و مشکلات شهری پاوه با خبرنگار سلام پاوه در سنندج به صورت ویژه گفتگو نمود.
[quote]دکتر کیومرث ایراندوست دانشیار گروه شهرسازی و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان و دارای مدرک دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.
ایشان سه کتاب تخصصی تالیف و 4 کتاب دیگر را ترجمه کرده و دارای چندین مقاله مرتبط با رشته برنامه ریزی شهری هستند.
وی دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدارس پاوه و کرمانشاه طی نموده و اصالتاً اهل شهرستان پاوه می باشند.[/quote]
سلام پاوه : باسلام و سپاس از زمانی که در اختیار ما گذاشتید. میخواستیم درباره دشواریها و مشکلات شهر پاوه با شما گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.
بنده هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم و برایتان آرزوی کامیابی میکنم.
سلام پاوه : شما مدیریت تهیه طرح جامع پاوه را به عهده داشتید، نخست از اهمیت تهیه طرح و مشکلات و ویژگیهای آن صحبت کنیم.
خوب طرح جامع طرحی است که برای آینده میانمدت و بلند مدت شهر و برای تعیین چارچوب توسعه شهر تهیه میشود و سه سند اصلی را برای هر شهر فراهم میکند که دربرگیرنده ضوابط و مقررات ساختوساز و کاربری، ساختار اصلی شهر و چندوچون گسترش شهر است. معمولاً در طرح جامع مطالعات گسترده اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و محیطی انجام میشود تا سرانجام این سه چالش برای آینده 10 تا 15 ساله شهر روشن شود. چون طرح جامع کلی و در مقیاس غیرقابل اجرایی تهیه میشود، الزاماً پسازآن طرح تفصیلی در سطح اجرایی بر پایه خط و خطوط طرح جامع تهیه میشود. در طرح تفصیلی جزییات اجرایی تعیین شده و سندی میشود که شهر بر پایه آن در ابعاد کالبدی توسعه مییابد و بهدرستی در بعد ساختار و کالبد نقشه راه شهرداری است و بهمثابه یک قانون شهرداری مجبور به اجرای آن است، مگر در مواردی که قانون استثنا کرده، مانند مصوبات کمیسیون ماده 5.
طرح جامع پاوه در سال 1387 آغاز شد و با توجه به مشکلات پیشآمده حدود 3 سال طول کشید. مهمترین مشکل نبود نقشه پایه بهروز از شهر پاوه بود که فراهم کردن عکس هوایی جدید مدت زیادی طول کشید و پسازآن مجبور شدیم با نقشهبرداری زمینی بخشهای دگرگونشده و ساخت و سازهای جدید را اضافه کنیم که آنهم به مشکلات اضافه شد. اما بههر حال طرح تهیه شد و بنابر داوری متخصصان و همکاران شهرسازی طرحی مناسب و مطلوب از آب درآمد.
سلام پاوه : طرح تفصیلی را هم پسازآن تهیه کردید؟
خیر، تا چند سال پیش تهیه طرح تفصیلی را هم مانند طرح جامع سازمان مسکن و شهرسازی استان( راه و شهرسازی کنونی) راهبری و اداره میکرد ، اما بنا بر تصمیم شورای عالی شهرسازی و با توجه به تصمیم دولت در واگذاری بیشتر اختیارات محلی به شهرداریها ، تهیه و تدوین طرح تفصیلی به خود شهرداری واگذار شد. در این حالت با توجه به شناخت مشاور طرح جامع هم روال و توصیه بر این است که با مشاور تهیهکننده طرح جامع برای تهیه طرح تفصیلی قرارداد بسته شود. برای تعیین قیمت هم بر اساس فرمول مشخص سازمان مدیریت و برنامهریزی عمل میشود که شهرداری پاوه با توجه به اعلام برخی مشاوران برای تهیه طرح باقیمت پایینتر ترجیح داد که مشاور دیگری طرح را تهیه کند. متأسفانه تا جایی که من در جریان هستم هنوز طرح به پایان نرسیده است. در چنین مواردی که تهیهکننده طرحها متفاوت است تجربه نشان داده که نتیجه مطلوب گرفته نمیشود که امیدوارم برای پاوه چنین نباشد و هرچه زودتر طرح تفصیلی مناسبی برای شهر تصویب شود تا برخی از مشکلات شهر کاهش یابد.
