پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:16

ریبین هه ردی :داعش نماینده اسلام؟/ ترجمه صفر ولدبیگی

ریبین هه ردی :داعش نماینده اسلام؟/ ترجمه صفر ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از موارد عجیب وتامل برانگیز بعد از ظهور داعش این است که بسیاری با اطمینان خاطر داعش را بسان یگانه نماینده راستین اسلام به شمار می آورند و در اثبات این ادعا بسیار مجدانه مجاهدت عقلی و تکاپوی فکری می نمایند تا مسلمانان را قانع نمایند که داعش نماینده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از موارد عجیب وتامل برانگیز بعد از ظهور داعش این است که بسیاری با اطمینان خاطر داعش را بسان یگانه نماینده راستین اسلام به شمار می آورند و در اثبات این ادعا بسیار مجدانه مجاهدت عقلی و تکاپوی فکری می نمایند تا مسلمانان را قانع نمایند که داعش نماینده واقعی اسلام واین حقیقتی انکار ناپذیر است. این جماعت در توجیهات و دلایل خویش زیرکانه تر از خود داعشی ها و صفر ولدبیگیحتی مفسرانه تر از فقها و علمای اسلامی به آیات ، احادیث ، روایات و وقایعی استناد می نمایند که به باورشان بیانگر این نکته اند که داعش به حد تارمویی از اصول و موازین اسلامی عدول ننموده و روایتگر چهره حقیقی دین اسلام است .

درحقیقت این خیالات و تصورات به ظاهر علمی در تمنای آنند که در لابلای سطور دینی ، داعش و داعشیان را شناسایی و نمایان سازند. براستی انسان از جدیت و مصری این گروه ، در عجب است ، به ویژه آنگاه که شاهدیم ،چگونه میلیونها مسلمان و صدها عالم دینی و حتی فقهای اسلامی بر علیه داعش و تفکراتشان موضع گرفته و نه تنها آنان را نماینده اسلام نمی دانند ، بلکه وجودشان را خروجی یاغیانه از دین می دانند . طغیانی که تاریخ اسلام از آن مبرا نبوده و خوارج مناسبترین گواه آن است .

حقیقتا بسیاری از اسلام گرایان، داعش را در زمره خوارج و اعمالشان را ددمنشانه توصیف می نمایند که هیچ سنخیتی با شریعت اسلامی ندارند ، تراژدی اینجاست که اولین قربانیان تفکر و اعمال داعش ، خود مسلمانانند نه پیروان ادیان دیگر . این تنها غیر مسلمانان نیستند که قربانی خشونت ، کشتار و قتل و عام داعشیانند ، بلکه هزاران مسلمان نیز به همین شیوه قربانیان این گروهند . در این بین آنچه سوال برانگیز است اینکه آیا آنانی که داعش را شناسه راستین اسلام می دانند این وقایع و فجایع را نمی بینند ؟ یا علیرغم دیدشان ، چه اصراری بر این همسان پنداری دارند؟ چرا که همسان پنداری داعش با اسلام، قدرتی دینی ودنیوی به آنان می بخشد که هیچگاه به خوابشان نیز قابل رویا نبوده است .

داعش را با این زاویه نگریستن ، ماهیت آن را از گروهی تروریستی و ددمنش، به تعریف آن با معیارهای دینی که میلیون ها انسان مومن به آنند و به هیچ طریقتی نیز حاضر به تبری جستن از آن نیستند ، مبدل می سازد .

اگر از منظر اقتصاد جنگی هم داعش را با این نگرش تعریف نماییم، جدا از خطایی استراتژیکی که مقابله با این گروه را آنقدر وهمناک نموده که شکست آن را محال پنداشته ، هیچ دستاوردی دیگر ندارد . براستی چرا اینهمه اصرار و پافشاری بر این است که داعش روایتگر اسلام است نه آن میلیون ها انسانی که مسلمانند و در عین حال ضدیتی عمیق نیز با داعش دارند ؟

چرا باید این اقلیت دنیای اسلام ، نماینده واقعی دین اسلام تصور گردد نه آن میلیون ها مسلمانی که نه تنها سنخیتی با داعش نداشته بلکه بر علیه آن نیز درحال پیکار و مواضعی متضاد آنان اتخاذ می نمایند ، نباید نماینده اسلام باشند؟ براستی چرا این طیف کماکان تمایل بر این دارند که داعش را نماد اسلام دانسته و توجیهات و تصوراتی بسیار نیز در این راستا ردیف نمایند؟ بهره آنان از این موضع گیری چیست؟ و آنان را چه فایدتی رساند؟ نیاز است با جدیت به این پرسش ها بنگریم ، بدین دلیل زمانی که جواب این پرسش ها را یافتیم به سهولت نیز قادریم، دریابیم که آن همه اصرار و پافشاری منشأش کجاست؟

