ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 11:33

رحیمی:همپای رشد کمی مطبوعات توفیقی در کیفیت نداشته‌ایم/رسانه‌های استان از این پس روزانه رصد می‌شوند

رحیمی:همپای رشد کمی مطبوعات توفیقی در کیفیت نداشته‌ایم/رسانه‌های استان از این پس روزانه رصد می‌شوند

به گزارش سلام پاوه : دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه در آستانه روز خبرنگار با اشاره به نقش تاثیرگذار خبرنگار در بصیرت بخشی و بالا بردن آگاهی جامعه، گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی جایگاه بسیار ویژه‌ای در عصر حاضر دارند. وی افزود: هر جامعه‌ای که بخواهد در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد باید […]

به گزارش سلام پاوه : دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه در آستانه روز خبرنگار با اشاره به نقش تاثیرگذار خبرنگار در بصیرت بخشی و بالا بردن آگاهی جامعه، گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی جایگاه بسیار ویژه‌ای در عصر حاضر دارند.

وی افزود: هر جامعه‌ای که بخواهد در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد باید در گام اول آگاهی خود را از تحولات جهانی و اوضاع درونی خود رحیمی زنگنهافزایش دهد که انجام این مهم تنها از طریق رسانه‌ها امکان پذیر است.

رحیمی زنگنه با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در توسعه و تحول یک جامعه، اظهار کرد: این نقش در جوامع در حال توسعه پررنگ تر بوده و وظیفه رسانه‌ها در این جوامع مضاعف است.

رحیمی‌زنگنه اظهار کرد : این در حالیست که در همین جوامع در حال توسعه، قشر خبرنگار و رسانه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

خبرنگاران، بی‌پول و پا در هوا بین بخش دولتی و خصوصی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها از یک طرف نمی‌توانند دولتی باشند، زیرا وابستگی آنها به دولت با روح رسانه که باید مستقل باشد در تناقض است و به همین علت نمی‌توان از منابع دولتی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی رسانه‌ها کمک گرفت.

وی افزود: از طرف دیگر جوامع در حال توسعه بنیه اقتصادی ضعیفی دارند و به همین علت رسانه‌ها از سایر بخش‌های خصوصی هم نمی‌توانند کسب درآمد خوبی داشته باشند.

رحیمی‌زنگنه اظهار کرد: این امر موجب شده تا رسانه‌های ما در مجموع بنیه اقتصادی ضعیفی داشته باشند و این وضعیت موجب سختی معیشت خبرنگاران شده است.

این مسئول افزود: این مشکلات به حدی است که حتی خبرنگاران در تامین امکانات اولیه خود عاجز مانده‌اند و بسیاری از آنها با مشکلاتی از قبیل نداشتن بیمه و درآمد پایین مواجه هستند.

بیمه کردن خبرنگاران در وهله اول وظیفه خود رسانه است

رحیمی زنگنه بیمه را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خبرنگاران عنوان کرد و در خصوص لزوم حمایت دولت از بیمه خبرنگاران، گفت: این امر در وهله اول وظیفه رسانه است که به عنوان یک واحد فعال نیروهای خود را بیمه کند.

وی افزود: هر چند دولت نیز جهت حمایت از بیمه خبرنگاران سیاستهای تشویقی در پیش گرفته و قرار بر این شده با بیمه شدن خبرنگاران از طرف خود رسانه، حق بیمه آنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شود.

رحیمی‌زنگنه اظهار کرد: همچنین جهت حمایت‌های مالی دولت از رسانه‌ها تلاش ما بر این است تا به لحاظ معیشتی و با پرداخت یارانه به نشریات، رسانه‌ها را تا حدی که به ثبات مالی برسند حمایت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت مالی رسانه‌ها معتقد است: در وهله اول این خود رسانه‌ها هستند که نقش موثری در ارتقاء درآمدهای خود دارند.

