پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:36

پیامد های ناشی از کمبود آب در پاوه/ مهندس سالم مرادی

پیامد های ناشی از کمبود آب در پاوه/ مهندس سالم مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با توجه به افزایش دما و کاهش آب دهی چاه ها بویژه در مرداد ماه 94 ، مصرف آب بالا رفته و سئوالاتی راجع به چگونگی نحوه توزیع آب برای همشهریان عزیز پیش آمده که برخود لازم می دانم توضیحاتی را در این خصوص ارائه نمایم. شهر پاوه داراي […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با توجه به افزایش دما و کاهش آب دهی چاه ها بویژه در مرداد ماه 94 ، مصرف آب بالا رفته و سئوالاتی راجع به چگونگی نحوه توزیع آب برای همشهریان عزیز پیش آمده که برخود لازم می دانم توضیحاتی را در این خصوص ارائه نمایم.

شهر پاوه داراي توپوگرافي سختی است كه اختلاف ارتفاع بالاترين نقطه تا پائين ترين نقطه آن 240 متر است، اگر اجرای شبکه آب براساس محدوده ارتفاعی مذکور انجام می گرفت عملا آبرساني نقشه پاوهممكن نبود. زيرا از يك طرف فشار زياد در نقاط پائين دست باعث شكستگي لوله ها، خراب شدن شيرآلات و واشرها و …  می شد و از طرف دیگر بدليل عدم تامین فشار کافی، آبرساني برای نقاط مرتفع صورت نمي گرفت.

كارشناسان آب و فاضلاب براي رفع اين مشكل؛ شهر را به سه منقطه ارتفاعي تقسيم نموده اند، که اين ايده درسنوات گذشته تحت عنوان اصلاح شبکه و زون بندی انجام شده است، اختلاف ارتفاع در هر منطقه بطور متوسط 80 متراست.

به محله هایی از شهر؛ که از یک مخزن آب می گیرند و در يك محدوده ارتفاعي (مثلا 1700 الي 1780 متر) قرار گرفته اند بطوریکه شبکه توزیع آن از مناطق ديگرتفكيك شده باشد يك منطقه يايك زون می گویند.

شبکه آب پاوه در سه زون طراحی و اجرا  شده است؛ زون پست با 4000 اشتراك و يك مخزن 5000 مترمكعبي، زون مياني با 3500 اشتراك و يك مخزن 200 مترمكعبي و زون مرتفع با 700 اشتراك و يك مخزن 500 مترمكعبي (البته  یک باب مخزن 2000 مترمکعبب برای زون مياني در پروژه انتقال آب هانی کوان پیش بینی شده است )

هدف از زون بندي مديريت صحیح توزيع آب است، تقسیم نمودن شهر به سه منطقه، مديريت توزيع را ممكن وآسان مي نماید. هر زون به منزله یک شهر کوچک است که آبرسانی به تمام نقاط آن هموار می گردد؛ ولی با توجه به وسعت زون، قدمت شبکه، حجم و جانمایی مخزن و … آن نیز مشكلات خاص خود را دارد. در بهترين شرایط؛ ابتدا نقاط پائين دست آب مي گيرند و بايد لوله ها كاملا پرشوند تاآب به نقاط مرتفع برسد، که این زمان در هر زون برای شهر پاوه 1:30 الی 2 ساعت طول می کشد. و اما وقتی آب قطع می شود؛ آب باقیمانده در شبکه مانند یک مخزن عمل می کند که بلافاصله آب نقاط بالادست قطع می گردد ولی نقاط پایین دست تا تخلیه کامل شبکه آب می گیرند که این زمان برای هر کدام از زون های شهر پاوه 2 الي3 ساعت طول مي كشد. به عبارتی برای پاوه 4 الي 5 ساعت نقاط پائين دست بيشتر از نقاط مرتفع آب مي گيرند.

زون پست که شامل خیابان های شهدای 26 مرداد، انقلاب اسلامی،تکیه خالصی، رسالت، پایین دست خیابان صلاح الدین ایوبی، شهرک های نهضت، ظفر، فرهنگیان و زمین شهری می باشد. اگرآب ساعت 2 شب وصل شود 2 الی 2:30 طول می کشد تا لوله های شبکه اصلی و فرعی پر شوند. یعنی عملا نقاط پایین دست مانند میدان مولوی، زمین شهری و جاده خانقاه فوری آب می گیرند، در مقابل نقاط مرتفع مانند شهرک های نهضت، فرهنگیان و ظفر ساعت 4 الی 5 صبح آب می گیرند. و اما هنگام قطع آب، فورا اب نقاط مرتفع قطع شده ولی نقاط پایین دست تا تخلیه کامل لوله ها آب دارند که گاهی تا وصل مجدد طول می کشد.