سلام پاوه : برگردیم به طرح جامع، از ویژگیهای آن و راهکارهای آن صحبت کنیم.
بحث کامل طرح جامع در مجال این گفتگو ی کوتاه نمیگنجد. بررسی ما نشان داد شهر پاوه از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار است. از نظر جمعیتی ویژگی خاص خود را داشت ، رشد جمعیت آن به سطحی از ثبات رسیده بود، ازنظر فرهنگی و اجتماعی شهری به شکلی ویژه دارای فرهنگی پربار و سرمایه اجتماعی درخور و ازنظر کالبد و محیط دارای مزیتهای برجسته و قابلاتکا در برنامهریزی بود؛ اما در مقابل محدودیتهایی هم داشت که گزینههای یک برنامهریز را هرچه بیشتر محدود میکند.
با توجه به موقعیت و ساختار در پاوه ظرفیتهای بیشتر اشتغال بهسختی میتواند ایجاد شود. بهویژه در ارتباط با گروه جدید تحصیلکرده در رشتههای نوین که امکان اشتغال آن در منطقه وجود ندارد و بهنوعی مهاجرت این گروه را دامن میزند. ازنظر محیط طبیعی هم محدودیت زیاد بود. اگرچه این ویژگی خود یک فرصت برای شهر بود، اما در ارتباط با هر سه هدف طرح جامع یک محدودیت اساسی به شمار میرفت. مثلاً چندوچون توسعه شهر، ساختار و انعطافپذیری ساختار و نیز ضوابط و مقررات را به شکل محسوسی تحت تأثیر قرار داده و گزینههای برنامهریزی را محدود کرده بود. اگر محدودیت منابع آب و زیست محیط حساس و آسیبپذیر پیرامون را هم به آن اضافه کنیم میتوان نتیجه گرفت که طراح و برنامهریز ناگزیر است بیشتر با رویکردی محافظهکارانه و با انتخابهای محدود طرح را تدوین کند.
سلام پاوه : دراین زمینه میتوانید مثالی بزنید؟
برای مثال یکی از مشکلات اصلی که انتظار میرفت طرح جامع برای آن فکری کند ، ترافیک و مشکل رفتوآمد شهر پاوه بود. خوب در این زمینه چه راهحلی میتوان انتخاب کرد که انتظارات را برآورده کند، با توپوگرافی مکان همساز باشد، برای محیطزیست آسیبزا نباشد و نیز در توان فنی و مالی شهرداری باشد. بنابراین انتخابها محدود و ریسک بسیار بالا بود. برای نمونه یکی از راهکارهایی که در آن زمان مطرحشده بود و از سوی برخی مسئولان پیگیری میشد، ارتباط میدان مولوی با سراب هولی از طریق جاده داخل باغهای مسیر بود.
در آن زمان استدلال میشد که بیشتر این جاده احداثشده و تنها بخش اندکی از آن باقیمانده است و چندان آسیبزا نیست. اما بررسی ما نشان داد که در بخشهای مختلف تعریض آسیب زیادی به دنبال دارد و مهمتر اینکه جاده و خیابان به دنبال خود سایر ساختوسازها را میکشد که تاثیر منفی آن بیشتر از خود جاده است، پس در آینده این باغها را هم باید فراموش کرد. افزون بر این سراب هولی برای پاوه یک عنصر هویتی است که باید در فکر باززنده سازی آن بود و در صورت کشیدن این خیابان دیگر چنینی قابلیتی نخواهد داشت. بنابراین در این زمینه مقاومت زیادی شد که با حمایت چند عضو شورا و شهردار و نیز کارشناسان مجرب دفتر فنی استانداری کرمانشاه از دستور کار خارج شد و به خیر گذشت.
