ج 10 فروردین 1403 ساعت 04:58

همایش روز ملی روستا با حضور نمایندگان پاوه در تهران برگزار شد

همایش روز ملی روستا با حضور نمایندگان پاوه در تهران برگزار شد

به گزارش سلام پاوه :  دومین همایش روز ملی روستا و اولین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان کشور با حضور نمایندگان شهرستان پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : دومین همایش روز ملی روستا و اولین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان با حضور ریاست محترم جمهوری، تعدادی از وزراء، رئیس سازمان‌ها، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و نمایندگان […]

به گزارش سلام پاوه :  دومین همایش روز ملی روستا و اولین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان کشور با حضور نمایندگان شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : دومین همایش روز ملی روستا و اولین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان با حضور ریاست محترم جمهوری، تعدادی از وزراء، رئیس سازمان‌ها، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و نمایندگان شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران سراسر کشور در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

در این مراسم پنج نفر از شهرستان پاوه حضور داشتند ، قباد فرجی نماینده‌ی شورای بخش مرکزی از دشه ، محرم شبرنگ نماینده‌ی بخش نوسود از روستای هجیج،دکتر حسن روحانی حسین راشی‌جان نماینده‌ی بخش باینگان از روستای زردوئی، سابق حسینی نماینده‌ی دهیاران شهرستان از روستای نسمه و آقای فریبرز عزیزی کارآفرین نمونه‌ی کشوری از روستای زردوئی .
این همایش و نمایشگاه با همت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری آقای دکتر رضوی برپا شد. آنچه ملموس بود دغدغه مسئولین دولت تدبیر و امید از وضعیت روستائیان و پدیده مهاجرت به سمت شهرنشینی و مشکلات و عواقب این پدیده در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و … بود.

در ابتدای این مراسم دو تن از شوراها و دهیاران روستاها به بیان مشکلات روستاها و ارائه پیشنهادات در حضور ریاست جمهوری شدند.

سپس دکتر رضوی به بیان طرح‌های خود در حمایت از روستائیان پرداخت وی  یکی از این طرح‌ها که در شهرستان پاوه و اورامانات می‌تواند موثر باشد اعطای تسهیلات با صفر درصد بهره بانکی و تنفس زیاد با ضمانت کارت یارانه برای تعاونی‌های تولیدی روستائی با بیش از 200 نفر سرپرست خانواد عضو و سپس اعطای تسهیلات با بهره 3 درصد و 4 درصد به تعاونی‌های دارای 100 نفر و 50 نفر عضو سرپرست خانوار شد.

رضوی با اشاره به اینکه مسأله پراکنده بودن روستاها تهدید نیست، گفت: درست است که ارائه خدمات و زیرساخت‌ها در روستاهای متعدد، زیاد و پرهزینه و زمان‌بر است، اما این مسأله بخصوص در روستاهای مرزی باعث خواهد شد که کشور به امنیت پایداری برسد و فرصت تعالی کشور مهیا شود.

سپس دکتر روحانی رئیس جمهور کشور با اشاره به اینکه خود روستا زاده است گفت روستاها کانون تولید هستند و روستا محل صفا و صمیمیت است.
رییس جمهور ، با تاکید بر اینکه “روستا ، محور فرهنگ این مرز و بوم است “، گفت: خدمات عمومی در روستاها نیز باید همانند شهرها ارتقا یابد و نباید علم ، درمان و دکتر حسن روحانیاشتغال، کالای شهر باشد.
وی اشاره کرد که مبلغ 500 میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تأمین آب شرب روستائیان اختصاص داده شده است.
دکتر روحانی همچنین ابراز امیدواری نمود که تا پایان این دولت به بیش از 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی شود.
رئیس جمهور در پاسخ به کسانی که قصد استیضاح وزیر راه و شهرسازی را بمنظور مانع تراشی و … داشتند گفتند که بموقع پاسخ این افراد را بطور قاطع خواهد داد و دکتر آخوندی را فردی لایق ، با تجربه و دارای مدارج علمی تراز اول برشمردند.
سپس وزیر جهاد کشاورزی به بیان سخنانی پرداخت و گفت برنامه توسعه پروش گلخانه‌ای در روستاها را در راستای صرفه‌ جوئی مصرف آب را اجرا خواهیم کرد.

