پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:09

«قوری قلعه» را داریم اما نیمه کاره!

«قوری قلعه» را داریم اما نیمه کاره!

به گزارش سلام پاوه : روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2046 روز یکشنبه بیست و ششم مرداد ماه 94 مطلبی را با عنوان «قوری قلعه» را داریم اما نیمه کاره! منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: طرح ساماندهی مجموعه گردشگری غار قوری قلعه در کارگروه گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفت. پس […]

به گزارش سلام پاوه : روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2046 روز یکشنبه بیست و ششم مرداد ماه 94 مطلبی را با عنوان «قوری قلعه» را داریم اما نیمه کاره! منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است: طرح ساماندهی مجموعه گردشگری غار قوری قلعه در کارگروه گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفت.باختر
پس از گذشت چندین سال که از کشف و ساماندهی بخش کوچکی از این غار بی نظیر و جذابیت های فراوان آن که در خاورمیانه بی رقیب شناخته و معرفی شده است، متأسفانه این اثر ارزنده جهانی به فراموشی سپرده شد و فاز اول آن که در ابتدای زمان آغاز برای بازدید گردشگران ایرانی و خارجی ساماندهی و آماده گردید.
با مطالعات اولیه در این مجموعه به این نتیجه رسیدند که بخش اعظم غار از جذابیت های بسیار از جمله منابع آبی و حوضچه های پرآب برخوردار است و بخش اصلی غار در آن محدوده شناسایی شده است که از همان روزهای اول کشف و گشایش فاز اول غار قوری قلعه، نوید ساماندهی فاز دوم و بخش انتهایی آن از سوی مسوولان و متولیان امر داده شد، اما پس از گذشت چندین سال هنوز هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
در سومین جلسه کارگروه گردشگری استان، استاندار کرمانشاه با تأکید بر اهمیت گردشگری و بی نظیر بودن این غار و جهانی اندیشیدن در این اثر بی نظیر پیشنهاد نمود که با اجرایی شدن و بازگشایی فاز دوم غار قوری قلعه از تونل شیشه ای مشابه آنچه در بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده شده استفاده گردد که به این ترتیب از جذابیت بالاتر و ارزش فراتری برخوردار خواهد شد و بر میزان تعداد گردشگران استان به نحو مطلوبی افزوده خواهد گردید.
یقیناً اگر پیشنهاد استاندار که در کارگروه مذکور مطرح و مورد توجه قرار گرفته به مرحله اجرا در بیاید، واقعاً بزرگترین تحول و دگرگونی را در بحث گردشگری و به موازات آن توسعه اقتصادی، شاهد خواهیم بود.
اما باید به این نکته توجه داشت که ادامه عملیات اجرایی و ساماندهی فاز دوم غار قوری قلعه بدون مشارکت بخش خصوصی عملی نیست چرا که در چندین سال گذشته یعنی از ابتدای ساماندهی این غار مشهور و بی نظیر، مسوولان دولتی اعتبار ویژه ای برای ادامه عملیات در این غار لحاظ نکرده اند.
بنا به پیشنهاد استاندار، لازم است از سرمایه گذاران با بخش بندی و تقسیم عملیات مورد نیاز ساماندهی، این کار را به چند سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار نمود، اگرچه از سال گذشته تاکنون جلساتی در این زمینه تشکیل وبررسی هایی انجام گردیده که تصمیم گیری نهایی به سومین جلسه کارگروه گردشگری مذکور واگذار گردید.
لازم به یادآوری است که با توجه به برنامه ریزی کشور در برنامه ششم توسعه پیش بینی ورود 20 میلیون گردشگر به ایران مطرح شده که به این ترتیب و راه اندازی فاز دوم قوری قلعه، می توان از این تعداد گردشگر سهم خوبی را هم برای استان در نظر گرفت.

یک پاسخ برای “«قوری قلعه» را داریم اما نیمه کاره!