سلام پاوه : خوب نظر شما در رابطه با همین مشکل ترافیک پاوه چیست؟
در این رابطه ما باید رویکرد خود را مشخص کنیم. پاوه شهری ویژه است که قرار نیست به یک شهر بزرگ تبدیل شود ، میتواند نقش یک بومشهر کوچک و میانه را با پویایی اجتماعی و اقتصادی و محیطی ایفا کند. اگر این را بپذیریم باید رویکردمان به حملونقل شهری دگرگون شود. امروزه خودرو بزرگترین چالش شهرهاست و باید مدیران سیاست خود را در برابر خودرو مشخص کنند.
مدیریت شهری بهویژه در پاوه باید بیشتر از در فکر خودرو بودن، در فکر پیاده باشد. یکی از مشکلات در این شهر این است که شرایط برای پیاده راه رفتن سخت است. در حالی مقیاس وسعت شهر انسانی است. یعنی اگر یک شهروند پاوه تصمیم بگیرد برای امور روزمره از خودرو استفاده نکند هیچ مشکلی نخواهد داشت و بهراحتی با پیاده میتواند به بیشتر خدمات شهری دستیابی داشته باشد، اما ما بیشتر از آنکه در فکر گسترش انتخابهای پیاده باشیم در فکر خودرو هستیم. متأسفانه امروزه خودرو مداری با بالا رفتن سرانه خودرو در شهرها، ازجمله پاوه ، این روند به یک بنبست نزدیک شده و شهر بیشتر به یک پایانه و پارکینگ تبدیل میشود. در شرایط توپوگرافی پاوه و در مواردی با عدم رعایت ضوابط بلندمرتبهسازی و تأمین نشدن پارکینگ ساختمانهای بلند این مشکل رو به بحران است. به نظر میرسد بیشتر از آنکه به فکر خودرو باشیم باید به فکر انسان بود و خودرو را تنها بهعنوان ابزاری برای تأمین رفاه و آسایش تلقی کرد، در این صورت میتوان به دنبال راهکاری کالبدی و فرهنگی جدید بود. البته در طرح جامع و در فرایند کارشناسی به راهکارهای تا حدی موثر هم رسیدیم که قرار بود در ادامه و در طرح تفصیلی و یا به صورت مجزا ارائه و اجرایی گردد که کار به آنجا نکشید.
سلام پاوه : در پایان اگر در تکمیل بحث نکته دیگری به نظرتان میرسد ارائه فرمایید.
شهر و شهرستان پاوه از ظرفیت و پتانسیل بالای برخوردار است و قوت و فرصتهای کمنظیری دارد، موقعیت مرزی، چشمانداز و محیط و معماری ، فرهنگ غنی و شکوفا، که باید در راهبرد توسعه آینده منطقه هر یک بهمثابه یک سرمایه همزمان که از آن حفاظت شود، در راستای توسعه پایدار مورداستفاده قرار گیرد و این امر بسیار حساس و نیازمند یک راهبرد توسعه فراگیر و منسجم است. این در حالی است که به تدریج این فرصتها را به تهدید تبدیل میکنیم، آلودگی و تخریب محیط زیست، الگوهای ناهمساز معماری در ساخت و ساز شهر و روستا، تحلیل بردن منابع از جمله منابع آب ، تسلط خودرو ، دگرگونی فرهنگی از این جمله است.
از سوی دیگر شهر پاوه مانند چند دهه پیش محدود به محدوده شهر پاوه نیست بلکه بخش وسیعی از حوزه بلافصل شهر را در برگرفته که هرگونه برنامه برای کاربری، حملونقل و حتی امور اجتماعی و فرهنگی نیازمند دیدی وسیعتر و در قالب یک مجموعه سکونتگاهی است که باید نهادهای مدیریتی شهرستان و شهر به این امر توجه کنند و شاید مجبور به بازتعریفی از محدوده شهر باشیم.
سلام پاوه: از شما سپاسگزاریم
موفق و سربلند باشید
مصاحبه: احسان شکرالهی
با سلام خدمت همه دوستان و جناب ایران دوست گرامی!