احساس می کنم جواب این پرسش به این توجیه اصلی برگردد که حامیان این دیدگاه بر این باورند، گر توانستیم ثابت نماییم که داعش همان اسلام است و محتوای هر اسلامی نیز داعشی کوچکتر است ، گر توفیق یافتیم آن همه خشونت و جنایت را به آیات و احادیث ارجاع دهیم آنگاه نیز به سهولت قادریم این دین را نزد مردم ناپسند جلوه دهیم و مردم را به این قناعت برسانیم که از این دین جز رعب و وحشت و کشتار چیزی دیگر برنخیزد و آنگاه بستری مناسب برای رویگردانی مردم از دین فراهم نموده ایم.

به عبارتی دیگر اندیشه پنهان و مستتر شده در یکسان پنداری اسلام و داعش ، خطای تاریخی است برای منکرین این دین ، تا از این طریق آنرا در منظر افکار عمومی کریه جلوه داده و برای همیشه خویش را از قیود آن رستگار نمایند . و بین این طیف و طیف مسلمانانی که داعش را نه تنها نماد اسلام دانسته، بلکه آن را گروهی تروریست و یاخی از دین قلمداد نموده که حتی آنرا دسیسه و توطئه خارجی ها در برابر اسلام دانسته اند، تقابلی دو سویه در جریان است.

این تعارض، تابلویست حیرت آور و کمدین ؛ از طرفی مسلمانانی که داعش را نماینده دین خود ندانسته و آنان را جماعتی ددخو به شمار آورده که آماده نبرد با آنانند و از طرفی دیگر کسانی که داعش را روایتگر صادق و اصیل اسلام دانسته و مسلمانان نافی این گمان را منحرفان و گمراهان شاهراه دین می دانند .

اما در این بین همگان فراموش می نمایند که احتمالاً یکی از دلایل پیدایش داعش این علت باشد که هیچ جایگاه و وجود ایجابی برای دین قائل نبوده اند و با هر دینداری به مثابه یک تروریست معامله شده است و این فضا ، بستری مناسب را در اختیار تفکرات داعش خلق می نماید . و این نگاهیست تحقیر آمیز که حق میلیون ها نفر را پایمال می نماید .

گر به نقشه پیدایش داعش نظری بیافکنیم متوجه می شویم در دو محدوده جغرافیایی ظهور یافته که برای سالیان متمادی حقوق اهل سنت آن مناطق مورد انکار و اجحاف بوده و حرمت و کرامتشان به یغما رفته است . در سوریه که رژیمی اقتدارگرا برای ده ها سال حقوق گروه های مذهبی متفاوت از مذهب حاکمیت را به دست فراموشی سپرده و همچنین در عراق جدید که اهل سنت آن در این چند ساله اخیر در سایه زمامداری اکثریت تشیع به حاشیه رانده شده اند . و اعتراضات و خواسته های مدنی در اکثریت شهرهای سنی نشین در این چند سال شنیده و دیده نشدند .

گر چنین سیاست های یکسویه و تحکم آمیزی نمی بود داعش هرگز خلق نمی گردید یا به راستی چنین بستر و فضای مناسب برای رشد و نموش مهیا نمی گردید . و باز به این نکته اصلی بازگردم که این نگاهی خام و جاهلانه است که اگر : اسلام با داعش یکسان فرض گردد ، مایه نابودی آن می گردد، نه در اصل مایه هیبت و قدرت بیشتر آن می گردد . چرا که خود این دیدگاه که هر نوع اسلامی را چنان داعشی کوچک بنگریم ، زمینه ای مناسب جهت ظلم و اجحاف بیشتر بر علیه مسلمانان فراهم می نماید .

و از طرفی دیگر نیز به تقویت و گسترش دامنه داعش می انجامد . به سخنی دیگر کوشش در جهت همسان انگاری داعش با اسلام ، کوششیست برای میدان دادن به کشتار و سرکوب و فنای سراسری هزاران هزار شهروند این سرزمین است ، تنها به این خاطر که دیدگاهی متفاوت با آنان دارند ، تمامی اینها نیز به اسم دفاع از آزادی و حقوق بشر و عدالت است . کمدی است نه ؟

منبع :  http://www.awene.com/users/Rebin

ترجمه شده توسط آقای صفر ولدبیگی

7 پاسخ برای “ریبین هه ردی :داعش نماینده اسلام؟/ ترجمه صفر ولدبیگی

  • شاهد مینایی شمشیر در تاریخ آذر 30, 1395 گفت:

    ممنون از آقای ولدبیگی بخاطر مطلب جدید و بسیار زیباشون به امید نابودی داعش

  • حیدر غلامی در تاریخ مرداد 4, 1394 گفت:

    از جناب آقای ولدبیگی بابت این نوشته کوتاه اما وزین و روشنگریِ گوشه ای از عللِ ظهور و نمود داعش، سپاسگزارم.
    امید که دولت هابه جای مبارزه با معلول، با حذف علت ها، زمینه و ریشه های افراط گرایی را عملا بخشکانیم.

