پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:02

آفت زنجره و راههای مقابله با خسارت های آن / امین قادر پور

آفت زنجره و راههای مقابله با خسارت های آن / امین قادر پور

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با توجه به وظیفه شرعی و اخلاقی و علمی  خود لازم دیدم که مطلب زیر را به عرض همشهریان و علی الخصوص باغداران محترم شهرستان برسانم که: این روزها از در باغ  و حیاط  همشهریان پاوه ای بیشتر از هر زمانی صدای آشنای زنجره ها که در اصطلاح بومی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با توجه به وظیفه شرعی و اخلاقی و علمی  خود لازم دیدم که مطلب زیر را به عرض همشهریان و علی الخصوص باغداران محترم شهرستان برسانم که:

این روزها از در باغ  و حیاط  همشهریان پاوه ای بیشتر از هر زمانی صدای آشنای زنجره ها که در اصطلاح بومی به آن ( جیرجیرکه ره ) می گویند حشره شنیده می شود .

این امر( سر و صدای زنجره ها ) بخصوص در باغ های  انگور  زیاد از هر جای دیگر است.

زنجره مو پاوه

اما چند نکته راجع به این حشره :

زنجره از آفات مهم باغات انگور  می باشد. تقریبا در تمام مناطق مو کاری کشور وجود داشته و علاوه برانگور درختان دیگری مانند  گردو ، سیب ، آلبالو ، پسته ، انار ، گلابی و درختان زبان گنجشک ، نارون و تبریزی را نیز مورد حمله قرار داده و به آنها خسارت جدی وارد می کند   .

این آفت دارای سه مرحله ی زیستی شامل حشره کامل ، پوره و تخم می باشد.

حشره ی کامل: به رنگ سبز روشن با چشم های سیاه و قهوه ای بطول 20 تا 28 میلی متر و  با بالهای توری و شفاف می باشد . یاداوری می کند که تنها حشرات نر تولید صدا میکند .

نحوه خسارت :

خسارات زنجره

بوته های آلوده به زنجره معمولا به تدریج  ضعیف و کم رشد  شده  و تعداد میوه های حاصله نیز کمتر از حد معمول و ریزتر  بوده ( البته ممکن است ریزی و کم بودن میوه دلایل بیماری و کمبود های آبی و مواد مغذی و … در کل شرایط دیگری داشته باشد که بازدید میدانی کارشناس گیاه پزشکی بهترین توصیه به شما است )

همچنین از علایم خسارت این افت این است که بوته در اول بهار دیرتر از بوته های سالم سبز می شوند. خسارت عمده مربوط به تغذیه پوره ها ازشیره ی بناتی ریشه ی مو ( اصطلاح بومی به آن آب مو می گویند ) می باشد.

این آفت خاک های رسی را بر خاک های شنی  ترجیح میدهد و تراکم جمعیتی  آنها در خاکهای رسی  بیشتر می باشد .

حشره بچه (پوره ) برای خود در زمین  دالانهایی درست می کند ومی تواند تا شعاع حدود  یک متری از بوته و درخت انگور نیز  فعالیت نماید

پس اهم مطالب مورد بحث  را در مورد درخت انگور ادامه می دهیم نه درختان دیگر  :

دوستانی که حتی یک درخت انگور هم در حیاط خانه و یا باغ  خود دارند در جریان باشند که از ده تیر به بعد تا حدود بیست و یا سی مرداد (بسته به منطقه آب و هوائی ) دوره از خاک بیرون آمدن شفیره های بالغ زنجره و در فاصله زمانی کوتاهی بعد از آن تخم ریزی این حشره بر روی ساقه های جوان است.

این ترکهای تخمریزی شده به راحتی قابل مشاهده هستند و حذف و نابودی آنها به سهولت امکانپذیر است.

اگر تخمها پوره شده و داخل خاک شوند تا چهار سال در ریشه انگورها انگل خواهید داشت!

شناسایی و حذف شاخهای حاوی تخم بسیار ضروری است.

در  منطقه ما زمان خروج شفيره هاي بالغ اواخر خرداد و اوايل تير می باشد و معمولا اواخر تيرماه زمان جفت گيري و تخم گذاري آنها است ، لذا حشره كنترل این آفت  طي تير ماه مرداد ماه و اوايل شهريور بايد به دقت دنبال شود .