بدترین راه حل ظاهرا آسان ترین راه حل است و آن هم وصل کردن میدان مولوی به سراب هولی. جز تخریب محیط زیست فایده ی دیگری ندارد. اگر اداراتی که باید به ترویج باغداری بپردازند کارشان را درست انجام دهند و مردم را به کسب درآمد از زمینها و باغهایشان کنند مردم از طمع کردن به فروش آنها منصرف می شوند. از یکی از کارمندان اداره کشاورزی شنیدم که دربازدید ازیکی از باغات منطقه سنندج از یک باغ هزار متری دوازده میلیون تومان آن هم چند سال پیش درآمد کسب کرده اندو دوستی هم می گفت درآمدهای چندصد ملیونی می توان به دست آورد. باید مردم را تشویق به باغداری به اشکال نوین کرد که هم معضل بیکاری کم شود و هم محیط زیست تخریب نشود و هم زیبایی شهر بیشتر از این ازمیان نرود و درست زمانی که دیگر امیدی به بازگشایی مرز نمانده و درحالی که مریوان به زودی به یک منطقه آزاد تجاری تبدیل می شود و مرز شوشمی در حال نفس کشیدن های آخرش است حدّاقل شاید گردشگری در شهر ما، هم رونقی بگیرد.
بنده به عنوان یک شهروند به وجود شما افتخار میکنم
انشا اله خداوند به شما طول عمر با عزت بدهد
قابل توجه اعضای مخلص و صادق و تلاشگر شورای شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟در بکار گیری شهردار نخبه شهرستان پاو ه با و جود این همه نیروهای خلاق و توانمند
درود بر دکتر ایراندوست
توجه ایشان به باغات و مخافت با ایجاد این جاده نشان از سطح آگاهی و سواد ایشان دارد و خوشبختانه مثل بعضیا فقط به یک طرف قضیه نگاه نمیکنن.
ای کاش همه مثل شما میبودن.
با تشکر ویژه از جناب آقای ایراندوست
واقعا باید برای شهرداری و سایر ارگان های پاوه تاسف خورد که از کسانی مانند دکتر ایراندوست که واقعا دلسوز این شهر بوده و تخصص فراوانی در این کار دارند استفاده نمیکنند.
واقعا ما خیلی بیگانه پرستیم!
بجای توسعه شهر به سمت نوریاب مسیرهای دیگرموردتوجه قرارگیردبدنیست!
راه حلهای زیادی برای حل معضل ترافیک جود داردکه عبارتنداز:1احداث یک خیابان ازمسیربالادست روستای چورژ ی پشت بیمارستان جدید ازوسط دوکوه دره نیشه ومیرخسروبه سمت پشت سراب هولی متصل به جاده بالادست بافت قدیمی گرددو نهایتا ازپشت هتل ارم وارامگاه ملامقصودبه پشت نوریاب منتهی گردد2-احداث یک خیابان از روبروی پارک کویمکال روی جوی مه ر به سمت سراب هولی3-احداث یک پل روگذر وزیرگذردرفلکه فرمانداری.
با سلام و سپاس از اظهار نظر شهروند محترم
بنده هم آماده هستم اگر گفتگویی لازم باشد انجام شود،
البته در طرح هاي مشارکتی در نظر گرفتن ایده های محلی یک اصل است و میتواند در بهتر شدن طرح کمک شایانی کند، اما این ایده ها باید کارشناسی شود و قابلیت اجرایی داشته باشد.
بنده ترجیح نمی دهم وارد جدل و بحث شوم، این جای بحث بسیار دارد، این برون رفت نیست بلکه فقط دامنه مشکل را گسترده کردن و از بین بردن یک بخش دیگر از باغ های شهر است، اتفاقا همان موقع ما پیشنهاد مسیر پیاده برای آن را دادیم. خوب خیلی منافعشان در کشیدن جاده به عنوان یک مسکن کوتاه مدت بود،یا دیدشان محدود به یک دوره کوتاه بود که جاده باز شود و پس از مدتی دوباره مشکل نمودار شود. حتی پیشنهاد یک جاده کمربندی از باغ های جنوب و غرب شهر به سمت نوریاب بود، که آن هم غیرمنطقی بود. در ضمن بنده کاملا با شهر و فضا و همه آن باغ ها آشنایی کامل داشتم و دورانی از زندگی من در مسیر همان راه و دبیرستان گذشته است.