وی همچنین اعلام کرد آبیاری سنتی و پرورش سنتی نه تنها مانع ایجاد درآمد مناسب روستائیان شده بلکه طبق تحقیقات در پرورش میوه‌هایی همچون هندوانه و خیار تا چند ده برابر قیمت فروش در بازار هزینه پرورش آن‌ها می‌شود که موجب اتلاف سرمایه‌های ملی و کاهش بهره‌وری می‌شود.

حجتی همچنین افزود ما می‌خواهیم اصلاح الگوی کشت مناسب با شرایط هر منطقه، توسعه و اصلاح سیستم آبیاری و ترویج پرورش گلخانه‌ای را عملی نمائیم که حجم قابل توجهی معادل 3 برابر حجم سد کرج صرفه‌جوئی مصرف آب خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد و افزود :دامپروری در روستاها خصوصاً روستاهایی که دارای مراتع مناسب هستند باید احیا گردد و ما از این طرح حمایت خواهیم کرد. همچنین طرح‌های شیلات باید توسعه داده شود. وزیر جهاد افزود زمانی که در روستاها اشتغال زایی و درآمد ایجاد شود مهاجرت معکوس از روستا به شهر هم خواهیم داشت.

سپس رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سخنرانی کرد: ایشان به سابقه 4 دوره نمایندگی مجلس خود و سالها سابقه تدریس در دانشگاه‌های معتبر اشاره کرد و گفت بر این اساس در حال تدوین برنامه جامع برای پیشرفت و برنامه ریزی و بودجه ریزی هستیم.

دکتر نوبخت اعلام کرد احکام برنامه ششم توسعه تهیه شده و در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفته که در آن توجه ویژه‌ای به روستائیان شده است.

نوبخت همچنین به آمار قابل توجه جمعیتی اشاره کرد و گفت در سال 1355 جمعیت روستایی 75٪ و جمعیت شهری 25٪ جمعیت کل کشور را تشکیل می‌داد اما اکنون 27٪ جمعیت ایران روستائیان و 73٪ را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی اعلام کرد تغییر تقسیمات جمعیت شهری را بالا برده است.

وی همچنین اعلام کرد روستائیانی که به شهرها مهاجرت می‌کنند معمولاً در حاشیه شهرها و سکونت‌گاههای غیر رسمی سکونت می‌کنند که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

وی اعلام کرد چنانچه روستائیان در روستا بمانند از این حاشیه‌نشینی و مشکلات مربوطه جلوگیری خواهد شد پس ما باید خدمات را به روستاها ببریم و ایجاد اشتغال کنیم تا ضمن جلوگیری از پدیده مهاجرت، میزان تولیدات را بالا ببریم چرا که روستاها مرکز تولید هستند.

رئیس سازمان برنامه ریزی افزود صرف خمات عمرانی، بهداشتی محور توسعه انسان‌ها و جوامع نیست بلکه فرهنگ انسان‌ها محور توسعه است.

سپس تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس سخنرانی کرد و ضمن تبیین مشکلات روستاها افزود ما در کمیسیون بودجه به روستائیان توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

پس از وی آقای دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جمع سخنرانان پیوست و روستاهای دچار بحران آب و خاک هستند و دارد بنیادهای روستاها را ویران میکند و نشاط را از روستاها از بین برده است.

ربیعی افزود نگاه نوستالژیک و رمانتیک به روستاها باید عوض شود و نیازمند توجه جدی هستند. وی اعلام کرد ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای روستائیان بزودی شروع خواهد شد تا با ایجاد تعاونی‌ها و کارگاه‌های تولیدی به ایجاد اشتغال بپردازیم.

وی همچنین اعلام کردند توریسم روستائی نیازمند توجه دولت به آن است و تجمیع سرمایه‌های خرد در قالب تعاونی‌های روستائی می‌تواند موجب توسعه کار شود.