كنترل و دفع حشرات بالغ با سموم بدبو، سمپاشي حاشيه و فواصل درختان باغ با سمومي مثل پرمترين كه دفع كننده هستند.( لازم است که با گیاه پزشک و مسئول واحد حفظ نباتات شهرستان مشاوره شود و از سمپاشی سرخود جدا پرهیز گردد .

همچنین بازديدهاي مكرر از باغ و سرشاخه هاي بوته هاي انگور تا درصورت مشاهده قسمتهاي تخم گذاري شده هرس و سوزاندن اين سرشاخه ها انجام گردد .

سمپاشي سطح خاك به دليل اينكه لاروهاي جوان هنوز در قسمت سطحي خاك هستند و نتوانسته اند به عمق زياد نفوذ كنند اثربخشي بهتري دارد ترجيحا با سموم تدخيني باید صورت پذیرد .

براي مبارزه با انواع زنجره ها پيشنهاد ميكنم که :

چون این آفت در خاک زندگی می کند تنها با اتکا به یک روش مبارزه نمی توان با آن مبارزه نمود وباید ازچندین روش وبمدت3-4سال و بصورت عمومی در همه ی باغات آلوده ی شهرستان صورت می گیرد.

میزان خسارت این آفت بطور متوسط تا50 درصد بوده ولی درحالت طغیانی و تراکم بالا می تواند تا90درصد خسارت به باغات انگور وارد نماید .

زنجره های بالغ به سمت هر نقطه ای که سبز باشد پرواز کرده و شروع به اواز خوانی میکنند. جفتگیری کرده و در روی ساقه های جوان و آبدار تخمریزی میکنند.

فرقی نمیکند باغ شما در دشت باشد یا روی کوه و یا عمق دره …. آنها همیشه پیداش میکنند!

اهم روشهای کنترل و مدیریت تلفیقی آفت زنجره   :

الف :روشهای مدیریت آفت می تواند روی مراحل و موارد زیر متمرکز شود:

1- حذف یا کاهش معنی دار حشرات کامل
2- جلوگیری از جفت گیری و یا تخم ریزی حشرات بالغ
3- جلوگیری از ورود پوره های جوان به داخل خاک و روی ریشه ها
4- حذف و یا کاهش جمعیت پوره های روی ریشه ها
5- جلوگیری از خروج پوره های سن آخر و جلوگیری از تبدیل آنها به حشره بالغ

ب:روشهای غیر شیمیایی موثر :

1- هرس سرشاخه‌های آلوده به تخمریزی زنجره‌ها و سوزانیدن آنها
2- استفاده از ارقام مقاوم
3- نحوه تربیت و هرس
4- آبیاری مرتب وکافی ( البته این روش  برای مناطق دیم  منطقه کارآئی آنچنانی ندارد )
5- مدیریت و از بین بردن علف های هرز
6- بیل زدن زمین و شخم زمین
7 – تقویت درختان ( با استفاده از کودهای میکرو و ماکرو به صورت چالکود و محلولپاشی و برای ترمیم ریشه های صدمه دیده و تقویت رشد درخت (

ج: روشهای شیمیایی :

با کارشناس حفظ نباتات بخش و یا شهرستان محل سکونت خود مشاوره نمائید .

در صورت عدم دسترسی می توانید با رعایت موازین سمپاشی :

1- استفاده از سم دیازینون به مقدار 15 لیتر در هکتار به همراه آبیاری دراواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت .
2- استفاده از سم کونفیدور به مقدار 15 لیتر در هکتار به همراه آبیاری دراواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت .

3- سمپاشی عقیم کننده ها بعد از بیرون آمدن حشره کامل .

3- سمپاشی سم کونفیدور به مقدار نیم یایک در هزار و یا دیازینون 2 در هزار در زمان بیرون آمدن زنجره از خاک
4 – محلولپاشی پودر سپيدان(كائولين) به مقدار 50 کیلو گرم به همراه 1 لیتر صابون محلولپاشی در زمان بیرون آمدن زنجره ها برای جلوگیری از تخم گذاری .