زون مياني که شامل محلات خیابان های امام شافعی، امام خمینی، تپه کوله، آرامگاه، ارشاد، بالا دست خیابان صلاح الدین ایوبی، کمربندی، بلوار جانبازان، محله جهاد و کوچه سنگ فرش (بنیاد شهید) مي باشد. اگر برای این زون ساعت 12 صبح آب وصل شود، محلات پایین دست مانند جهاد، آرامگاه، ارشاد، کمربندی، در نیم ساعت اول آب می گیرند (حدود ساعت 12:30) درصورتی که نقاط مرتفع مانند تپه کوله و بالا دست بلوار جانبازان با 2 ساعت تاخیر آب می گیرند (حدود ساعت 14). و در هنگام قطع؛ آب نقاط مرتفع مانند تپه کوله فوری قطع می شود ولی تا تخلیه کامل لوله ها آب محلات پایین دست مانند جهاد تا ساعت ها جریان دارد. در عمل نقاط پائين دست 15 الي 16 ساعت آب مي گيرند و نقاط مرتفع عملا 10 الی 11 ساعت آب مي گيرند.

زون مرتفع شامل بالا دست خیابان مرکزی با 700 اشتراک می باشد. مشترکینی که در نقاط مرتفع و تقریبا همسطح مخزن قرار  گرفته اند تا پر شدن کامل لوله ها نمی توانند آب بگیرند و به شیوه ای که در زون های پست و میانی توضیح داده شد برای زون مرتفع نیز صادق است.

حال؛ نقاطي در شهر وجود دارند كه علاوه برتفكيك زون نیاز به نصب فشارشكن دارند كه اين كار در حد نياز انجام گرفته است و نقاطي نیز هستند كه همسطح مخزن بوده و بايد شيرفلكه هاي نقاط پائين دست را ببنديم تاآب به آنها برسدكه اين كاردرحد ضرورت نيز انجام شده است .

براي زون پست كه محدوده وسيع تري دارد تفاوت آبرساني 4 الي 5 ساعته را به 7 الي 8 ساعت مي رساند مثلا محدوده ميدان مولوي به محض اينكه آب وصل مي شود فوری آب مي گیرند، ولي وقتي آب قطع مي گردد، آب موجود در شبكه اصلي و فرعي فوری قطع نمي شود و در مواردي مسيرحركت آب عوض مي شود. در این نمونه از سه شبكه اصلي؛ پيچ زندان بطرف ميدان مولوي، ميدان شهدا بطرف ميدان مولوي و سراب هولي بطرف ميدان مولوي آب درلوله ها جريان مي يابد و بعضي وقت ها كه ساعت 5 بعد از ظهر قطع مي گردد تا ساعت 12 الي یک بعد از نیمه شب آب دارند.

در توزیع آب شهر پاوه دو نکته زیر حائز اهمیت هستند:

نکته اول: شهر پاوه 82 کیلومتر شبکه توزیع و 8200 اشتراک آب دارد یعنی به ازای هر 10 متر طول شبکه یک اشتراک داریم. که مقدار آب ذخیره شده در داخل لوله ها برای هر اشتراک در محدوده 200 الی 250 لیتر می باشد. در کل؛ برای زون پست 1000 مترمکعب، زون میانی 800 مترمکعب و زون مرتفع 100 متر مکعب، آب در شبکه باقی می ماند که در هنگام قطع، این مقدار به نقاط پایین دست زون جریان می یابد.

نکته دوم؛ جهت اطلاع و قضاوت واقع بینانه همشهریان عزیز یک شیت نقشه زون بندی شهر پاوه ارائه می گردد.. زون پست با رنگ نارنجی، زون میانی با رنگ صورتی و زون مرتفع با رنگ زرد مشخص شده اند.

بنابراین با توضيحاتی که ارائه گردید اگر توزيع عادلانه آب را به معني ساعات يكسان در محلات شهر پاوه تعریف کنیم عملا غیرممکن می باشد.

حال از تمامی صاحب نظران و افراد با تجربه و متخصص دعوت بعمل می آید تا با ارائه نظرات و دیدگاه های خود ما را در توضیح عادلانه آب یاری نمایند.

یک پاسخ برای “پیامد های ناشی از کمبود آب در پاوه/ مهندس سالم مرادی

  • نودشه ای در تاریخ شهریور 4, 1394 گفت:

    آقای مهندس اگر در پاوه آب چا ها کم شده آب بل که کم نشده چرا نودشه آب نداره واقعا……