وی افزود: چنانچه رسانه‌ای کیفیت بالایی داشته و مطالب اثر بخش و تاثیر گذار را در رسانه خود انتشار دهد، قطعاً این امر در افزایش مخاطبان آن رسانه و افزایش درآمد آن تاثیر بسیاری خواهد داشت.

تعداد خبرنگاران استان کرمانشاه نامشخص است!

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از 16 خبرگزاری، 116 نمیاندگی نشریات سراسری و 31 نشریه محلی در استان در خصوص تعداد خبرنگاران استان، اظهار کرد: تاکنون آمار دقیقی از تعداد خبرنگاران در سطح استان احصاء نشده است.

رحیمی‌زنگنه با دشوار خواندن احصاء تعداد خبرنگاران گفت: خبرنگار بر اساس شاخص ها و معیارهایی تعریف می‌شود که در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده و تاکنون با توجه به این شاخص ها آمار دقیق از تعداد خبرنگاران به دست نیامده است.

وی اظهار کرد: برای به دست آوردن تعداد خبرنگاران، نیاز است تا افرادی که در عرصه خبر فعال هستند به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و سوابق و شرایط خود را اعلام کرده و کارت خبرنگاری دریافت کنند تا پس از آن بتوان بر اساس تعداد کارت صادره تعداد خبرنگاران واقعی را تا حدی مشخص کرد.

رحیمی زنگنه اظهار کرد: اما به طور تقریبی می توان گفت: در حال حاضر بیش از 300 فعال رسانه‌ای در مطبوعات و خبرگزاری‌های استان فعال هستند.

همپای رشد کمی مطبوعات توفیقی در کیفیت حاصل نشده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به رشد کمی مطبوعات استان، عنوان کرد: متاسفانه به اندازه‌ای که در کمیت رشد کرده‌ایم، در ارتقاء کیفیت مطبوعات توفیق چندانی نداشته‌ایم و تلاش ما بر این است تا بتوانیم همپای رشد کمی مطبوعات کیفیت آنها را نیز به نحو مطلوبی ارتقاء دهیم.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کیفیت مطبوعات را خود مخاطبان با توجه به میزان استقبالی که از رسانه‌ها دارند تعیین می کنند که این امر موجب می‌شود تا به مرور زمان رسانه‌های با کیفیت از سایر رسانه‌ها جدا شده و مورد توجه قرار گیرند.

رحیمی زنگنه اظهار کرد: در کنار این مسئله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز برنامه‌هایی برای ارتقا سطح کیفی رسانه‌ها در نظر گرفته که از جمله آن انتخاب 10 خبرنگار برتر استان در روز خبرنگار است.

وی افزود: این اقدام که برای اولین بار در سطح کشور انجام می‌شود قطعا تاثیر زیادی در ایجاد رقابت میان خبرنگاران و ارتقا سطح کیفی کار آنها خواهد داشت.

رسانه‌های استان از این پس روزانه رصد می‌شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: همچنین برنامه داریم تا رسانه‌های مکتوب و مجازی استان بصورت روزانه بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و نتایج سیر صعودی یا نزولی پیشرفت آنها ماهانه به خود رسانه‌ها اعلام شود.

این مسئول اظهار کرد : کمیته‌ای متشکل از چند کارشناس انجام این کار را برعهده خواهد داشت و سعی خواهیم کرد بسته به عملکرد سیاست‌های تشویقی و آموزشی برای رسانه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: چنانچه رسانه‌ای سیر صعودی در کیفیت خود داشته باشد از ابزارهای تشویقی برای آن استفاده خواهد شد و چنانچه افت کیفیت داشته باشد علت‌یابی شده و هر نوع کمک در جهت ارتقاء کیفیت آن رسانه صورت خواهد گرفت.

منبع : ایسنا 

یک پاسخ برای “رحیمی:همپای رشد کمی مطبوعات توفیقی در کیفیت نداشته‌ایم/رسانه‌های استان از این پس روزانه رصد می‌شوند

  • هیمن در تاریخ مرداد 15, 1394 گفت:

    کیفیت فاجعه ست