ارزوی قلبی ما ازدیاد محصولات زراعی و باغی شما است در کنار رشد اقتصادی که نتیجه آن شادکامی خود و خانواده محترم است. (انشاءالله )

با احترام مجدد : 27 رمضان المبارک سال 1394 هجری شمسی .

19 پاسخ برای “آفت زنجره و راههای مقابله با خسارت های آن / امین قادر پور

  • مهدی محبی در تاریخ خرداد 29, 1401 گفت:

    سلام برشماکشاورزان بی ادعا وتشکر از زحمات شماهایی مهندسی قادر پور عزیز من دو هکتار باغ انگور دارم بصورت حرفی این برنامه مبارزه راانجام دادم نتیجه گرفتم لطفاازخوانندمطالب خواهش میکنم ایرانی بازی درنیاید به محقق احترام بگذارید کسی که بخاطر ماتحقیق میکنه خداسربلندش کنه نه دولت

  • سید علی قادری در تاریخ شهریور 15, 1398 گفت:

    بسمه تعالی
    سرپک هایی وجود دارد که برای گرم کردن و چسیاندن ایزوگام استفاده می شود مدت ها است ذهنم مشغول شده که آیا اگر با این وسیله که با کپسول گاز قابل حمل کار می کند، سطح خاک که لاروهای زنجره و نیز تخم علف های هرز در آن وجود دارد، سوزانده شود، آیا روشی کارآمد برای مبارزه با این نوع آفات هست یا نه.
    به نظر می رسد مزیت استفاده از این روش به جای آتش زدن عمومی این است که قابل کنترل است و می توان به ساقه درختان نزدیک نشد. ضمن آنکه می توان با بیلچه سطح خاک اطراف درختان را مقداری جلوتر آورد تا گرمای حاصل و نیز آتش گرفتن علف های هرز به درختان آسیب نرساند. اگر عزیزان در این زمینه تجربه ای دارند لطفا بیان دارند و اگر نه آیا در تئوری این روش را منطقی می دانند و اگر آری آنگاه در حد محدود آزمایش شود تا اگر نتیجه مثبت بود، به عنوان یک روش مورد استفاده قرار گیرد.

  • رضا در تاریخ خرداد 29, 1398 گفت:

    سلام
    پارسال ( ۹۷/۴ ) باغ ما رو نابود کردن
    هر چی هم از سموم های ذکر شده استفاده میکردیم دوباره هم از باغهای اطراف میومدن و اصلا فایده نداشت . الان دوباره سرو کلشون داره پیدا میشه.
    راهنمایی لطفا

  • حسن در تاریخ تیر 18, 1396 گفت:

    سلام جناب مهندس قادرپور بهتر نیست منبع مطلب رو هم مینوشتید
    کپی کردن مطالب وبلاگ یک نفر و راهکارهای ارایه شده توسط شخص دیگر رو بنام خو نزنید /

    میشه بگید کایولین رو استفاده کردید و چه عملکرد و مشکلات و سودی دیدید؟

    مطلب دیگران رو بنام خود زدن خوب نیست

  • محمد هادی صالحی فر در تاریخ مرداد 20, 1395 گفت:

    سلام مهندس قادر پور
    خوشحالم داری از تجربه و تخصص خودت برای منطقه و کشاورزان مایه می زارید به شخصه ممنون و سپاسگزارم بودند کسانی دیگه تخص بالایی داشتند ام عملیاتی نکردند گاگاهی ما را هم یاد کن چون مدت زیادی در کنارت بودیم

    • ناشناس در تاریخ تیر 18, 1396 گفت:

      البته از تجربیات دیگران کپی میکنند بدون ذکر منبع متاسفانه

  • هۆمایون محه‌مه‌دنژاد/هه‌ورامان در تاریخ مرداد 15, 1394 گفت:

    سڵام کاکه‌ ئه‌مین گیان ده‌ست وه‌ش بۆ .دیسان سپاس

  • امین در تاریخ مرداد 4, 1394 گفت:

    ببخشید این آمار و استدلالها از کدام منبع و رفرنس علمی استناد شده؟!