سپس فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به سخنرانی پرداخت و گفت ما در تمام نقاط کشور و پروژه‌های مهم ورود کرده و مجری پروژه‌های مختلف عمرانی، صنعتی و … هستیم تا با دانش 100٪ ایرانی پروژه‌های کشورمان به اجرا برسانیم و از درآمد حاصله خدمات عمومی زیادی خصوصاً در حوزه روستاهای سراسر کشور ارائه خواهیم داد. سردار همچنین اعلام کرد آمادگی خود را به شرکت گاز جهت اجرای پروژه‌های گازرسانی اعلام کرده‌ایم.

پس از وی وزیر ارتباطات پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد همگام با شهرها روستاها نیز باید مورد پوشش شبکه‌های اینترنت، پست بانک و …قرار گیرند. واعظی افزود برنامه جامع برای همه روستاها در دست اجرا داریم.

عزیزی نماینده مردم شیروان  سخنرانی کرد و گفت ما خود روستا زاده‌ایم و پیگیری جدی در خدمات رسانی به حوزه انتخابیه خود داشته‌ام بطوریکه تاکنون حدود 90٪ روستاهای ما از نعمت گازرسانی برخوردار هستند.

وی همچنین با شور و حرارت خاصی به حمایت از وزیر استیضاح شده راه و شهرسازی پرداخت و افزود دکتر آخوندی از قویترین وزرای این دولت است و ما به تمام معنا از ایشان حمایت خواهیم کرد.

سپس خندان‌دل معاونت امور دهیاری‌های سازمان دهیاری و شهرداری‌های سراسر کشور سخنرانی کرد

شاملو رئیس بنیاد مسکن کل کشور هم سخنرانی کرد و گفت ما با برنامه‌های جدی در روستاها مشغول فعالیت هستیم که علاوه بر ساماندهی و بهسازی فضای روستاها به توسعه گردشگری در روستاها و اجرای زیرساخت‌های مربوطه می‌پردازیم. ایشان همچنین افزود به روستاهای دارای بافت فرسوده کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته‌ایم و نیز پیگیر آسان‌سازی ضمانت بانکی وام مسکن روستائی هستیم و قبول داریم که تهیه ضمانت با این شرایط برای روستائیان مشکل است.

مدیر عامل شرکت گاز هم اعلام کرد در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید سرعت گازرسانی به روستاها را تسریع داده‌ایم و تا پایان دولت فعلی تمامی روستاهای بالای 20 خانوار باید گازرسانی شود.

نهایتاً دکتر رضوی به جمع‌بندی مطالب ارائه شده در آن روز پرداخت و جلسه پایان یافت. فردای همان روز که قرار بود معاون اول رئیس جمهور و چند تن دیگر از وزراء حاضر شوند که بدلیل حضور در جلسه استیضاح وزیر راه، در برنامه حضور نیافتند.

سپس در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران اکثر شهرستان‌های کشور غرفه باز کرده و به نمایش توانمندی‌های روستاهای حوزه خود در زمینه تولیدات روستائی ، صنایع دستی، معرفی آثار طبیعی و مناطق دیدنی بصورت پوستر شدند.

آشنایی بازدید کنندگان با پتانسیل ها و ظرفیت های روستایی، معرفی جاذبه های فرهنگی مناطق روستایی از قبیل آداب و رسوم، پوشش و محصولات، معرفی مشاهیر و استعدادهای کارآفرینی، ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان و روستائیان، آشنایی تجار و سرمایه گذاران و صنعتگران با واحدهای کوچک تولید کننده در روستاها و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در میان جامعه روستایی از جمله اهداف برگزاری همایش و نمایشگاه روز ملی روستا بود.

غرفه شهرستان پاوه نیز دایر بود که در آن درویش ابراهیم یوسفی از روستای داریان مشغول سبد بافی بود. مناطق دیدنی پاوه نیز که توسط جناب دکتر برهان ولدبیگی عکسبردای شده بودند معرفی و پوسترهای تهیه شده نصب گردیدند که جا دارد از زحمات دکتر ولدبیگی که با این شور و علاقه و جدیت در راستای معرفی منطقه اورامانات تلاش می‌نمایند تشکر کرد.

