ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 10:24

ارمغان سال‌های جنگ زیرپای کودکان«نوسود»/«مین‌»هنوز قربانی می‌گیرد

ارمغان سال‌های جنگ زیرپای کودکان«نوسود»/«مین‌»هنوز قربانی می‌گیرد

به گزارش سلام پاوه : با وجود گذشت سال‌ها از پایان جنگ، مین‌های کاشته شده در مناطق مختلف اورامانات به ویژه نوسود هنوز قربانی می‌گیرند. به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری مهر: – گروه استان‌ها: اورامانات سرزمین مردمان راست پندار است و جای جای آن نشان از خلوص، ایمان و پایمردی مردمان […]

به گزارش سلام پاوه : با وجود گذشت سال‌ها از پایان جنگ، مین‌های کاشته شده در مناطق مختلف اورامانات به ویژه نوسود هنوز قربانی می‌گیرند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری مهر: – گروه استان‌ها: اورامانات سرزمین مردمان راست پندار است و جای جای آن نشان از خلوص، ایمان و پایمردی مینمردمان بی‌ریایش دارد، مردمانی که با تمام هستی‌شان وجبی از خاک سبز این دیار را تسلیم دشمن نکردند اما عداوت بعثی‌های متجاوز و ضدانقلاب کوردل تا بدان جا پیش رفت که استراتژی ناجوانمردانه خود را با کاشت مین‌های ضد نفر در دوران ۸ سال دفاع مقدس اتخاذ و نقطه‌به‌نقطه منطقه را مین‌گذاری کردند.

اکنون‌که سال‌ها از کابوس جنگ و دلهره هجوم دشمنان متجاوز می‌گذرد، هنوز هر از چند گاهی رهگذران با عبور از منطقه قربانی انفجار مین می‌شوند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: جای‌جای اورامانات طعمه مین شده و اکنون نیز ممکن است گروهک‌های معاند بر سر راه مردم مین بگذارند که البته با تمام توان نسبت به پاک‌سازی منطقه اقدام و در این راه عده زیادی شهید و جانباز شدند.

نعمت‌الله منوچهری افزود: منطقه اورامانات وسیع است و می‌طلبد که نسبت به رویه پاک‌سازی منطقه بازنگری صورت گیرد.

مسئولیت پاک‌سازی مناطق آلوده به مین در اورامانات به سپاه محول شود

وی با اعلام مخالفت حضور شرکت‌های خصوصی در منطقه اورامانات برای امر پاک‌سازی گفت: بنده معتقدم که مسئولیت این کار باید بر عهده سپاه پاسداران نهاده شود تا روند پاک‌سازی با شدت و حدت بیشتری پیش رود.

منوچهری اما خواستار توجه مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به قربانیان انفجارهای مین در منطقه اورامانات شد و بیان کرد: این اتفاقات عواقب ناشی از جنگ است و همان‌گونه که در دفاع مقدس اگر کسی روی مین می‌رفت تحت حمایت بنیاد قرار می‌گرفت امروز نیز  باید همان برخورد صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: مردم در منطقه اورامانات زندگی می‌کنند و استفاده از امتیازات لازم حق آنان است و از بنیاد شهید و امور ایثارگران توقع داریم که حمایت لازم را از قربانیان انفجارهای مین به عمل‌آورده و دیگر نباید به قربانیان خرده گرفت.

فرمانده تخریب، انفجارات و پاک‌سازی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عملیات پاک‌سازی منطقه از سال ۷۲ با شدت بیشتری جریان گرفت و اکنون نیز مختصات ۲۰۰ هکتار از نقاط آلوده موردی و میدانی اورامانات شناسایی و تهیه‌شده که این مختصات را به مرکز مین‌زدایی کشور اعلام کردیم.

سرهنگ محمد کاظمی خدمت صادقانه و جدیت در امر پاک‌سازی منطقه اورامانات را لازمه پیشبرد صحیح و اصولی کار دانست و گفت: بنده در طول دوران خدمتم بارها شاهد حوادث اسفبار ناشی از انفجار مین در منطقه بودم.

وی افزود: هم‌اکنون مناطق هانی گرمله، شمشیر و… نیاز به کار بیشتری در امر پاکسازی دارد هرچند که قبلاً منطقه پاک‌سازی‌شده است.