  • دلشاد در تاریخ مرداد 2, 1394 گفت:

    الان متاسفانه در کردستان قصد دارند با یک ترفند جدید امنیت هریم را به هم بزنند . با رشد افکار سوکولاری و بی دینی و القای اینکه به زنان ظلم می شود . و زنان باید ازاد باشند . و اینکه قصد داشتن عده ای از زنان در ماه رمضان نمیه عریان در هولیر رژه برن و یا اینکه در عید فطر شادی مردم مثل کنار دریاهای غربی شده بود . به اسم ازادی این کارها را می کنند . خیلی خوب می دانند که اکثر مردم کردستان مسلمانند . و این مسائل را تحمل نمی کنند دولت هم به مردم اجازه برخورد نمی دهد
    نتیجه چه می شود .
    تلاش برای تشکیل گروههایی برای مقابله به صورت مخفیانه
    و فراهم شدن شرایط برای رشد تفکر داعش و بهم خوردن امنیت کردستان عراق

  • دلشاد در تاریخ مرداد 2, 1394 گفت:

    ظهور و رشد هر گروه تروریستی و ضد بشری نتیجه فشار و جلوگیری نمودن قدرتها و حکومتها است . گاه این گروهها ذاتا مخربن همچون گروههای قاچاق مواد مخدر به دلیل ممنوعیت قانونی موضوع فعالیت این گروهها زمینه برای مافیاهای گسترده فراهم می شود . اما گروههای همچون داعش خود را سردمدار عقیده ای می دانند. زمانی که عقیده موضوع و هدف گروهی قرار گیرد سوئ استفاده از آن و قدرت تخریب آن به مراتب بیشتر می شود . لزومی به فشار و جلوگیری از فعالیتهای هدایت شده عقیده ها وجود ندارد. قطعا جوامعی که داعش در انها رشد کرده جوامعی بوده که به راحتی اجازه ابراز عقیده نشده گروههای میانه رو اسلامی در فشار و خفقان بوده اند یا به آنها ظلم شده نتیجه چیزی جز فعالیتهای زیر زمینی و با هدف جبران ظلم و فشار ها و پیدا کردن تاویلها و استنباطهای ضعیف نیست . به قول امام جمعه داعش فقط یک حرکت نظامی نیست بلکه حرکتی فرهنگی خطرناک است که باید کنترول شود . پس تنها راه مقابله با آنها و ایمن کردن جوامعی که هنوز گرفتار نشده اند فراهم کردن شرایط برای فعالیت گروههای میانه رو اسلامی می باشد. تا بیشتر جوانان و مردم در این گروهها جذب شوند. و به دلیل فشار به فعالیتهای خطرناک و مخفیانه دست نزنند .
    از داعش فقط صهیونیسم و غرب به صورت زیر سود می برد
    1-فروش مهمات و تجهیزات به انها
    2-خرید نفت از آنها
    3-مسموم کردن افکار دنیا به خطرناک بودن اسلام و مسلمانان
    4-فراهم کردن شرایط برای پیوستن مسلمانان تندرو و خطرناک کشورهایشان به داعش و پاکسازی کشورهایشان از آنها
    5-منحرف کردن افکار جهانیان از خطر اسرائیل و فراموش شدن قدس و تلاش برای همکار با ان برای از بین بدن داعش

  • عرفان زمردی در تاریخ تیر 31, 1394 گفت:

    با سلام.درود بر شما جناب اقای ولدبیگی عزیز بابت این انتخاب مناسب با این ترجمه عالی.
    در ضمن فراموش نکنیم امروز انکه در مقابل سیاه جامگان کوته فکر داعش نام قد علم کرده نیروییست مسلمان و مومن که تقابلش را برای دفاع از کرامتش جهاد فی سبیل الله می خواند.
    پس چرا انان را نماینده اسلام نمی خوانند و نمی دانند!
    البته معلوم است چرا….

  • منتقد در تاریخ تیر 31, 1394 گفت:

    سایت منبعی که معرفی کردی فیلتره حتما مشکلی داشته که فیلتر کردن!!!

  • پاوه در تاریخ تیر 31, 1394 گفت:

    داعش جنایت کار است