پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:44

دریابندگان جامعه را دریابید/رسول مرادی

دریابندگان جامعه را دریابید/رسول مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خبرنگار است عنوانشان، خبرنگاریست شغلشان، دشوار و حساس است کارشان، روشنگری است راهشان، خدمتگزاری است شعارشان، بی نشانی است نشانشان، پر از تهی است ادعایشان، گمان می شود پر است جیبشان، لنگ می زند معیشتشان، سختیها را می خرند به جانشان، گرفتاریها را نمی آورند به رویشان، اعتلای کشور […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خبرنگار است عنوانشان، خبرنگاریست شغلشان، دشوار و حساس است کارشان، روشنگری است راهشان، خدمتگزاری است شعارشان، بی نشانی است نشانشان، پر از تهی است ادعایشان، گمان می شود پر است جیبشان، لنگ می زند معیشتشان، سختیها را می خرند به جانشان، گرفتاریها را نمی آورند به رویشان، اعتلای کشور هست فکرشان و 17 مرداد هم هست روزشان .رسول مرادی

این کلمات را که خواندید شعر نیست، قصه و متل هم نیست، ادعا هم نیست بلکه گوشه ایست از ویژگیها و شرایط زندگی خبرنگاران این مرز و بوم، بله خبرنگاران را می گویم امیران عرصه آگاهی و آگاهی بخشی و پیش قراولان عرصه اثربخشی. ببخشید اگر در ادامه کمی تا قسمتی رک سخن می گویم.

از خدا که پنهان نیست و یقین دارم که از شما هم پنهان نیست نقش خبرنگاران در دنیای امروزی، دنیایی که به عصر اطلاعات و ارتباطات شهره است و دنیایی که به تسخیر وسایل ارتباطی درآمده است، دنیایی که امروز در کف یچ دنیایی که امروز در کف یک دست جای گرفته است آنهم مثلا در قالب یک گوشی تلفن همراه امروزی و زندگی نیز به تسخیر اطلاعات و ارتباطات درآمده است و در این میان این خبرنگاران هستند که تامین کننده خوراک فکری مردمانند. ببخشید اگر بعضی از حرفها تکر اریست اما بعضی از تکرارها لازم است شاید به تلنگری تبدیل شود در این دنیای فراموشی. راستش سخت است نوشتن برای کسانی که کارشان نوشتن است برای دیگران و این به مانند زیره بردن است به کرمان .

دنیای امروزی که من و شما در آن به سر می بریم پیگر دنیای تقابل زور و قدرت نوع اول نیست تا حرفت را در دنیا به کرسی بنشانی، امروز دنیا شده دنیای تقابل اندیشه ها و در این دنیا جامعه ای برد می کند که بتواند اندیشه اش را بهتر و بیشتر به جهانیان بشناساند و بقبولاند. در این میان نقش خبرنگاران و اهالی رسانه مثل روز بر همه روشن است چرا که آنان پیام بران اندیشه ها و دانسته ها و ایدئولوژی هایند.

از اینرو کلمه و حرف حرف رسانه ها چه بسیار حساس و مسئولیت آور است، استرس آور است اصلا استرس و اضطراب شده بخش جدایی ناپذیر از زندگیشان نشان به آن نشان که بر اساس داده های آماری کارشناسان حوزه سلامت میگرن و زخم معده و سکته و… بیشتر مشتری و گریبانگیر اهالی رسانه است.کارشان سخت است نشان به آن نشان که در سال صدها خبرنگار در جهان جانشان را در حین انجام کار از دست می دهند و رسانه امروز چه اثر گذار است اصلا امروز می گویند رسانه یعنی اثر بخشی و رسانه یعنی مردم. نمیخواهم در این مجال خیلی از اثر گذاری رسانه ها بگوییم اما بد نیست این را بگوییم که همین 14 مرداد امسال صد و هشتمین سالگرد پیروزی مشروطه بود که در آن شاهان قجری مستبد در مقابل مطالبه گری و پیگیری رسانه های آن زمان با حمایت و هدایت علمای مبارز سرانجام زانو زدند و با پیروزی مشروطه نشریات مردم را از محاسن مدنیت و قانون سالاری آگاه کردند.

اما با این حال به ناچار باید گفت که خبرنگاران و رسانه ایها یا به قولی این سنگر سازان بی سنگر چقدر غریبند و مغفول، نشان به آن نشان که تا همین سال 77 حتی در تقویم هم جایی نداشتند اما در آن سال گویی تقدیر بر این بود که خبرنگار شهید محمود صارمی عزیز خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با شهادت مظلومانه و پر افتخارش در 17 مرداد این روز فراموش نا شدنی را در تقویم با خونش به نام روز خبرنگار برای همیشه ثبت و ضبط کند.باز هم با این وجود باور دارم که باور دارید هنوز که هنوز است خبرنگاران و اهالی رسانه غریبیند.