  • رستمی تبار در تاریخ مرداد 26, 1394 گفت:

    اخیرا بازدیدی از غار علیصدر داشتم. با توجه به ذهنیت سابقم نسبت به آنجا تمایلی برای رفتن نداشتم. اما بهرحال رفتم و وضعیت را نسبت به آنچه در دو دهه پیش ، بسیار متفاوت دیدم. ایجاد زیر بناهای لازم برای پذیرایی از مسافرین، نظم در سرویس دهی در پارکینک و فروش بلیط، ساعت بندی زمان بازدید با توجه به حجم بازدیدکنندگان، نظم دهی داخل غار، افزایش میزان حضور در غار به حدود یک و نیم الی دو ساعت، برخورد مناسب متولیان ، اصلاح جاده دسترسی و کاشت نسبی درخت و ایجاد بازارچه های صنایع و فرآوردهای بومی و استانی از جاذبه هایی بودند که بلیط 22 هزاری الی 35000 تومانی آن را ناچیز شمردیم. البته فضای سبز و درختان مناسبی نداشت که جذابیت منطقه را بهتر نماید که ممکن است شرایط آب و هوایی در رشد مطلوب درختان کاشته شده موثر باشد. البته تا رسیدن به استانداردها فاصله وجود دارد.در گنج نامه همدان نیز سرمایه گذاری های مناسب ی صورت گرفته است که در هیچ یک از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه شاهد آن نبوده و نیستیم. طاقبستان را نتوانستند بطور سازماندهی کنندو قهوه خانه های سنتی ، وفور اماکن توزیع قلیان، غذاخوری های متعدد بدون سازمان، خشکیدن مقطعی چشمه آن نمونه ای از ناکامی هاست. سراب قنبر و سراب نیلوفر خشکیدند و تالاب هشیلان در وضعیت بغرنجی به سر می برد و الخ….. حال هدف آن است که غار قوری قلعه که به غلط در حوزه استحفاظی شهرستان روانسر قرار گرفته و از شهرستان پاوه منفک شده است و طولانی ترین غار آبی ایران و آسیا معرفی شده است ، نیازمند یک طرح مطالعاتی جامع و دانش بنیان است.این غار در موقعیت فعلی برای بازدید کنندگان از نظر جذابیت و مدت حضور در غار ، همپای غار علیصدر نیست ولی با افزایش طول مسیر و افزودن جاذبه های گردشگری آن ، اصلاح فضای بیرونی متناسب با بافت سنتی منطقه ، توسعه محیط اطراف، کاشت درختان و افزایش فضای سبز در دسترس، ایجاد محل اسکان امن و راحت برای مسافرین و ایجاد تسهیلات کافی، می تواند بخشی از مسافرین حوزه ایرانگردی و جهانگردی را نه تنها در یک مقطع خاص زمانی مانند ایام تعطیلات بلکه بطور مداوم جذب نماید. اما لازم است از هرگونه هزینه مطالعه نشده و غیر علمی اجتناب نمود و طرح مطالعاتی باید دراز مدت باشد. که بهترین رویکرد مطالعاتی مطالعه تطبیقی است. پس قبل از هرگونه اقدام شتابزده و ندامت آفرینی باید مطالعات ، طرح جامع و متناسب با معماری سنتی صورت گیرد. ضمن آنکه لازم است در خصوص سالن ها و تالارهای ایجاد شده در مسیر پلنگانه تا قوری قلعه که موجب تخریب منابع طبیعی شده اند و چهره زیابی مسیر را ناهمگون و بدمنظر ساخته اند ،تجدید نظر شود و بطور مطلوب سازماندهی گردند. به راستی جلوگیری از هرگونه اقدام خودسرانه توسط هر نهاد یا بخش خصوصی می تواند در اجرای یک برنامه جامع برای توسعه غار و تسهیلات مرتبطه موثر و مفید بوده و از ایجاد موانع متعدد بر سر راه اجرایی نمودن طرحآن ممانعت نماید.