    17 سال یکبار زاد و ولد میکنه!!!!!

    کدام گونه؟؟
    لطفا یکی من رو تفهیم کنه.
    17 سال؟!
    من بجز یک نوع گونه کمیاب آمریکایی که در حال انقراض هست همچنین چیزی رو نشنیده ام. حتی در کتاب بزرگترین حشره شناسی جهان دکتر جرج اگریوس

  • فارغ التحصیل در تاریخ تیر 30, 1394 گفت:

    جناب لهونی
    دوستانی را که نام بردید از متخصصین توانمند و متعهدین نیکنام می باشند (البته آقای جعفری را نمی شناسم!)
    به جنابعالی پیشنهاد می شود با کمک این عزیزان و دیگر افراد دلسوز و توانای شهرمان به تاسیس انجمنی در خصوص رفع موانع توسعه و پیشنهاد برنامه های اصولی و پی گیری انها تا حصول نتیجه اقدام فرمایید
    با تشکر _ فارغ التحصیل اقتصاد

    • برهان لهونی در تاریخ مرداد 6, 1394 گفت:

      سلام عزیز فارغ التحصیل اقتصاد:
      _ فزایندگی وانباشت علم وتخصص توام بااعتمادبه نفس نسبی جوانان منطقه :سرچشمه ی امید ومایه ی مبا هات است !!!
      از سایر پتانسیل های (متنوع) بالقوه ی این دیار زیاد شنیده ایم وگفته ایم ؛ تکرار مکررات نمی کنم !!!!
      عزیزانی را که در آن کامنت نام برده ام : نمونه هائی از صدها جوان متخصص متعهد ، عملگرا، ایده پردازوخوش فکر منطقه هستند که: شخصا شاهد نیت خیر وتعامل ونحرک عالمانه …اشان هستم وبوده ام !!!!
      دوست عزیز:یارگیری فزاینده، تعامل وهمسوئی هدفمند دانائی محور تشکل های مختلف (دور از تعصب ومنیت بیجا) ،بیشتراز رشد غیر اصولی ودست وپاگیر آنها ، در: دستیابی به توسعه ی همه جانبه،فراگیر،اشتغالزا و پایدارمنطقه ای (در راستای برنامه های توسعه ی ملی) موثراست !!!
      به نظر بنده ضرورت دارد: تشکل های هم هدف (بویژه تشکل ها ی محیط زیستی اورامانات) اساسنامه های خودرا با هم منطبق ساخته تابتوانند: بادانش ،وافعبینی و قانومندی… هرچه بیشتری شبکه تشکیل دهند!!!؛ آنگاه:
      درصورت ایجادهماهنگی نظام مند،موفق خواهند شد با پشتوانه ی علمی واجتماعی قوی تری اهداف عالی خود را عملی ومتعالی و گسترده ترساخته و علاوه بر توجیهات اجتماعی و… با منطق اقتصادی نیز توجیه نمایند!!!!!
      اکثرا میدانیم؛که: باید؛استراتژی وبرنامه متناسب و اهداف نهائی مشترک ،مطلوب و مقبول داشته باشیم ؛ بسیاری باور داریم؛که: امکاناتمان محدود ونیازهایمان نا محدوداست!!! و خیلی ها نیز شنیده اندکه منطق اقتصادی حکم میکند؛ الویت هارا در نطر بگیریم وطبقه بندی کنیم وبهره وری را حد اکثری نمائیم… !!!
      با این وصف(متاسفانه ): منیت مفرط ، مطلق اندیشی وعدم سازگاری… دانایان را نیز نمیتوانیم انکار کنیم که بارمنفی آن بسیارسنگین و باز دارتده است!!!
      دور نرویم:
      لطفا کامنت های ذیل همین مبحث و چند سطری از اینجانب در همین سایت (نامه سرگشاده…بل) را با حوصله بازخوانی بفرمائید!!!!؛
      متوجه خواهیم شد؛که: اهداف نهائی دور از هم نیستند ؛اما : متاسفانه …. آنچه که در بالا ذکر شد به وضوح دیده می شود !!! لذا:
      واجب است باشروع از خود ابتدا آنرا چاره کنیم تا بشود ؛همدل ،همسو ،مشاورت جو ومشارکت پذیر ،دانائی محور ،آینده نگر وواقع بین به هرآنچه محق وشایسته ی آنیم (توسعه ی همه جانبه ی پایدار)برسیم !!!!!!
      {پیگیری تثبیت تخصیص سالانه حداقل پنجاه ملیون متر مکعب آب سیروان وبل الویتی فوق الویت است ، نباید غافل بود نباید معطل بود ونباید در مورد آن ناهماهنگ وبی تفاوت بود وگذشت کرد}