کشیدن این جاده مشکل مالکیت هم داشت که اجرا را دست کم در افق زمانی طرح جامع ناممکن میکرد، و برای ترافیک در طرح اصلاح و تکمیل شبکه معابر هم پیشنهاد شده که اجرایی نشده، این جاده با بازدید نمایندگان مسکن و شهرسازی ، استانداری، شهرداری و مشاور به دقت در محل کارشناسی شد و نتیجه گرفتیم که زیان آن بیشتر از سود آن است. البته برداشت میدانی دقیق به ویژه آمار مبدا و مقصد سفر نشان داد که این جاده تنها بخشی از جابجایی سواره و سفر شهر را در بر می گیرد.
با سلام مسیر میدان مولوی به سراب هولی بهترین گزینه برا رفع مشکل ترافیک وگردشگری جدید پاوه می باشد با توجه به اینکه خیابان توسط اداره آب جهت لوله گذاری آب هانی کوان از میدان مولوی تا سراب هولی کشیده شده فقط تکمیل کردن میخواد
باید قبول کنیم که راه حل مشکل ترافیک پاوه تعریض خیابان ها نیست. جدا از این که این کار نیازمند هزینه های بسیار بالایی هست، صدها تجربه در نقاط مختلف دنیا نشون داده که تعریض لزوما مشکل رو حل نمیکنه. همانطوری که آقای ایراندوست ذکر کردند راه حل کم کردن تعداد سفر هست و تشویق مردم به استفاده از فضای پیاده که هم برای سلامتی خودشون خوبه و هم برای سلامت شهر. البته باید در کنارش روی مسایلی مثل حمل و نقل عمومی، مسیرهای دوچرخه، کنترل های شدید ترافیکی روی پارک غیر مجاز، و وضع مالیات های مناسب برای مالکیت خودرو هم کار کرد که مطمئن نیستم بستر سازمانی مناسب برای این کارها موجود باشه. ساده ترین کار همون بالابردن سطح فرهنگ مردم و تشویقشون به پیاده روی بیشتره که هم برای سلامت بدنیشون خوبه و هم سلامت رفتاری و اجتماعیشون.
اقای ایراندوست از متخصصین ودلسوزان واقعی منطقه میباشد از مجموعه شهرداری و شورا و فرمانداری وسایر مراکز ذی ربط انتظار میرود از دانش و تجربه ایشان در جهت توسعه منطقه استفاده نمایند
باتشکر از جناب آقای دکتر ایراندوست
ما به وجود کسانی مانند شما افتخار میکنیم.
موفق باشید.
بنظر طرح جامع طرح خوبی است اما دید آقای ایراندوست اصلا منطقی بنظر نمیاد در مواردی مثل ترافیک پاوه بجای ارایه طرح برون رفت متاسفانه فرار از جواب دادن رو در پیش گرفتن فقط بسنده کردن به مسئله فرهنگی و فرهنگ سازی بنظر فرار رو به جلوست راهکار کامل و جامع یکی از بندهایش مسئله فرهنگیست نه تمام آن در بعد کارشناسی هم بنظر بصورت میدانی کاری انجام نشده یا حداقل آقای ایراندوست پاوه را ندیده اند!حدفاصل میدان مولوی تا سراب هولی یک کیلومتر نهایتا دو کیلومتر است باغات این مسیر به طور کل تمامی درختانشان قطع شده است آیا شهرداری بهتر نیست جاده را بکشد و اطراف آن فضای سبز ایجاد کند هم یک تفرجگاه ایجاد میشود هم یک مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری هم نمای زیبای رودخانه در بین دوجاده قابل دیدن هست همانند تمام شهرهای مدرن دنیا که رود از وسطشان عبور میکند و مسئله ترافیکی شهرهم به طور واقعی حل میشود آن تعداد از اعضای شوراهم که میفرمایید نزاشته اند متاسفانه دید بسته ای به موضوع داشته اند و حرف شما را که بیگانه اید ترجیح داده اند به بومی ها!!!من حاضرم باشما در این رابطه مناظره داشته باشم و شمارا مجاب نمایم
شیوه ی شیرینت چه نی خه یالا..آروو دیم وه چه م ده مای چه ن سالا