پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:42

کتاب”جنس دستوری در زبان هَورامی” اثر سید مهدی سجادی منتشر شد

کتاب”جنس دستوری در زبان هَورامی” اثر سید مهدی سجادی منتشر شد

به گزارش سلام پاوه : کتاب ” جنس دستوری در زبان هَورامی” اثر سید مهدی سجادی، دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی دانشگاه تهران، منتشر شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از هورامان هانه برچم : این کتاب دارای 264 صفحه و مشتمل بر دو بخش کلی است. بخش اول شامل فصل اول است که […]

به گزارش سلام پاوه : کتاب ” جنس دستوری در زبان هَورامی” اثر سید مهدی سجادی، دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی دانشگاه تهران، منتشر شد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از هورامان هانه برچم : این کتاب دارای 264 صفحه و مشتمل بر دو بخش کلی است. بخش اول شامل فصل اول است که در آن به زبان و ادبیات هورامی کتاب دستور هورامیپرداخته شده است. در بخش دوم که در برگیرندۀ فصلهای دوم، سوم و چهارم است، مقولۀ جنس دستوری به عنوان یک ویژگی بارز و منحصر به فرد این زبان و حوزۀ عملکرد آن مورد بررسی و توصیف قرار گرفته است.
در این اثر، پاسخ بسیاری از پرسشهای شما به صورت علمی با بهره گیری از شواهد زبانشناختی و تاریخی داده شده است از جمله:

1-هورامی زبان است یا گویش و یا لهجه؟2- جایگاه هورامی در میان خانوادۀ زبانهای ایرانی و به ویژه رابطه اش با کردی به چه صورتی است؟3- ساکنان اولیه و اصلی جایی که امروزه به اصطلاح “کردستان” نامیده می شود هورامی ها بودند یا کردها؟4- هورامی با زبانهای ایرانی باستان مانند فارسی باستان، اوستایی و مادی چه رابطه ای دارد؟ 5- آیا هورامی بازماندۀ زبان مادی است یا کردی؟6- رابطۀ هورامی و کردی در طول تاریخ چگونه بوده است و کدام یک متأثر از دیگری بوده است؟7- ویژگیهای برجسته و منحصر به فرد هورامی در مقایسه با کردی کدامند؟8- نظام واجی هورامی از چه واجهایی تشکیل شده است؟9- نظام نوشتاری مناسب برای نگارش به هورامی و کردی کدام نظام است؟10- وضعیت هورامی و کردی از نظر ادبیات و تاریخ آن چگونه است؟و پرسشهای زیاد دیگری از این دست.این کتاب هم اکنون در کتابفروشی “هرمس” و “قانع” واقع در پاساژ عدالت در شهر مریوان موجود می باشد و به زودی در شهرهای دیگر پخش و منتشر خواهد شد.

11 پاسخ برای “کتاب”جنس دستوری در زبان هَورامی” اثر سید مهدی سجادی منتشر شد

  • یوسف هدایتی در تاریخ آبان 1, 1397 گفت:

    سپاس په ی کاک مهدی به راستی زوانی هه ورامی ش سه ر به رز که رد

  • هه ژار در تاریخ آبان 14, 1394 گفت:

    به نظر من این کتاب بین کورد و هورامی جدایی می اندازد درسته از یک ریشه نیستیم اما به هر حال در یک منطقه و یک وطنیم

    • دووروو در تاریخ آذر 22, 1394 گفت:

      مام هژار گیان
      این کتاب پیش ما هورامی ها نیز پشیزی ارزش ندارد- جای نگرانی نیست. در ضمن چطور از یک ریشه نیستیم؟ شک نکن ریشه ما در کوردستان است.

  • هۆمایون محه‌مه‌دنژاد در تاریخ شهریور 7, 1394 گفت:

    سڵام و سپاس کاکه هه‌ورامانی ئازیز .فره سپاستا که‌روو.به ئاوه‌زی به‌رزیتا شانازی که‌رمێ .ئاواتم ئانه‌ن جه هه‌رمانه فه‌رهه‌نگیه‌کاتانه هه‌نگام و لاقۆرێ فره ته‌رێ هۆرگێردێ.دیسان سپاس

  • اهل مطالعه در تاریخ شهریور 5, 1394 گفت:

    باسلام
    چنانچه خلاصه روی جلد بیانگر کلیت محتوای کتاب باشد باید به حال خود تاسف بخوریم که ما هورامی ها تا حال کلاه سرمان رفته و خود را کرد دانسته ایم!!!!!
    آفرین بر محقق زاده کلجی هورامان!!!!!!

    • هه وار در تاریخ شهریور 5, 1394 گفت:

      در پاسخ به “اهل مطالعه”
      نیازی به تأسف نیست. ما هورامی ها نه چادرنشین بود ه ایم و نه مهاجم. در سرزمین مادریمان زندگی کرده ایم و می کنیم. آن هایی باید تأسف بخورند که در سرزمینی زندگی می کنند که مال آنها نیست با این حال همه چیز آن را با جعل و دروغ به نام خود کرده اند: اسم، تاریخ، ادبیات و …. پس: چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.

      • ** در تاریخ شهریور 7, 1394 گفت:

        شما از نامت پیداس کپر نشین هستی جناب ییلاقی!!1

        • هه وار در تاریخ شهریور 7, 1394 گفت:

          در پاسخ به **
          فرض کنیم نظر جناب عالی درست باشه: حداقل من هویتی دارم یعنی کپر نشینم!، ولی شما مشخصه که بی هویتی حتی اسم هم نداری جناب مجهول الهویه! و این تأییدی بر نوشتۀ پشت جلد کتاب است.

          • شهروند در تاریخ شهریور 7, 1394 گفت:

            هویت شما رو به فرمایش خودتان خدای ناکرده حداقل از من گرفتید.
            بنده قصد توهین نداشتم چون توهین به شما قطعاً به سمت خودم خواهد بود و این را بدان که پیام من این بود که هوار نشینی جز لاینفک چادر نشینیست.
            اما عرض بنده اینست که چرا ما نابخردانه فارس و کرد و ساکنان آریایی ایران را مهاجم بدانیم در صورتی که آریایی ها همان پیشه امروزی اورامی های اورامان یعنی دامداری داشته اند و به این نیت و از سرناچاری وارد این سرزمین شده اند و نام ایران با افتخار برگرفته از نژاد آنان است.
            پس این راه تقویت و مطرح کردن اورامان و اورامی نیست.
            وسلام

  • هورامان رستمی در تاریخ شهریور 5, 1394 گفت:

    سڵام
    ده س وه ش بیه ی که روو جه کاک مه هدی وه شه ویسی په ی ئی بابه تیه.هیواداره نا جه کاتێوی نزیکه نه ده رفه تم بۆ بتاوو چه مم گنۆ به به رهه مه که یش و ده س وه ش بیه یچ ماچو به ماڵپه روو سلام پاوه ی په ی وڵاو که رده ی ئی هه واڵ یه.