  • رضا در تاریخ تیر 25, 1394 گفت:

    با سلام
    من هم با سمپاشي باغات كاملاً مخالفم چون عامل بسياري از سرطانها همين نيترات و استفاده غير اصولي از كودهاي شيميايي هست با توجه به گفته آقاي احمدي اين حشرات دو هفته بيشتر بر روي كرده زمين نيستند و اگر هم تكثير كنند تا 17 سال ديگر يعني سال 1411 شاهد نسل بعدي نخواهيم بود . اين موجودات خود باعث از بين رفتن بسياري از موجودات موزي ديگر مي شوند. الان در شهرستان پاوه محصولات ارگانيك بسيار كمتر شده است و دليل استفاده زياد از سم و نيترات موجود در كودهاي شيميايي است .

  • احمدی در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

    با سلام
    این حشرات پس از بیرون آمدن از تخم ( لاروها) به مدت 17 سال در زیر خاک به زندگی مشغول هستند در دوران کودکی بر روی زمین آمده و زندگی آنها روی زمین بیشتر از 2 هفته طول نمی کشد اما آنها در همين مدت کوتاه، وظيفه مهمي را به انجام مي‌رسانند و آن تکثير است.جفت‌يابي زنجره‌هاي نر، سمفوني فرح‌بخشي را در روزهاي زيباي بهاري به‌راه مي‌اندازد.

  • جمال ز در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

    جناب یک دوست واقعی انگار شما همان خاله خرسه هستید که دوستیتان مفید که نیست هیچ، مضر هم هست.
    بیایید واقع بین باشیم و قبول کنیم که تکنولوژی گاهی مفید بوده و از کهنه پرستی فاصله بگیریم

    • ناشناس در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

      جناب جمال ز
      من خاله خرسه نیستم می یک دوست واقعی هستم ولی کهنه پرست شاید
      – می توانید محصولات برداشتی از باغات هورامان را نسبت به 30 سال پیش( که نه کودی استفاده می شد و نه سمی ) از نظر کیمیت و کیفیت مقایسه کنید و نتیجه بگیرد!
      – ما در هورامان هم فقر خاک زراعی داریم ( به دلیل شیب دار بودن منطقه و خاکشویی زیاد ) و هم کمبود منابع آب بنابراین مقایسه با دیگر جاها منطقی به نظر نمی رسد
      – نیاز آبیاری یک درخت گردوی بالغ در دهه پیک مصرف ( دهه سوم تیر ماه ) حد اقل 160 لیتر در روز است ( جهت اطلاع !! )
      – پیشنهاد می کنم درمورد بازار محصولات ارگانیک در کشورهای پیشرفته تحقیق کنید
      زیاده خواهی ریشه تمام مشکلات بشریت است جناب پیشرفته و متجدد. امیدوارم شما که کهنه پرست نیستید باعث پیشرفت هورامان شوید!!
      پیروز باشید

  • امین در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

    با عرض سلام و سپاس و قبولی طاعات و عبادات خدمت شما و همه همشهریان عزیز .

    آری سالهای سال است که ما این موسیقی را گوشنواز می دانیم و باغاتمان را پر محصول .

    (این کجا و ان کجا )( آفت طغیانگر کجا و ثمر محصولات کم باغ و باغات اورامانات در مقابله با استانداردهای کشوری و جهانی کجا )
    به راستی که ما ملتی هستیم قانع و شکرگزار و هرگز به فکرپیشرفت بیشتر و ترقی و نهایت استفاده از حداقل امکانات نبوده و نیستیم .