در سال یک روز به نام خبرنگار است و در آن روز خودمان به خودمان آنرا یادآوری میکنیم و گرامیش میداریم هر چند که برخی مسئولین هم مراسم هایی می گیرند به رسم نکو داشت خبرنگاران که صد البته قدر دان هستیم ولی این نکو داشت فقط محدود می شود به همین حد که عرضه داشتم و می رود تا سال بعد و سال بعد هم آش همان آش و کاسه هم همان کاسه. راستی چقدر از احوال خبرنگاران با خبرید؟

از زندگی آنان چه می دانید؟آیا شده تا کنون لختی به سختی های کار و زندگی آنان بیندیشید؟ شما که غریبه نیستید با تعدادی از همکاران عزیز خبرنگار به مناسبت روز خبرنگار به صحبت نشستم این بار از آنان نخواستم که به رسم عرف و تکرار در این روز پای خاطراتشان بنشینم خواستم برای یک بار هم که شده ولو بطور مختصر پای مشکلات و درد دلشان بنشینم. عزت نفسشان اجازه نداد آنگونه که باید از مشکلاتشان بگویند ولی با اصرار گریزی کلی زدند به برخی از مشکلات هم صنفیهایشان، فقط به برخی مشکلات ، آنان می گفتند که متاسفانه فرهنگ نقد پذیری در برخی مسئولین ضعیف است و برخی از آقایان هم که اخیرا یک نمونه از آن نمود پیدا نمود در برابر نقد دلسوزانه رسانه ها و انعکاس اخبار رسانه ای ها را به تنبیه تهدید میکنند و برخی دیگر هم به محض انتشار یک انتقاد به حق از ارگانشان دیگر آگهی و رپرتاژ به نشریه منتقد نمی فرستند تا از نظر مالی حیات نشریه را که به آگهی بند است با مشکل روبرو کنند.

آنان می گفتند رسانه ها با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم میکنند و خیلی از اوقات حتی پول چاپ نشریه را از جیب خود پرداخت میکنند و در پرداخت حق التحریر و حق الزحمه نیروهایشان هم می مانند.آنان می گفتند یارانه کاغذ هم دردی از آنان دوا نمی کند.آنان می گفتند بچه های رسانه امنیت شغلی ندارند، بچه های رسانه اکثرا با مشکلات شدید مالی و معیشتی آنهم در این روزگار گریبان گیرند ، آنان می گفتند به این علت از مشکلات معیشتی دم نمی زنیم چون کیسه ای ندوخته ایم اصلا اگه کیسه دوز بودیم رسانه ای نمی شدیم ولی به هرحال چرخ زندگی ما هم باید بچرخد، آنان می گفتند برای گذران زندگی خانواده نمی شود روی درآمد رسانه حساب کرد چون اصلا رسانه درآمدی ندارد از طرفی هم نمیتوانیم سراغ شغل دوم و سوم برویم چون نه دیگر وقتی برای اینکار داریم و نه سرمایه و تخصصی،آنان می گفتند برخی از رسانه ای ها حتی در این روزگار پر حادثه بیمه هم ندارند در حالیکه بلا تشبیه بچه ها در این دورانی که حتی همه محصولات کشاورزی هم بیمه می شوند و آنانی هم که بیمه هستند چند درصد از بیمه را باید از جیبشان بپردازند در حالیکه بیمه شان هم شامل بیمه خبرنگاران که جز مشاغل سخت و زیان آور است محسوب نمی شود بلکه زیر مجموعه بیمه مشاغل آزاد و هنرمندان است. آنان می گفتند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آنگونه که باید از اهالی رسانه حمایت نمی‌کند.

آنان می گفتند رسانه ها به محلی برای ورود برخی از افراد غیر حرفه ای، آنان دیگر بیش از این از مشکلاتشان نگفتند. اما حال انصاف می گوید که مسئولان باید به اصحاب پر تلاش و کم توقع و پر اثر رسانه بهای بیشتری دهند. نقد پذیری منصفانه را جایگزین نقد گریزی و نقد ستیزی کنند، برای حل مشکلات که نه اقلا برای کاهش گرفتاریهای معیشتی اهالی رسانه آستین همت را بالا زنند و در یک کلام دریابندگان جامعه را دریابند آنگونه که باید دریابند و کلام آخر به ایثارگر ان عرصه رسانه مردم قدردان شمایند و زحمات دلسوزانه تان بر کسی پوشیده نیست .

روزتان مبارک و ایام به کام.

منبع : سایت استان پنجم