روستا نشینان

روستا نشینان
همچنین در قسمت محوطه آزاد نمایشگاه ماکت‌ها و سیاه‌چادرهای مناطق مختلف ایران که معرف فرهنگ‌های مناطق مختلف به همدیگر بود برپا شده بود.

از استان کرمانشاه با همت مدیر کل محترم دفتر امور روستایی جناب آقای بالائی که خود نیز حضور داشتند ماکت معماری بومی منطقه اورامانات تهیه شده بود که در نوع خود دیدنی بود در این محل علاوه بر معرفی معماری و فرهنگ اورامانات که توسط آقای فریبرز عزیزی از روستای زردوئی اداره می‌شد از بازی کُردنیه نیز رونمایی شد در این بازی منحصر به فرد که گزارش آن متعاقباً اعلام می‌شود و توسط جوان خوشفکر جوانرودی دکتر فریدون محمدی طراحی و در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسیده است بازدید شد.

لازم به ذکر است در یک جو صمیمی تمام نمایندگان شوراها و دهیاران استان کرمانشاه در قالب یک نام کلی به انعکاس مشکلات حوزه روستائی استان کرمانشاه همایش روستا نشینانپرداختند.
در شهرستان پاوه نیز یک نامه کلی حاوی 3 مشکل اصلی روستاهای شهرستان پاوه در خصوص ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی وتوسعه روستائی تدوین و ارائه شد.
مشکلات اصلی شهرستان
1- آزاد سازی مرز شوشمی و رونق تجارت که علاوه بر ایجاد درآمد برای منطقه و بالتبع برای روستائیان موجب توسعه گردشگری منطقه خواهد شد.
2- انتقال آب سیروان از مخزن سد داریان به پاوه و اطراف که علاوه بر تامین آب باغات موجب احیای باغات از بین رفته در اثر کم آب و مهم‌تر از همه احداث باغات جدید که موجب اشتغالزایی مناسب برای شهرستان و روستاهای تابعه خواهد شد که اهمیت این پروژه اینجا دوچندان می‌شود که با توجه به مجم بالای آب سد داریان و دبی زیاد رودخانه سیروان امکان تأمین آب در این حد وسیع باغات وجود دارد و آب چشمه‌های روستائی که اکنون به آبیاری باغات اختصاص یافته جهت شرب استفاده شود که همزمان موجب رفع مشکل کمبود آب شرب خواهد شد.

لازم به ذکر است این پیشنهاد با ایده بخشدار محترم مرکزی پاوه آقای عبدالله زاده مطرح شد و خود ایشان نیز مکاتباتی در این خصوص بعمل آورده‌اند که در صورت عملی شدن موجب تحول عظیمی در منطقه خواهد شد.

3- توجه به صنعت توریسم در منطقه اورامانات و ایجاد زیرساخت‌های لازم با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالای گردشگری که در شهرستان پاوه وجود دارد.

گزارش از قباد فرجی

همایش روستا نشینان

3

4

5

7

8

پ7

دکتر حسن روحانی

دکتر حسن روحانی

2 پاسخ برای “همایش روز ملی روستا با حضور نمایندگان پاوه در تهران برگزار شد

  • عزیزی در تاریخ مهر 17, 1394 گفت:

    ضمن تقدیر از تمامی عزیزان زحمتکش؛
    نکته ای را یاد اور شوم و ان اینکه که طرح استفاده از اب سد داریان برای منطقه از سوی برخی متخصصین شهرمان مطرح شده و ایده اولیه ان توسط دیگران شکل کرفته است
    اما با این حال خوشحالیم که توسط مسولین عزیز از جمله بخشدار مرکزی هم در حال پیگیری است

  • از دوریسان در تاریخ مهر 17, 1394 گفت:

    کاک سابق عزیز خسته نباشید اما کاش با لباس کردی حضور میداشتی که دیدنی تر بود.