ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:37

روزه داران خوردن خرما را فراموش نکنند/اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده

روزه داران خوردن خرما را فراموش نکنند/اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده

به گزارش سلام پاوه : کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سحری یکی از وعده های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان را تشکیل می دهد، به روزه داران توصیه کرد تا در وعده سحر و هم در افطار خوردن خرما را فراموش نکنند. صفورا مقصودی روز پنجشنبه در گفت و […]

به گزارش سلام پاوه : کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سحری یکی از وعده های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان را تشکیل می دهد، به روزه داران توصیه کرد تا در وعده سحر و هم در افطار خوردن خرما را فراموش نکنند.

صفورا مقصودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراد روزه دار در وعده سحری بهتر است غذاهای حاوی قندها، میوه، سبزی وخرما آب کافی را در برنامه غذایی خود بگنجانند چرا که کربوهیدرات های موجود در آن ها به دیر هضم شدن غذا کمک می کند.

وی غذاهای کربوهیدرات دار را شامل ماهی، مرغ، برنج، گوشت، سویا، و تخم مرغ دانست و گفت: علاوه بر آن خوردن میوه تازه و سبزی نیز بسیار مفید است.

مقصودی یادآور شد: به روزه داران توصیه می شود در وعده سحر دو لیوان آب بنوشند، ضمن اینکه خوردن خرما، کشمش و عسل نیز موثر است.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که افراد روزه دار باید به آن توجه کنند اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده و ادویه دار در هنگام سحر است، ضمن اینکه باید از خوردن موادی که میزان قند بالایی نیز دارند خودداری شود.

وی همچنین خواستار پرهیز روزه داران از نوشیدن چای زیاد در وعده سحری شد و گفت: کافئین موجود در چای، باعث دفع مقادیر زیادی آب و نمک های معدنی مورد نیاز بدن شده و در نهایت باعث گرسنگی انسان در طول روز می شود.

مقصودی در خصوص وعده افطار نیز گفت: روزه داران باید مایعاتی مانند شیر و آب با دمای معمولی یا چای کمرنگ بنوشند و خوردن خرما را برای حفظ قندشان را در وعده افطار نیز بگنجانند.

وی در پایان و با بیان اینکه وعده افطار بهتر است با خوردن نان و پنیر یا سوپ آغاز شود، خوردن میوه های پرآب نظیر هندوانه، خربزه و طالبی را نیز برای تأمین آب بدن و جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه کرد.