ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:04

اضافه شدن رشته زبان و ادبیات کُردی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1394

اضافه شدن رشته زبان و ادبیات کُردی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1394

به گزارش سلام پاوه؛ رشته زبان و ادبیات کُردی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1394 اضافه شد. به گزارش سلام پاوه؛ بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394 سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه کردستان برای مهرماه 94 در دوره روزانه 40 نفر دانشجو درمقطع کارشناسی زبان وادبیات کردی با کد رشته محل […]

به گزارش سلام پاوه؛ رشته زبان و ادبیات کُردی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1394 اضافه شد.

به گزارش سلام پاوه؛ بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394 سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه کردستان برای مهرماه 94 در دوره روزانه 40 نفر دانشجو درمقطع کارشناسی زبان وادبیات کردی با کد رشته محل 10525 پذیرش می‌نماید.

زبان کردی در شاخه‎های خانواده زبانی هندو ایرانی است و با زبان فارسی قرابت بسیار دارد تا جایی که تاریخ‎شناسان پرآوازه بر این باورند که کردهای امروز، نوادگان  مادهای دیروزند. این زبان که در طول تاریخ بالندگی‎اش، گنجینه‎ای ارزشمند از فرهنگ و ادب را در خود پرورانده است، به بخش‎های مختلفی تقسیم می‎شود که هر یک از آنها با اندک تفاوتی در ساختار، واژگان و ویژگی‎های آواشناختی، ادبیات مخصوص خود را دارند که روی هم مجموعه این ادبیات‎ها به نام زبان و ادبیات کردی شناخته شده است.

هدف رشته زبان و ادبیات کردی، آشنایی با جنبه‎های ادبی، زیبا‎شناختی و پیشینه تاریخی این زبان غنی و کهن و بررسی تأثیر ادبیات کردی و فارسی بر روی یکدیگر است.گفتنی است که چون زبان و ادبیات کردی ارتباطی نزدیک با زبان و ادبیات فارسی دارد، این رشته مانند زبان و ادبیات فارسی از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی دانشجو می‎پذیرد.
درس‎های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
آئین نگارش و رسم الخط، دستور زبان، آواشناسی و واج‎شناسی، پیشینه زبان کردی و لهجه‎های آن، کلیات زبان‎شناسی، روش تحقیق و مرجع‎شناسی، فرهنگ‎نگاری
دروس اصلی:
شعر و نثر سبک خراسانی در ادب فارسی، شعر و نثر سبک عراقی در ادب فارسی، شعر و نثر سبک هندی و بازگشت در ادب فارسی، نثر معاصر فارسی، شعر معاصر فارسی، صرف درزبان عربی، نحو درزبان عربی،متون نظم و نثر کلاسیک در ادب عربی، نثر معاصر عربی، شعر معاصر عربی، زبان انگلیسی اختصاصی، متون ادبی لری، متون نثر معاصر، متون شعر معاصر، تأثیر قرآن و حدیث در ادب کردی، ادب فولکلور، افسانه‎ها واسطوره‎ها، ادبیات تطبیقی، عروض وقافیه، شاهکارهای ادب جهان به زبان کردی، روزنامه‎نگاری.
دروس تخصصی:
تاریخ ادبیات و ادب ‎گورانی، تاریخ ادبیات ( ادب کرمانج شمال)، تاریخ ادبیات (ادب‎ کرمانج جنوب)، تاریخ ادبیات (ادب معاصر)، بدیع، معانی و بیان، مکاتب ادبی جهان، سبک‎های ادبی درادب‎کردی، کلیات نقد ادبی، نقد در ادب داستانی، ادبیات داستانی در ادب کردی، اصول و روش ترجمه، ترجمه متون.

 

kurdish

4 پاسخ برای “اضافه شدن رشته زبان و ادبیات کُردی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1394

  • محمدزاهدخالدی در تاریخ مرداد 2, 1394 گفت:

    امرمبارکی است گرچه دیرهنگام ولی بایدآنرابه فال نیک بگیریم وبرای همه ی عزیزانی که فعالیت کردندآرزوی موفقیت کنیم .ده ستان خوش و له ش تان ساغ بیت.هه ربژیین به سه ربه رزی.

  • خیلی دور خیلی نزدیک.... در تاریخ مرداد 2, 1394 گفت:

    کاش این قد ک تو فکر ید زبان اورامی تون رو جهانی اش کنید و ادعاهادارید بدنیست یه کم به فکر اخلاق و روابط اجتماعی شهرتون بودیدو از این نظر شهره می شدید

  • کژال میرآبادی در تاریخ مرداد 1, 1394 گفت:

    زبان کردی یکی اززبانهای هندواروپایی است ودر شاخه ی زبانهای ایران غربی است که با زبان فارسی وبلوچی نزدیکی بسیار داردودربخشهای مختلفی از ایران ، عراق، سوریه و ترکیه گویش میشود.یکی از شاخه های زبان کردی زبان گورانی ( اورامی )است که بخشی از شاخه ی زازا( گورانی )زبان های هندوایرانی وایرانی طبقه بندی میشود.با این مقدمه امید است که این اقدام گامی مهم وموثردراحیای این فرهنگ وزبان غنی برداشته باشد .

  • دکتر حبیب سلیمانی از دانشگاه کردستان در تاریخ مرداد 1, 1394 گفت:

    تاسیس این رشته در دانشگاه کردستان مرهون زحمات بسیاری از مسئولین و همکاران هیات علمی دانشگاه کردستان بود که در این میان زحمات دکتر بختیار سجادی همکار خوب ما در گروه زبان انگلیسی ستودنی بود.ایشان که تخصص اصلی شان ادبیات انگلیسی است در زبان و ادبیات کردی هم بسیار توانمند بوده و دستی دارند.ایشان هم اکنون مدیر این رشته در دانشگاه کردستان می باشند. برایشان آرزوی توفیق داریم.