    آری دوست عزیز . من هم منکر و مخالف استفاده از سم هستم .اما سم همیشه آخرین راهکار بوده و هست .

    کشاورزان بخش باینگان که سالهای سال من در خدمتشان بوده ام و با راهکار های من برای مبارزه با آفات و بیماریهای گوناگون آشنا هستند.

    اگر شما اصطلاح ( سطح آستانه خسارت اقتصادی = بخصوص برای یک افت یا بیماری ) را بدانید هرگز این مقوله را بدون در نظر گرفتن ان به صراحت و تنها مطرح نمی کنید .

    من هم مخالف سمپاشی و از بین رفتن حشرات مفید ( در اصطلاح پارازیتوئید های طبیعی ) و نگران نابودی آنها هستم .

    اما آیا شما راهکار دیگری سراغ دارید ؟

    اگر مطالب را خوانده باشید من عرض کردم که مباره تلفیقی ( یعنی استفاده همزمان چندین روش اعم از :
    شیمیائی +بیولوژیک +فیزیکی + پارازیتوئید هاو دشمنان طبیعی و …. ) هستم . ) نه فقط و تنها یک روش (سیمیائی) .

    من حدود 12 سال است که در زمینه مبارزه بیولوژیک بر علیه آفات و بیماریها مطالعه می کنم و حدود 5 سال نیز افتخار همکاری با سازمان خوار و بار جهانی FAO در زمینه IPM-(مبارزه بیولوژیک بر علیه آفات و بیماریها و IPM/FFS مدرسه در مزرعه را بعنوان تسهیلگر تحت نظر ان سازمان کار عملی کرده ام و حتی یکی از کلاس ها را با جمعی از دانشجویان رشته های کشاورزی پیام نور بود را سرپرستی و تسهیلگری کرده ام که بعنوان پایلوت (نمونه و مرکز) در غرب کشور معرفی شد اما متاسفانه تحریم ها نیز گریبان ما را هم گرفت و … .

    آیا شما می دانید که متوسط باغات ما چقدر است و چقدر باید باشد ؟
    شما که ادعا می کنید باغات ما پر محصول است !!!
    چقدر از یک درخت گردو برداشت می کنید ؟
    فاصله درختان شما چقدر است ؟
    نحوه صحیح ابیاری و هرس و … را می دانید ؟

    من بعنوان نمونه عرض می کنم که در متوسط کشوری و جهانیتقریبا یک درخت گردو با رعایت موازین و اصول صحیح باید 40 الی 50 هزار عدد گردو برداشت شود .؟

    باغ شما یا فامیل درجه یک شما پارسال چقدر گردو داشت ؟ 1000 عدد یا آخرخوشبینانه و پر شانسیش 5000 عدد ؟

    برادر یا خواهر عزیز من .

    ما خیلی از قافله عقب مانده ایم . و یکی از دلایل فقر ما همین است .

    اگر باغداری از باغاتش نهایت استفاده را با رعایت اصول صحیح کاشت و داشت و برداشت بکند …
    دیگر نیازی نیست که برودعسلویه و یا فلان بندر یا تهران و … برای کارگری .

    من در نیشابور (مشهد ) درس خوانده اتم .در شیراز و اصفهان بوده ام …

    وقتی کارگران و حمالان ( با اینکه منکر باغیرت بودنشان نبودم ) را می دیدم اکثرشان زبان و لباس مردم کرد را داشتند و در میان بیشترشان پاوه ای حضور داشت !!!

    چرا ؟
    چون مثل من و شما خیال می کردند که باغات اورامانات غنی و پر محصول است و از این بیشتر ثمر نمی دهد !!

    دوستانی که دنیا دیده هستند لطفا مردمان اصفهان و شیراز و ترکان تبریز را با خودمان مقایسه بکنید ؟

    می بینید آنها از ما کمتر سختکوشی می کنند اما شمه اقتصادی فراوانی دارند .

    همیشه از حداقل امکانات حداکثر بهره برداری را نموده اند و همیشه در حال ترقی و پیشرفت اقتصادی و … هستند .

