پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:40

«زیبای خفته زاگرس» و ظرفیت فراموش شده «بوم‌گردی»

«زیبای خفته زاگرس» و ظرفیت فراموش شده «بوم‌گردی»

به گزارش سلام پاوه؛ کرمانشاه همان بهشت ناشناخته غرب کشور است که با وجود مناظر و طبیعت بکرش از ظرفیت اقامتگاه‌های «بوم‌گردی» محروم است. به گزارش سلام پاوه و به نقل ازخبرگزاری فارس از کرمانشاه، چه حس شورانگیزی باید داشته باشد، تجربه یک شب آرمیدن زیر سقف یک خانه روستایی در دل طبیعت بی‌نظیر «زیبای […]

به گزارش سلام پاوه؛ کرمانشاه همان بهشت ناشناخته غرب کشور است که با وجود مناظر و طبیعت بکرش از ظرفیت اقامتگاه‌های «بوم‌گردی» محروم است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازخبرگزاری فارس از کرمانشاه، چه حس شورانگیزی باید داشته باشد، تجربه یک شب آرمیدن زیر سقف یک خانه روستایی در دل طبیعت بی‌نظیر «زیبای خفته پاوهزاگرس»؛ آرامش روح‌نواز طبیعت پرهیاهو و زنده روستا را در هیچ‌جا نمی‌توان لمس کرد.

شوق طبیعت‌گردی که در سرت باشد، دلت را به دریا می‌زنی برای کشف راز زیبایی‌هایی که در دل آن نهفته است و بوی نان محلی و شکوفه‌های وحشی، دیدن جلوه‌های سنتی بومیان و شنیدن صدای پای آب آنچنان به وجدت می‌آورد که دل کندن از آن برایت دشوار می‌شود.

رشد روزافزون شمار طبیعت‌گردان در سراسر جهان تلنگری است که یادآوری می‌کند علاقه و دلبستگی انسان به طبیعت را و اینکه رویکرد جدیدی به این مقوله در حال شکل‌گیری است که با بهره‌گیری از آن می‌توان به زندگی روستائیان و ساکنان در مناطق دور از شهرها رونق بخشید.

افزایش تقاضا برای طبیعت‌گردی بستری مناسب برای توسعه پایدار محلی و آموزش حفاظت از محیط زیست به دوستداران طبیعت است. داشتن بافت فرهنگی و فیزیکی خاص و استفاده از معماری بومی و سنتی هماهنگ با منظره محیط از جاذبه‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

مشارکت اعضای خانواده در میزبانی از گردشگران یک تجربه جدید و فرصتی بکر برای ایجاد کسب و کارهای کوچک خانوادگی در روستاها پیش‌روی بومیان و جوامع محلی قرار داده است. ساختار بومی این اقامتگاه‌ها برگ برنده آنها در رقابت با هتل‌های مدرن است.

اقامتگاه‌هایی دارای هویت بومی که می‌تواند نمایشگاهی از جاذبه‌های سنتی، صنایع‌دستی محلی و معرفی فرهنگ بومی منطقه باشد و یا با برگزاری تورهای طبیعت‌گردی از سوی آنها در جذب اکوتوریست‌ها موفق عمل کند؛ در حقیقت این اماکن به نوعی یک اکوموزه و کلکسیونی از جاذبه‌های مختلف بومی منطقه است.

وجود 50 روستای هدف گردشگری در استان کرمانشاه با طبیعت بکر و چشم‌نواز دامنه‌ها زاگرس و دشت‌های زیبایش فرصتی مناسب برای حفظ و شکوفایی آداب و رسوم، غذاهای محلی، معماری سنتی، موسیقی بومی و… فراهم می‌کند که با تأمین زیرساخت‌های این موضوع و حمایت از علاقه‌مندان این عرصه و دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی می‌توان شاهد رشد و توسعه گردشگری در استان بود.

توجه به روستاها و جوامع محلی موضوع محوری شعار امسال سازمان جهانی گردشگری بود که با تحقق موضوع ایجاد بوم‌گردها می‌توان در راستای توانمندسازی جوامع محلی گام‌های مثبتی برداشت.

ارائه تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه به خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: بوم‌گردی می‌تواند منجر به اشتغال پایدار شود.

مسعود خاکسار بیان داشت: طی تفاهم‌نامه‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با صندوق کارآفرینی امید در سطح کشور تسهیلاتی به متقاضیان ایجاد اشتغال در حوزه بوم‌گردی اعطا می‌شود.

وی از ارائه تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان به متقایان احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی خبر داد و گفت: ارائه این تسهیلات منوط به ایجاد اشتغال پایدار است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه بیان داشت: به متقاضیان دریافت تسهیلات خوداشتغالی در حوزه گردشگری نیز 30 تا 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که باید از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان معرفی شده باشند.

تجربه ناموفق خانه‌مسافر و شروع فعالیت دوباره

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر شرکت ماد در حال پیگیری برای فعالیت در بحث اقامت‌های بوم‌گردی است.

علیرضا مرادی‌بیستونی با اشاره به تجربه ناموفق ایجاد خانه‌مسافر در کرمانشاه، متذکر شد: شرکت مذکور باید زیرنظر خانه‌مسافر شروع به فعالیت کند.

وی بیان داشت: قبلا خانه‌مسافر کرمانشاه با شرکت بهارستان شروع کرده بود که موفق نبود و برای ایام نوروز 94 شرکت ماد استارت اولیه این کار را زد و در حال حاضر نیز مجوزهای قانونی فعالیتش را اخذ کرده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: حدود یک هفته از صدور مجوز فعالیت شرکت مذکور می‌گذرد و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در چندین روستای سطح استان از جمله روستای زردویی در منطقه پاوه و اورامانات است.

مرادی‌بیستونی ایجاد این اقامتگاه در مناطق روستایی را موجب فراهم آمدن فرصت‌های اشتغال برای جوامع محلی برشمرد و گفت: ایجاد این اقامتگاه‌ها در سایر مناطق حتی در خانه‌مسافرهای شهر کرمانشاه نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: شرکت مذکور حداقل تا 15 روز آینده کار خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند.

اعطای تسهیلات با کارمزد 4 درصد

وی ادامه داد: اقدامات دیگری در راستای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در دستور کار است از جمله اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسهیلات با کارمزد 4 درصدی را برای این اقامتگاه‌ها در نظر گرفته است.

مرادی‌بیستونی یادآور شد: تسهیلات مذکور در اختیار فعالان، مراکز و دفاتر بخش طبیعت‌گردی قرار می‌گیرد تا در مناطق موردنظر بتوانند اشتغال پایدار ایجاد کنند.

بر اساس گزارش فارس، تقویت بوم‌گردی، توانمندسازی جوامع محلی را در پی دارد و با بهره‌گیری از این فرصت علاوه بر کمک به بهبود وضعیت معیشت این قشر می‌توان به‌نوعی به معرفی فرهنگ بومی منطقه و آداب و رسوم و سنن آنها پرداخت.

کرمانشـاه بهشت ناشناخته غرب کشور است که در سال‌های اخیر با معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن پذیرای گردشگران بسیاری بوده است که بیشتر برای بهره‌گیری از طبیعت چهارفصلش به دامن سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشیده‌اش که در کمتر جایی از کشور شاهد این جاذبه‌ها هستیم، به این استان سفر کرده‌اند که این موضوع نگاه ویژه‌ای را به موضوع بوم‌گردی و ایجاد اقامتگاه‌های سنتی برای بهره‌گیری بیشتر از این ظرفیت را می‌طلبد.

گزارش از: زهرا آقایی