    آنوقت ما با این همه امکانات خدادادی اعم از چشمه ها و رودخانه های دائمی و آچشمه های جوشان و خالص و باغسارها و مراتع و منابع طبیعی و جنگلهای بلوط و گون و …
    باید برویم برای آنها کارگری و حمالی کنیم .

    باید دامداران و ایلات لر و لک از دورترین نقاط به مراتع ما بیایند و از آن بهره برداری کنند .(چون آنها قدر زر و گوهر را بهتر از ما می دانند )

    به راستی ما به کجا سقوط کرده ایم و چشم به راه چه کسی و چه پولهای ناچیزی هستیم ؟
    کودکان و دختران ما و شما تا به ناکجا آباد باید لباس صدقه دیگران را بپوشند ؟

    وقت ان رسیده که جوانان ما دریابند که از این همه امکانات و منابع خدادادی نهایت استفاده مادی و معنوی را می توان کرد .

    مردمان این خطه از ایران و کردستان با یادگیری اصول صحیح و بکارگیری آنها می توانند خود کارفرما باشند نه اینکه بروند و حمال و کارگر دیگران با حداقل حقوق باشند .

    وقت ان رسیده که مسئولین محلی بیشتر از پیش به فکر خدمت صادقانه و بازکردن راهها و راهکارهای منصفانه به جوانان این سرزمین باشند .

    وقت آن فرارسیده که ثروتمندان و تاجران ما که سرمایه هایشان را در شمال و جنوب و شرق کشور انبار کرده اند …

    مقداری هم به فکر رابطه های خونی و سرزمینی خود باشند

    و با بکارگیری مقداری مناسب از آن ثروت ها ، بیشتر از هر جای دیگری سود نصیب خود و قوم بزرگ اما مستمند خود کنند .

    ببخشید که اتاله کلام نمودم .

    بخدا قسم درد و غم های نهفته در دل زیاد است و غمخوار کم .
    باز هم به بزرگی خود ما را ببخشید .

    التماس دعا و خدا نگهدار (پیشاپیش عید سعید فطر مبارک روزه داران درگاه حق و مردم سرزمینم و مسلمین جهان باد )

    • ناشناس در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

      دوست عزیز من

      – فکر نکنم مشکلات بیکاری و فقر در هورامان ( که خاص تمام مناطق کوهستانی جهان هم هست ) را بتوان با سمپاشی باغات و یا حتی مبارزه بیولوژیک و فیزیکی و … حل کرد !!!

      – مزیت نسبی هورامان در توریسم ( به خصوص آگروتوریسم )است و نه در کشاورزی

      – توان تولید اراضی هورامان قابل افزایش نیست و همانقدر که توسط کود محصول بیشتری تولید کنیم چندین برابر آن را هزینه دوا و درمان و خدمات پزشکی خواهیم کرد.

      – آیا از سرطان زایی نیترات آگاهی دارید ؟ آیا از اصول کشاورزی پایدار آگاهی دارید؟
      فقط یک نکته را عرض کنم که در آخرین دستاوردهای کشاورزی شخم زدن زمین هم کنار گذاشته شده است چرا که باعث تخریب و به هم خوردن دانه بندی و بافت خاک و … خواهد شد. یک بذر در طبیعت وحشی چگونه رشد می کند ؟ انسان باید همان را تقلید کند
      باتشکر دوباره از جناب آقای مهندس قادر پور

      • برهان لهونی در تاریخ تیر 25, 1394 گفت:

        عزیز نا شناس سلام:
        اینکه فرموده اید: توریسم واکو توریسم مزیت بسیار مهم هورامان است ؛ کسی منکرش نبوده ونخواهد شد!؛ محصولات باغی به کنار اگر :
        جاذبه ی سبز هورامان نباشدچی؟!!! واین در حالی است؛ که :
        با تمهیدات علمی وفنی و بکارگیری مناسب تکنولوژی وسیستم های روزآمد وسایر عوامل مرتبط ، که : در بسیاری از موقعیت های مشابه آزمایش شده است !؛ با تخصیص وتوزیع آب کافی از سیروان ،توام با: مشوق ها وحمایت ومراقبت های بیدریغ ،هدفمند ترویجی …دولتی (که حق این مردم شریف وباغیرت همیشه مرزدار ومرزبان ایران زمین است) می شود ؛ از بابت محصولات باغی ودامی … نیز به بهره وری ومطلوبیت مقبول رسید!!!!
        در مورد عدم امکان توسعه باغداری (فرمده اید)باید عرض کنم :
        اگرتخضیض کافی (حداقل سالانه 50 ملیون متر مکعب)از آب سیروان باشد ؛ توسعه ی باغداری … نیز با شرایط ذکر شده ؛ توجیه پذیربوده !!! وازبسیارجنبه(ازجمله :جاذبه…توریستی) اقتصادی خواهد شد!!!
        لازم به ذکر است: فقط از شرکان تا تشار وشیخان واز شه ولخی تا دروله: هزاران هکتار اراضی شیب دار مناسب کشت اتار و…در زیر تراز 1400وحود دارد که :پس از تخصیص آب از سیروان و وبرنامه ریزی جامع مطالعه شده برای آن می توان : از طریق مالکین مستثنیات ، تعاونی ها وسایر تشکل های قانونی ،کشت وصنعت و … (همراه با تولید بهترین محصولات )،هزاران شغل و ممر زندگی که :در راستای منافع ومصالح ملی نیز باشد؛ ایجاد کرد وزیبائی هاو جاذبه های منطقه را چندین وچند برابر نمود!!!
        چند هفته پیش بود که : برادر محترم کاک صباح ولدبیگی در رابطه با توسعه باغداری (2000 هکتاری بعنوان طرحی تا حد زیادی مطالعه شده در حاشیه سیروان) نوشته بود ودوستانی نیز : کامنت گذاشتند وادعا نمودند؛که: آنهانیز قبلا پیشنهاداتی در این رابطه داشته اند !!!
        اطلاع دارم؛که : علاوه بر مسئولین و …، عزیزان دلسوز دیگری ازجمله: مهندس فاضل ضیائی، مهندس حیدر مرادی ، برادر محترم آقای یوسف جعفری و بسیاری دیگر ازفرهیختگان دلسوز تحصیلکرده که: به علت عدم ارتباط ذکر نامشان مقدورم نشد؛مدتها است؛بیشتر هم خود را در این راه گذاشته اند و با تعهد تمام و بدون هیچگونه چشم داشت مادی (شخصی) بر لزوم اخذ تخصیص آب وتوسعه وبهبود با غداری و…منطقه با چشم انداز آگاهانه …تاکید داشته اند!!! و در حال مطالعه ،یار گیری وپیگیری این مهم هستند!!!!
        لذا: توصیه ی حقیر آن است ؛که:
        نا امید نباشیم ، مطلق گوئی نکنیم ،مطالعه و هم افزائی آگاهانه ی هدفمندرا که:بری ازمنیت وتعصب بیجاباشد؛ (برای رسیدن به مطلوبمان)برگزینم!و پشتکار ،محبت ، اعتماد واعتماد به نفس دانائی محور داشته باشیم ؛ (انشاالله )
        آنگاه : نشد بسیار بعید خواهد شد!!!!!!!

  • سنجاقک در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

    من دیده ام این حشره در مرحله بعدی دگر دیسیش تبدیل به سنجاقک می شود و پوست خالیش روی درخت جا میماند سنجاقک پشه های ریز را میخورد
    (خاکه)
    بارها شاهد خروج سنجاقک از پوست جیرجیرکره بوده ام وامروز سنجاقک خیلی
    کم شده است وامسال خاکه خیلی زیاد بود!!!

  • يك دوست واقعي در تاریخ تیر 24, 1394 گفت:

    با عرض سلام و ادب خدمت مهندس قادر پور
    سال هاي سال است موسيقي آواز اين حشره زيبا نوازگشر سكوت باغهاي پر محصول هورامان بوده است. قطعا وجود اين حشره لازم است تا هارموني طبيعت كامل شود. باغهاي ارگانيك هورامان نيازي به سمپاشي ندارند همچنان كه در گذشته نداشته اند. لازم به ذكر است كه سمپاشي باعث نابودي بسياري از حشرات مفيد و همچنين آلودگي آبهاي زير زميني و ….. مي باشد

    با تشكر